ICE i mobilen kan rädda liv

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Hmm livraddande at ha mammas nummer inprogramerat i telefonen?? ha ha tror detta måste vara nåt av det fjolligaste jag hørt om på lange...sorry folks detta raddar tyvarr INTE ditt liv...

sandstream

Guest
Arctic#1 skrev:
Hmm livraddande at ha mammas nummer inprogramerat i telefonen?? ha ha tror detta måste vara nåt av det fjolligaste jag hørt om på lange...sorry folks detta raddar tyvarr INTE ditt liv...
Vem har sagt att det ska rädda liv?

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Arctic#1 skrev:

Varför ens kommentera en tråd med en sån kommentar? :7peta Eller ville du bara berätta att vi är fjollor och du är ball?

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
sandstream skrev:
Vem har sagt att det ska rädda liv?

Førsta inlagg:" ICE i mobilen kan rädda liv" ?

Jag ar inte så jævla ball, men jag har några kunnskaper om akutmedisin. Jag kan inte se Många tilfallen dar några få uppgifter i en mobil telefon ska kunna gjøra nogon stor skillnad.

sandstream

Guest
Arctic#1 skrev:

Jag ar inte så jævla ball, men jag har några kunnskaper om akutmedisin. Jag kan inte se Många tilfallen dar några få uppgifter i en mobil telefon ska kunna gjøra nogon stor skillnad.
Ja, men läser du hela inlägget så ser du vad det avslutas med och det är nog hela poängen med ICE:

"-Det är smart och enkelt och kostar ingenting. Se det som att du har en försäkring som du i bästa fall aldrig behöver utnyttja men händer något allvarligt har du förberett dej för att öka din trygghet, säger han. "

FearleZz

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki Gsxr 750 -96
Arctic#1 skrev:

:kocko

Det är väll skitbra, det är ju bara positivt om nu folk börjar använda detta. Tycker du verkar vara en lustigkurre med en skruvad verklighetsuppfattning.

/Mvh FearleZz

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
sandstream skrev:
Ja, men läser du hela inlägget så ser du vad det avslutas med och det är nog hela poängen med ICE:

"-Det är smart och enkelt och kostar ingenting. Se det som att du har en försäkring som du i bästa fall aldrig behöver utnyttja men händer något allvarligt har du förberett dej för att öka din trygghet, säger han. "

Jodå det kostar ju ingenting så det kan val inte skada,men nogon stor nytta tror jag inte på.

FearleZz skrev:
:kocko

Det är väll skitbra, det är ju bara positivt om nu folk börjar använda detta. Tycker du verkar vara en lustigkurre med en skruvad verklighetsuppfattning.

/Mvh FearleZz

Ja ja du får tycka som du vil.......

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Arctic#1 skrev:
Jodå det kostar ju ingenting så det kan val inte skada,men nogon stor nytta tror jag inte på.

Ja ja du får tycka som du vil.......

Det var ju precis vad jag också tyckte imorse.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Pejo skrev:
Ett alternativ är att ha ett mobilnr inprogrammerat med namnet "Hem" eller "Mamma". Det är också en god hjälp, och dessutom på svenska.
precis vad jag tänkte! hur många skriver ut allas namn? nästan alla har "hem" "mamma" "pappa" "älsklingen" "syrran" eller nått liknande... ICE låter rätt onödigt :va

Arctic#1 skrev:

Att komma i kontakt med en anhörig kan vara livsviktigt ja! du kan vara allergisk mot något läkemedel, diabetiker, ha astma o.s.v. som inte räddningspersonalen har en aning om!!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
kajlyl skrev:
precis vad jag tänkte! hur många skriver ut allas namn? nästan alla har "hem" "mamma" "pappa" "älsklingen" "syrran" eller nått liknande... ICE låter rätt onödigt :va

Fråga en vanlig svensk polis, som står med en spyendes full fjortonåring under armen, vad han letar efter för namn i telefonlistan på fjortisens nalle: Är det mamma eller IEC ?

Vad letar ambulanspersonalen efter - "IEC" eller "hem" ?

IEC låter i sverige som en efterapning av någonting (bra) från utomlands. En försvenskning och en massiv informationskampanj så det blir lika allmänt känt som 112 så blir det nog bra - tills dess är det ganska onödigt.

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
Pejo skrev:
Fråga en vanlig svensk polis, som står med en spyendes full fjortonåring under armen, vad han letar efter för namn i telefonlistan på fjortisens nalle: Är det mamma eller IEC ?

IEC låter i sverige som en efterapning av någonting (bra) från utomlands. En försvenskning och en massiv informationskampanj så det blir lika allmänt känt som 112 så blir det nog bra - tills dess är det ganska onödigt.

Inget av de 2 gissar jag men ICE vore toppen om de kikade efter. jag ska lägga in direkt.... Glömde bara telefon hemma idag hehe

/oXydex

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Men det är en sak jag inte fattar. Det står att det skulle underlätta om man var utomlands. Men om jag tex är i USA och har numret till pappa inlagt under ice och dom försöker ringa dit när jag ligger medvetslös i ett dike. Dom kommer ju ändå inte fram till farsan eftersom man måste ha med 0046 i början.
Det skulle ju bara hjälpa isåfall om en utläning hitta en i ett dike här hemma i sverige.

Edit:
Man kan ju ha 0046 inskrivet i numret från början, gör ju ändå ingen skillnad om man ringer här hemma. Men en jävla skillnad om man ska telefonera från Kazakstan. :)

sandstream

Guest
storcken89 skrev:
Edit:
Man kan ju ha 0046 inskrivet i numret från början, gör ju ändå ingen skillnad om man ringer här hemma. Men en jävla skillnad om man ska telefonera från Kazakstan. :)
+46 räcker.
Jag har alla mina nummer med +46 i början, underlättar när man är utomlands :)

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
sandstream skrev:
+46 räcker.
Jag har alla mina nummer med +46 i början, underlättar när man är utomlands :)

Hur fan skriver man +46 i ett nummer?
Dessutom går det nog fortare att skriva två nollor med min megasuperdunderkassa sonyericsson :mad: :4skrika :död :kocko

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
tycker vi enas om en sak... Ni som tycker det är onödigt skit i att skriva in något.. Och vi andra lägger in ICE i nallen.. så småning om så blir nog det etablerat oxå.. men det lär kanske ta ett par år eller så.. Allt handlar ju om information för at få något att fungera och bli stort.

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
rätt bra ändå

Det händer att man åker med några polares polare kompisar. Skulle dom köra ut i skogen så ringer man givetvis 112. Men sen då då kan det ju vara bra att kunna nå någon anhörig via ICE och tala om vad som har hänt?

inte f-n kommer jag ihåg vad polarnas flickvänner/fruar/mammor heter? ännu mindre VEM dom vill att man ska kontakta om man klotar. Man åker ibland med hojbröder som man inte umgås med privat.

Då tycker jag att ICE funkar utmärkt.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Visst räddar det liv, personen de ringer vet din inställning till organdonation. Så om du inte har med info om det så kan de rädda någon annan.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Skriver en fjortis eller någon annan in ICE i nallen här i sverige o polisen kikar tror dem att det omedelbart e nummret till dennes lokala langare :D
Då ice är ett nick för en viss sorts drog!
Åker denne in på polis förhör istället o dör i häktet :rolleyes:

Ja jag litar fortfarande inte på ordningsmakten...

Men hela tanken är ju ej så tokig om man är utomlands men i sverige så e det nog inte så många som fattar!
Kan man ju knappa in VFF Vid fara o Färde.
Då förstår ju alla vad det betyder o ringer :rolleyes:

Men morsan farsan syrran gullet står ju redan med!
Fördelen med detta system är ju om ambulans personal och gemene man har en susning om vad ICE betyder eller skall vi hoppas att det är någon från SH som hittar en?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Om det inte finns någon "mamma" eller "pappa" i telefonboken då utan de bor hos fosterföräldrar som de kallar sitt namn? Deras pappa kanske bor i asien och de bor hemma hos mamman och pratar med pappan i telefon 3 ggr/år, hur vet de då det? ICE verkar klockrent, man väljer då själv vem som ska bli kontaktad. Om alla börjar med detta så kommer det bli en standard förr eller senare.

Jag vet inte hur gammal du är med 112 är allt annat än en försvenskning. Sverige bytte ut sitt gamla larmnummer 90000 mot 112 just för att det skulle bli en internationell standard (fast USA har väl fortfarande 911 eller något va?). Onödigt eller inte? Om alla i sverige skulle göra det så skulle det säkert spara ett och annat liv.

- Johan

Pejo skrev:

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring