Idag är jag ledsen för att...

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
När jag spenderade några ofrivilliga månader på rehab var där 4 till som skadats när de kört mc.
1. Jag, drar in i en mötande, vänstersvängande bil. SZR 660, stånka 48 hk. Låga hastigheter i tätort.
2. Han krockade med mötande, vänstersvängande buss som hade solen i ögonen. Landsväg 90- skyltat. VF750S- 82.
3. Övningskörande tjej som inte slutade svänga och drog i amcoräcket på fel sida vägen. ER5, (tror jag). Krossat underben/fot. Inte roligt för pappa polis som var handledare...
4. Äldre herre som välte sin jättelika glidare på sig själv i rondell och krossade knä/underben/fot. Jättelik glidare jag inte orkar hålla reda på.

Visst, försöker man spränga ljudvallen på plastraket blir det fort farligt.

Det är inte hojen, det är omständighterna och det är föraren.
Frid på dej?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De som försöker spränga ljudvallen hamnar sällan på rehab..
Jag jobbade ihop med en snubbe som for av asfalten i runt 200 knyck. Han flög låååångt ut på en åker, och fick rehab i ett år eller om det var två. Han hade brutit hälften av alla ben i kroppen eller nåt sånt, så väldigt trasig. Men han överlevde och jobbar igen nu.

Men, det är klart, chansen att man har stora, släta fält med en lätt lutning nedåt för en hyfsat mjuk landning är ju någorlunda låg i Sverige, här är det ju mest skog och sten vid sidan om vägen. Eller viltstängsel och vajerräcke.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag spenderade några ofrivilliga månader på rehab var där 4 till som skadats när de kört mc.
1. Jag, drar in i en mötande, vänstersvängande bil. SZR 660, stånka 48 hk. Låga hastigheter i tätort.
2. Han krockade med mötande, vänstersvängande buss som hade solen i ögonen. Landsväg 90- skyltat. VF750S- 82.
3. Övningskörande tjej som inte slutade svänga och drog i amcoräcket på fel sida vägen. ER5, (tror jag). Krossat underben/fot. Inte roligt för pappa polis som var handledare...
4. Äldre herre som välte sin jättelika glidare på sig själv i rondell och krossade knä/underben/fot. Jättelik glidare jag inte orkar hålla reda på.

Visst, försöker man spränga ljudvallen på plastraket blir det fort farligt.

Det är inte hojen, det är omständighterna och det är föraren.
När jag var bosatt på rehab var det två yngre förmågor som kraschat på cross, annars var det mest hästar och bilolyckor, eller snubblingar på mattor.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tyvärr så lämnade min styvpappa mig idag Jerker”Moddlaren”Kruus i en allvarlig olycka med motorcykel tidigare idag ser här på sidan att han varit väldigt aktiv! En person som älskade sin motorcykel. Det är en väldigt dyster dag för oss alla Mvh christoffer

Vila i frid och en tanke till alla er anhöriga.:hjarta
Jag kände inte honom personligen, utan bara här. Jag citerar ett inlägg som värmde. Saknad men här kan han inte komma tillbaka. :(
Nu får vi inte se en gullackad YZF med Modd La Ren på kåpglaset... :(

1694793130213.png

Fast just viltolycka, där spelar det knappast någon roll hur man själv har kört. Plötsligt händer det tyvärr. ?

Stämmer, hastigheten har inte störst betydelse, det är slumpen. Vet det av egen erfarenhet. Hade jag kört tidigare eller senare, kört fortare eller långsammare, eller varit någon annanstans så hade det inte hänt. Älg dödar även skyddade bilister och är träligare än rådjur och vildsvin men det går inte att undvika. Är oturen framme är det kört.
Jag hade tur, vår vän hade inte det, men så ser det ut.
För min del är det över 20 år sedan men ändrade mitt liv.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tyvärr så lämnade min styvpappa mig idag Jerker”Moddlaren”Kruus i en allvarlig olycka med motorcykel tidigare idag ser här på sidan att han varit väldigt aktiv! En person som älskade sin motorcykel. Det är en väldigt dyster dag för oss alla Mvh christoffer

Hej på er alla!

Jag vill bara tacka er för alla fina och rörande kommentarer ni postat i forumet kring Jerker ”Moddlaren” ❤️❤️

Han var min sambo/särbo och allra bästa vän i 22 år. ❤️❤️❤️
Han är och kommer alltid vara så otroligt saknad av mig ???❤️❤️
Det är bara några dagar sedan jag senast åkte med på motorcykeln. ❤️

Jag vet att han uppskattade detta forum otroligt mycket och ville därför posta något i hans minne. ?️

Du finns alltid i mitt hjärta min älskade❤️❤️❤️❤️
Jag saknar dig så mycket! ???
Vänligen Carina
Jag beklagar sorgen, Christoffer och Carina. Jerker var en mycket omtyckt och uppskattad person här på forumet, väldigt flitig skribent och med den goda smaken att hålla sig ifrån gnat och internet-tjafsande.

Personligen värderar jag folk som ägnar tid och energi åt att hjälpa andra i trångmål, och hade någon av oss problem med vår hoj var Jerker väldigt flitig och hjälpsam med erfarenheter, råd och dåd.

Var han likadan i verkliga livet måste han lämna ett stort tomrum efter sig, jag lider verkligen med Er och hoppas Ni ska finna någon form av tröst i alla uppskattande inlägg.

Vila i frid Jerker, och vårt varma deltagande i Er stora sorg❤️

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När jag var bosatt på rehab var det två yngre förmågor som kraschat på cross, annars var det mest hästar och bilolyckor, eller snubblingar på mattor.
Sköterskorna hade iaf aldrig sett en sån stämning, eller hört så mycket garv på avdelningen. De sa nåt om att den nog blivit ändrad till någon annan typ av vårdinstans...utan deras vetskap.

Hela spektaklet föreföll dock ha en god påverkan på patienterna också på "hjärnsidan", som inte skämdes för sina spattiga rörelser och dåligt artikulerade ord när de kämpade för att komma tillbaka till sina forna jag efter t ex stroken.

Sköterskorna hjälpte till med extra säng när dottern, då 8 år kom och spred sitt ljus på avd. De gillade nog en pappa som höll på att umgänget ska rulla på, no matter what. En av dem spenderade ansenlig tid av sina nattpass på "mitt" rum. Sånt förgyller.
Tack till mina föräldrar som möjliggjorde dotterns besök! Inget tack till "den ömma modern" som sabbade vad hon kunde, som vanligt mao.

I början, när man såg som trasigast ut med hematom i ögat, sårig och bandagerad, frågade de dottern om det inte var jobbigt att se pappa så? Hon var t ex med på uppvak när jag drogad svamlade som värst. Några dagar senare satt vi i sängen med läxor och hade så kul det gick därutöver.

Hon;
"Tja, han ser ju läskig ut men nu är han ju som vanligt."
I hennes ögon, that is...
Vilken unge!

Edit;
Inte utan att man tänker en del extra på hur det kunde gått tidigare i sommar när jag klapp ett rådjur...och nu ska vi köra hela helgen. Tyvärr uppskattar både viltet och hojåkare i stort sett samma miljöer. Begränsa, börja senare och sluta tidigare får gälla.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En sak..
Jag brukar hälsa folk med ett "Fridens". Det är för att jag de facto önskar dem frid i deras liv, inte ens en gnutta ironisk, vilket en del har svårt att acceptera. Det faller uteslutande tillbaka på mig själv och hur jag handskas med språket.

Du får gärna förtydliga vad du avser med din hälsning och en för mig obegriplig smiley. Jag är ju inte ensam om att ha fått en sån, kanske med viss variation

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte för att jag kört där sedan 1991 men ändå lite tråkigt när en tradition måste avslutas. Man får hoppas att dom hittar en ny lösning, det kan ju rent av bli bättre.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Inte för att jag kört där sedan 1991 men ändå lite tråkigt när en tradition måste avslutas. Man får hoppas att dom hittar en ny lösning, det kan ju rent av bli bättre.

Gick det att köra där när vi hade allmän värnplikt?
MTB-Vättern Borensberg, dragracing mm på rinkabyfältet...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är ju jävligt svårt att kombinera någonting med ett aktivt skjutfält och försvaret har väl blivit av med en massa andra skjutfält på grund av..... buller!
Så dom måste nog hålla hårt i dom som finns kvar tyvärr.

Jag hoppas att det kommer till en lösning som alla parter kan vara nöjda med

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Gick det att köra där när vi hade allmän värnplikt?
MTB-Vättern Borensberg, dragracing mm på rinkabyfältet...

Jag fick ledigt från lumpen 1989 för att åka dit, jo det gick att köra men jag tror banan har blivit snabbare sedan dess.
Eller så är det bara hojar och förare som utvecklats sedan dess.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju jävligt svårt att kombinera någonting med ett aktivt skjutfält och försvaret har väl blivit av med en massa andra skjutfält på grund av..... buller!
Så dom måste nog hålla hårt i dom som finns kvar tyvärr.

Jag hoppas att det kommer till en lösning som alla parter kan vara nöjda med

Det har gått att kombinera i typ 40 år och den försvarsmakt vi har idag är ju ingenting mot för 30 år sedan.
Bullret tror jag inte många gotlänningar stör sig på då det handlar om en enda helg om året som dessutom ger en rejält ökad omsättning under en årstid då övriga turister lyser med sin frånvaro.

Dessutom så kan ju ingen bo på skjutfältet så vem ska egentligen klaga på bullret därifrån?

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Helgen planerad. Det blir till att operera ut en sprucken tand.

Tur att bedövning och lugnande inte kostar extra.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Done that, det kändes absolut ingenting.
Dagen efter låg jag på golvet i fosterställning och grät.
Förra gadden som havererat rycktes utan problem varken under eller efter besöket. Den här har tydligen riktigt muppiga rötter...

Har litet morfin kvar sedan en annan skada. Det kanske kan komma till pass?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Förra gadden som havererat rycktes utan problem varken under eller efter besöket. Den här har tydligen riktigt muppiga rötter...

Har litet morfin kvar sedan en annan skada. Det kanske kan komma till pass?
Jag fick ett recept på värktabletter när jag lämnade sjukhuset men jag blödde så mycket att jag inte ville gå till apoteket, utan tänkte hämta ut dem dagen därpå.
Big mistake :död

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...