Tror det var i dokumentären Lurad på kärlek och miljoner som det sas att man tror 30% av manliga profiler på dejtingsajter, störst målgrupp är kvinnor 50+, är romans bedragare. Själv blivit utsatt, tre månaders införsäljning tills frågan kom för att lura in på pengar. Eftersom jag jobbar med säkerhet och bland annat social engineering så fattade jag ju det efter några dagar men var väldigt spännande att se "live" hur det går till och jag var nyfiken på hur "folk går på det", tänkt att hur dum får man va liksom.
Men jävlar vad det var skickligt gjort. Jag hade många långa telefonsamtal, rätt brytning på språket, hade tom Teams videosamtal. Fanns många signaler som jag såg men jag förstår hur vem som helst kan gå på det. Själv ville jag också det skulle vara en riktig och rätt person, man vet ju inte heller och man vill i det längsta att jag inbillar mig och är nojjig i onödan. Men jag hittade den stulna identiteten.
Jävligt trist är bara förnamnet. Finns bara 1300-ish anmälda bedrägerier per år men mörkertalet är nog gigantiskt, både kvinnor och män drabbas och det är en miljardindustri. Av kanske 15 män jag hade kontakt med upptäckte jag tre med stulen identitet, det var de tre som såg bäst ut och var trevligast i kommunikationen.
Jag brukar numera säga att den här mannen var den absolut trevligaste mannen jag nånsin aldrig mött. Sorgligt för världens alla män som är irl.
I dejting profiler i min ålder har irl män en jävla fisk eller en älg de skjutit på nån bild, osexigt och äckligt men då är chansen stor det inte är en stulen profil. Kvinnor tenderar som sagt tycka det är osmakligt med den typen av foton. Sen får man snabbt en dick pic och då blockar man. Kvar är bedragarna. (Not: fick även en dick pic även av den här mannen, säkert stulen bild, men det tog lång tid och när jag sa ifrån så tog han bort den och bad om ursäkt)