ICA handlare?

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Varför granskades inte andra stora matvarukedjor? Skall inte Public (S)ervice vara opartisk? :confused:

När det gäller matsnusk tror jag inte att Willys/CityGross/Coop är systematiskt bättre än ICA. Men ICA är framgångsrikt just nu (mest för att ingen förstår COOPs TV-reklam) och det sticker i journalistvänsterns ögon. Självklart har Josefsson personliga åsikter och ambitioner som återspeglas i urval och timing för hans reportage. Det bör man vara medveten om.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Bara handlaren blir miljonär och har intresse av att 130 kg köttfärs som vid stängningsdags ännu är osåld säljs dagen efter. En färskvaruchef är anställd och saknar incitament att på eget initiativ göra något regelvidrigt åt det. Den som tror att handlaren inte vet att man i hans butik rutinmässigt packar/märker om osåld köttfärs är naiv.

Självklart finns det andra än enbart handlaren som kan vinna på detta.

130kg är det genomsnittet?

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
... En färskvaruchef är anställd och saknar incitament att på eget initiativ göra något regelvidrigt åt det. ...

Nej det tror jag inte.
En färskvaruchef har all anledning att visa upp bra resultat i siffrorna och litet svinn för sin avdelning. :va

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Men du seriöst va fan vill du egentligen ? ja behöver inte förklara mej för dej din tomte, Vi tycker olika om en grej och du börjar kalla mej dum hit och dit.
Skärp till dej för fan.

Men du SERIÖST vad jag vill jag gav dig en enkel fråga och det gick ju tydligen inte att svara på och anledningen till att jag kallade dig dum är för att jag tycker att du är dum. :tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nej det tror jag inte.
En färskvaruchef har all anledning att visa upp bra resultat i siffrorna och litet svinn för sin avdelning. :va

Jo men vinsten går ju inte rätt ner i hans ficka utan han får möjligen en klapp på axeln och lite mer påökt vid nästa löneförhandling.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Självklart finns det andra än enbart handlaren som kan vinna på detta.

130kg är det genomsnittet?
Inte fan vet jag vad genomsnittet är. Så mycket låg det kvar den aktuella kvällen när SVT besökte Ica Botkyrka. Det uppenbara är förstås att den som äger rörelsen tjänar mest på att man inte kastar köttfärs utan säljer den.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Jo men vinsten går ju inte rätt ner i hans ficka utan han får möjligen en klapp på axeln och lite mer påökt vid nästa löneförhandling.

Sant... men näst efter ekonomi kommer nog prestige?

Ju större butik dessto mer "självständiga initiativ" är jag rädd.

Men... jag vet inte. Bara funderar. :va

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Inte fan vet jag vad genomsnittet är. Så mycket låg det kvar den aktuella kvällen när SVT besökte Ica Botkyrka. Det uppenbara är förstås att den som äger rörelsen tjänar mest på att man inte kastar köttfärs utan säljer den.
Naa, jag har för mig att det var 30 kg den kvällen reportaget filmades.
Annars håller jag med dig.

Jo jag håller med dej, men jag tycker ändå programet var vinklat på fel saker, i så där stora butiker så finns det ju en färskvaruchef som är ansvarig för charken, vem vet det är inte ens säkert att ägarna visste hur det gick till i charken ??

Vem tycker du har det yttersata ansvaret för hur det går till i butiken?
Vem tror du tjänar mest på att märka om?

Varför granskades inte andra stora matvarukedjor? Skall inte Public (S)ervice vara opartisk? :confused:

När det gäller matsnusk tror jag inte att Willys/CityGross/Coop är systematiskt bättre än ICA. Men ICA är framgångsrikt just nu (mest för att ingen förstår COOPs TV-reklam) och det sticker i journalistvänsterns ögon. Självklart har Josefsson personliga åsikter och ambitioner som återspeglas i urval och timing för hans reportage. Det bör man vara medveten om.

Han kanske inte mäktar med att kolla alla butiker.
Han kanske fick ett tips på hur illa det var.

Jag tror också att snusket är/var(?) omfattande.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vem tror du tjänar mest på att märka om?

Nu i efterhand så kan man ju lungt säga att det knappast var ett smart upplägg rent affärsmässigt. Just pga att vinsten knappast överväger risken så tror jag inte att någon högre anställda var medvetna om detta.

Snarare någon bondmora till charkansvarig som ville framstå som duktig genom att minska spillet.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Just pga att vinsten knappast överväger risken så tror jag inte att någon högre anställda var medvetna om detta.

Snarare någon bondmora till charkansvarig som ville framstå som duktig genom att minska spillet.
Okej. Jag tror du driver med mig.
Vem tycker du har det yttersta ansvaret för hur det går till i butiken då?

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Okej. Jag tror du driver med mig.
Vem tycker du har det yttersta ansvaret för hur det går till i butiken då?

Butikschefen naturligtvis.

Men jag kan lova dig att de inte har sååå bra koll på allt och alla som de skulle vilja... ;)

Compliance... hur order verkligen genomförs, enligt instruktion eller som man själv tycker. :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC