IF chockhöjde min premie med 50 % !!!

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Är egentligen inte förvånad alls, din årspremie/risk är ju uträknad på att du inte håller på och ställer av och på och att du inte kör varje dag. Ställer du bara på de dagar du kör blir ju risken per dag (som du har den påställd) ofantligt mycket högre.

Sen att de skyller på administrationskostnader som skulle öka med 25 papp är ju en annan historia.

Varför inte bara köra trafik när du har sån hög premie på hel? Jag skulle bli tvungen att totalskrota hojen var 3e-4e år för att "tjäna" nåt på helförsäkring. Så hög är iaf inte min risk (inte en vurpa på 5år), det betyder alltså att jag får betala för alla andra idioter som skrotar varannat år! NO WAY!

Ja och lägg sedan till att man troligtvis inte överlever så många skrotningar per liv heller, så det borde ju det bidra till att man ger fan i att skrota hojen, sen är väl självriskerna ganska höga också för den delen. helt enkelt slöseri med pengar att ha helförsäkring. Själv kör jag med trafik och en överdimensionerad variant av diverse stöldskyddsfunktioner (hojen troligvis omöjlig att sno) kostar väl 10 lakan om man skall ha alla nya sådana grejer iof men det lönar sig ju i längden, slipper ju göda försäkringsbolagen.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Detta är ju igentligen inga konstigheter, jag har alltid fått en höjning varje år med ca 100%.

Så det blir samma sak varje år, dvs. ringa runt till alla bolag och deala.

I slutändan brukar den gå upp 20-30% varje (skadefritt) år...

Att försäkra en sporthoj är en ekonomisk våldtäkt, bara att gilla läget eller att sälja hojjen!

Och efter denna skitsommar bestämde jag mig för det senare!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
en hoj ställer man ju på och av engång vardera om året de kan väll inte va för mycke?
 

Nikita-b

-- The Real Devil --
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 och xt660x
Att ställa av o på, gör faktiskt en stor skillnad i plånboken.... (jag har if jag med). Jag frågade IF om man kunde ställa av o på som man ville, jag fick inget bra svar hur många ggr i månaden man fick göra det (jag ställer på hojen ca 4 ggr/mån och det får dom fan ta, så jävla dyrt som det e med försäkring).
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Var aldrig en trogen kund ALDRIG. För de enda som tjänar på det är företaget du handlar hos, man ska byta friskt, så fort någon annan blir 1 spänn billigare så går man över osv det e fint det =)
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ja, eller varför inte köra trafik bara och stoppa pengarna som skulle gå till helförsäkring på eget konto som backup om det händer något.... Lite riskabelt första året men det är det värt tycker jag.... Men det beror ju på om man går under ekonomiskt om något skulle hända... Fast då borde man ju inte ha råd med hel/hel ändå... :va
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Var aldrig en trogen kund ALDRIG. För de enda som tjänar på det är företaget du handlar hos, man ska byta friskt, så fort någon annan blir 1 spänn billigare så går man över osv det e fint det =)

så klart man använder sig av de FB som är billigast men jag ställer fortfarande bara av och på 2 gånger om året, ställer på till våren å ställer av till hösten.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
...Tycker iaf att den där summan dom vill att du ska betala är sjukt hög. Du är ju över 30 oxå nu såg jag inne på din profil.
Bara i personnumret. Innerst inne e jag bara 25 men tack för att du påminde mig! :tummenupp :rolleyes:

;)
Ja visst f-n är det dyrt!

+per+ skrev:
Var aldrig en trogen kund ALDRIG. För de enda som tjänar på det är företaget du handlar hos, man ska byta friskt, så fort någon annan blir 1 spänn billigare så går man över osv det e fint det =)
Man trodde ändå att ett företag skulle vara rädda om sina kunder men så var uppenbarligen inte fallet här.

p-nutZ skrev:
tycker det verkar som folk kanske ska ta och läsa sina försäkrigsvillkor...
De är luslästa. Står inget om begränsning i av- o påställning vilket jag påpekade för IF i mitt bestridande! Annars hade jag aldrig startat tråden! :7peta
 
Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Hmm har Folksam skall nog börja med o ställa av o på min hoj nästa år tro jag. jag har ju min dotter varannan vecka och vist kan man ge sig fan på att det regnar den veckan som jag kan köra. så det kan lätt bli 2-3 veckor som hojen fick stå i sommras pga barn och dåligt väder. Onödigt dyrt
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
...så det kan lätt bli 2-3 veckor som hojen fick stå i sommras pga barn och dåligt väder. Onödigt dyrt
Precis min mening! Jag jobbar skift och har även andra hobbies + en 750 jag åker med ibland så man vill inte ha den dyra hojen på hela tiden. Redan när jag tecknade försäkringen var premien 83kr/dag :skrämd men då körde man ju jämt för det var så kul med en ny K5.

Sen kom det ju perioder med mycket jobb, regn, utlandsresor (moto GP) och annat då vill man ju inte pynta såna pengar varenda dag. Nu har ju premien blivit härliga 148kr/dag :död

p-nutz skrev:
då borde du ha rätt att säga upp försäkringen med omedelbar verkan.
Jag ringe dem precis och sade upp samtliga försäkringar hos IF (bil, hem, olycksfall och mc)
 
Last edited:

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Tja
har du funderat på att gå en sporthojskurs hos SMC? jag fick ner min försäkring från 33 000 till 14 000 på en Gixxer 750 -04 genom att gå en kurs och sedan täckna SMC/Folksamförsäkringen.

Det är en högre självrisk men den kan jag påverka själv om något händer.

25% av skadebeloppet i självrisk har jag hört...hur får du ner den?
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
25% av skadebeloppet i självrisk har jag hört...hur får du ner den?

Procentsatsen får man inte ner, men du får själv välja hur hojen ska lagas tex med beggade delar. Men då är ju frågan hur lång til man blir av med hojen om verkstaden ska börja jaga beggade delar också, ungefär som att de inte redan nu tar god tid på sig... haha

Själv tycker jag smc försäkringen är precis lika kass som vanliga. Kraschar man mindre än snittet (som verkar vara en hoj per 3-4e år)ska man inte ha helförsäkring, svårare än så är det inte!

Att ställa av o på, gör faktiskt en stor skillnad i plånboken.... (jag har if jag med). Jag frågade IF om man kunde ställa av o på som man ville, jag fick inget bra svar hur många ggr i månaden man fick göra det (jag ställer på hojen ca 4 ggr/mån och det får dom fan ta, så jävla dyrt som det e med försäkring).

När alla börjar göra så, hur länge tror du det kommer funka? Ni helförsäkrare kör väl inte helt plötsligt mindre hoj och kraschar mindre bara för att ni ställer av/på hela tiden. Antingen kommer premierna skjuta i höjden ännu mer pga detta eller så blir det som if har gjort dvs begränsa antalet av/på.

Plus o minus måste alltid gå ihop för bolagen och det är alltid kunden som får betala! Du har helt enkelt varit en smitare fram till nu, men nu har för många börjat göra så.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Problemet med hojförsäkringar är den onda cirkel de hamnat i. Många utnyttjar försäkringen vilket leder till höjda premier, vilket i sin tur leder till att försäkringen utnyttjas vid minsta lilla skada eftersom "jag har minsann betalt skitmycket i premier i massvis med år så nu är det min tur att få lite tillbaka".
Nästan nya delar byts således ut pga av smårepor och andra kosmetiska fel, till en hög kostnad för försäkringsbolagen. Hur ska man då bryta den trenden? Ingen aning. Människan är i grund och botten självisk och svenskar är i synnerhet snåla, så premierna kommer antagligen fortsätta stiga sålänge "nu är det min tur" mentaliteten finns kvar... :)

Som motexempel kan jag berätta hur det funkar bland de jag kör med här i Wisconsin. Under de tre säsonger jag kört aktivt här så vet jag om EN olycka där försäkringen använts. En zx10a kröktes runt ett räcke i Arkansas, vilket betydde skrot av hojen och följande inlösen.
Vi är ca 20 personer som kör mycket tillsammans och det händer att någon kör omkull, men istället för att använda försäkringen så släpas hojen hem och fixas till körbart skick igen. Detta trots att de flesta kör med helförsäkring. En repig sidokåpa ger extra street-cred vid mojjen och är oftast ett tecken på en historia med lyckligt slut.

Hur påverkar det då premien? Min försäkring kostar under 2000kr per år (jmfr hel/hel) och eftersom jag ställer av den några månader när snön faller, brukar det bli runt 1300kr per säsong. Premien har varit densamma sedan jag tecknade den 25 år gammal. Värt att tänka på. :)
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
finns ju folk som tar in försäkringsbolag för dom välthojen dom vill jag bara strypa själv.har jag bara kört trafik tills i år då jag kör halv.har lagt hojen iår men det är väl som det är tycker jag...eller hur är det där ute i landet nyttjar ni försäkringen för skitsaker å tar en högre premie
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top