IF varnar för sporthojar!

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Självklart är det större risk att "brassa helvet" så man dör på en MC med 180 hästkrafter än på en moped. Inser du inte det enkla faktumet kanske en moped är mer passande.


Allt har risker här i livet, men det är vad man gör det till..

Så bara för att nånting har fler hästar blir det farligare? Det behöver inte gå fort för att man ska kunna råka illa ut, var själv med om en bilolycka i maj detta år.. Bröt nacken, en kota gick i 3 bitar och detta hände i 80 på 80 sträcka, är fortfarande sjukskriven..

Och sen överlever vissa med bara lite småsår i hastigheter som skulle kunna ge en säker död..

Det jag menar med mopeder vs motorcykel är det faktum att det kvittar hur många hästar man har, går det jäkligt fel går det fel.. Det behöver inte gå i 200+ för att det ska gå illa..

Det är inte motorcykeln det är fel på när någonting går åt helvete utan personen bakom styret, sad but true. Men skulle vi mc-förare se till att aldrig kvadda etc så skulle premierna förmodligen inte vara de som de är idag. Jag kommer alltid ändå välja hoj efter vad jag vill ha prestanda mässigt och inte vad det kostar att försäkra den, det är ett dyrt nöje men smakar det så kostar det också. :)


Som jag skrev för ca 30 min sen :)

Missa det, helt rätt tänkt..
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Nä, man kan cykla ihjäl sig också. Eller halka omkull en frostig vinterdag. Så det hade inte gjort någon större skillnad om man kunde cykla eller gå i 200+...
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Man kan köra ihjäl sig på en fireblade, och på en zoomer.
Är risken för att en klantskalle kör ihjäl sig själv eller andra lika stor oavsett vilket utav dessa fordon han väljer? Kan inte tänka mig att någon svarar ja på den frågan.
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Man kan köra ihjäl sig på en fireblade, och på en zoomer.
Är risken för att en klantskalle kör ihjäl sig själv eller andra lika stor oavsett vilket utav dessa fordon han väljer? Kan inte tänka mig att någon svarar ja på den frågan.

Tyvär är svaret nej. Men det är personen på hojen som bestämmer hur mycket han gasar, inte hojen.

Nä, det är fotografernas fel!!


:tungan :glömdet

Även det är rätt. Vet själv när man har fotat lite på cross bana. Vissa ska gasa lite mer och hoppa lite högre än vad dem klarar av.. BARA för att det finns åskådare/fotograf..
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Allt har risker här i livet, men det är vad man gör det till..

Så bara för att nånting har fler hästar blir det farligare? Det behöver inte gå fort för att man ska kunna råka illa ut, var själv med om en bilolycka i maj detta år.. Bröt nacken, en kota gick i 3 bitar och detta hände i 80 på 80 sträcka, är fortfarande sjukskriven..

Och sen överlever vissa med bara lite småsår i hastigheter som skulle kunna ge en säker död..

Det jag menar med mopeder vs motorcykel är det faktum att det kvittar hur många hästar man har, går det jäkligt fel går det fel.. Det behöver inte gå i 200+ för att det ska gå illa..

Nu är inte de enskilda fallen intressanta. Det är statistiken som är intressant och den visar att våra hojar oftare än andra är inblandade i olyckor. Olyckor med svåra skador och dödsfall kostar samhället och försäkringsbolagen stora pengar.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Men är det inte så att alla sporthojspiloter (mig själv inkluderad) har något fel i hjärnan? En sporthoj köper man just för att den har hög prestanda och för att det går att köra fort. Har jag 150-190 hästar på slangen så åker jag ju inte på en tur runt kvarteret utan jag tar ut den på en trevlig väg och piskar skiten ur den.

Istället för att krångla med körkortsbehörigheter och andra begränsningar så kan dom ju göra som fransmännen: max 100hk om det ska köras på gata.

Det är mentaliteten hos oss motorcyklister det är fel på - inget annat.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det stora problemet är att personer i riskgrupperna gärna väljer supersporthojar eftersom dom gärna vill "gasa" oavsett kunskap.

Killen eller tjejen som väljer Er 6 an är kanske inte benägen att ta onödiga risker.

Tvinga riskgruppspersonerna till ER 6 klassen och vi ser en kraftig av olyckorna i den klassen också.

Även en en Ninja 250 på 33 hk är fullt tillräcklig för att skada sig rejält vid en avåkning i 100 knyck
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tycker inte heller att det är helt fel med begränsning på körkortet det första året/åren.

Sen kan jag tycka att begränsningen kanske inte behöver vara för en viss hojtyp utan snarare nån typ av effektbegränsning. Inte över 80hk, nåt sånt..
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Som "gun´s dont kill people, people do"?

Precis.

Men sen kan man även tänka, inga vapen=inga olyckor.. Inga dödsmaskiner=inga olyckor..

Men är det inte så att alla sporthojspiloter (mig själv inkluderad) har något fel i hjärnan? En sporthoj köper man just för att den har hög prestanda och för att det går att köra fort. Har jag 150-190 hästar på slangen så åker jag ju inte på en tur runt kvarteret utan jag tar ut den på en trevlig väg och piskar skiten ur den.

Istället för att krångla med körkortsbehörigheter och andra begränsningar så kan dom ju göra som fransmännen: max 100hk om det ska köras på gata.

Det är mentaliteten hos oss motorcyklister det är fel på - inget annat.

Stämmer bra.. Nu när jag tänker på det, håller Tyskland fortfarande på med sina 72kw(100hk) regler? Eller var det bara import och liknande på 90talet?


Samma sak igen, det är föraren som bestämmer gas..

Tycker inte heller att det är helt fel med begränsning på körkortet det första året/åren.

Sen kan jag tycka att begränsningen kanske inte behöver vara för en viss hojtyp utan snarare nån typ av effektbegränsning. Inte över 80hk, nåt sånt..

Så är det idag. 18/21. Men den kanske skulle behöva höjas lite..

Det stora problemet är att personer i riskgrupperna gärna väljer supersporthojar eftersom dom gärna vill "gasa" oavsett kunskap.

Killen eller tjejen som väljer Er 6 an är kanske inte benägen att ta onödiga risker.

Tvinga riskgruppspersonerna till ER 6 klassen och vi ser en kraftig av olyckorna i den klassen också.

Även en en Ninja 250 på 33 hk är fullt tillräcklig för att skada sig rejält vid en avåkning i 100 knyck


Det är där problemet ligger.. Riskgruppen VILL ha sporthoj, inte Er 6 (som förövrigt är en riktigt go hoj att köra) Tyvär är riskgruppspersoner en stor majoritet bland sporthojsägare.. Och det drabbar de som kör vettigt hårt.

Nu drar jag inte alla sportåkare över en kam, men tyvär är det så..
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Så är det idag. 18/21. Men den kanske skulle höjas lite till?

Jag borde ha varit tydligare..

Det jag menar är att det borde vara någon sorts begränsning de första året/åren med A-kort.. oavsett när man tar det.

Visst, personlig mognad kommer med åldern. Och de flesta tar mindre risker när de blir äldre.. men jag tycker ändå att det är olämpligt att någon med nytaget körkort kan sätta sig och köra en supersporthoj.

Dels är effekten svår att hantera (även för oss som kört ett tag) och sen så är de väldigt oförlåtande för förarmisstag.

Vi har alla våra "ooopps!"-moments, särskilt när vi är nya på hoj, och chanserna att kunna rädda situationen ökar om man kör en hoj som inte lika mkt inbjuder till hög hastighet, samt som är lättare att manövrera.

Jag började på en Hornet 600.. otroligt lättkörd hoj.. och råkade man göra något fel så var det inga större problem att rätta till det då hojen var lätt och lättstyrd..
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
De är ju rätt tänk i alla fall, men jag tycker det är så förbannat fel att alla ska behöva drabbas när bara vissa förstör. Tror att de flesta kamikazeförarna inte bryr sig så mycket om att de blir en tung och dyr utbildning...


Men de är ju lösningen på allt kanske? Göra saker dyrare, höja skatter.....
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
De är ju rätt tänk i alla fall, men jag tycker det är så förbannat fel att alla ska behöva drabbas när bara vissa förstör. Tror att de flesta kamikazeförarna inte bryr sig så mycket om att de blir en tung och dyr utbildning...


Men de är ju lösningen på allt kanske? Göra saker dyrare, höja skatter.....

De har höjt tobakskatten flera gånger, inte har jag slutat för det:va:huvet

Tror inte priset har så stor betydelse, vill de har en super så köper dem det..

Jag köpte en äldre sport just pga försäkringspriset(och självklart looken:tummenupp). Men jag får endå höra "är det en sporthoj?" som första ord eftar att jag har nämnt mc när man ringer ett fbolag.. Stämpeln sitter där, även fast jag inte anser mig själv som en "risktagare"..
 

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
Är detta verkligen så dumt? Jag menar, får man verkligen lära sig hur man hanterar en hoj som har ca 1hk/kg på körkortsutbildningarna? Idag kan en person som aldrig kört ett motordrivet tvåhjuligt fordon få köra upp på en tung och trött flodhäst till mc, för att dagen efter köpa sig en sprillans ny R1. Hur skulle olycksstatistiken se ut om folk fick köra en formel1 bil på allmänna vägar, endast efter att ha tagit lappen i en 740?

ne d kanske man inte får lära sej, men man får inte lära sej att köra ferrari heller när du övningskör för b-kort..
min gamla suzuki har lite lite mer hk/kg än ferrari f430, och den räknas tydligen som SH hos vissa försäkringsbolag.
när jag tog mitt b-kort valde jag ut en v70 T5 som jag fick av pappa, 1 år senare (hade inte kört så mkt förutom trafiken till/från jobbet) lessnade jag och fick nyaste m3:an oxå (som då va ett as på vägen) som jag kunde ha som "glidar" bil trodde han.. mina polare trodde inte dom skulle få c mej länge till.. men titta 7 år senare.. här är jag och inte en enda repa på varken mej el bilen!
ja vet att man är så mkt mer oskyddad på mc, men d e inga probelm att köra ihjäl sej i 250 blåst, varken av el på cabbat.
för störtbågarna hjälper inte mkt när du plöjer igenom vajerräcket el skogen upp och ner..
vill bara säga att förbud kommer inte hjälpa, kommer bara skapa skenförsäkringar och att folk kör oförsäkrat, och d hjälper inte den som dom krockar med tror jag! :)
 

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Vi har idag en trappa för att köra tvåhjuligt.
moppe
lätt mc
tung mc

Kikar man lite på statistiken, sidan 14, 30 och 47, behöver man ju inte vara expert på IF för att fatta att supersporthoj och 22 årig förare är en dålig kombination.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

Personligen så tycker jag att det vore vettigt att dela upp den tunga behörigheten efter något fiffigt effekt vikt förhållande istället för cc som man har idag. Typiskt smart är ju då att glidare gruskrafs och liknande hamnar här så att de som saknar intresset för "roliga" hojjar inte behöver ta ytterligare en behörighet. Sedan för att få köra högsta behörigheten skall man förrutom att ha uppnått en viss ålder och även ha genomgått något motsvarande SMCs hela utbildnings paket.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Allt har risker här i livet, men det är vad man gör det till..

Så bara för att nånting har fler hästar blir det farligare? Det behöver inte gå fort för att man ska kunna råka illa ut, var själv med om en bilolycka i maj detta år.. Bröt nacken, en kota gick i 3 bitar och detta hände i 80 på 80 sträcka, är fortfarande sjukskriven..

Och sen överlever vissa med bara lite småsår i hastigheter som skulle kunna ge en säker död..

Det jag menar med mopeder vs motorcykel är det faktum att det kvittar hur många hästar man har, går det jäkligt fel går det fel.. Det behöver inte gå i 200+ för att det ska gå illa..






Missa det, helt rätt tänkt..

Självklart är 180hk farligare än en 1hk moped :va
Ger du fullgas med mopeden i 1 minut så kanske du har 50-60 om du har tur.

Ger du fullgas i 5 sek med 180hk så har du runt 150.


Men som alltid så är det föraren som brister och något annat går inte att skylla på!
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Jag borde ha varit tydligare..

Det jag menar är att det borde vara någon sorts begränsning de första året/åren med A-kort.. oavsett när man tar det.

Visst, personlig mognad kommer med åldern. Och de flesta tar mindre risker när de blir äldre.. men jag tycker ändå att det är olämpligt att någon med nytaget körkort kan sätta sig och köra en supersporthoj.

Dels är effekten svår att hantera (även för oss som kört ett tag) och sen så är de väldigt oförlåtande för förarmisstag.

Vi har alla våra "ooopps!"-moments, särskilt när vi är nya på hoj, och chanserna att kunna rädda situationen ökar om man kör en hoj som inte lika mkt inbjuder till hög hastighet, samt som är lättare att manövrera.

Jag började på en Hornet 600.. otroligt lättkörd hoj.. och råkade man göra något fel så var det inga större problem att rätta till det då hojen var lätt och lättstyrd..

Tycker du resonerar vettigt, det är oftast smartast att börja nätt..

Vi har idag en trappa för att köra tvåhjuligt.
moppe
lätt mc
tung mc

Kikar man lite på statistiken, sidan 14, 30 och 47, behöver man ju inte vara expert på IF för att fatta att supersporthoj och 22 årig förare är en dålig kombination.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

Personligen så tycker jag att det vore vettigt att dela upp den tunga behörigheten efter något fiffigt effekt vikt förhållande istället för cc som man har idag. Typiskt smart är ju då att glidare gruskrafs och liknande hamnar här så att de som saknar intresset för "roliga" hojjar inte behöver ta ytterligare en behörighet. Sedan för att få köra högsta behörigheten skall man förrutom att ha uppnått en viss ålder och även ha genomgått något motsvarande SMCs hela utbildnings paket.

Att jag inte tänkte på det. Låter hur vettigt som helst.. Och så dyrt är det inte med tanke på vad du får ut av det..
 

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
då tycker jag isf att det är viktigare att dom som tog b-kortet senast -72 om jag inte missminner mej!? dom som fick mc-kortet på köpet iaf, att dom annuleras och att även dom får köra upp och skriva och gå riskutbildningar etc etc. då många aldrig har kört hoj som är runt 60-70 bast och kanske inte ens kört bil dom sista 10 åren.. många av dom bevisligen tror att det är farligt att använda frambromsen och endast använder bakbromsen. sen säger det inget hur länge du har haft kortet, hur bra du är, hur långt du har kört.. ok kanske inte lika många som tar mc-kort och inte kör så mkt som med b-kort men ni fattar va? :)
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Jag borde ha varit tydligare..

Det jag menar är att det borde vara någon sorts begränsning de första året/åren med A-kort.. oavsett när man tar det.

Visst, personlig mognad kommer med åldern. Och de flesta tar mindre risker när de blir äldre.. men jag tycker ändå att det är olämpligt att någon med nytaget körkort kan sätta sig och köra en supersporthoj.

Dels är effekten svår att hantera (även för oss som kört ett tag) och sen så är de väldigt oförlåtande för förarmisstag.

Vi har alla våra "ooopps!"-moments, särskilt när vi är nya på hoj, och chanserna att kunna rädda situationen ökar om man kör en hoj som inte lika mkt inbjuder till hög hastighet, samt som är lättare att manövrera.

Jag började på en Hornet 600.. otroligt lättkörd hoj.. och råkade man göra något fel så var det inga större problem att rätta till det då hojen var lätt och lättstyrd..

Jag håller med om nästan allt som skrivs i denna tråden. Kan även hålla med if. Och då är jag en 24 årig pojkspoling på en dödsmaskin

Jag började min bana på en cbr 900 kanske inte den bästa hojen som första hoj men man inser inte hur svårt de faktiskt är att köra så fort som dessa hojar inbjuder till.
Tycker att en restriktion till mindre hojar kanske vore en bra idee. Men då måste också försäkringen återspegla detta och de får sluta med dessa straffpremier som unga får. Så att de vore attraktivt att välja den mindre hojen av ekonomiska skäl.

Om man skulle införa begränsningar så är de nog samma person som kommer köra omkull oavsett om han har en 150hk mc eller en 90hk mc. De är bara mentaliteten hos föraren som orsakar problemen.


Sedan är jag också av de åsikten att jag inte tror en sekund på att de bara handlar om ålder. Då jag till största del åker med 30+ folk som kör liter maskiner och de kör varken bra eller säkert!

Som avrundning att lära sig köra mc vore en bra del i körkortstagandet Släng ut folk på bana så de vet hur de känns när man kommer in i kurvan för snabbt och varenda lite nerv i kroppen skriker bromsa för allt du är värd. Så slipper man lära sig de när de står ett träd bredvid vägen.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top