IF varnar för sporthojar!

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Vänd på det hela, ska vi ta bort körkortet för hoj helt och låta det gå på bil eller varför inte sänka hojåldern till 14 och bara ha som krav att man skall kunna stanna från 50??

Det har ju förts diskussioner om att ta bort sporthojjarna helt... och 1 kr in till bolagen i supersport klassen kostar 3 kronor ut, dvs ren förlust affär. Dvs lämpligare förare ==> lägre premier.

Varför skulle jag vilja vända på det?
För att få köra supersport lagligt så skall man ha behörighet A på sitt körkort.
En behörighet man inte ens kan ta i detta land när man uppnått myndighetsåldern. Redan där är det ju så snurrigt att man blir förbannad.
Myndighetsåldern kan diskuteras iofs. Tycker man träffar på bra många "vuxna" som är mentala dvärgar.

Att premierna ser ut som de gör har jag aldrig ifrågasatt. Det är ingen raketforskning.

Jag är (som kanske märks) av den uppfattningen att varje individ fattar sina egna beslut och får sedan stå för dessa.

Som parantes kan jag nämna att jag själv köpte supersport som första hoj. Var inte sugen på något annat. Trots att jag köpte en dödsmaskin som första hoj så gick det bra att rulla runt med fegisränder på däcken och jag hade hur kul som helst inom mina egna gränser från dag ett.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag är (som kanske märks) av den uppfattningen att varje individ fattar sina egna beslut och får sedan stå för dessa.

Men det är ju det man inte behöver göra tack vare försäkringarna.

Visst, vi som kör supersport har en högre premie.. men det är fortf. "någon annan" som betalar merparten av kostnaderna vid en olycka.

Hur många är det som faktiskt står för sina beslut.. dv s "bombar", kraschar och sen själva slantar upp de miljoner det handlar om för vård, rehabilitering och sjukersättning? (om de ens överlever)

Jag säger ingenting om dig och din inställning, men när man träffar lite folk så upptäcker man fort att grundinställningen hos många är att "jag kör inom mina gränser, krascha är det andra som gör".

Sen när det väl smäller är felet aldrig ens eget.. det kan bero på nån bilist, kalla däck, grus, hala vägmarkeringar, löv på vägen, vägen var för böjd, vägen var för rak.. osv.. jag är helt övertygad om att i många av dessa fall så hade konsekvenserna varit ljusår mkt lindrigare, alternativt så hade en olycka helt kunnat undvikas om man anpassat hastigheten efter omständigheterna istället för sin egen "förmåga".
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Jag är (som kanske märks) av den uppfattningen att varje individ fattar sina egna beslut och får sedan stå för dessa.

Problemet är att när folk klotar och blir invalider eller dör för att de kört för fort eller på slangen så tar de inte själva konsekvenserna av sina beslut. Samhället och f-bolagen får stå för kostnaderna.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
kan säga att d som "skrämmer mej" är man ser filmer på hemska olyckor, ser bilder som inte är så sköna, berättelser man hör..
så jag säger: pumpa sånt på körskolorna och på riskutbildningarna!

Tog mitt A körkort i våras, och jag kan säga att påpeka hur farligt det är att köra MC e det enda dom pratar om på riskutbildningarna. MAn fick nästan känslan av att dom försökte få en att lägga ner det där med mc :D.
Men har propagandan verkligen någon effekt? Vet inte alla redan att MC körning är farligt?
Är inte det lite av machogrejjen för många?
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Det håller jag faktiskt med om, finns ingen som helst anledning att en 20-åring med nytaget körkort ska få köra en ny literhoj på drygt 180hk.

Ser jag till mig själv är jag jävligt glad att jag inte hade hayabusan som första hoj, dels för att jag har betydligt mer självbevarelsedrift nu efter ett antal tusen mil på hoj och inte minst för att det är mycket lättare att lära sig köra ordentligt på en motorsvagare maskin där det är hojen som sätter gränserna och inte chauffören.

(jag lär inte få många + på det här inlägget direkt...:D)

Nä tyvärr får du inget plus av mig, jag är nämligen 20 och har 139hk i min lila motor, jag tycker faktiskt att man skall få ha en sporthoj om man vill när man är 20 år. det är ditt egna ansvar att köra hojen på ett passande sätt, visst har man lite små hjärnsläpp som 20åring på hojen men vafan det hör ju till! kanske skall lägga till att jag har kört lätt mc innan och sedan mellan båge med så helt jävla ny e man ju inte på mc! :tummenupp
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Det är alltid lurigt med försäkringar. Tala om eget ansvar & egen risk går ju bort i det sammanhanget när alla får betala höga premier.

Premierna sätts efter statistik, så underlag finns ju för att "ta bort" riskgrupperna. Jag kan hålla med om att det behövs krav på några ? års erfarenhet alternativt högre ålder för dom värsta cyklarna.

Man behöver nog bli 30 innan man har tappat prestigetänkandet såpass att man fattar det. ;) Visst är det roliga cyklar men dom hör hemma på bana, det går ju knappt att köra lagligt med 1liters sporthoj?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
När IF går ut med dessa varningar och dylikt undrar jag hur folk fortfarande kan försäkra sina sporthojar hos IF? ni är ju uppenbarligen hatade och oönskade hos IF så varför stannar ni kvar?
 

DavidT86

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ingen än
Min ST3 har sittställning enligt gängse sporttouringmodell och 102 hk. IF vill ha 53000(!) kr per år i premie. Jag betalar idag 6000 kr per år i premie.
Kollade vad IF ville ha för en försäkring på en Ducati Monster 796, 91 000 kr om året blev svaret.

Behöver inte ens vara sporthoj för att det ska bli sanslöst :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Detta är ju knappast något nytt under solen.
Är väll inte konstigare att de stämplar sporthojar som "dödsfällor" än att det är dyrare att försäkra en Volvo 740 än en BMW med liknande prestanda.
Som någon nämnde är försäkringsbolagens huvudsakliga uppgift att tjäna pengar, därav att de agerar som de gör.
Det är större sannolikhet att jag skulle köra i diket med farsans vmax än att han gör det av många anledningar, bland annat att han har ett stort antal års erfarenhet mer än mig samt en antagligen avsevärt större självbevarelsedrift.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Alla försäkringsbolag vill gå med vinst på ett eller annat sätt.
Om de då ser att "supersport" kostar skjortan kan de göra på två sätt.
1) höja premien för den klassen
2) hålla en lägre premie med vilkor "alla övriga försäkeringar typ bil hus etc etc"

Den enda prislappen FB inte borde få sätta själva är den på trafikförsäkringen eller åtminstånne så borde de inte få ta mer än självkostnadspris*1.1 (okej med 10% i vinst)
nu kan de om de vill "straffa" bortsig genom att ge löjliga priser på just trafikförsäkringen för att slippa försäkringen.

Resten, hel & halv borde de precis som i dag få sätta som de vill.

Sen tycker jag iofs att all FB borde redovisa vilka hojar de klassar in i olika klasser.
Att gå efter den dära korkade VV(eller vad de nu heter för dagen) rapporten då det gäller klasser är ju bara fel
Den klassar ju en 125a som supersport.
Den klassar min gammla 600 me 100hk som supersport.
Visst de kanske är sport ... men inte fan supersport.
oj! nämen hade de ingen sport klass?
Vafan ska ja vara med o betala massa $$ till klassen supersport då man kör en gammal sporthoj.
Bilsport-mc klassar inte min hoj som spuersport iaf så alla bolag använder inte VV klassingen iaf. ... dock börjar man fundrea om if gör det.....



Sen ang de som klotar bort sig på västinghojar under första året de har mc kortet....
(detta kommer ja att få skit för men >/dev/null på det)
Tasig avel & darwin awards ...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Men är det inte så att alla sporthojspiloter (mig själv inkluderad) har något fel i hjärnan? En sporthoj köper man just för att den har hög prestanda och för att det går att köra fort. Har jag 150-190 hästar på slangen så åker jag ju inte på en tur runt kvarteret utan jag tar ut den på en trevlig väg och piskar skiten ur den.

Istället för att krångla med körkortsbehörigheter och andra begränsningar så kan dom ju göra som fransmännen: max 100hk om det ska köras på gata.

Det är mentaliteten hos oss motorcyklister det är fel på - inget annat.

Så man kan inte köra för fort med 100hk? Trafikregler gäller det inte för SportHojar?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Så man kan inte köra för fort med 100hk? Trafikregler gäller det inte för SportHojar?

Givetvis kan du köra fort med 100hk, men det är därför jag säger att det har att göra med vår mentalitet. Många av oss (de allra flesta?) gillar effekt och att köra fort. Varför skulle annars så många köra nyaste tusenkubikarna? :confused:

Trafikregler gäller för oss alla men i 99 olycksfall av 100 så vågar jag nog säga att dom som körde inte tyckte att dom gällde. I alla fall inte dom själva.

Går det att köra fort med hojen så kommer du definitivt att göra det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tycker inte heller att det är helt fel med begränsning på körkortet det första året/åren.
Men, om man då är 21, tar kort för tung hoj, å sen inte ens sitter på en trampcykel på 5 år, eller hur lång karenstiden nu är, å när den har gått ut köper det värsta som går att få tag på, då är ju den regeln ganska meningslös. Då kan man ju lika gärna höja körkortsåldern för tung hoj till 30...

Eller, så inför man utbildningskrav för att få köra dom värsta sporthojarna, eller tex hojar över 150hk. Steg 1-4 med SMC innan man får gränsla en sån kanske vore något?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Som sagt tidigare så sitter fartspärren / strypningen på hojen i bakhuvudet. Det är inget undermedvetet att man drar på gasen och kör som ett svin, det är ett aktivt val.

Efter min första bankörning tycker jag att jag blivit rädd att köra på landsväg. Kapaciteten finns att köra fortare (mycket fortare t.o.m.) men jag har ingen lust att utnyttja den just för att jag krigar om utrymme på vägen med både lätt och tung trafik. Sen har jag ju bara halva vägen att röra mig på "säkert". Beroende på vilken bana man kör på så kan du ha över 10 meter bred asfalterad väg att röra dig fritt på. En jäkla skillnad i marginalerna.

Skulle aldrig falla mig in att ligga och knäskrapa efter landsväg.

Och då tillhör jag per definition den allra största riskgruppen: 22 år och hoj med många pollar på bakhjulet.


du ska tänka på att det är långt ifrån 100% av en viss åldersgrupp som verkligen beter sig moget, mognad är förvisso väldigt inviduellt men tyckr ändå att ynger har större omognad överlag, jag vet själv hur jag var när jag tog hojkortet... självklart finns det omognad i alla åldersgrupper men du förstår vad jag menar och jag talar av egen erfarenhet att man var inte så jävla mogen vid 22 års ålder.. inte nu häller för den delen men mer mogen nu än då iaf..

själv känner jag ingen som hällst lust att köra min lilla sporthoj på allmänväg längre efter att kört bana..
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
sporthojar fyller en viktig funktion!

Se till att alla het sporrar kör ihjäl sig på en sorts mc så vi andra fortfarande får låga premier på motarder :hihi

Systemet vi har idag är ju rätt skevt.
Tar man mc kort när man är 18 får man köra hoj med 25kw (som ingen utom dom som inte behövt någon restriktion följer för övrigt) och 2 år senare får man köra obegränsat bra tänkt.
Tar man mc kort när man är 21 får man köra vad man vill utan nån erfarenhet men troligen med mer pengar att köpa snabb mc för.

Vore det inte vettigare om man oavsett hur gammal du är när du tar körkort, fick köra 35kw URSPRUNGS EFFEKT första året (mindre motarder och gs500 å liknande dvs dom folk ändå kör "strypta") år två 70kw (600cc sh) år tre vad fan du vill så folk har lite erfararenhet innan dom kör verstingar?

Jag borde iof verkligen inte uttala mig här..
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men, om man då är 21, tar kort för tung hoj, å sen inte ens sitter på en trampcykel på 5 år, eller hur lång karenstiden nu är, å när den har gått ut köper det värsta som går att få tag på, då är ju den regeln ganska meningslös. Då kan man ju lika gärna höja körkortsåldern för tung hoj till 30...

Eller, så inför man utbildningskrav för att få köra dom värsta sporthojarna, eller tex hojar över 150hk. Steg 1-4 med SMC innan man får gränsla en sån kanske vore något?

Självklart så kan regeln kringås, struntas i eller fuskas med.. detta gäller alla regler...

Och visst kanske det skulle finnas folk som gör precis som du skriver, men nånstans så tror jag att de flesta tar hojkortet för att de vill köra hoj.. dvs att om de tragglar sig igenom hela utbildningen, teori, uppkörning osv så kör de nog hellre en något effektsvagare hoj än ingen hoj alls..

Om man bara höjer körkortsåldern.. visst, man får med den mentala mognaden som de flesta, inte alla, får med åren.. men enbart ålder ger ingen erfarenhet av mc-körning..
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Men det är ju det man inte behöver göra tack vare försäkringarna.

Visst, vi som kör supersport har en högre premie.. men det är fortf. "någon annan" som betalar merparten av kostnaderna vid en olycka.

Hur många är det som faktiskt står för sina beslut.. dv s "bombar", kraschar och sen själva slantar upp de miljoner det handlar om för vård, rehabilitering och sjukersättning? (om de ens överlever)

Jag säger ingenting om dig och din inställning, men när man träffar lite folk så upptäcker man fort att grundinställningen hos många är att "jag kör inom mina gränser, krascha är det andra som gör".

Sen när det väl smäller är felet aldrig ens eget.. det kan bero på nån bilist, kalla däck, grus, hala vägmarkeringar, löv på vägen, vägen var för böjd, vägen var för rak.. osv.. jag är helt övertygad om att i många av dessa fall så hade konsekvenserna varit ljusår mkt lindrigare, alternativt så hade en olycka helt kunnat undvikas om man anpassat hastigheten efter omständigheterna istället för sin egen "förmåga".

Enligt lag måste man ha minst trafikförsäkring. Man pyntar en premie som det vinstdrivande bolaget har räknat fram baserat på statistik. Om olyckan är framme så står bolaget för en del kostnader (beroende på försäkringsomfattning då givetvis).
Är ett bra system.

Det jag menar med att "stå för sina beslut" är att man väljer omfattning på sin försäkring, och kanske har det i beaktande när man är ute och far/tänker på stöldrisk.

Det är väl sunt att man tycker att man kör inom sina egna gränser? Olyckor kan ju hända även fast att man gör det.
Personligen har jag alltid hävdat att de flesta olyckor sker just pga förarmisstag. Hittills har jag själv klarat mig, men jag är inte felfri jag heller (vilket jag inser). Kan ju inte sticka under stol med att jag själv gillar att hissa gasrulle lite då och då :gnissla

Edit: Det jag opponerar mig emot är att jag tycker att folk tycker och tänker för mycket om vad andra väljer att göra och inte göra.
 
Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Problemet är att när folk klotar och blir invalider eller dör för att de kört för fort eller på slangen så tar de inte själva konsekvenserna av sina beslut. Samhället och f-bolagen får stå för kostnaderna.

Det är sant. Om jag klotar ner mig sex fot under så har ju inte jag några mer problem iaf. Ni andra kanske får ett påslag på 20 öre på era försäkringar, fast troligtvis inte. Min premie har hittills sjunkit för varje år.

Det största problemet (som är det jag opponerat mig mot) är att folk blandar sig i andras val och beslut förskräckligt mycket. Det tycker jag är osunt.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Edit: Det jag opponerar mig emot är att jag tycker att folk tycker och tänker för mycket om vad andra väljer att göra och inte göra.

Ja.. och det jag opponerar mig mot är just det där snacket om vilket "ansvar" vi hojåkare tar. Vi påstår att vi står för det vi gör och tar konsekvenserna..

Vilket det tar ungefär 10 sekunders läsande på sporthoj för att inse att vi inte gör.

Hur många trådar finns det inte om hur man ska slippa böter, neka till fortkörningsböter, inte stanna för polisen, slippa försäkringspremier, skenförsäkra, få försäkringsbolaget att betala "gamla" skador när man väl smäller osv...?

Och vi alla känner säkert någon som stöldanmält en kraschad (halv eller trafikförsäkrad) hoj som de inte haft råd att laga.
Är det att ta konsekvensen av det man gör?

Återigen, jag vet inte vem du är, jag vet inte hur du kör, så det är inte riktat mot dig personligen.

Men så länge som folk faktiskt tar smällen själv och inte drar med sig andra i fallet så bryr jag mig inte det minsta om hur de kör.. det är upp till var och en.. ett fritt val precis som du säger.. och skulle det vara så att alla faktiskt tog sitt ansvar när det gällde så hade jag inte skrivit en rad om det..

Men jag brukar försöka hålla det hyfsat realistiskt, som t ex i det här fallet där IF "varnar" för sporthojar.

Jag äger en själv, men jag förstår dem. Och det är möjligt att det stör någon.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top