IF varnar för sporthojar!

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Men då måste också försäkringen återspegla detta och de får sluta med dessa straffpremier som unga får. Så att de vore attraktivt att välja den mindre hojen av ekonomiska skäl.

Kunde inte sagt det bättre själv.. Skulle Fbolagen göra det billigare för de yngre att köra en mindre maskin så hade nog majoriteten valt det.. Många idag köper redan små, äldre hojar just pga försäkringen..

Men en NY/are mindre maskin är INTE billig att försäkra, så det är lika bra att gå på stort direkt..

Sedan är jag också av de åsikten att jag inte tror en sekund på att de bara handlar om ålder. Då jag till största del åker med 30+ folk som kör liter maskiner och de kör varken bra eller säkert!

Det är så personligt med mognad.. Vissa gör det vid 20, andra vid 25. Och vissa inte alls. Känner flera som är 30+ som inte har på två hjul att göra öht..
 
Last edited:

jetson

Guest
Utdrag ur trafikverkets rapport

428 omkomna motorcyklister 2000-2008, 15% av dessa var 20-24 år

I övrigt allt som allt
35% av dödsolyckorna supersport
Var fjärde var drogpåverkad
Var fjärde hade inget körkort

Hur många är egentligen nyktra 20-24 åringar med A-kort som kör supersport? Visst är det en överrepresentation men vafan.. så fort det börjas med restriktioner, så fort vi låter försäkringsbolagen bestämma mer, ju mer kommer det bli ett jävla helvete att leva. NEJ säger jag, och IF med resten av FB pumpar ju ut sån här skit bara för att vi ska acceptera ockerpremier :näsblod
 

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
Jag kör både sporthoj och glidare.
När jag kör min glidare har det aldrig hänt nånting inte ens liten snudd på nått galet:tummenupp
Men med min sporthoj växer hornen i pannan. :crash har vurpat två gånger,Krockat en gång och varit nära att vurpa eller köra in i nån bil
hundra gånger kanske.
så IF har nog rätt:krama
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vi har idag en trappa för att köra tvåhjuligt.
moppe
lätt mc
tung mc

Kikar man lite på statistiken, sidan 14, 30 och 47, behöver man ju inte vara expert på IF för att fatta att supersporthoj och 22 årig förare är en dålig kombination.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

Personligen så tycker jag att det vore vettigt att dela upp den tunga behörigheten efter något fiffigt effekt vikt förhållande istället för cc som man har idag. Typiskt smart är ju då att glidare gruskrafs och liknande hamnar här så att de som saknar intresset för "roliga" hojjar inte behöver ta ytterligare en behörighet. Sedan för att få köra högsta behörigheten skall man förrutom att ha uppnått en viss ålder och även ha genomgått något motsvarande SMCs hela utbildnings paket.

Det finns ingen kubikgräns för mellanklass körkort. Den kan vara en 1000 cc hoj bara effekten inte överstiger 25 kW (34 hk). Kubikgränserna som finns är olika minimikrav för provfordonet på uppkörningen. Idag 375 cc för mellanklass och 700 cc för tung mc. 700 cc gränsen kommer sannolikt att ändras till 600 cc om några år (EU-standard).

Enligt det nya kk-direktivet som genomförs senast januari 2013, så kommer det att vara 24 år för att få köra mc över 35 kW (47,5 hk). Enda möjligheten få det tidigare, kommer att vara innehav av mellanklass KK i TVÅ år. Den tidigaste dagen för tung mc blir 20 årsdagen. Mellanklass får höjd effekt från 25 kW till 35 KW januiari 2013.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Men en NY/are mindre maskin är INTE billig att försäkra, så det är lika bra att gå på stort direkt..
Ja, det suger att det är så. En Ninja 250 är för mig dyrare att försäkra än en Super Blackbird!

Dock tas det inte in så många mindre maskiner till Sverige de senaste 20 åren, då marknaden här för dessa är liten pga våra motorköptraditioner. Det är literhojar som folk vill ha (eller större).
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Ja, det suger att det är så. En Ninja 250 är för mig dyrare att försäkra än en Super Blackbird!

Dock tas det inte in så många mindre maskiner till Sverige de senaste 20 åren, då marknaden här för dessa är liten pga våra motorköptraditioner. Det är literhojar som folk vill ha (eller större).

Minns inte vem som sa det men,, Sverige=litermekka.
 

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
kan säga att d som "skrämmer mej" är man ser filmer på hemska olyckor, ser bilder som inte är så sköna, berättelser man hör..
så jag säger: pumpa sånt på körskolorna och på riskutbildningarna!
 

wimhed

Nybörjare?
Gick med
27 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
R6 -03, KTM 450 Exc motard -03
Jag håller med om nästan allt som skrivs i denna tråden. Kan även hålla med if. Och då är jag en 24 årig pojkspoling på en dödsmaskin

Vi har inga dödsmaskiner, vi har trimmade moppar .. Det säger iaf alla som kör literhoj till mig :va
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Fick se en del såna filmer när jag gjorde både risk 1 o 2 ..
Samt en del praktiska övningar som verkligen visar hur mycket längre bromssträckan blir när man ökar hastigheten ..
Satte en del spår i min hjärna ialf
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Fick se en del såna filmer när jag gjorde både risk 1 o 2 ..
Samt en del praktiska övningar som verkligen visar hur mycket längre bromssträckan blir när man ökar hastigheten ..
Satte en del spår i min hjärna ialf

Toppen, då gör Risk1&2 nytta med andra ord.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Och eftersom FB gillar siffror så kanske man skall bemöta de med siffror.

De vill ha nya regler som begränsar valfriheten på grund av att sporthojar är överepresenterade olyckor och visst, tittar man på antal SH mot antalet olyckor så ser det bra hemskt ut.
Men vad händer om vi slänger in antalet personer med KK? Eller antalet registrerade hojar?
Har för mig att det är mindre än 1% av alla hojåkare som är med om en olycka och att det är drygt 0,015% som slutar med dödlig utgång.

Räknat då på 300.000 KK-innehavare och ca 45 dödsolyckor.

Helt plötsligt så börjar man undra varför de vill begränsa övriga 99% som uppenbarligen inte kraschar?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
IF med resten av FB pumpar ju ut sån här skit bara för att vi ska acceptera ockerpremier :näsblod

Alla kan nog hålla med om att det är dyrt att försäkra sporthojar men är det verkligen ocker?
Tjänar försäkringsbolagen såna oerhörda pengar på Supersportförsäkringar? Jag har fått en känsla av att de inte gör det.

Jag tror knappast att IF går ut och "varnar för sporthojar" för att de tjänar så enormt med pengar på dem. Kontraproduktivt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Alla kan nog hålla med om att det är dyrt att försäkra sporthojar men är det verkligen ocker?
Tjänar försäkringsbolagen såna oerhörda pengar på Supersportförsäkringar? Jag har fått en känsla av att de inte gör det.

Jag tror knappast att IF går ut och "varnar för sporthojar" för att de tjänar så enormt med pengar på dem. Kontraproduktivt.

Visst är det så.
Men det får mig osökt att vilja få tillbaka bonussystemet där man får högre bonus ju längre man kört utan att orsaka en olycka.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Visst är det så.
Men det får mig osökt att vilja få tillbaka bonussystemet där man får högre bonus ju längre man kört utan att orsaka en olycka.

Det och körkortsår, men jag antar att det kan anses som kartellbildande om försäkringsbolag börjar byta kunduppgifter med varandra för att ge folk individuella premier. Komplicerat.

Edit: Ser att du har ny hoj! Grattis till en riktigt jäkla galet bra hoj!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Edit: Ser att du har ny hoj! Grattis till en riktigt jäkla galet bra hoj!

Apropå försäkringskostnader... :näsblod :yoparty

Låt dom som fick det "på köpet" köra upp istället.

Min mamma fick det på köpet och har nu fått för sig att börja köra hoj (glidare så klart), gav henne en startlektion i present när hon fyllde år nyligen med uppmaningen att hon inte får ge sig ut i trafiken på en hoj utan att ha tagit några lektioner först.

Men jag håller med, sätt ett prov på de.
 
Last edited:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Visst är det så.
Men det får mig osökt att vilja få tillbaka bonussystemet där man får högre bonus ju längre man kört utan att orsaka en olycka.

Nä kör du sporthoj så orsakar du olyckor och klotar din hoj förr eller senare, så är det bara!

Skämt åsido så är det konstigt att man inte kan påverka sin premie märkbart idag. När jag tecknade min försäkring så frågade dom hur länge jag har haft körkort och lite om skadefria år osv, men inget av dom två sakerna spelade nån roll ändå.

Sååååå om jag tagit tungt MC kort 1999 och haft det nu i 13 år så är inte det värt ett skit, medans en gubbe som fick sitt körkort i cornflake paketet som aldrig suttit på en hoj får en tredjedels årspemie mot mig fastän han med största sannolikhet är en större trafikfara än vad jag är.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Låter som att TS är ganska ung och nybliven!?


Själv har jag gått från blandat -> sporthoj -> motard -> SuperDuke (vad det ska klassas som?)


Jag åker gärna sporthoj igen, på bana. Men verkligheten är att det går betydligt fortare på SH än med streetfighter i rena farter räknat. Även om jag kör minst lika snabbt när det är kul, dvs på knäskrapsslingan på 70-vägen (fast nu har jag slutat med det också och kör nästan bara bana) så är det på de där brassahelvettreporna som man riskerar livet.

Jag bytte för att jag ville fylla 40 en dag massa år senare, nu är det inte lika många år kvar och jag är jävligt nöjd med beslutet!


Jag skulle definitivt rösta FÖR ett sånt förslag, dels för att rädda några liv. Dels för att man kanske skulle kunna ha SH utan att det kostade så förbannat mycket också...
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Svårigheten är att bedömma personligmognad och iom att det oftast har att göra med ålder så är det åldern som har fått avgöra i vilken prisklass etc man hamnar i. Detta är trist då det alltid finns personer som har högre mognad respektive lägre mognad i alla åldersgrupper. Tyvärr är det de få rötäggen som finns som oftast förstör för alla andra detta är ett problem vi aldrig kommer att komma ifrån. Nu har jag inte en supersporthoj men jag skulle gärna vilja ha en men det är försäkringen som sätter stopp då jag har minst lika kul om inte roligare på min superduke, samt att det är bra att det blåser och låter extra mycket när man kommer över 130 km/h.

Håller med några föregående talare som skrev att man borde sänka premierna på försäkringarna för hojar som anses mer lämpade för nya körkortsinnehavare. Detta skulle garanterat leda till att fler skulle välja att ha en billigare mc.

Jag tror inte att det spelar någon större roll hur många olika prov och kurser osv man måste gå för att få tillstånd för att köra hoj, speciellt en supersporthoj. För hur man än gör så kommer ändå rötäggen som förstör för alla andra ändå göra det, enda sättet att hindra detta är genom att aldrig sätta en sådan person på en mc. Men problemet ligger i att bedömma vilka som är lämpliga och inte och detta skulle aldrig fungera i det samhälle vi lever i då alla ska ha samma möjlighet att få göra det de vill.

Hur ni än nekar det så tillhör eller har många här tillhört, någon gång i livet, den grupp rötägg som jag skriver om. Jag kan iaf utan tvekan ibland säga att jag tillhör denna grupp rötägg, är 23 år och har en hoj på 1000cc som inspirerar till alldeles för rolig körning med lite höga farter på kurviga vägar och som gärna lättar framhjulet. Men sen det som skiljer mig ifrån rötäggen jag skrev om är för att jag vet mina gränser och har en spärr som säger till när körningen börjar bli farlig för mig och mina andra medmänniskor ute på vägarna. Jag vill ju inte skada mig, då jag vet mycket väl vad som kan hända samt att jag inte vill skada någon annan på vägen och inte heller göra mina nära och kära ledsna genom att inte komma hem på kvällen efter att jag har varit ute på duken.

Aja blev ett långt och säkerligen mycket utsvävande inlägg men poängen är den att det är väldigt få mc-förare som förstör för oss andra men vi ska inte sitta här och skylla ifrån oss då de flesta som har en sporthoj eller liknande tycker om att gasa ibland.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Skönt att se att så många förordar lite fler regler och restriktioner så att vi kan minska ner lite på den personliga friheten :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top