Svårigheten är att bedömma personligmognad och iom att det oftast har att göra med ålder så är det åldern som har fått avgöra i vilken prisklass etc man hamnar i. Detta är trist då det alltid finns personer som har högre mognad respektive lägre mognad i alla åldersgrupper. Tyvärr är det de få rötäggen som finns som oftast förstör för alla andra detta är ett problem vi aldrig kommer att komma ifrån. Nu har jag inte en supersporthoj men jag skulle gärna vilja ha en men det är försäkringen som sätter stopp då jag har minst lika kul om inte roligare på min superduke, samt att det är bra att det blåser och låter extra mycket när man kommer över 130 km/h.
Håller med några föregående talare som skrev att man borde sänka premierna på försäkringarna för hojar som anses mer lämpade för nya körkortsinnehavare. Detta skulle garanterat leda till att fler skulle välja att ha en billigare mc.
Jag tror inte att det spelar någon större roll hur många olika prov och kurser osv man måste gå för att få tillstånd för att köra hoj, speciellt en supersporthoj. För hur man än gör så kommer ändå rötäggen som förstör för alla andra ändå göra det, enda sättet att hindra detta är genom att aldrig sätta en sådan person på en mc. Men problemet ligger i att bedömma vilka som är lämpliga och inte och detta skulle aldrig fungera i det samhälle vi lever i då alla ska ha samma möjlighet att få göra det de vill.
Hur ni än nekar det så tillhör eller har många här tillhört, någon gång i livet, den grupp rötägg som jag skriver om. Jag kan iaf utan tvekan ibland säga att jag tillhör denna grupp rötägg, är 23 år och har en hoj på 1000cc som inspirerar till alldeles för rolig körning med lite höga farter på kurviga vägar och som gärna lättar framhjulet. Men sen det som skiljer mig ifrån rötäggen jag skrev om är för att jag vet mina gränser och har en spärr som säger till när körningen börjar bli farlig för mig och mina andra medmänniskor ute på vägarna. Jag vill ju inte skada mig, då jag vet mycket väl vad som kan hända samt att jag inte vill skada någon annan på vägen och inte heller göra mina nära och kära ledsna genom att inte komma hem på kvällen efter att jag har varit ute på duken.
Aja blev ett långt och säkerligen mycket utsvävande inlägg men poängen är den att det är väldigt få mc-förare som förstör för oss andra men vi ska inte sitta här och skylla ifrån oss då de flesta som har en sporthoj eller liknande tycker om att gasa ibland.