Idag är jag förbannad därför att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har en dator med W10, den står på dygnet runt och loggar saker, men den har tjatat på mig om att den behöver startas om för att installera uppdateringar.

I dag klockan 15.00 bestämde jag mig för att jag kunde ha ett litet avbrott i loggandet, så jag stängde ner alla program och gav datorn klartecken att starta om och installera uppdateringarna.

Den startade om flera gånger, och blev några % mera färdig för varje omstart, NU 17.43 är den äntligen färdig med uppdateringarna!!!

EDIT: Man ska inte ropa hej förrns man har kastat yxan i sjön och gått över ån efter hönan och ägget

Nu uppdaterar den igen....

Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har en dator med W10, den står på dygnet runt och loggar saker, men den har tjatat på mig om att den behöver startas om för att installera uppdateringar.

I dag klockan 15.00 bestämde jag mig för att jag kunde ha ett litet avbrott i loggandet, så jag stängde ner alla program och gav datorn klartecken att starta om och installera uppdateringarna.

Den startade om flera gånger, och blev några % mera färdig för varje omstart, NU 17.43 är den äntligen färdig med uppdateringarna!!!

EDIT: Man ska inte ropa hej förrns man har kastat yxan i sjön och gått över ån efter hönan och ägget

Windows..............................................................:3freak

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no

Just det där fick mig att se rött, jag kastade ut min PC och skaffade en Mac.
Kan inte påstå att jag behärskar den till fullo men vilken skillnad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Just det där fick mig att se rött, jag kastade ut min PC och skaffade en Mac.
Kan inte påstå att jag behärskar den till fullo men vilken skillnad.

Fast XP och W7 tycker jag har funkat bra med uppdateringar, och Linux så klart.

Nu är jag tyvärr fett bunden till Win med dom program jag kör på den datorn, så det är väl bara att leva med det

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Din frågar om lov iallafall...

Det gör inte W10 på någon av mina burkar. Har jag en massa jobb igång brukar jag på kvällen sätta datorn i viloläge så jag lätt kan börja åter nästa dag. Det tolkar windows som att det är fritt fram att avsluta alla program som körs och sedan uppdatera och starta om.
Flera gånger har jag varit med om att datorn är igång på morgonen, med allt mitt arbete borta.

Inget windows förutom W10 behandlar sina användare lika respektlöst. Gör mej förbannad!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det gör inte W10 på någon av mina burkar. Har jag en massa jobb igång brukar jag på kvällen sätta datorn i viloläge så jag lätt kan börja åter nästa dag. Det tolkar windows som att det är fritt fram att avsluta alla program som körs och sedan uppdatera och starta om.
Flera gånger har jag varit med om att datorn är igång på morgonen, med allt mitt arbete borta.

Inget windows förutom W10 behandlar sina användare lika respektlöst. Gör mej förbannad!

Jag kan kanske ha fipplat med någon inställning någonstans för att den inte ska spontan reboota utan att fråga, eftersom den är igång 24/7 365, den här gången gav jag den ju tillåtelse att göra det :huvet

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Extra kul när man placerar laptopen i soffan, sätter den i viloläge, stänger igen den, går och lägger sig och kommer ner på morgonen till en skitvarm dator vars fläktar låter som en jetmotor efter en halv natt igång i soffan med obefintlig kylning. Liksom, vem fan sa åt dig att starta upp mitt i natten!? :mad: Datorer ska göra som ägaren vill och inte hitta på en massa jävulskap på eget bevåg.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Extra kul när man placerar laptopen i soffan, sätter den i viloläge, stänger igen den, går och lägger sig och kommer ner på morgonen till en skitvarm dator vars fläktar låter som en jetmotor efter en halv natt igång i soffan med obefintlig kylning. Liksom, vem fan sa åt dig att starta upp mitt i natten!? :mad: Datorer ska göra som ägaren vill och inte hitta på en massa jävulskap på eget bevåg.

Kan gratulera till att du kan skriva ovan. Alla datorer överlever inte en natt i soffan.
https://www.expressen.se/kvallsposten/brand-i-dator-dodade-fem-personer/

Själv har jag efter fått routern en ASUS RT-N66U kapad
(upptäckte ovanligt låg hastighet på internet, normal hastighet igen efter återställning och uppdatering av routerns firmware)
börjat med att routerns nätadapter är kopplad till samma multikontakt som min dator. Så när jag slår ifrån datorn slår jag också som vanligt ifrån multikontakten och routern förlorar också ström och stänger av.
Buset ska inte ha obegränsat med tid kapa min router och det hindrar ju också att till routern anslutna datorer kan ägna sig åt uppdatering nattetid. #
Och jag är inte den enda med kapad router. Läste jag senare.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.726839/operator-varnar-for-kapade-asus-routrar-uppdatera-firmware

# Lessnade redan 1998 på Pyttemjuks W95B, misslyckades installera NT4 på datorn, NT4 saknade väl drivrutiner ?, typiskt för Pyttemjuk, men lyckades installera Redhat 5.0 linux och har sedan dess kört omväxlande linuxreleaser, FreeBSD, IOS på PC hemma, nuförtiden linux Mint 17.3 för det fungerar.
Och om något fungerar, varför uppgradera ?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Streamen på WRC+ la ner mitt i en spännande sträcka, går fan inte att få igång igen på datorn, så nu ser jag den i mobilen istället.

