Nimbostratusöverföring?
Japp, rörlöst är framtiden.
Så man ska alltså inte dricka kallvatten heller? Det går ju i kopparrör det med. Alla nyproduktioner jag varit på har åtminstone använt kopparrör, med dessa kan du vänta 40 år innan ett stambyte, pex bör bytas efter 10.
TS: Det är därför man isolerar rören, så man eldar inte alls för kråkorna.
Nyfiken, men hur gör ni med tätskiktet?
Vet inte, jag gör bara centraler och stammar, finliret i badrummen får andra pilla med
Så man ska alltså inte dricka kallvatten heller? Det går ju i kopparrör det med. Alla nyproduktioner jag varit på har åtminstone använt kopparrör, med dessa kan du vänta 40 år innan ett stambyte, pex bör bytas efter 10.
Ju varmare desto snabbare oxidering och därmed högre kopparhalter. Särskilt om varmvattenberedaren är i koppar lär det göra skillnad eftersom vattnet står där med höga temperaturer för jämnan. Å andra sidan kommer man nog ytterst sällan upp i halter nära gränsvärdet. Sen finns det andra risker med varmvatten som bakterier.
Byta PEX efter 10 år?
Har du någon källa på det?
Låter som någon som tjänar bra på att dra koppar även gärna drar en vals...
Fast du menar att matningarna ut oxå är koppar?
Inkommande kallvatten, där jag har varit och jobbat, har varit i rostfritt eller koppar.
Ja, det det jag sett är som regel koppar fram till fördelning, sen plast ut i huset.
Men jag är ingen expert på området bara saker jag snappat upp, därav min nyfikenhet.
Inte pemslang då?Inkommande kallvatten, där jag har varit och jobbat, har varit i rostfritt eller koppar.
Inte pemslang då?
Absolut, låter som om oljebolag tjänar pengar på att dra en vals, man behöver aldrig byta olja i en hoj.
Skillnaden är att smörjolja i en förbränningsmotor är förbrukningsvara.
Ytterst få skulle nog klassa fast installerade vattenledningsrör i ett hus som förbrukningsvara.
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|