IF varnar för sporthojar!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
IF anser att 53 000 kr. gör att de slipper försäkra mc:n ifråga och de slipper ju det för ingen betalar 53 000 kr. De anser inte att den är 500-900% farligare men dock så riskbenägen att de inte vill helt enkelt.

Huvudet på spiken.

Bolagen lär inte tjäna spec. mkt alls på MC-försäkringar.. jag är förvånad att de försäkrar motorcyklar ö ht med tanke på risken för personskador vid olycka (det är som bekant personskadorna som kostar). Sååå många motorcyklister är vi inte så att de går omkull utan oss.

Fundera över bilförsäkringar.. kostar fortf. ett par tusen per år.. men antalet bilar är väldigt stort. och antalet döda och svårt skadade är väldigt litet i jämförelse med antalet bilar (pengar de drar in).

Eller varför inte ta hemförsäkringar.. visst, låg premie.. men hur många skadas egentligen om en villa brinner ner?
 

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
Huvudet på spiken.

Bolagen lär inte tjäna spec. mkt alls på MC-försäkringar.. jag är förvånad att de försäkrar motorcyklar ö ht med tanke på risken för personskador vid olycka (det är som bekant personskadorna som kostar). Sååå många motorcyklister är vi inte så att de går omkull utan oss.

Fundera över bilförsäkringar.. kostar fortf. ett par tusen per år.. men antalet bilar är väldigt stort. och antalet döda och svårt skadade är väldigt litet i jämförelse med antalet bilar (pengar de drar in).

Eller varför inte ta hemförsäkringar.. visst, låg premie.. men hur många skadas egentligen om en villa brinner ner?





exakt det är ju inte dyrt att åka sporthoj för att dessa kostar fruktansvärda pengar när dom ligger i bitar, småpotatis kostnader. det är ju personskadorna som kostar, t e x vad tror ni 6 mån i sjuksäng kostar med bryten rygg, krossade ben o skallskador, förmodligen jävligt mer än vad en ny 1000 av vilken sort som helst
 

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Alla bolag är dock skyldiga att erbjuda en trafikförsäkring. Man lär få tjata för de säger nej först men lagen måste de följa.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Vad är det du inte förstår?
De vill inte ha dig och din hoj som kund.
Det är precis så enkelt.

Då slipper de även sälja andra försäkringar. Hade det varit sakligt och kunnigt så hade jag kunnat låta det vara men när man sparkat in dörrar som Falconer på if och gapat efter åtgärder som redan genomförts så vill inte jag ge en enda spänn till en illiterat idiots lön. Familjens försäkringar sitter nu på andra bolag. Förhoppningsvis är jag inte den enda som agerar och inte bara snackar.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Bullshit att de inte tjänar på mc försäkringar. Det är det dummaste myten som finns.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
I Sverige har vi lag på trafikförsäkring. Det måste bolagen ta hänsyn till. Men de får sätta vilka priser de vill, något annat hade väl ändå varit idiotiskt. I ett marknadsstyrt samhälle är det företagen som bestämmer prissättning helt enkelt.

Har fått intrycket att många (de hörs mest) på SH röstar blått och dessutom tycker att personlig frihet är super-duper-viktigt. Det är helt ok! Men glöm inte bort att frihet inte är samma sak som rättighet:

1. Man är fri att köra och äga hoj (tack och lov).
2. Man är fri att välja vilket försäkringsbolag man vill (tack och lov).
3. Man får köra som en idiot och krascha om man vill.

Men, man har ingen rättighet att få en försäkring man tycker man har råd med.

Är det för dyrt? Skaffa en ny hobby! Man kan inte få allt här i livet :arsele
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
I Sverige har vi lag på trafikförsäkring. Det måste bolagen ta hänsyn till. Men de får sätta vilka priser de vill, något annat hade väl ändå varit idiotiskt. I ett marknadsstyrt samhälle är det företagen som bestämmer prissättning helt enkelt.

Har fått intrycket att många (de hörs mest) på SH röstar blått och dessutom tycker att personlig frihet är super-duper-viktigt. Det är helt ok! Men glöm inte bort att frihet inte är samma sak som rättighet:

1. Man är fri att köra och äga hoj (tack och lov).
2. Man är fri att välja vilket försäkringsbolag man vill (tack och lov).
3. Man får köra som en idiot och krascha om man vill.

Men, man har ingen rättighet att få en försäkring man tycker man har råd med.

Är det för dyrt? Skaffa en ny hobby! Man kan inte få allt här i livet :arsele

Om jag inte blandar ihop dig med nån annan så är det nog en av de första gångerna jag verkligen håller med. :tummenupp
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
exakt det är ju inte dyrt att åka sporthoj för att dessa kostar fruktansvärda pengar när dom ligger i bitar, småpotatis kostnader. det är ju personskadorna som kostar, t e x vad tror ni 6 mån i sjuksäng kostar med bryten rygg, krossade ben o skallskador, förmodligen jävligt mer än vad en ny 1000 av vilken sort som helst

När Bilsport & MC blev SMCs nya sammarbetspartner, fanns det en längre intervju med en företrädare i MC-folket.
Enligt dom stod personskador för 50% av utgifterna.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
När Bilsport & MC blev SMCs nya sammarbetspartner, fanns det en längre intervju med en företrädare i MC-folket.
Enligt dom stod personskador för 50% av utgifterna.

Ja, men betänk då att det går en himla massa tillbud på en personskada!
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Vad är det du inte förstår?
De vill inte ha dig och din hoj som kund.
Det är precis så enkelt.

Gällande dessa ämnen förstår jag mer än de flesta här. Däremot borde jag nog vara noggrannare att använda smilies :tummenupp

Huvudsaken är att alla är nöjda med sitt val av försäkringsbolag :)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
När Bilsport & MC blev SMCs nya sammarbetspartner, fanns det en längre intervju med en företrädare i MC-folket.
Enligt dom stod personskador för 50% av utgifterna.

Men, av detta kan du inte konkludera att personskador på MC olyckor i stort är 50%.

Bilsport & MC, är det bolag som tydigt talar om vad det koster att försäkra en sporthoj; 25.000 kr/ år f. trafik. Kasko ges inte på denna typ.
Dvs man unvikar att ge offerter på typ 53.000 kr som ju nog är samma sak som att tala om att man värderwqr kunden som en aldeles för stor risk

Beståndet av försäkrade hojer hos detta bolag inte är representativt för hela marknaden, eftersom sporthojer nästan inte finns där! Därför är premierna bra för den grupp som enligt statistik ger lagom låga riskar.

Bra eller dårligt kan ju diskuteras beroende på vilkan uppfattning man har! Hursomhälst är det landets största bolag på MC försäkringar - och jag ärglad för att jag kan försäkra min lagrisk MC där till ett vettigt pris.

Enda sättet vi kan reducera premierna på är vid att ha färre skador - så enkelt är det..
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Bilsport & MC, är det bolag som tydigt talar om vad det koster att försäkra en sporthoj; 25.000 kr/ år f. trafik. Kasko ges inte på denna typ.
Dvs man unvikar att ge offerter på typ 53.000 kr som ju nog är samma sak som att tala om att man värderwqr kunden som en aldeles för stor risk

Beståndet av försäkrade hojer hos detta bolag inte är representativt för hela marknaden, eftersom sporthojer nästan inte finns där! Därför är premierna bra för den grupp som enligt statistik ger lagom låga riskar.

Bra eller dårligt kan ju diskuteras beroende på vilkan uppfattning man har! Hursomhälst är det landets största bolag på MC försäkringar - och jag ärglad för att jag kan försäkra min lagrisk MC där till ett vettigt pris.

Jag lovade tidigare att inte tjata mer om detta..:rodnar

Men Bilsport & MC, som tydligt tagit ställning mot "farliga hojar", är just det försäkringsbolag som helförsäkrar min Ducati ST3 för 6000 kr/år.

"Bolagets experter" på IF anser dock att den är så farlig att premien bör vara 53000 kr/per år för att motsvara risken att försäkra den.

(Övriga försäkringsbolag vill som sagt ha 7000-11000 kr/år)

Gällande IF: "Bolagets experter har nämligen kommit fram till att det som gör en supersportcykel så farlig är den framåtlutande sittställningen tillsammans med ett stort antal hästkrafter i motorn"

Min 998s, som har avsevärt mer framåtlutad körställning och 35% fler hästkrafter i motorn än min ST3, bör alltså enligt IF:s definition ovan vara betydligt dyrare att försäkra än min ST3. Men de vill ha 53000 kr i premie även 998s:en :confused:

Jag ifrågasätter av ovan nämnda orsaker kompetensen hos "bolagets experter" på IF.

Och NU ska jag inte tjata mer om detta :D:D:D
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Restriktioner för körkort.

Men hallå det finns ju redan sådana restriktioner. Vilker Nr/år av den tidningen läste du.. från 07 eller ?

Det finns 3 olika steg/klasser..

A1 ( Lätt mc)
Max 125 cc och 11 kw. Förarens ålder 16 år
Övningskörning vid 16 års ålder

A2 med begränsning
Max 25 kw. Förhållandet mellan motoreffekten och tjänstevikten får ej överstiga 0,16 kw/kg. Förarens ålder 18 år.
Övningskörning vid 17 år och 6 mån. Vikten på Mc obegränsad.

A3 tung mc
Ingen begränsning. Förarens ålder 21år. Övningskörning vid 20 års ålder. (på skola vid 17 år 6 mån)
Man kan även få access till tung mc om man innehaft A2 med begränsning i minst 2 år. Du kan alltså tjäna ett år på tungt mc kort om du tar A2 vid 18 år.

Sen måste jag säga att visst Hög motoreffekt/fart DÖDAR helt klart.
Sätt en ung kille på en MC som har 200Hk och som väger >200kg med acc på noll till 100km/h elelr som dom nu mäter o-200kh/k på 10sek. Kan man inte handskas med dessa farter och det kan man oftast inte vid ringa ålder. Så kör man förr eller senare åt Helvete... Har man turr är det ut på en äng, men med MYCKET mer OTUR så är det en bergsknalle eller ett trädd mm. Då lurar döden där. Så IF har rätt det är bara att inse det. Men visst sen finns det dom som är Äldre och inte kan köra för den sakens skull i alla fall.

Men HK/Fart det dödar så enkelt är det. Har Påven Hatt......! flyger fåglar....:banana:yoparty
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är inte så konstigt att folk som kör som krattor när dom har en eu-scooter vurpar när dom har hoj, för dom kör fortfarande som krattor då det inte har med ålder att göra utan viljan att lära sig hantera och respektera sitt fordon och övrig trafik.

Dom kommer att vurpa oavsätt vad dom kör, men en sporthoj är häftig så det är vad dom skaffar, inte konstigt att statistiken är snedvriden.

Ps. kör som en kratta och vurpar allt på två hjul.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Men hallå det finns ju redan sådana restriktioner. Vilker Nr/år av den tidningen läste du.. från 07 eller ?
Dessa restriktioner har endast med åldern att göra. Är du 21 eller äldre är du mogen & kvalificerad nog att köra den mest högpresterande sporthojen - även om det är din allra första MCerfarenhet. Sen om det är bra eller ej är en annan fråga.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top