Idiotiskt med varmvattenrör i koppar?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Varför använder man kopparrör som vattenledningar? För mig är detta tämligen idiotiskt då koppar är en av de sämsta isoleringarna man kan ha, tänk va bra om värmen kunde hålla sig innanför röret på en varmvattenledning men det gör det ju inte... Så varför? :confused:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Plast rostar inte heller och det går att värmebocka, effektförlusten med att ha kopparrör borde vara enorm! Snacka om att elda för kråkorna... :gnissla

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om de ända anledningarna till att man använder kopparrör är att koppar inte rostar och att det är lätt att böja så borde branschen se över om det inte finns något annat alternativ. Man kan t ex belägga stålrör med en insida av plast för att minska rostbenägenheten. Finns dessutom en stålkvalité som inte rostar och då tänker jag inte på A4 utan det är nått special som inte riktigt fått fäste på marknaden än.
Men plaströr är nog mitt val som bästa kandidat till kopparrören. Jag menar, vem vill ha en gjutjärnscylle på hojen nu för tiden?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om de ända anledningarna till att man använder kopparrör är att koppar inte rostar och att det är lätt att böja så borde branschen se över om det inte finns något annat alternativ. Man kan t ex belägga stålrör med en insida av plast för att minska rostbenägenheten. Finns dessutom en stålkvalité som inte rostar och då tänker jag inte på A4 utan det är nått special som inte riktigt fått fäste på marknaden än.
Men plaströr är nog mitt val som bästa kandidat till kopparrören. Jag menar, vem vill ha en gjutjärnscylle på hojen nu för tiden?

Nu är det ju inte direkt ovanligt med plaströr som vattenledningar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Utan att vara expert så inbillar jag mig att koppar har längre livslängd, klarar värmeväxlingar bättre, tål UV-ljus bättre och tål fysiskt våld bättre. Plast blir väldigt lätt skört med tiden, och just vattenskador kan blir väldigt dyra :gnissla

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Man bör ju isolera stora delar av både varm och kallvattenrör i de flesta fall oavsett om de är i plast eller koppar. Sen finns det ju prisol plus som är kopparrör som levereras med lite isolering på om man vill ha det.

Å andra sidan är plast både billigare och smidigare i de flesta fall så jag har inte ett kopparrör i hela huset. Jo förresten, jag har faktiskt byggt en handdukstork av förkromade kopparrör.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jag!!1

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Istället för en i plast...?
Cyllen ska ju leda bort värmen så bra som möjligt, gjutjärn är sämre än aluminium på denna punkt. Ett varmvattenrör ska göra det motsatta, innesluta värmen så gått det går så varför använda det bästa materialet för att leda bort värme (koppar), för att innesluta varmvatten. Det är rent utsagt KORKAT.

...Det finns bättre värmeledare men det är dyra ädelmetaller.

Jörgen Karlsson skrev:
Jaja men du är ju som du är, lite old school ;)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jaja men du är ju som du är, lite old school ;)

Fördelen med järncylindrar är att de ofta går att få mer formstabila än tex alu/nikasil-cylindrar. Är det tätt så minskar kylbehovet.
Vad gäller plaströr för tappvarmvatten så är väl det redan möjligt?
I vårt klimat så hamnar ju dock värmen från de delsträckor av kopparrören som är oisolerade ändå i huset. Så det blir ju då oftast bara en avlastning från husets uppvärmningssystem.
Det som är bra med kopparrören tror jag kan vara livslängden, samt att de blir snällare gradient för blandaren när varmvattnet kommer. Nackdelen är nog priset, samt kopparjonerna.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Visst försvinner värmen ut i huset men det är ändå en energiförlust värd att räkna med.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
9 av 10 nyproduktioner använder Pex eller Alupexslang. Dessa sitter sedan i ett "rör i rör"montage. Koppar är idag för dyrt och omständigt att använda. Det e dessutom lite känsligt för olika vattenkvaliteter som pex hanterar bättre. Man ska ju dessutom inte dricka varmvatten eller använda till matlagning om man har kopparrör i fastigheten då kopparhalterna kan i längden bli ohälsosamma.:tummenupp

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping