Idiotsäkert köp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nyteknik skrev:
Ska köra till och i de italienska Alperna i juni och köpa en lämplig hoj under våren. Den ska i andra hand vara:

• Bekväm
• Kunna köras i 160 långa sträckor utan att kännas ansträngd.
• Vara rolig på krokiga vägar.

I första hand ska den vara:

• Lätt att sälja när jag kommer hem.

Förslag?


Thunderace!!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nyteknik skrev:
Ska köra till och i de italienska Alperna i juni och köpa en lämplig hoj under våren. Den ska i andra hand vara:

• Bekväm
• Kunna köras i 160 långa sträckor utan att kännas ansträngd.
• Vara rolig på krokiga vägar.

I första hand ska den vara:

• Lätt att sälja när jag kommer hem.

Förslag?

fzr 1000
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Helt objektivt inlägg dårå...

Oavsett frågan, när det rör sig om olika varianter på "vilken hoj ska jag välja", så är svaret alltid, tveklöst och under alla omständigheter Ducati Multistrada 1000. Den är visserligen inte billig i inköp (Ok, allt är relativt), men det är en Ducce så den behåller ett bra andrahandsvärde.

Multistradan är en suverän hoj för rutinerade knuttar, även gröngölingar kan ha kul på den :tungan . Man glider fram i 160 kmh utan ansträngning, vare sig för hoj eller förare. En suverän sittställning ger dig maximal kontroll och avslappnad körställning. När vägen börjar svänga så ska du sitta på en Motard för att uppnå liknande kontroll och hastighet (typ).

Enda smolket i glädjebägaren är att sadeln dödade iallafall min rumpa efter en timme. Man kan säkert vänja sig, annars finns det tydligen en komfortsadel ( :3freak )... fast den har jag aldrig testat.

Enda nackdelen du kan hitta med Multistradan, med de förutsättningar du angav... Är att du aldrig lär kunna sälja den när du väl kört hojen :tummenupp (Edit: Asså du kommer vara så kär i hojen att du inte vill sälja den)


Annars är det bara fjollor som klagar på körställningen på en 748/9*6... Det ska göra ont att köra hoj :yoparty ! Om man inte kör en Multistrudel dårå :hihi .


/T

.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ducati verkar ju smart att köpa i Italien, men vilken.... :va
Är inte SS modellerna "ganska" ok att köra långt på?
typ DS1000 eller ss900
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
yonsson skrev:
Ducati verkar ju smart att köpa i Italien, men vilken.... :va
Är inte SS modellerna "ganska" ok att köra långt på?
typ DS1000 eller ss900


Eeh, ursprungliga frågan hade ju inget med att köpa hoj i Italien att göra, dårå... :va

Men för att svara på _din_ fråga, jodå hela SSie-familjen funkar utmärkt som touringhoj, ju större motor desto bättre. Är man lite mer "gubbig till imagen", så väljer man med fördel ST4s, en riktig ulv i fårakläder. Annars är det som sagt var Multistradan som gäller :tuttar .

/T

.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Köp inte en klass 7 sporthoj iaf, troligen är nån krompråm det som är lättast att kränga här.
Tyvärr funkar ju inte det med dina krav, men kanske nån naken eller hybridhoj kan fungera.
sporthojar över lag är inte särskilt lätta att sälja.
 

Gabor

Guest
yonsson skrev:
Är det här ett stort skämt eller är dom så jävla billiga?
osäljbart, skyhöga försäkringspremier...tyvärr.
kanonhoj till just det som trådskaparen vill ha.

hade själv en förra sommaren, bästa tourern , ja Busan också, den är nog roligare på alpvägarna, när det är riktigt krokigt.
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Nyteknik skrev:
Ska köra till och i de italienska Alperna i juni och köpa en lämplig hoj under våren. Den ska i andra hand vara:
? Bekväm
? Kunna köras i 160 långa sträckor utan att kännas ansträngd.
? Vara rolig på krokiga vägar.
I första hand ska den vara:
? Lätt att sälja när jag kommer hem.
Förslag?

Tjena,
Jag har tourat i Tyskland med Yamaha TRX 850. Den funkar utmärkt till touring i 160km/h. Jag låg mest i 180 km/h, däröver blev det inte lika bekvämt.
+Bekväm
+rolig krokiga vägar
+billig i drift och mycket driftsäker (relativt lite effekt per cylindervolym. Motorn utveckades ursprungligen till Paris-Dakar hoj)
-Lastar lite (stor tankvästa är inte så bra i höga farter, jag körde liten tankväska och större väska på passagerarsadeln. Ingen ryggsäck).

Slutligen, inköpspris runt 40000 kr, fkl 5. Vill du paniksälja i sommar så säljer du den lätt inom en vecka om du sätter ut den på 36000 kr.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Nyteknik skrev:
Hayabusa skulle passa bra. Eller Thunderace. R1 har för lågt kåpglas för att vara bekväm att köra långt och fort.

Men som sagt: "Prio ett" är att det inte ska vara något problem att hitta spekulanter när jag kommer hem och vill sälja den. Är inte så gott som samtliga sporthojar mer eller mindre omöjliga att bli av med nu för tiden?

Är Triumph populära? Är väl billiga att försäkra och därmed möjligen lätta att sälja.

BMW?
Köp en R1:a och köp ett sånt där förhatligt fult kåpglas från nån tysk firma typ POLO el LOUIS så funkar det nog
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Rickard skrev:
Tjena,
Jag har tourat i Tyskland med Yamaha TRX 850. Den funkar utmärkt till touring i 160km/h. Jag låg mest i 180 km/h, däröver blev det inte lika bekvämt.
+Bekväm
+rolig krokiga vägar
+billig i drift och mycket driftsäker (relativt lite effekt per cylindervolym. Motorn utveckades ursprungligen till Paris-Dakar hoj)
-Lastar lite (stor tankvästa är inte så bra i höga farter, jag körde liten tankväska och större väska på passagerarsadeln. Ingen ryggsäck).

Slutligen, inköpspris runt 40000 kr, fkl 5. Vill du paniksälja i sommar så säljer du den lätt inom en vecka om du sätter ut den på 36000 kr.
Har egen erfarenhet av TRX 850 till Nürburgring med omnejd. Kul och charmig hoj. Men som du skriver svår att lasta med en större väska. Därtill lite för "spartansk" för att kännas helt bekväm vid längre motorvägsetapper. Körde TDM 850 till och genom Alperna nyligen och den var suverän. Möjligen lite dåligt vindskydd.
 

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
S 1000 RR
SvartR1a skrev:
Touring till frankrike på en R1a, man skulle bryta nacken innan man hunnit halvägs genom tyskland

Jag har kört fler vändor ner till Ungern sommaren -01 på en -98 R1a med förhöjt kåpglas. Detvar den bästa semerstern jag haft!
Körde med tjejen bakpå en gång(ner till Ungern alltså) och det gick jättebra!
Jag kan verkligen rekomendera R1an till en sådan resa, dock ska man vara van vid hojen(jag hade redan kört ca 4500mil med den innan jag gav mig iväg...)
Dock ska man helst ha bra tempo och stanna en gång/timme(ganska lagom).
Att cruisa i 140-150km/h med en sådan hoj går inte, däremot 180-200 och där möjlighet finns(vilket det oftast gör på autobahn med en R1a ge vad den tål...
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top