Idag är jag förbannad därför att...

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Du menar att det gick direkt från 1 år bc, till 1 år AC? Är det fler år som man hoppar över?

Det låter lika dumt som att det inte skulle finnas någon temperatur noll.
Beror på att 0 inte fanns då.

År 628 uppfinner den indiske matematikern Brahmagupta siffran 0 och upphöjer därmed ingenting till ett tal. Den nya kunskapen är så förvirrande att människor i hela världen kommer att avsky nollan, och italienarna går så långt som att förbjuda den. När den indiske astronomen och matematikern Brahmagupta år 628 lade sista handen vid sitt stora vetenskapliga verk Brahma Sphuta Siddhanta, visste han inte att han skulle bli både berömd och hatad.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du var tydligen för ung för att ha varit med om det mileniefirandet. Eller skräcken alla hade för milleniumbuggarna som skulle krascha alla datorer.
Nah, jag var där, och var ganska säker på att milleniebuggen inte skulle göra KAOZ me ALLT!
Att vi firade millenieskiftet ett år för tidigt var ju just ämnet. :hihi

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Så är det. Risken är ju att transportstyrelsen gör en sk lämplighetsprövning.

Har telefonförhör med polisen imorgon ang min 55 på 50 väg.
De är fanemig sjuka i huvudet... Jag blev stoppad för många år sedan med 96 på 90-väg. Jätteallvarligt tydligen. Jag hade god lust och bara sparka den jäveln i nötterna så dryg han var. Säkert bara haft svart Lego som liten.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
De är fanemig sjuka i huvudet... Jag blev stoppad för många år sedan med 96 på 90-väg. Jätteallvarligt tydligen. Jag hade god lust och bara sparka den jäveln i nötterna så dryg han var. Säkert bara haft svart Lego som liten.
Enig!
När jag blev av med kortet i augusti så klockades jag 102 på 70 väg. Utanför naturhistoriska museet. Mitt under industrisemestern, inte en bil på vägen. Jag försökte förhandla om att skriv ner 2 kmh så skriver jag under glatt och betalar boten.

Helt omöjligt enligt den alldeles för unga polisen, jag ifrågasatte samhällsnyttan med att ta mitt kort vilket innebär att jag inte kan jobba i samma utsträckning vilket blir för samhället en dyr affär.... Svaret jag fick gjorde mig än mer förbannad, " detta är för ett högre syfte du inte förstår" Möjligt att jag råkade avsluta konversationen med att de kunde väl åka till järvafältet och göra ngn nytta på riktigt.

Nåja, vad jag förstått så kan jag utgå från att transportstyrelsen kommer att ta mitt kort, handlar bara om när.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
När jag blev stannad för 2 v av en mc polis ( Han var sjysst på alla sätt!) så nämnde han till mig att med den hojen jag åker så lasrar de per automatik... Jantelagen eller nåt...

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
När jag blev stannad för 2 v av en mc polis ( Han var sjysst på alla sätt!) så nämnde han till mig att med den hojen jag åker så lasrar de per automatik... Jantelagen eller nåt...
Jag har ju i alla år nästan konstant kört fort. Ibland bara en bit över, men ofta dubbelt upp eller mer. Det är ju tur att kontrollerna inte är mer frekventa om vi så säger.

Vet inte om en laserstörare skulle göra någon nytta heller. Jag åkt genom laserkontroll två gånger på tjugo år och båda gångerna har de inte brytt sig.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Enig!
När jag blev av med kortet i augusti så klockades jag 102 på 70 väg. Utanför naturhistoriska museet. Mitt under industrisemestern, inte en bil på vägen. Jag försökte förhandla om att skriv ner 2 kmh så skriver jag under glatt och betalar boten.

Helt omöjligt enligt den alldeles för unga polisen, jag ifrågasatte samhällsnyttan med att ta mitt kort vilket innebär att jag inte kan jobba i samma utsträckning vilket blir för samhället en dyr affär.... Svaret jag fick gjorde mig än mer förbannad, " detta är för ett högre syfte du inte förstår" Möjligt att jag råkade avsluta konversationen med att de kunde väl åka till järvafältet och göra ngn nytta på riktigt.

Nåja, vad jag förstått så kan jag utgå från att transportstyrelsen kommer att ta mitt kort, handlar bara om när.
Så det var alltså polisens fel att du körde för fort? Skriva ner 2 kmh? Testa att köra 2 kmh långsammare istället.

Jag har som sagt fått kortet beslagtaget ett par gånger och ingen av gångerna var det någon annans fel än mitt eget.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Så det var alltså polisens fel att du körde för fort? Skriva ner 2 kmh? Testa att köra 2 kmh långsammare istället.

Jag har som sagt fått kortet beslagtaget ett par gånger och ingen av gångerna var det någon annans fel än mitt eget.
Det är inte det jag säger, självklart är det mitt fel.
Men kan inte låta bli att få känslan att det är pinnar de jagar och inte samhällsnyttan, och det gör mig förbannad. Vidare att staten verkar ha outröttliga resurser att mala på med en överträdelse på ett par futtiga kmh. Å inte har jag behövt blåsa heller. Så livsfarligt att köra 102 kl 11 på kvällen men de släpper iväg mig utan att ha kollat om jag är nykter.

Summa summarum - mitt fel. Betyder inte att jag respekterar beslutet.

Det finns gott om områden i STHLM där de kan göra nytta på riktigt med en liten insats

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Förbannad vettefan, men lite uppgiven blev jag allt.

Gjorde ventilspelskoll på Aprilian ikväll. Och så var ju 3 av 4 insugsventiler utanför spec. Lite tajta, inte jättemycket, men tillräckligt för att jag tänker att jag behöver justera det när jag har isär.
Så nu måste jag få fram hur man klokast plockar ur kammarna, och beställa mer delar.... :(
Förlagt min micrometer har jag gjort också.

Dessutom så var en tändhatt trött i gummit och överlevde inte att plockas av stiftet, så nu behöver jag en sådan också.

Börjar snabbt se ut som att det inte blir mycket köra i sommar. :/

Har också blivit smått imponerad över hur lättmekad Aprilian varit trots stor motor i liten ram, men det åkte ut genom fönstret lite helvittes och bort över horisonten, när ventilkåpan skulle av främre cylindern - fy vale...

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Lagar och regler skall vara förankrade i en verklighet och vara proportionerliga. Det går inte att respektera saker man vet är fel eller orimliga. På riktigt spelar inte några knyck hit eller dit någon roll. Det är tusentals andra faktorer som har betydelse och tittar man på samhällsnyttan så kan man lätt se områden som skulle spara fler liv och vara långt nyttigare. Men det som retar mest är att stolpskotten tycks tro på amsagorna själva.

Jag har nog en ganska irländsk/italiensk syn på myndigheter och regler... Sverige är för svennigt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Lagar och regler skall vara förankrade i en verklighet och vara proportionerliga. Det går inte att respektera saker man vet är fel eller orimliga. På riktigt spelar inte några knyck hit eller dit någon roll. Det är tusentals andra faktorer som har betydelse och tittar man på samhällsnyttan så kan man lätt se områden som skulle spara fler liv och vara långt nyttigare. Men det som retar mest är att stolpskotten tycks tro på amsagorna själva.

Jag har nog en ganska irländsk/italiensk syn på myndigheter och regler... Sverige är för svennigt.
- I viss mån instämmer jag att man - alltid till sin egen fördel förstås - tycker att det petas i petitesser. Men det finns en nytta no.2 med att hålla sig till de regler som gäller i trafiken, och det är att en del behöver påminnas om att det kan utsätta andra för fara.
Om polisen genomgående släpper några kilometer över, hur mycket för fort ska man få köra? Själv kör jag konstant för fort och givetvis räknar jag med att stå för det utan tjafs om jag haffas.
(Italien och andra medelhavsländer har dessutom dödligaste trafiken inom EU, så den synen på myndigheter och regler är inte något att sträva efter direkt ; )

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år