Det vore ju småmysigt om Samsungs så kallade smarta TV hade en app för typ det viktigaste som finns, men nej, man får kika på rally på en liten laptopskärm, eller en pytteliten mobiltelefon. :huvet

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Streamen på WRC+ la ner mitt i en spännande sträcka, går fan inte att få igång igen på datorn, så nu ser jag den i mobilen istället.

Det vore ju småmysigt om Samsungs så kallade smarta TV hade en app för typ det viktigaste som finns, men nej, man får kika på rally på en liten laptopskärm, eller en pytteliten mobiltelefon. :huvet

Kan man inte lösa det med en chromecast eller motsvarande?

Jaja, en pryl till som kan strula. Jag vet... :crash

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan man inte lösa det med en chromecast eller motsvarande?

Jaja, en pryl till som kan strula. Jag vet... :crash

Jag har redan en liknande streamlösning till TV'n men orkade inte fippla med den, men nu spelar det ingen roll eftersom streamen dog även på mobilen :huvet

Det är ju ändå inte det viktigaste rallyt på hela året för mig... :huvet

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Själv har jag efter fått routern en ASUS RT-N66U kapad
(upptäckte ovanligt låg hastighet på internet, normal hastighet igen efter återställning och uppdatering av routerns firmware)

Och om något fungerar, varför uppgradera ?

Det är därför man ska ha koll och uppgradera grejer i tid, buset hittar alltid någon ny ingång som måste täppas till.
Dock hittas de flesta buggarna av "white hats" men buset läser ju de rapporterna när de släpps i samband med releasen av firmwaret.
Foliehatt på vissa dagar rekommenderas.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Jag har för mig att jag ändrade någon inställning som sa att mitt WiFi-nät är ett betalnät med begränsad data. På så sätt kom man runt problemet med att Windows laddar ner och uppdaterar saker utan tillstånd.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är därför man ska ha koll och uppgradera grejer i tid, buset hittar alltid någon ny ingång som måste täppas till.
Dock hittas de flesta buggarna av "white hats" men buset läser ju de rapporterna när de släpps i samband med releasen av firmwaret.
Foliehatt på vissa dagar rekommenderas.

Bara om du har ett populärt vanligt programm. Har du ett ovanligt operativsystem / program.
Som Linux Mint 17.3 så är det inte värt besväret att försöka utnyttja säkerhetshålen.

OCH uppgradering innebär inte att datorn blir säkrare. Det tillkommer nya hål med uppgraderingen....

1999 fick jag på jobbet en ny bärbar IBM dator med NT4 och SP3 + IBMhotfixes.
Varje uppdatering , SP4, SP5, SP6 innebar att jag förlorade nätverket för drivrutin för nätverkschipet saknades. Så det blev återgång till SP3. Rimligen borde jag få problem med utnyttjade säkerhetshål.
Det fick jag inte.
Hösten 2001 drabbades förtagets samtliga datorer (ca 100) av någon shit (med ett undantag) som innebar att det bara var att installera om Windows NT4.
För IT avdelningen hade inte fått ut någon säkerhetsuppdatering i tid.
Undantaget var min datorn med SP3. Den fungerade som vanligt utan problem.
För det utnyttjade säkerhetshålet kom med Microsofts SP6. Till NT4.

Detta lärde mig att det mest lönsamma för buset är att
söka efter hål i staket till fårhagen
inte jaga enstaka får uti skogen

Så därför uppdaterar vi inte alls W7 sedan flera år tillbaka här hemma.
Och har inte drabbats av några märkbara problem. Försiktiga ? Tydligen.
För att det skulle vara en bra stategi att inte uppdatera är ju fel.
Eller hur ?

Last edited:

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Så därför uppdaterar vi inte alls W7 sedan flera år tillbaka här hemma.
Och har inte drabbats av några märkbara problem. Försiktiga ? Tydligen.
För att det skulle vara en bra stategi att inte uppdatera är ju fel.
Eller hur ?

Jo, klickbenägen på konstigalänkar eller tankar hem filmer/program är ju en större risk än att bara surfa på kända sidor. Men numera så märker du inte intrånget för din dator infekteras med små program som attackerar andra siter i samarbete med andra infekterade datorer. Sabotage är inte grejen nu, det är din processor de är ute efter eller om du har känslig info. Kryptering med utpressning är också vanligare än man tror men det är oftast i samband med klick på länkar i mailen det kommer in.

Oskyddat sex kan ju bli traumatiskt efter ett tag oxå, klia eller en fet avbetalningsplan på +18 år. :tuttar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Strömavbrott i dag, mitt i WRC rallyt, fick se en stäcka på mobilen i dag igen...

(jag hade ju kunnat dela ut wifi till laptopen, men det var snabbare att bara starta appen i telefonen, och jag ville inte missa något)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Wish, detta satans påfund för att sprida onödig kinesisk plast-skit över världen.

Man klickar hem någon skitpryl som man inte behöver, mot en fraktkostnad på tjugo spänn och en beräknad leveranstid på 6 månader.
Den trillar ner i brevlådan på 14 dar.

Hittar man något man behöver, klickar man hem det, betalar för varan och fraktkostnaden, DÅ kommer inte skiten på mindre än 6 månader.

Deras "paketspårningssystem" visar att ordern är mottagen, den visar att ordern behandlas, den visar att ordern packas, den visar att ordern har skickats till "first mile sorting center", den visar att paketet har lastats på ett flygplan i kina, och sedan visar den................................. ingenting................................ ingenting....................... ingenting............................ ingenting......(paketet ligger i brevlådan hemma)...... ingenting..... Paketet levererat!

Jag beställde ett par grejor jag behövde, och lite skit, det händer inget med leveransen jag behöver, så jag beställde samma sak på ebay, dock inte komplett utan jag behövde beställa en Raspberry Pi Zero WH separat till den, går in hos min vanliga leverantör av Raspberry, dom har slut, letar runt på nätet efter andra försäljare av raspberry, slut överallt, lägger en beställning ändå hos en får ett beräknat leveransdatum som ser OK ut.

Får ett mail om att leveransen av Raspberryn blir försenad ytterligare :huvet

Nu kanske Wish blir snabbare ändå, då kommer jag att ha dubletter av det jag har köpt (vilket inte spelar någon roll, det kommer nog till nytta ändå så småning om) fast levererat i bitar, från olika håll, till högre pris, med flera fraktkostnader. :huvet

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Wish, detta satans påfund för att sprida onödig kinesisk plast-skit över världen.

Nu kanske Wish blir snabbare ändå, då kommer jag att ha dubletter av det jag har köpt (vilket inte spelar någon roll, det kommer nog till nytta ändå så småning om) fast levererat i bitar, från olika håll, till högre pris, med flera fraktkostnader. :huvet

Jag har börjat med Raspberry derivat för bättre prestanda, iofs så är Raspberry bättre community men man kan ju använda mycket därifrån ändå.
Zero alternativ https://makerelectronics.se/collections/nanopi/products/nanopi-m2a
Finns mindre också
Bananapi, Orangepi, nanopi, rockpi etc
https://shop.maker-store.de/single-board-computer/

Just nu micklar jag med OrangePI zero med armbian-bionic och är nöjd men ska beställa nåt kort med eMMC sockel så man slipper SD-kortet. RockPI 4C ligger i pipen om ett par månader.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har börjat med Raspberry derivat för bättre prestanda, iofs så är Raspberry bättre community men man kan ju använda mycket därifrån ändå.
Zero alternativ https://makerelectronics.se/collections/nanopi/products/nanopi-m2a
Finns mindre också
Bananapi, Orangepi, nanopi, rockpi etc
https://shop.maker-store.de/single-board-computer/

Just nu micklar jag med OrangePI zero med armbian-bionic och är nöjd men ska beställa nåt kort med eMMC sockel så man slipper SD-kortet. RockPI 4C ligger i pipen om ett par månader.

Jag ska köra en speciell raspberry hat och en speciell raspian version till det, så det är nog bäst att hålla sig till orginalet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är nästan komiskt, en halvtimme efter jag skrev det där gick jag till brevlådan för att hämta posten, vad ligger däri? En Raspberry Pi zero WH som jag hade beställt på Electrokit, men den var restad, så jag hade för mig att jag annulerade köpet,men tydligen inte :va

Nåja, det betyder ju bara att jag har en över sen när dom andra grejorna kommer.

Så då började jag leta ett minneskort med raspian på som jag vet jag har liggandes, det hittade jag dock inte, men väl en blåtandsmodul som jag inte visste att jag hade och beställde en ny av i går :huvet

Jag kanske skulle ägna min sjukskrivning åt att städa bland elektroniken här hemma, istället för att klicka hem grejor från nätet :D

Näääe, för det är roligare att beställa än att städa...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA