IF säger nej

Gick med
9 Jul 2008
Hoj
Kawasaki, ZR-7 (skrot) Ducati Monster S4 "Carbon edition"
Detta hände:

Jag stod för rött på G:A Södertäljevägen för vänstersväng. När jag får grönt kör jag in på Årstabergsvägen. När jag har kommit in på vägen ser jag att en bil står vid "lämna företräde" skylten på Västberga alé. Jag håller ca 40-50km/h när bilisten helt sonika kör ut framför mig i korsningen när jag är ca 4-5m ifrån honom. Jag ligger i det vänstra körfältet och han kör upp framför mig för att svänga vänster ut mot G:A Södertäljevägen.

Jag bromsar (med framhjulet) och väjer kraftigt åt höger för att undvika att köra rakt in i hans förar dörr och när framhjulet kommer upp på vägmarkeringsfärgen så låser sig självklart framhjulet och jag går omkull.:huvet

Cykeln är inte körbar och polis kommer till platsen.

Nu till det "roliga"

If (motpartens försäkringsbolag) skriver idag till mig och säger att dom inte kan hitta något ansvar för min skada på sin försäkringstagare varvid dom motsätter sig att betala ersättning till mig för hoj och skyddskläder.:mad:

Jag har nu överklagat men undrar om det är någon som kan komma med tips på hur jag skall lägga upp det till If för att få ut mina pengar??:confused:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jobbigt läge, vet inte vad du ska göra och tyvärr har du ju med IF att göra och de är nog det mest pantade, puckade idiotiska försäkingsbolaget någonsin som gör precis allt för att slippa ersätta om de kan.

Men premie ska de ha.. konstigt nog...

Skickar några tycka synd om kramar å hoppas det löser sig till DIN fördel...

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Kräv motparten( föraren av bilen) på pengar. Juridiskt sett är han ansvarig som jag minns lagen.
Det är inte ditt fel att han har dålig försäkring. Det finns en förening som har mer upplsningar om lagen ( tror den heter försäkringsföreningen, INTE trafikförsäkringsföreningen)

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Referera till polisrapporten när du talar med din motpart.

Har du bra rättshjälps-försäkring?
Tillgång till advokat?

nmp

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2010
Hoj
yamaha skrammlabra
:va:va
Jag skulle ha försökt bett om råd från advokat. Om advokaten säger att If har fel så stäm IF. Försök även hänga ut dom i media, dom lär inte tycka om negativ reklam.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
**If (motpartens försäkringsbolag) skriver idag till mig och säger att dom inte kan hitta något ansvar för min skada på sin försäkringstagare varvid dom motsätter sig att betala ersättning till mig för hoj och skyddskläder.

Jag har nu överklagat men undrar om det är någon som kan komma med tips på hur jag skall lägga upp det till If för att få ut mina pengar?? **

---------------------------------------------------------------

Ska du förhandla med motpartens försäkringsbolag...?
Är inte det Ditt försäkringsbolag som ska göra det...?
Vad skrev polisen i sin utredning....?

Kräv av ditt försäkringsbolag att dom sköter det här, ta hjälp av en advokat, du har normalt rättshjälp i din försäkring, annars kolla din hemförsäkring.

Kolla med advokaten om du kan stämma motparten inför domstol.

Bli en "jobbig jävul", kontakta pressen, skriv insändare, fråga politikerna.

Ge inte upp!!

/KentW

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ska du förhandla med motpartens försäkringsbolag...?
Är inte det Ditt försäkringsbolag som ska göra det...?
Vad skrev polisen i sin utredning....?

Kräv av ditt försäkringsbolag att dom sköter det här, ta hjälp av en advokat, du har normalt rättshjälp i din försäkring, annars kolla din hemförsäkring.

Kolla med advokaten om du kan stämma motparten inför domstol.

Bli en "jobbig jävul", kontakta pressen, skriv insändare, fråga politikerna.

Ge inte upp!!

/KentW

Har man helförsäkring ersätter ditt försäkringbolag dig och sen fakturerar stålarna till motpartens fbolag, har du däremot INTE helförsäkring får du förhandla med motpartens FB, hänt mig med när en körde på min trafikförsäkrade bil.

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Den olycka jag vart inblandad i som jag ej var den vållande parten, fick jag pengar av mitt försäkringsbolag som sedan krävde motpartens försäkringsbolag på pengar för min inlösta hoj.

Vad säger ditt försäkringsbolag?

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
IF säger alltid nej! De kostade mig 120.000sek, överklagade men fick ändå inget! :tummenner

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tyvärr så är det ibland bättre att köra in i någon!

Jag väjde ner i diket för en idiot som körde ut framför mig från en stopplikt och märkte inte ens mig som for ut i diket bakom denne! Således körde föraren ovetandes om att jag räddat denna från en duktig smäll(vinterväglag och 90-väg)! Efter som det inte fanns varken motpart eler vittnen stod jag där med skägget i brevlådan och fick hosta upp självrisken...

Som sagt har du ju en polisrapport i ryggen som visar vems felet var!

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
Ducati HM
Hmmm... Incidenten liknar lite det som jag råkade ut för i somras:
1. Motparten hade väjningsplikt men körde ändå.
2. Jag bromsade omkull mig själv i ett försök till undanmanöver.
3. Det var aldrig "kontakt" mellan fordonen.

I mitt fall så tog motparten på sig ansvaret direkt när jag sa att jag tänkte tillkalla polis. Och för att vara på den "säkra sidan" så fyllde jag i HELA skadeanmälan (dvs även motpartens del där man även uppger vem man anser vara vållande). Motparten läste igenom det hela och skrev sedan under.
Det tog bara några dagar innan mitt försäkringsbolag (Folksam) meddelade att de ansåg att motparten var vållande och att jag skulle gå skadefri ur det hela.

Paradoxalt nog så tror jag att det är "bättre" (sett från "försäkringsperspektivet") att skita i att försöka undanmanövrera, vilket är helt sjukt! :huvet
Det ska tydligen "smälla" för att försäkringsbolaget ska öppna plånkan.

Fråga: Vem ansåg polisen vara vållande?

Mvh,
Hh

Gick med
9 Jul 2008
Hoj
Jag har halvförsäkring därav förhandlar jag med motpartens försäkringsbolag.

Jag har också tänkt tanken att det varit "bättre" att bara smälla in i hans bil. Då hade försäkringsfrågan varit enklare.

Polisen anser att han är skyldig till brott dessutom, han förnekar såklart...

Mitt försäkringsbolag anser inte heller att jag hade någon skuld i olyckan.

Han hade börjat köra ifrån platsen men jag hann ikapp honom i mitt adrenalinstinna tillstånd och slet upp hans dörr och skällde på han.

Jag skulle ha tänkt lite och tagit uppgifter till lite vittnen som stannade också!

Jag skall kontakta SMC och se om jag kan få hjälp där.

Tack för tippsen

ErikAD

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
2006, kawasaki
Du kan vända dig till IFs kundombudsman eller ta upp det i allmänna reklamationsnämnden.

Last edited:

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Hej!

Bli inte en "jobbig jävel" utan samla dina sakliga argument i ärendet. Att bli jobbig stärker inte din rätt i sakfrågan.

Polisens Trafikmålsanteckningar spelar en sekundär roll i vållandeutredningen eftersom de troligvis inte var på plats och såg själva händelsen. Det kan låta konstigt men polisen utreder brott och ibland så sträcker sig deras kompetens i vållandefrågor inte lika långt som de som faktiskt har som yrke att utrea ansvarsfrågan vid trafikolyckor, d v s försäkringsbolagen.

Beskriv ärendet så som DU uppfattade det. Har du en helförsäkring på din hoj (vilket jag antar att du inte har) så tar ditt försäkringsbolag hand om din utredning. Men eftersom du nu inlett "förhandlingar" med din motparts försäkringsbolag så får jag anta att du saknar vagnskadeförsäkring. Du är då beroende av din motparts försäkringsbolags bedömning.

Din hemförsäkring kommer inte att bistå dig med hjälp i detta ärende - varken i utredningsfrågan eller med hjälp av advokat.

Försök att inte jämföra andras händelser med din händelse utan se till vad som faktiskt skett när DU krockade. Andras scenarion ser förmodligen helt annorlunda ut även om det har inträffat på exakt samma plats.

Är du inte nöjd med deras slutliga besked kan du ju vända dig till deras kundombudsman.

Gick med
9 Jul 2008
Hoj
IF säger JA!!!

Jag överklagade och IF skulle ta upp det i IF´s Skadenämnd. De sammanträdde i går.

Min överklagan:
Jag överklagar härmed erat beslut från 14 september 2010 att ni inte har kunnat finna något ansvar på eran försäkringstagare.

Min anledning till att jag överklagar:
- Den enda anledningen till att olyckan inträffade var att Er försäkringstagare körde ut i korsningen. Hade han inte gjort det hade olyckan aldrig inträffat.
- Om jag inte hade väjt undan från Er försäkringstagare hade jag kolliderat med honom med stora materiella och troligen kraftigare personskador som följd.

Med andra ord den enda anledningen till att det inte blev någon skada på Er försäkringstagare trotts att det var han som körde ut mot väjningsplikt är att jag väjde undan för honom och därmed anser jag att han är den skylldiga parten i olyckan och att Ni som hans försäkringsföretag skall stå för reparationen/ inlösen av min MC samt ersättning för min skadade skyddsutrustning.

Sedan tycker jag att ni bör höra med Eran försäkringstagare om han är misstänkt för brott hos polisen då brottet att köra ut mot väjningsplikt är ett bötesbrott och kan även resultera i indraget körkort för Er försäkringstagare.

IF´s Svar:
Hej!

På din begäran har ditt ärende prövats av Ifs skadenämnd. Skadenämndens uppgift är att på ett objektivt sätt gå igenom allt tillgängligt material i ditt ärende och utifrån det och dina argument granska Ifs beslut.

I vår granskning har vi haft din skadeanmälan, vår försäkringstagarens skadeanmälan samt polisens trafikmålsanteckningar att utgå från.

Vi har också granskat skadeplatsen via Google maps.

Där framgår det tydligt att markeringen (hajtänderna) och vägmärket "lämna företräde" är belägna före övergångsstället.

Då vår försäkringstagare och dennes vittne har uppgivit att de stannade på övergångsstället så har vi bedömt att föraren inte har iakttagit den väjningsplikt som gäller på platsen.

Detta innebär att vi utifrån dessa uppgifter har bedömt vår kund som vållande till skadan på din motorcykel.

En vikt från mitt sinne efter Era svar.
Skönt att Försäkringsbolag kan ändra sig också.:banana

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept