Idag är jag fascinerad av........

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
HAHAHA. Du har inga egna barn va?

Jag har och jag håller med honom utom i frågan om huruvida det är ett val/god idé att "ta med" barnen till affären. Klart man måste då det är en del av vardagen de kan och skall lära sig hantera. Klarar de inte det är det hos föräldrarna kompetensen brister. Personalen borde få en grisfösare och mandat att använda den på barn eller föräldrar efter eget gottfinnande...

Klarar du att andra säger åt dina barn?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Sist jag korrigerade ett barn blev manlig vårdnadshavare skogstokig på mig. Jag skulle minsann inte tala om för hans barn att man inte fick köra på folk med kundvagnen på IKEA. Men barnet i fråga begrep nog vad jag ville kommunicera ut till det, ett enkelt budskap innefattande handling- konsekvens.

Men skam den som ger sig. Jag försöker korrigera en medmänniska om dagen för en bättre värld.

Att säga åt andras barn är som att kritisera någons bilkörning, ganska känsligt. ;)
Själv har jag absolut inga problem med det och jag kan även göra det själv, men man skall veta att det är ett känsligt område. Fast i vårt fall så ges det sällan möjlighet för andra att säga åt mina grabbar, vi jobbar med en aktiv uppfostran så vi har oftast koll på dem... det är t.o.m inte särskilt ovanligt att vi får beröm av helt främmande människor för hur de beter sig, senast var i söndags på Arlanda när vi väntade i ankomsthallen på frugan som landade. (Stolt far) :rodnar

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Förstår precis vad du menar och jag håller med gällande den politiska viljan.

För att förtydliga.
Det som fascinerar mig är att mamma och pappa fattar beslutet att skaffa ett till barn, kanske ett tredje eller fjärde, när de redan är skuldsatta upp över öronen. Ej heller är det ovanligt att det bara finns en fast inkomst i familjen. Att ett par med socialt och ekonomiskt stabila förhållanden har ett antal barn som de har förutsättningar att sörja för på alla sätt och vis är en annan pilsner.

Kanske har tagit intryck av flickvännen som jobbat inom socialtjänsten i en mindre bemedlad stadsdel söder om Stockholm (Hembesök med polisen osv...) och bekantskapskrets som består av uniformerad personal. De får se en hel del skit. Själv skulle jag få spelet om jag jobbade inom de sektorerna av samhället.

BTW: Visst har du flyttat, bodde inte du i Solberga förut?
Nu är jag med, fast jag förstår inte riktigt heller varför man skaffar barn utan ekonomisk trygghet.
Kanske är det samma mekanismer som i u-länder, att barn "bara händer" utan något direkt aktivt val.
Å andra sidan tror jag de flesta svenskar, även WT, är fullt medvetna om hur barn blir till och hur man enkelt förhindrar det.

Bodde i Solberga fram till nyligen men fick en doktorandtjänst i Umeå så att flytta var ett lätt val. :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske är det samma mekanismer som i u-länder, att barn "bara händer" utan något direkt aktivt val...

Nja... det finns väl gansk logiska orsaker att skaffa många barn i u-länder. Dels så dör många tidigt och oddsen att något barn lever länge kan ju med en viss logik öka med fler barn.

Vidare så ökar oddsen att något eller några av många barn tar hand om sina föräldrar på ålderns höst.

Jo, jag vet att logiken haltar men jag är och andra sidan lite mer bildad än slumpappan i ett u-land.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
...hur jäkla dålig kvalle det är på nyproducerade saker! :mad:

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...