ICE i mobilen kan rädda liv

sandstream

Guest
mr_rockster skrev:
(fast USA har väl fortfarande 911 eller något va?)
Japp, de kör med 911 och min gissning är att EU utav ren prestige inte valde 911.
Då skulle ju jänkarna kunna tro att de var något :rolleyes:

Ett nummer på hjälmen kanske inte är så dumt ändå :hihi

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
mr_rockster skrev:
Om det inte finns någon "mamma" eller "pappa" i telefonboken då utan de bor hos fosterföräldrar som de kallar sitt namn? Deras pappa kanske bor i asien och de bor hemma hos mamman och pratar med pappan i telefon 3 ggr/år, hur vet de då det? ICE verkar klockrent, man väljer då själv vem som ska bli kontaktad. Om alla börjar med detta så kommer det bli en standard förr eller senare.

Jag vet inte hur gammal du är med 112 är allt annat än en försvenskning. Sverige bytte ut sitt gamla larmnummer 90000 mot 112 just för att det skulle bli en internationell standard (fast USA har väl fortfarande 911 eller något va?). Onödigt eller inte? Om alla i sverige skulle göra det så skulle det säkert spara ett och annat liv.

- Johan

Åhh! Jag tvingas citera mig själv!

Pejo skrev:
IEC låter i sverige som en efterapning av någonting (bra) från utomlands. En försvenskning och en massiv informationskampanj så det blir lika allmänt känt som 112 så blir det nog bra - tills dess är det ganska onödigt.

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
storcken89 skrev:
Hur fan skriver man +46 i ett nummer?
Dessutom går det nog fortare att skriva två nollor med min megasuperdunderkassa sonyericsson :mad: :4skrika :död :kocko
På en inte lika dålig Nokia, trycker man till på * 2ggr
Men + är en mobiltelefonförkortning / snabb kommande för 00 det rätta är just 0046xxxxxxxx
kolla i telefonkatalogen för internationella nr.

ICE är bra, om nu man får kolla i nån annans mobil utan att det får påföljder.

/D

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
Robban W skrev:
Det har du rätt i. Jag får ta bort Victor, har ju bara plats för dom 150 viktigaste.

Haha, jag snodde din telefon och la in ICE till Victors nummer. Dessutom mailade jag ditt inlägg till honom.
På min hjälm har jag ett stort klistermärke med min blodgrupp, kan vara bra "om något händer".
Glöm inte heller reflexvästarna när ni är ute och hör i höstmörkret gott folk.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Caffe skrev:
Haha, jag snodde din telefon och la in ICE till Victors nummer. Dessutom mailade jag ditt inlägg till honom.
På min hjälm har jag ett stort klistermärke med min blodgrupp, kan vara bra "om något händer".
Glöm inte heller reflexvästarna när ni är ute och hör i höstmörkret gott folk.

Själv kör jag med saftblandare på min självlysande orangea hjälm, reflexväst, vimpel på hojen, stödhjul och dubbla skinnställ i neongrönt. Hojen är självklart prydd med reflextejp överallt! Fast å andra sidan brukar min personliga ambulans som jag alltid har med mig synas ganska bra också... :hihi

Skämt å sido, ingen dum idé alls! Men får man kolla i andras mobiler, är inte det integritetsbrott? :va

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Caffe skrev:
Haha, jag snodde din telefon och la in ICE till Victors nummer..

Nya party tricket, att tjyvlåna andras mobiler o ändra till sitt eget nr. Jag har ju sånt där bonus system på mitt abonnemang. På det här sättet hoppas jag få så många samtal så jag aldrig själv behöver tanka på det.

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Hoztic skrev:
Själv kör jag med saftblandare på min självlysande orangea hjälm, reflexväst, vimpel på hojen, stödhjul och dubbla skinnställ i neongrönt. Hojen är självklart prydd med reflextejp överallt! Fast å andra sidan brukar min personliga ambulans som jag alltid har med mig synas ganska bra också... :hihi

Skämt å sido, ingen dum idé alls! Men får man kolla i andras mobiler, är inte det integritetsbrott? :va

Nä inte i kris situationer... Ambulans och polis kollar ständigt i hanväskor, plånböcker, telefoner för att fastställa id och få den info de behöver.. finns någon liten skit paragref om det att de har rätt vid livshotande situationer att kolla.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Master_ skrev:
Nä inte i kris situationer... Ambulans och polis kollar ständigt i hanväskor, plånböcker, telefoner för att fastställa id och få den info de behöver.. finns någon liten skit paragref om det att de har rätt vid livshotande situationer att kolla.

Aha, ovanligt smurt för att vara sverige! :)
Fast då kanske det vore smurt med en lapp också, mobiler överlever ju inte speciellt mycket våld! :(

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Hoj
R46 05:a
haha, okey? jag hänger inte med i ditt resonemang, :7peta
finns det bara svart och vit, vurpa man så är man död?
finns ju en chans att bli allvarligt skadad med, och sån här info kan vara livsviktig för en person som har, nån allerigi eller liknande
och för dom som inte har nån såna problem är det bra för att då kan dom genast börja behandla en sån person
men finns ju inget som tvinga nån att lägga in ICE.

Arctic#1 skrev:
Hmm livraddande at ha mammas nummer inprogramerat i telefonen?? ha ha tror detta måste vara nåt av det fjolligaste jag hørt om på lange...sorry folks detta raddar tyvarr INTE ditt liv...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
*Upp upp*

Kanonidé

Den gången man själv har varit med när andra har blivit hämtade med ambulans hade kännts bra att veta att nån anhörig kommer och möter upp den skadade.

Last edited:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
ICE? Vem vet vad det är förutom de som har läst den här tråden? Visst det skadar inte att ha det inlagt men är det inte bättre att skriva "Vid Nödfall", "Anhöriga" eller något dyligt. "Anhöriga" kommer dessutom att hamna jävligt högt upp i telefonboken.

Känner ambulanspersonalen till vad ICE är förnågot, är det någon som har koll på det?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Sad Glad skrev:
ICE? Vem vet vad det är förutom de som har läst den här tråden? Visst det skadar inte att ha det inlagt men är det inte bättre att skriva "Vid Nödfall", "Anhöriga" eller något dyligt. "Anhöriga" kommer dessutom att hamna jävligt högt upp i telefonboken.

Känner ambulanspersonalen till vad ICE är förnågot, är det någon som har koll på det?
Det är ju bara för ambulanspersonalen att ringa numret "hem" från mobilen. Om det inte är nån som svarar så ringer man "mamma" eller "pappa".
Alternativt så kollar man vem personen får mess av hela dagarna osså ringer man den personen. Ide'n är ju bra, men kommer nog inte funka i praktiken innan ICE är mer vedertaget än mamma och pappa :)

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
UrbanTiger skrev:
Inte tusan rotar dom efter mobiltelefon och bläddrar igenom adressboken.
Bricka runt halsen är väl det som är brukligt för folk med vissa sjukdommar.
Är man nojig kan man ju ha blodgrupp och telefonnummer på en sånn bricka.
Sen spelar det nog ingen roll om man har blodgrupp intatuerat i pannan eller inte för dom gör väl en blodgruppering ändå innan dom tankar in nytt.
Ska man inte skriva håldiameter eller nåt i röven oxå ifall dom behöver in där och rota? :)

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
Låter som en bra idé, och även om den inte är en slutgiltig lösning så förstår jag inte varför en del kritiserar den. Kommer själv att lägga till det, men även ha kvar mitt kort i plånboken som det står TELEFONNR ANHÖRIGA på, direkt bakom kk....

/J.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Sad Glad skrev:

Eftersom det var nån talesman från SOS alarm som pratade om det här i artikeln, så lär väl både Ambulans. Polis, och Brandkåren veta om det.
Tycker att det är en bra idé, och det verkar ju som att det blir nån form av internationell standard också.
Bra att ha om man t.ex blir förolyckad utomlands. Inte så lätt för dom utländska läkarna att veta vad Mamma heter på Svenska när dom letar igenom dina tillhörigheter för att försöka hitta nån anhörig att kontakta...

Har iaf. lagt in det i mobilen nu... :tummenupp

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Internationell standard är en kanon ide, har själv kört med ABC i telefonboken i hopp om att någon fixar att klura ut vad som döljer sig där, kan man få blodgrupp med på körkortet så har vi kommit lite längre.

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Macke skrev:
Eftersom det var nån talesman från SOS alarm som pratade om det här i artikeln, så lär väl både Ambulans. Polis, och Brandkåren veta om det.
Tycker att det är en bra idé, och det verkar ju som att det blir nån form av internationell standard också.
Bra att ha om man t.ex blir förolyckad utomlands. Inte så lätt för dom utländska läkarna att veta vad Mamma heter på Svenska när dom letar igenom dina tillhörigheter för att försöka hitta nån anhörig att kontakta...

Har iaf. lagt in det i mobilen nu... :tummenupp

Sorry, läste förstainlägget för ett tag sedan och svarade inte förrän tråden poppade upp igen.

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
Investerade i en uppsättning UTAG, en åt mig själv och passade
på att bjuda min garagepolare på en.

Vad är UTAG?
Ja, kortfattat är det en digital namnbricka, med ICE information.
Klockrent köp och riktigt snabb leverans (4 dagar efter beställningen).
Mer info om denna produkt

Mitt betyg på den blir 4 av 5.
-Kontakten (usb) var i bredaste laget, passade enbart i kontakten
på moderkortet, inte på framsidan av datorn..
-Saknar ruta för 'allmän info' och det hade varit trevligt med större/klickbar bild.

+Riktigt smart idé och snygg design.
+Översättningen!

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Hur fan skriver man +46 i ett nummer?
Dessutom går det nog fortare att skriva två nollor med min megasuperdunderkassa sonyericsson :mad: :4skrika :död :kocko

Ta det här på rätt sätt, men det är nog det dummaste jag har läst någonsin...
Du äger ingen mobiltelefon gissar jag?

Inte menat som ett påhopp eller något, bara att det är det mest oupplysta och dummaste kommentarer jag har läst, någonsin.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring