Idiotiskt med varmvattenrör i koppar?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Så man ska alltså inte dricka kallvatten heller? Det går ju i kopparrör det med. Alla nyproduktioner jag varit på har åtminstone använt kopparrör, med dessa kan du vänta 40 år innan ett stambyte, pex bör bytas efter 10.

TS: Det är därför man isolerar rören, så man eldar inte alls för kråkorna.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så man ska alltså inte dricka kallvatten heller? Det går ju i kopparrör det med. Alla nyproduktioner jag varit på har åtminstone använt kopparrör, med dessa kan du vänta 40 år innan ett stambyte, pex bör bytas efter 10.

TS: Det är därför man isolerar rören, så man eldar inte alls för kråkorna.

Nyfiken, men hur gör ni med tätskiktet?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Ju varmare desto snabbare oxidering och därmed högre kopparhalter. Särskilt om varmvattenberedaren är i koppar lär det göra skillnad eftersom vattnet står där med höga temperaturer för jämnan. Å andra sidan kommer man nog ytterst sällan upp i halter nära gränsvärdet. Sen finns det andra risker med varmvatten som bakterier.

Byta PEX efter 10 år?
Har du någon källa på det?
Låter som någon som tjänar bra på att dra koppar även gärna drar en vals...

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Ju varmare desto snabbare oxidering och därmed högre kopparhalter. Särskilt om varmvattenberedaren är i koppar lär det göra skillnad eftersom vattnet står där med höga temperaturer för jämnan. Å andra sidan kommer man nog ytterst sällan upp i halter nära gränsvärdet. Sen finns det andra risker med varmvatten som bakterier.

Byta PEX efter 10 år?
Har du någon källa på det?
Låter som någon som tjänar bra på att dra koppar även gärna drar en vals...

Absolut, låter som om oljebolag tjänar pengar på att dra en vals, man behöver aldrig byta olja i en hoj.
Har du någon gång tittat i ett kopparrör som suttit ett par år i ett hus? De 40-50 år gamla varmvattenledningar i koppar som jag rivit ner har det då inte varit ett spår av oxidation i. PGA bakterierna så är det lite lagstadgat om vilka temperaturer som ska hållas. Varmvattenberedare används för övrigt jävligt sällan i fjärrvärmecentraler... :glömdet.
Dessutom används något som kallas för VVC, VarmVattenCirkulation, just för att vattnet inte ska stå stilla.

Nej, jag kan inte hänvisa till wikipedia som säger att man ska byta en pex-slang efter 10 år. Jag kan dock be dig att själv rota rätt på anvisningar om stambyten. Stambyte bör ske då rören är någonstans mellan 30 och 50 år gamla (jävligt luddigt, jag vet). Om man istället snålar (som vanligt) och matar i slang i de gamla rören, rekommenderas det att man gör om detta var 10:e - 20:e år. även detta en aning luddigt ja, då det är en liten marginal på 100%.
Ge fan i o kalla mig för en lögnhals och se till att tillgodose dig all information innan du ger dig in på sådana påhopp. Som jag skrev senare så gör jag centraler.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inkommande kallvatten, där jag har varit och jobbat, har varit i rostfritt eller koppar.

Ja, det det jag sett är som regel koppar fram till fördelning, sen plast ut i huset.

Men jag är ingen expert på området bara saker jag snappat upp, därav min nyfikenhet.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Ja, det det jag sett är som regel koppar fram till fördelning, sen plast ut i huset.

Men jag är ingen expert på området bara saker jag snappat upp, därav min nyfikenhet.

Ja det är mycket möjligt att man kör plast i sticken ut till lägenheterna sen, det är ju enklare att böja o bända lite som man vill ha det till de platser man vill, men jag tycker jämt man ser kromade kopparrör eller kopparrör i badrum och under diskbänkar och sånt, det är ju klart enklare att hänga upp, och klart snyggare, och på samma sätt är ju några långa hårda rör klart mer styrsel i att ha i en stam än en plastslang med 50-70mm i diameter, lättare att göra påstick på och långt enklare att hänga upp ordentligt.
Dessutom har ju vi fått våra direktiv om materialval från vår chef, som i sin tur fått det från en konsult, som ältat det några gånger fram och tillbaka för att få ner kostnader, så i mina ögon kan det inte vara speciellt dåligt.

Edit: Om det är värme man menar, så använder åtminstone jag svartstålsrör, sen är det många firmor som inte har några svetsare, utan går över från svartstål till koppar, vilket egentligen är ganska onödigt kostnadsmässigt, därefter har man ju flöjtar i mässing för att sedan gå över till plast i golvvärmen.

Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Inte pemslang då?

Men nej, då hade jag väl skrivit det? Men använd du din plastslang om du tycker den isolerar så sjukt bra, och tror att avlagringar från plast är så sjukt mycket nyttigare. Slang har jag sett gå från dränkpump i brunn till vägg, sen gå över till koppar. Eftersom det är kunden som väljer hur saker ska gjorda så hade väl ändå allt alltid varit någon slang om det nu är så sjukt överlägset? Det är som vanligt. Allt ska hålla i 200 år, man vill inte underhålla, det ska vara miljömärkt och jättenyttigt för alla men får inte kosta något och helst ska ingen vara där o sätta upp det för arbetstid kostar.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Absolut, låter som om oljebolag tjänar pengar på att dra en vals, man behöver aldrig byta olja i en hoj.

Skillnaden är att smörjolja i en förbränningsmotor är förbrukningsvara.

Ytterst få skulle nog klassa fast installerade vattenledningsrör i ett hus som förbrukningsvara.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Skillnaden är att smörjolja i en förbränningsmotor är förbrukningsvara.

Ytterst få skulle nog klassa fast installerade vattenledningsrör i ett hus som förbrukningsvara.

Eftersom PEX tydligen måste bytas efter 10år så är det väl att betrakta som förbrukningsvara? :hihi

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Koppar är ju en rätt ädel metall som tål korrosion vilket bla är anledningen till att det läggs på kyrkor då det är underhållsfritt.:fakta

visst leder koppar värme jäkligt bra men man isolerar ju rören normalt sett.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping