ICA handlare?

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Är det lika illa hos tex Coop?
Jag har både hört talas om och sett kött-fusk-snusk med egna ögon hos
ICA tidigare. Däremot har jag inte hört något om hur det går till hos Coop.
Finns det någon annan här som vet det?

Det är alldeles säkert samma lika... handlare... coop, willy, ica, vivo... på något sätt måste ju oskickliga inköpare se till att hålla kostnaderna och svinnet nere... :gnissla
Att sätta i system att "förlänga hållbarheten" på varorna tycker jag är klumpigt när lösningen istället är att ha volymer som ger omsättning på varorna.
Jo, det är nog svårare i en enorm butik än en liten... men det var där skickligheten kom in. :hihi

Men det är ju ganska långsökt, en sådan där ICA MAXI omsätter hundratals miljoner, skulle de hålla på och knussla med köttfärs för att tjäna kanske 10.000? Bara lönerna för knusslarna kostar mer än att kassera köttet så det verkar ju rätt dumt.

Jo, fast varje avdelning i butiken har "sin ekonomi" i den stora ekonomin. Det gäller att hålla reda på korvörena...

Handlarna vill ju naturligtvis ha så lite förlust och så mkt vinst som möjligt. Varje avdelning "ska gå bra" och bättre och bättre ska det bli.

Är lite förvånad över de ombytta rollerna här? Ska jag behöva förklara sånt för dig?? ÄR inte du kapitalist??? :hihi

Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Där finns väl inte så många riktigt läskiga baciller som ger mer än någon dags kraftigt illamående kräkningar och diarré, ett undantag är clostridiuminfektioner där toxinet attakerar CNS och man bla får synbortfall och annat spännande.

Vanligaste agensen vid livsmedelsinfektioner (direkt ur minnet)
S.Aureus
Campylobakter
EHEC
Någon Bacillus

Dessa ger alla en klassisk matförgiftning med illamående kräkningar och diarré men alla utom S.Aureus har värmelabila toxin och de dör en bit över 60C så upphettar man maten är det inga problem. S.Aureus däremot är lite trist då toxinet är värmestabilt och tyvärr är den rätt frekvent förekommande i bla köttfärs. Enda chansen att slippa dessa infektioner är att se till att bakterien inte får möjlighet att tillväxa och där är kort lagringstid nyckeln.

Bacillus cereus är en toxinbildare med värmestabilt toxin, det luriga med den är att den också bildar sporer... och slår till efter upphettning i matvaror som varmhålls vid för bakterien rätt temperatur (under 60 grader mao). Dock vanligare i ris än i kött.

EHEC (Entero hemorragisk E. coli) är ingen lek för barn och gamla ( pga HUS, akut njursvikt) men är faktiskt ganska ovanlig. Men det är ingen tröst när ens barn har dött...
E.coli (en tarmbakterie) är däremot mycket vanlig men har väldigt många stammar som inte är speciellt virulenta eller apatogena. De jobbiga är ffa EPEC (Entero Patogen...), ETEC (Entero Toxisk... bildar värmestabila och värmelabila toxiner) EIEC (Entero Invasiv...) och EAEC (Entero Adherent...)
I de matförgiftningsutbrott dessa har hittats har kalla charkuterier och ostar i kombination med dålig livsmedelshygien varit orsak. Dessa små gynnare är också ofta orsaken till sk turistdiarre...

Salmonella är rätt vanlig (vanligare än EHEC) och inte att leka med... inte helt få människor dör varje år och endel får trista följdproblem av bestående av ledbesvär. Inte bara lite diarre och ont i magen mao.

Listeria är inte heller så himla mysig eftersom den lever väl vid +4 och saltlösningar upp till 10%. Har vid matförgiftningsfall hittats bla i rått kött, charkprodukter, rökt och gravad lax, mejeriprodukter och grönsaker...
Bakterien dör vid lågpastörisering och vuxna, helt friska människor tål en hyfsat stor mängd av denna bakterie innan sjukdom utbryter. men det är ju bra att se upp med sista-förbrukningsdags-datumet på kalla charkuterier och fiskar... och hoppas att inget snille märkt om dem.

Har man kylförvarade färska råvaror, upphettar maten, kyler snabbt och håller den kallt klarar man sig undan det mesta. Har man dessutom lyckats med det och håller sig i från att låta värmebehandlad mat ha kontakt med obehandlad mat och avföring (naturligtvis mikroskopiska mängder, tvätta händerna... i rent vatten...) så är man ganska "home safe".
Serverar man kall mat vill det till att ha bra råvaror utan salmonella i, god handhygien, inte nysa ned S.aureus i maten och hålla den kall...

Förhoppningsvis har bonden skickat friska djur till slakt och slakteriet slaktat hygieniskt (ingen skit från vare sig människa eller djur på köttet) i sina välstädade lokaler och distrubutörer hållit obruten kylkedja och handlaren inte snuskat sig...

Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Det är alldeles säkert samma lika... handlare... coop, willy, ica, vivo... på något sätt måste ju oskickliga inköpare se till att hålla kostnaderna och svinnet nere... :gnissla
Att sätta i system att "förlänga hållbarheten" på varorna tycker jag är klumpigt när lösningen istället är att ha volymer som ger omsättning på varorna.
Jo, det är nog svårare i en enorm butik än en liten... men det var där skickligheten kom in.
Håller med.
Jag kan tänka mig in i att det krävs lite fingertoppskänsla för att rätt beräkna hur mycket man ska mala i kvarnen för att den, som skylten säger: ”nymalda dagsfärska färsen” ska gå jämt ut när dagen är slut.

Men det är krångligt att räkna så rätt och snålt. Dessutom säljer det förmodligen bättre om disken är fullproppad med färspaket under hela tiden butiken har öppet.
Lösningen blir genialiskt enkel: Packa om färsen. Det är inget fel på den, och den håller ytterligare en dag.
Och egentligen ser jag inget fel i det, med den lilla skillnaden att det vore på sin plats att de sa som det var med den saken.

Bara det faktum att butiken har ett 30-tal kilo färs ute i disken vid stängningsdags borde få en ekonomiskt sinnad att börja fundera. Fan också, vad dyrt det måste vara att kassera så mycket…
Det vore faktiskt mycket bättre för trovärdigheten om den ”nymalda” färsen tog slut ute i disken, åtminstone någon enstaka gång.

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Men det är ju ganska långsökt, en sådan där ICA MAXI omsätter hundratals miljoner, skulle de hålla på och knussla med köttfärs för att tjäna kanske 10.000? Bara lönerna för knusslarna kostar mer än att kassera köttet så det verkar ju rätt dumt.

Hörde en siffra på runda slängar 500 mille om året för Maxi butikerna

Pips

Guest
Jobbade på en större matbutik i sthlm för nga år sedan, där malde man köttfärs ca 2ggr/dag. Sista färsen maldes vid ungefär klockan 18.00 butiken stängde vid 21. Fanns det köttfärs kvar på morgonen märktes den om och frontades (hamnade längst ut). Medans den nymalda (från morgonen) hamnade underst. Ser liksom inget fel med det. Köttfärs håller i ca 24-36h. Däremot att mala på morgonen, sen märka om nästa morgon, det är skabbigt!

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
954
Isåfall är du dum.. :) Det har med att göra att dom säljer gammal mat för att få/tjäna mer pengar.. :tummenupp Det var ju de det handlade om så nu vet du.. :)

Ja du lär väl heller inte få nåt nobelpris om du tror dom tjänar pengarna på att packa om lite färs.
Det är förmodligen lika illa hos alla handlare och har säkert varit så jämt,
Kan personligen inte bry mej mindre om det packas om lite kött då och då, har överlevt värre saker.:tummenupp

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Ja du lär väl heller inte få nåt nobelpris om du tror dom tjänar pengarna på att packa om lite färs.
Det är förmodligen lika illa hos alla handlare och har säkert varit så jämt,
Kan personligen inte bry mej mindre om det packas om lite kött då och då, har överlevt värre saker.:tummenupp

Va? Tror du dom gör det för att dom tycker det är roligt eller? :va

Nu fattar jag nog inte vad du menar eller vill du bara göra dig dummare än vad du är?

Klart att andra butiker gör det oxå det har jag inte sagt nåt om..

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Jag tycker det är lite intressant att när ICA gick över generellt från butiksmald färs till "distansmald" vakumförpackad färs från västerås blev det ett sabla liv på kunderna som ville ha kvar den lokalt malda färsen "bättre mald, valfria storlekar, färskare!!!" med mera var argumenten. I Tyresö var det tillräckligt många som bytte butik till en annan som butiksmalde för att dom största skulle föra in butiksmald igen.

Nu står det stora skyltar i butiken "Vi mal inte själva, endast vakumförpackad färs från västerås...".

Personligen går jag helst till en liten ICA i tyresö, vill man t ex göra råbiff så skickar charken hem en att hämta kylväska, sen mal dom valfri köttbit medan du väntar. Det är en service man inte ser ofta numera.

Är själv inte orolig, vi har en näsa som är gjort för att avgöra ätbart/icke ätbart, dessutom är det väl stensäkert att just ICA inte vågar fuska nu... :)

Men ja, jag tycker att det är dumsnålt och respektlöst så det räcker och blir över det som har gjorts! Tyvärr är jag inte förvånad. :(

/Danne

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
954
Va? Tror du dom gör det för att dom tycker det är roligt eller? :va

Nu fattar jag nog inte vad du menar eller vill du bara göra dig dummare än vad du är?

Klart att andra butiker gör det oxå det har jag inte sagt nåt om..

Kan du inte läsa pojkjävel?

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Idag fick jag nobelpris :).

Hatar för övrigt Janne Josefsson efter dagens inslag på Uppdrag granskning.
Varför sån hetsjakt på just Ica?

Jävla fucko!:mad:

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Idag fick jag nobelpris :).

Hatar för övrigt Janne Josefsson efter dagens inslag på Uppdrag granskning.
Varför sån hetsjakt på just Ica?

Jävla fucko!:mad:

Vart mycket skit me DO o grejer men där har dom inte haft ngt att hämta så då fick dom ju gräva lite till.

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
954
Du vet ju inte ens om vad du pratar om! Svara på min fråga kunde du inte heller.

Du lär ju iallafall aldrig någonsin få nobelpriset.. :dummer

Men du seriöst va fan vill du egentligen ? ja behöver inte förklara mej för dej din tomte, Vi tycker olika om en grej och du börjar kalla mej dum hit och dit.
Skärp till dej för fan.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hur många gånger när du har kommit hem efter veckans storinköp och ska rulla köttullar har du fått en skämd doft i näsan från din nyinköpta färs, som enligt Janne är snudd på veckan gammal? Jag har då aldrig varit med om det...
Köttfärs som både luktar och ser mörk/äcklig ut har jag varit med om flera gånger. Nu vet jag vad det beror på.

:fakta

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Tattar Janne måste ju självklart vinkla programmet till att man är så där om man har pengar.

Väldigt tråkigt att se men ja förstår inte vad handlarnas inkomst har med det hela att göra.
Jag kan förklara för dig:

De har blivit miljonärer för att de har fått andra människors förtroende att driva Ica Maxi. Det förtroende har de missbrukat å det grövsta. Dessutom är det förstås provocerande när redan rika lurar vanligt folk för att bli ännu rikare.

Tycker inte du det? :va

Last edited:

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
954
Jag kan förklara för dig:

De har blivit miljonärer för att de har fått andra människors förtroende att driva Ica Maxi. Det förtroende har de missbrukat å det grövsta. Dessutom är det förstås provocerande när redan rika lurar vanligt folk för att bli ännu rikare.

Tycker inte du det? :va

Jo jag håller med dej, men jag tycker ändå programet var vinklat på fel saker, i så där stora butiker så finns det ju en färskvaruchef som är ansvarig för charken, vem vet det är inte ens säkert att ägarna visste hur det gick till i charken ??

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
...i så där stora butiker så finns det ju en färskvaruchef som är ansvarig för charken, vem vet det är inte ens säkert att ägarna visste hur det gick till i charken ??
Bara handlaren blir miljonär och har intresse av att 130 kg köttfärs som vid stängningsdags ännu är osåld säljs dagen efter. En färskvaruchef är anställd och saknar incitament att på eget initiativ göra något regelvidrigt åt det. Den som tror att handlaren inte vet att man i hans butik rutinmässigt packar/märker om osåld köttfärs är naiv.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...