ICA handlare?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dom här behöver ju i alla fall inte betala för sitt dåliga kött...
http://www2.blocket.se/news?loc=270&id=135500&ca=23_10_s
Aningen off topic men är det inte komiskt att det ska klagas även på sånt som är gratis?

Jo, Janne är ju en ganska tvivelaktig figur. Vinklar det mesta lite som det passar... allt för karriären...? Nån som såg programmet där det var två uvecklingsstörda där den elaka statsmakten över vårdnaden av deras barn? Janne vinklade så att det var synd om paret precis som att barnen var någon slags ägodel dom blivit av med! Aldrig någon disskusion om hur barnen skulle ha mått av att ha föräldrar som knappt klarar att sköta sig själva.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Isåfall är du dum.. :) Det har med att göra att dom säljer gammal mat för att få/tjäna mer pengar.. :tummenupp Det var ju de det handlade om så nu vet du.. :)

Men det är ju ganska långsökt, en sådan där ICA MAXI omsätter hundratals miljoner, skulle de hålla på och knussla med köttfärs för att tjäna kanske 10.000? Bara lönerna för knusslarna kostar mer än att kassera köttet så det verkar ju rätt dumt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men det är ju ganska långsökt, en sådan där ICA MAXI omsätter hundratals miljoner, skulle de hålla på och knussla med köttfärs för att tjäna kanske 10.000? Bara lönerna för knusslarna kostar mer än att kassera köttet så det verkar ju rätt dumt.

Dom kanske hade slut på ny köttfärs och kunderna blev griniga, så dom tvingades packa om lite gammalt?

Eller tror du att dom som nu bevisligen har packat om köttfärs har gjort det för att det är kul?

Självklart görs det för att vinnings skull.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

10kkr om dagen 250-365 dagar per år blir mycket pengar även om man omsätter 100 miljoner och har en vinst på 5 miljoner

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Dom kanske hade slut på ny köttfärs och kunderna blev griniga, så dom tvingades packa om lite gammalt?

Eller tror du att dom som nu bevisligen har packat om köttfärs har gjort det för att det är kul?

Instämmer.
Varför skulle det fifflas om det inte handlade om att tjäna pengar?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Det som stör mig nu när jag börjar ens begripa vad det här ICA-snusket handlar om är att den där jävla kommunisten Josefsson gör det här strax innan jul, naturligtvis för att skada dem maximalt innan julhandeln. Precis samma sak gjorde han mot Moderaterna 2002 och nu mot det förskräckliga kapitalet innan deras viktigaste månad.

SVT kör kommunistpropaganda på prime time precis som vanligt.

Jag tycker att han valde ett alldeles utmärkt tillfälle. Varför skulle han inte välja det tillfälle då hans reportage gav mest effekt?
Den som sig i leken ger får leken tåla.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker att han valde ett alldeles utmärkt tillfälle. Varför skulle han inte välja det tillfälle då hans reportage gav mest effekt?
Den som sig i leken ger får leken tåla.

Du slår huvudet på spiken, effenten han är ute efter är att skada ICA och inte att hjälpa konsumenten, vilket han ger sken utav.
Sedan såg jag det där inslaget idag då han överdramatiserade utan dess like. Vet inte hur många gånger han upprepade mantrat: "nu rämnar ju hela ICA's fasad". Vadå hela deras fasad? Det är fortfarande säkert den bästa kedja att handla mat i. Gå in på en orientlivs och be dem visa sin chark, det skulle han aldrig göra.

Rätt eller fel, mönstret skiner igenom och han sänder sina reportage när de passar hans syften bäst och det kan väl inte vara rimligt att den "oberoende" televi(s)ionen ska erbjuda förvirrade övervintrade 68-talslosers prime time för deras personliga vendettor mot staten, kapitalet och borgerligheten?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
prime time för deras personliga vendettor mot staten, kapitalet och borgerligheten?

hur kan du vara säker på att det är så:va

om han inte gör det vem ska då göra det eller menar du att det inte är bra att ett missförhållande kommer fram? ICAs VD är nog glad att det kommer fram, även om det är jobbigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
hur kan du vara säker på att det är så:va

om han inte gör det vem ska då göra det eller menar du att det inte är bra att ett missförhållande kommer fram? ICAs VD är nog glad att det kommer fram, även om det är jobbigt.

Det är jättebra att det kommer fram men jag förstår inte varför hans avlöjanden måste sammanfalla med det ena eller det andra, som i det här fallet eller med valstugereportaget. Det verkar inte vara engångsföreteelser heller.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Man kan ju också fråga varför han bara undersökte ICA-butiker!

Är det lika illa hos tex Coop?
Jag har både hört talas om och sett kött-fusk-snusk med egna ögon hos
ICA tidigare. Däremot har jag inte hört något om hur det går till hos Coop.
Finns det någon annan här som vet det?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Är det lika illa hos tex Coop?
Jag har både hört talas om och sett kött-fusk-snusk med egna ögon hos
ICA tidigare. Däremot har jag inte hört något om hur det går till hos Coop.
Finns det någon annan här som vet det?
Jag har svårt att tänka mig att det bara skulle förekomma fusk i ICA-butiker, det är ju lite för bra för att vara sant. Det måste ju bara finnas i andra kedjors butiker med, eller? Jag har ju inga belägg för att det skulle vara så, men det hade jag inte mot ICA innan heller...

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Han fick väl ett tips?
Sprängkraften i storyn förstärks ju av att ica slår sig för bröstet mer än någon annan och hela tiden lyfter fram hur bra de är.
Jag har inte sett till någon reklam om ica efter avslöjandet, och det ska bli lite intressant att se hur de ska tackla den uppkomna situationen.

Det fuskas säkert lite överallt med allt möjligt, inom alla branscher, och jag har egentligen inget problem med det.
Men om man hela tiden slår på största trumman och utger sig för att vara ärlig, borde man kanske vara det också.
Annars är det i mina ögon, bättre att hålla käften.

Om Josefsson kan man tycka, det är helt ok att göra det.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Uttrycket "Penny wise and pound foolish" passar nog in här. Säkerligen är det någon äldre dam i de lägre leden inom ICA som tycker att det minsann är fruktansvärt slöseri att kasta färsen som "säkert är bra några dar till".

Har svårt att tro att någon med koll på helhetsbilden inom ICA skulle ta ett sådant beslut. Knappast värt risken, eller hur?

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Uttrycket "Penny wise and pound foolish" passar nog in här. Säkerligen är det någon äldre dam i de lägre leden inom ICA som tycker att det minsann är fruktansvärt slöseri att kasta färsen som "säkert är bra några dar till".

Har svårt att tro att någon med koll på helhetsbilden inom ICA skulle ta ett sådant beslut. Knappast värt risken, eller hur?
Butiksägaren bestämmer.
Jag tror inte att personalen packar om utan att ha blivit instruerade.
Det framkommer ju också i reportaget att personalen har anställningsvillkor som säger att de ska hålla käften om vad som försegår. Snacka om ljusskyggt.

Klart att det sparkas uppifrån och neråt.
Något annat vore ju konstigt.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det första som slår mig är att fusket måste vara värre på Willys! Deras köttchark känns 100ggr sämre än Maxi´s, även om det säkerligen skiljer sig en del mellan butikerna...
En kompis köpte 5kg blandfärs på Netto när han skulle bjuda på Tacos, det tråkiga var att det luktade ruttet om köttet och där var utgångsdatumet inte ens i närheten (3 dagar kvar om jag inte minns fel) men när han reklamerade skiten så sa en i personalen att de har stora problem med sin blandfärs, som de får färdigförpackad. Varför då sälja skiten om de har problem med den!?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
jag förstår inte varför hans avlöjanden måste sammanfalla med det ena eller det andra, Det verkar inte vara engångsföreteelser heller.

hört talas om most-bang-for-the-buck ?

många gör väl sitt bästa i jobbet?

för att de har de största butikerna i Sverige? tjänar mest pengar? har flest kunder?

för ICAs VD så är det en lätt match, fick det serverat på silverfat, tänk att dra upp den där historien efter egna kontroller, förmodligen bra mycket enklare och billigare för honom nu, han skulle nog belöna Josefsson.

Last edited:

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
för ICAs VD så är det en lätt match, fick det serverat på silverfat, tänk att dra upp den där historien efter egna kontroller, förmodligen bra mycket enklare och billigare för honom nu, han skulle nog belöna Josefsson.
Nja. Icas vd skulle nog ta det liiite lugnare i sin otroligt väl spelade upprördhet.
Hela ledningen har ju länge varit med och vet hur det går till ute på fältet.

De har ju själva drivit butiker och sitter nu i den ställningen att de när som helst har kunnat vidta vilka som helst åtgärder för att ica ska tåla en granskning.
Men istället för det bombarderar man folket med mer reklam.
Någon tidigare kvalitetsansvarig har ju redan 2003 lagt fram fakta på ledningens bord.http://konsumenter.se/blogg/?p=619
Vad hände med det?
Fram till 2005 var Hans Hallén kvalitetsledare inom Ica med ansvar för södra Sverige. – Vi påtalade för ledningen att det gick till i butikerna precis såsom det nu avslöjats i tv, säger han till tidningen.
–”Titta här, så här går det till”, sade vi 2003 och visade bildmaterial på hur köttet paketerades om, säger han.
– Reaktionen var ungefär ”Oh gud vad hemskt, vi måste göra något, så här kan man inte hålla på”. Men det blev tydligen inte mycket mer.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC