Idiot i Västerås

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
ikväll runt 2100 hörde jag en hoj utanför fönstret, kul tänkte jag och gick för att kolla eftersom jag inte hade något bättre för mig.. men vad ser jag? jo föraren hjälper en liten flicka, på uppskattningsvis 11 bast, upp på hojen! och hon hade varken mc-kläder eller HJÄLM på sig!!:4skrika :galen:skrämd
sen drar han iväg (på cykelbanan) mot vägen, med henne bakpå. så jag sliter upp mobilen å filmar (med SH i tankarna:tungan)

idiotfan åker ut på vägen och drar på kanske 500 meter och vänder. sen va det nästa unges tur!:huvet en liten kille i samma ålder även han i kortbyxor, långärmat och UTAN HJÄLM :4skrika
med morsan (gissar jag) bredvid vägen och hjälper ungarna upp på hojen

det blev nog totalt fem vändor med de två ungarna som turades om.. varje gång var det både ettan och tvåan som varvades ur (inte helt då.. men kolla klippet), men jävligt mycket för snabbt gick det!:brinnerup jag skulle chansa på att han va upp i 90 iaf..

själv är jag tveksam till att jag ens skule krypköra med en sån knodd utan hjälm bakpå.. :3freak
halvsyrran (14 år) åker aldrig bakpå mig utan skinkläder!:mattias däremot åker polare i vilka kläder de vill för de är mogna nog att ta eget ansvar.. men hjälm ska ALLTID bäras

visst förstår jag att ungarna tjatar och ber om en åktur, men han (eller morsan) måste ju förfan tänka efter lite och lära sig att säga nej!! det är livsfarligt om något skulle hända!!
det absolut MINSTA han kunde ha gjort va att iallafall sätta sin egen hjälm på ungens skalle!! för den är fan så mycket mer värd än hans!!! :mattias

jag är inte så haj på videoredigering så ni får tilta skallen åt vänster när ni kollar :rolleyes: och på .avi filen så hamna ljudet efter så jag slänger med originalet i 3gp med.. :argpådato
-->här är filmklippet<--
-->samma klipp fast .3gp = synkat ljud<--

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
je det låter ju inte så klyftigt.. ska kolla på klippet nu..

Edit: lite svårt att se hur fort det går på filmen..

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Bazooka skrev:
2151746
lite svårt att se hur fort det går på filmen..
jo det är det.. men lyssna på hur mycket han varvar, på tvåan, så kan man iaf uppskatta hur fort han kör.. och det enda han tänker är "shit va häfti hon tykke ja ä"

Ingel skrev:
2151787 Hahaha, löjligaste nära-döden-upplevelse jag nånsin läst om
ok, jag kanske överdrev händelsen lite.. men jag tycker fortfarande att det är JÄVLIGT idiotiskt att inte tänka på ungens säkerhet!!

Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Nu fick jag inget ljud iofs.
Men enligt filmen såg det ju inte att gå mycket fortare än 30 blås.

Men allt är inte som det ser ut som på film och att köra utan hjälm är välldigt idiotiskt!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Förra helgen blev jag omkörd av en kille på en Yamaha endurohoj, med sin lilla son, 6-8 år gammal kanske, sittandes på tanken, med snickarbyxkor, gympadojor, hjälm å lite grövre jacka. :jisses Jag stog på rätt bra, men han var några snäpp värre! Han körde om i kurvor å med möten, inga skrupler alls. Jag mådde illa bara av att se eländet :gråta Som sagt, ungar i den åldern förstår inte farorna, och gör inte direkt en objektiv bedömning när dom vill åka med, då måste vi vuxna(re) ta vårt ansvar å antingen säga nej, eller iaf stoppa på dom rätt grejer å sen köra lungt! :mattias

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
Oj det så JÄTTEFARLIGT ut 30-40 knutar på en otrafikerad väg HJÄÄÄLP !! FORT HEM, RING POLISEN, LÄGG UPP EN FILM PÅ INTERNET, STARTA YTTERLIGARE EN MORALKAKSTRÅD PÅ SPORTHOJ, DETTA MÅSTE KOMMA TILL ALLMÄNHETENS KÄNNEDOM. :skrämd :ajjabajja

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Lg skrev:
2151985 Skaffa ett liv. Stäng tråden.

Japp, håller med dig! "Sköt dig själv och skit i andra"-mentaliteten DET är vad vi svensson skall leva efter, eller?

Spelar det någon roll vem som bär ansvar för barnen? Dvs. om det är mina/dina barn som åker med eller grannens?

Har barnen tillräcklig riskmedvetenhet att de klarar ta fullt ansvar för vad de gör/utsätter sig för?

Har vuxna, ej släktingar, INGET ansvar för barn?

Ett samtal med föräldrarna hade varit på sin plats för att åt minstånde få klart för sig att de är medvetna om vad deras barn gör! Gissa om de hade blivit tacksamma om de hade varit ovetande!

Förmodligen lika tacksamma som de riskerar bli förbannade om de ÄR medvetna! "Mina barn & andras ungar" ni vet!

// Niklas

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Appropå detta mötte jag en Busa med en liten uppskattningsvis 5-6årig tjej bakpå... med cykelhjälm!!! Jag brukar normalt inte bry mig men tror människan i det fallet att cykelhjälmen kommer göra någon som helst nytta om han smäller eller hon tappar greppet i ens 90km/h??

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Lg skrev:
2151985 Skaffa ett liv. Stäng tråden.

Kan ju inte tycka att det är fel att lyfta fram sånna här saker.
En del behöver nog få sig en aha upplevelse och kanske inte skutsar sin lilla brorson på gatan med nytaget körkort och en fullefekts K5...
Alla ser tyvärr inte riskerna utan vill bara vara snäll/ball och skjutsa lite...
Det är inte allt för sällan det går snett när man "skulle bara".

Sen om just detta var överdrivet eller ej är ju ovesäntligt.
Vi ska ju inte vara några frilanspoliser och berätta vad andra får göra eller ej.
Det är upp till var och en!

Killen har uppenbarligen ett liv...
Låt tråden leva och lär dig nått av den!

Last edited:

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
danjel skrev:
2151730 ikväll runt 2100 hörde jag en hoj utanför fönstret, kul tänkte jag och gick för att kolla eftersom jag inte hade något bättre för mig.. men vad ser jag? jo föraren hjälper en liten flicka, på uppskattningsvis 11 bast, upp på hojen! och hon hade varken mc-kläder eller HJÄLM på sig!!:4skrika :galen:skrämd
sen drar han iväg (på cykelbanan) mot vägen, med henne bakpå. så jag sliter upp mobilen å filmar (med SH i tankarna:tungan)

idiotfan åker ut på vägen och drar på kanske 500 meter och vänder. sen va det nästa unges tur!:huvet en liten kille i samma ålder även han i kortbyxor, långärmat och UTAN HJÄLM :4skrika
med morsan (gissar jag) bredvid vägen och hjälper ungarna upp på hojen

det blev nog totalt fem vändor med de två ungarna som turades om.. varje gång var det både ettan och tvåan som varvades ur (inte helt då.. men kolla klippet), men jävligt mycket för snabbt gick det!:brinnerup jag skulle chansa på att han va upp i 90 iaf..

själv är jag tveksam till att jag ens skule krypköra med en sån knodd utan hjälm bakpå.. :3freak
halvsyrran (14 år) åker aldrig bakpå mig utan skinkläder!:mattias däremot åker polare i vilka kläder de vill för de är mogna nog att ta eget ansvar.. men hjälm ska ALLTID bäras

visst förstår jag att ungarna tjatar och ber om en åktur, men han (eller morsan) måste ju förfan tänka efter lite och lära sig att säga nej!! det är livsfarligt om något skulle hända!!
det absolut MINSTA han kunde ha gjort va att iallafall sätta sin egen hjälm på ungens skalle!! för den är fan så mycket mer värd än hans!!! :mattias

jag är inte så haj på videoredigering så ni får tilta skallen åt vänster när ni kollar :rolleyes: och på .avi filen så hamna ljudet efter så jag slänger med originalet i 3gp med.. :argpådato
-->här är filmklippet<--
-->samma klipp fast .3gp = synkat ljud<--

Det är väl inget att hetsa upp sig för och lägga energi på...VA?

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Ja precis för det är väl så att om man slår skallen i asfalten på en OTRAFIKERAD väg i 30-40 kmh utan hjälm så är inte det farligt?
Det kan väl inte vara farligt fär ett barn att slå skallen i asfalten i den hastigheten ..30-40 kmh?
Sen är det ju klart att det inte händer nått om vägen är otrafikerad... För det är väl bara på 8 filiga vägar med hastighets gräns på 240 kmh där det händer farliga saker ?

Du måste vara en raketforskare eller nått...Nästan onödigt smart verkar du vara....hmmm eller så kanske du inte har så mkt studieskulder så att säga!

/Mange

espa skrev:
2152019 Oj det så JÄTTEFARLIGT ut 30-40 knutar på en otrafikerad väg HJÄÄÄLP !! FORT HEM, RING POLISEN, LÄGG UPP EN FILM PÅ INTERNET, STARTA YTTERLIGARE EN MORALKAKSTRÅD PÅ SPORTHOJ, DETTA MÅSTE KOMMA TILL ALLMÄNHETENS KÄNNEDOM. :skrämd :ajjabajja

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati