IF varnar för sporthojar!

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Gällande IF så innefattar deras definition av "Bolagets experter har nämligen kommit fram till att det som gör en supersportcykel så farlig är den framåtlutande sittställningen tillsammans med ett stort antal hästkrafter i motorn" också min Ducati ST3.

Min ST3 har sittställning enligt gängse sporttouringmodell och 102 hk. IF vill ha 53000(!) kr per år i premie. Jag betalar idag 6000 kr per år i premie.

Övriga försäkringsbolag ligger mellan 7000-11000 kr per år i premie.

IF anser alltså att Ducati ST3 är 500-900% farligare än vad de andra försäkringsbolagen anser :confused: Med andra ord så är "bolagets experter" på IF ovanligt inkompetenta jämfört med de andra försäkringsbolagen :D
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Skönt att se att så många förordar lite fler regler och restriktioner så att vi kan minska ner lite på den personliga friheten :tummenupp

De är intressant de som ovan inlägg tar upp, inte så många som snackar om den personliga friheten att välja själv... kommer ihåg att jag kikade på nått reportage (PLUS tror jag de var) som hade en sommar special om just MC och försäkringar samt möjligheten att påverkar premien. Där tog dom upp möjligheten med att gå en kvalificerad utb. (Läs SMC kurs) och på så sätt både få mer egen hanterings erfarenhet och kunna påverkar premien.

Måste ju i ett sånt fall ha en viss påverkan även på den personliga mognaden/olycks risken när man får mer kontroll och lär sig hantera en hoj ännu bättre än de du får ut av KK utbildningen...

Då snackade dom att de var under disskution och var ett möjligt spår, men antar att de inte är nått som gåtts vidare på ?! Inte så påläst på SMC:s jobb/lobbande...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
De är intressant de som ovan inlägg tar upp, inte så många som snackar om den personliga friheten att välja själv... kommer ihåg att jag kikade på nått reportage (PLUS tror jag de var) som hade en sommar special om just MC och försäkringar samt möjligheten att påverkar premien. Där tog dom upp möjligheten med att gå en kvalificerad utb. (Läs SMC kurs) och på så sätt både få mer egen hanterings erfarenhet och kunna påverkar premien.

Måste ju i ett sånt fall ha en viss påverkan även på den personliga mognaden/olycks risken när man får mer kontroll och lär sig hantera en hoj ännu bättre än de du får ut av KK utbildningen...

Då snackade dom att de var under disskution och var ett möjligt spår, men antar att de inte är nått som gåtts vidare på ?! Inte så påläst på SMC:s lobbande...

Svårt att visa utan egentligen rapporter på att utbildningen faktiskt ger effekt, tre sådana rapporter är på gång varav 2 kommer redovisas efter nyår och den tredje något senare... om jag inte är helt fel påläst.

Med sådana rapporter i ryggen så har man ett helt annat förhandlingsläge.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Men alltså....

Tror ni att något försäkringsbolag sätter tokhöga priser "bara för att jävlas med folk"?

Hög risk (många skador) = hög premie

låg risk (sällsynt med skador) = låg premie

Det är faktiskt inte svårare än så.

Edit.
Förtydligande. Eftersom försäkringsbolaget inte känner var och en av er, och vet hur ni kör så kan de inte beräkna risken efter just DIG som person och dina vanor. Däremot vet de att du kör en hoj som är inblandad i extremt mycket fler allvarliga olyckor än många andra hojmodeller. Därför får du en hög försäkringspremie.

Du som har ett problem med det. Starta ett eget försäkringsbolag med jättelåga försäkringspremier för sporthojar. Lycka till!
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Det är det väl ingen som sagt... snarare att många efterlyser individuell prissättning.

o hur fan ska det gå till då? Alla säger ju: "Nej jag kör lugnt"

edit.
nja jo typ förresten. Det är redan en skapligt specifik prissättning. Det beräknas på vilken hoj, ålder (värde) på den, hur gammal du är (ju äldre ju mindre risk att du kör som ett svin) hur länge du haft körkort (ju längre ju mindre risk att du kör som ett svin) vart du bor, (vissa områden har många stölder, vissa knappt några alls)

vilka parametrar till tycker du att de ska lägga till för att få det individuellt?
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Svårt att visa utan egentligen rapporter på att utbildningen faktiskt ger effekt, tre sådana rapporter är på gång varav 2 kommer redovisas efter nyår och den tredje något senare... om jag inte är helt fel påläst.

Med sådana rapporter i ryggen så har man ett helt annat förhandlingsläge.

Det ska bli intressant att läsa rapporterna. Trafiksäkerhetseffekten av kurserna är ifrågasatt, så lite siffror är välkomna.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
o hur fan ska det gå till då? Alla säger ju: "Nej jag kör lugnt"

Eller vad sägs om att gå på hur länge man kört utan att orsaka skador? Och kanske väga in om man gått vidare fortutbildning eller inte... (om nu rapporterna visar på att det gör skillnad).

Det ska bli intressant att läsa rapporterna. Trafiksäkerhetseffekten av kurserna är ifrågasatt, så lite siffror är välkomna.

Håller med, riktigt intressant skall det bli.
Men det man redan hört lite löst är att forskningens resultat är till SMC´s fördel, sen får vi bara se hur mycket. :)
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skönt att se att så många förordar lite fler regler och restriktioner så att vi kan minska ner lite på den personliga friheten :tummenupp

Gällande frihetsdiskussisonen..

Jag är nog för mer frihet än de flesta på det här forat. Det finns dock en väsentlig skillnad i önskad ordning på saker från mig och de/er som gapar om att man ska få köra vilken hoj man vill.

Jag är emot EU också, men jag är för ett svenskt medlemskap. Märkligt? Inte alls, så länge det finns måste vi vara med, även om jag inte gillar det!

På samma sätt är det med behörighetsregler. Jag skiter fulltständigt i om det skulle dö två 21-åringar om dan på bulten för att de kör som svin och långt över sin förmåga pga Rossi-komplex eller whatever. Men så länge det är jag och alla andra hojbröder som får betala kalasen (och det är svajndyrt) så blir läget lite annorlunda.

Man kan propagera för eget ansvar så mycket man vill. Men i socialistsverige funkar det inte så. Varenda handling man utför kommer i någon utsträckning påverka även tredje man. Och då är det helt plötsligt jävligt irriterande att höra om noobs på 21 med nytagna körkort som ska lära sig knäskrapa för posörfaktorns skull i närmsta tättrafikerade rondell!
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Eller vad sägs om att gå på hur länge man kört utan att orsaka skador? Och kanske väga in om man gått vidare fortutbildning eller inte... (om nu rapporterna visar på att det gör skillnad).

Ja antal skadefria år glömde jag. Det finns med.

Rapporterna visar för övrigt att de som gått bankurser mm har större skadefrekvens än andra. Hur kan det komma sig undrar man då? Jo, det är många av de som gillar att köra jättejättefort som tar just de kurserna (och såklart andra också)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är det väl ingen som sagt... snarare att många efterlyser individuell prissättning.

Det är superlätt att erbjuda en individuell prissättning för halv/hel-försäkringer (trafiken är man ju rökt på dessvärre).

Gå in på: www.seb.se/spara och öppna ett konto. Då har du 100% individuell premie. Du får tom bedöma risken själv! :tummenupp


Lite less på allt snack om indiviuella prissättningar. Hela tanken med en försäkring är att den är kollektiv. Man delar risk med många andra för att minimera effekterna av en olycka. Det är ALDRIG lönsamt med en försäkring på lång sikt. Det är heller inte tanken. Förstår man inte det är det bara att skita i alla onödiga försäkringar och spara istället, busenkelt!
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Ja antal skadefria år glömde jag. Det finns med.

Rapporterna visar för övrigt att de som gått bankurser mm har större skadefrekvens än andra. Hur kan det komma sig undrar man då? Jo, det är många av de som gillar att köra jättejättefort som tar just de kurserna (och såklart andra också)

Jag tycker att man rätt sällan ser de värsta förarna på kursdagar och bandagar.

Resonemanget brukar vara att man flyttar sin gräns när man lär sig köra fortare på bana. Skadorna vid en olycka kan då bli värre eftersom farten ofta är högre.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
nu kommer jag nog bli skjuten men att köra 1000cc sporthoj med 150+ HK kan nog vara bra att ha en åldersgräns eller ex antal år med körkort, men att det beror på sittställningen är bara löjligt... men jag håller med, man blir fartblind även på en hoj,, jag är det på motorvägen..

Jag tycker att man rätt sällan ser de värsta förarna på kursdagar och bandagar.

Resonemanget brukar vara att man flyttar sin gräns när man lär sig köra fortare på bana. Skadorna vid en olycka kan då bli värre eftersom farten ofta är högre.

iom att man blivit bättre med sin teknik på bana applicerar man de på vägen, å iom att vägen inte svänger lika hårt som på bana så blir farterna nog där efter väldigt höga utan att man tänker på det på allmän väg, jag upplevede att jag körde fortare på allmänväg efter min första SMC kurs på Rörken...
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Jag tycker att man rätt sällan ser de värsta förarna på kursdagar och bandagar.

Resonemanget brukar vara att man flyttar sin gräns när man lär sig köra fortare på bana. Skadorna vid en olycka kan då bli värre eftersom farten ofta är högre.

Ja och desto större skada = större kostnad = högre försäkringspremie.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
nu kommer jag nog bli skjuten men att köra 1000cc sporthoj med 150+ HK kan nog vara bra att ha en åldersgräns eller ex antal år med körkort, men att det beror på sittställningen är bara löjligt... men jag håller med, man blir fartblind även på en hoj,, jag är det på motorvägen..

iom att man blivit bättre med sin teknik på bana applicerar man de på vägen, å iom att vägen inte svänger lika hårt som på bana så blir farterna nog där efter väldigt höga utan att man tänker på det på allmän väg, jag upplevede att jag körde fortare på allmänväg efter min första SMC kurs på Rörken...

Som sagt tidigare så sitter fartspärren / strypningen på hojen i bakhuvudet. Det är inget undermedvetet att man drar på gasen och kör som ett svin, det är ett aktivt val.

Efter min första bankörning tycker jag att jag blivit rädd att köra på landsväg. Kapaciteten finns att köra fortare (mycket fortare t.o.m.) men jag har ingen lust att utnyttja den just för att jag krigar om utrymme på vägen med både lätt och tung trafik. Sen har jag ju bara halva vägen att röra mig på "säkert". Beroende på vilken bana man kör på så kan du ha över 10 meter bred asfalterad väg att röra dig fritt på. En jäkla skillnad i marginalerna.

Skulle aldrig falla mig in att ligga och knäskrapa efter landsväg.

Och då tillhör jag per definition den allra största riskgruppen: 22 år och hoj med många pollar på bakhjulet.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Tanken med fortutbildning är i mina ögon att man ska kunna framföra fordonet säkrare på vägen och detta lär man sig bäst genom att vara på ett område som är avsett för att köra hoj på riktigt på. Sen att man åker på bandagar och kör gasar på är väl bara bra för de flesta som har lite innanför pannbenet förstår att man inte kan köra likadant på landsvägen, iaf inte om man vill överleva...

Men tillbaka till försäkringsfrågan så håller jag med flera ovanstående om prissättning osv och jag säger som jag sa i mitt första inlägg i denna tråd att smakar det så kostar det. Jag är villig att lägga lite extra pengar på att ha en nyare/roligare/värre hoj än att köra runt på något gammalt skrappel sen att jag kanske måste stå över 2 krogrundor i månaden för att finansiera försäkringen är en annan sak. Allt handlar om att prioritera. För er som tycker att försäkringen är för dyr så finns det bara ett alternativ, byt hoj och flytta ut på landet så löser det sig ;)

Edit: Angående if så bojkotta bolaget om ni tycker att de har konstiga premier osv. Jag har inte haft någon av mina hojar försäkrade där och tänker inte ha heller så länge jag inte kör en bmw som far min med packväskorna på för jämnan och lyssnar på radio.
 
Last edited:

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Här står mycket bra.
http://publikationswebbutik.vv.se/u...v_vagverkets_djupstudiematerial_2000_2003.pdf

70% av alla dödade som tagit körkortet körde supersport
15 av 16 som omkom under sitt första år gjorde det på en supersport
25% var alkohol/drogpåverkade
gruppen 20-29åringar äger 6% av hojjarna med står för 40% av olyckorna!

Skönt att se att så många förordar lite fler regler och restriktioner så att vi kan minska ner lite på den personliga friheten :tummenupp

Vänd på det hela, ska vi ta bort körkortet för hoj helt och låta det gå på bil eller varför inte sänka hojåldern till 14 och bara ha som krav att man skall kunna stanna från 50??

Det har ju förts diskussioner om att ta bort sporthojjarna helt... och 1 kr in till bolagen i supersport klassen kostar 3 kronor ut, dvs ren förlust affär. