Gammal är onekligen äldst, man ska inte underskatta hur sluga en del gammelgubbar är...
Åkte för att kika på en åkgräsklippare som jag hittat på blocket. Såg fräsch ut av bilderna att döma, nyservad med kvitto från firman, nytt batteri, nya knivar, låg helt ok till i pris och var varken misstänkt billig eller onödigt dyr. Väl på plats skulle säljaren demonstrera maskinen, då startar den inte. Mycket märkligt... Ger oss på att felsöka lite snabbt för att se om det är något enkelt men den vill verkligen inte. Gubben ser nästan gråtfärdig ut, han beklagar att vi åkt så långt och så blev det såhär etc... En klippare som inte ens startar är ju såklart inte särskilt intressant så jag börjar förbereda mig på att åka hem igen, då lägger gubben in nådastöten: "Jag kan ingenting om sånt här, jag har inte råd att lämna in den och få den fixad, om du tar den som ett repobjekt så ska du få ett bra pris". Under hälften av vad den billigaste motsvarande maskinen på blocket ligger ute för blir för lockande för mig, vi gör affär och kvittot skrivs: "startar ej, befintligt skick, godkänd av köparen". Schack och matt.
Fraktar hem åbäket och ska börja felsöka. Men, varför drar inte startmotorn runt nu då?? Det var ju konstigt... Sätter batteriet på laddning och kan äntligen börja felsöka. Kollar gnistan, byter stift, rengör bränslesystemet och byter soppafilter, river förgasaren och blåser ur munstycken och gör rent, kollar över elen i jakt på lösa tåtar och dåliga kopplingar och så vidare och lyckas efter en vecka få liv i maskin. Vilken vinstlott, bästa kompispriset för en fungerande gräsklippare!
Det är först nu jag börjar ägna lite mer uppmärksamhet åt klipparens skick i övrigt och inser hur lurad jag faktiskt är... När fanskapet inte startade på plats blev det fullt fokus på det, en snabb yttre okulär besiktning av resten var allt jag lyckades få till medan vi försökte få liv i skrället. Resten av undersökningsplikten drog åt helvete när man såg chansen att nypa en dyr maskin med ett förhoppningsvis enkelt fel för en spottstyver...
Ett par av de fel jag lyckats identifiera hittills: Klippaggregatet är fullständigt bortrostat invändigt och ser ut att i princip hållas ihop av det yttre färglagret, ett par av remhjulens infästningar har spruckit i svetsarna och hänger på sköra trådar, kilremmen är fullständigt rundsliten och sisådär en halvmeter längre än den borde vara, vajern för inkoppling av klippaggregatet är av, samtliga däck har pyspunka, knivarna är INTE nya och det där batteriet som skulle vara nytt och fräscht duger inte ens till att dra runt startmotorn efter en dag utan underhållsladdning... Mellanskillnaden mellan denna och andra motsvarande maskiner försvann fort när jag började räkna på vilket jobb och vilka reservdelar som skulle krävas för att få skiten funktionsduglig igen...
Jag är nästan lite imponerad över hur väl gubben lyckades finta mig. Att putsa upp och annonsera ut ett självdött gammalt as för en halvhyfsat konkurrenskraftigt pris för att sedan spela förvånad när skiten inte startar vid demonstrationen för att köparen ska tro att man gör en bra affär som får köpa skiten billigt med förhoppning om enkelt fel och många sparade tusenlappar... Jag som på hemvägen nästan hade dåligt samvete över hur billigt jag fick klipparen... Jaja, lätt att vara efterklok. Motorn startade ju till slut om än något motsträvigt, den får väl bli gocart eller nåt. Kewken.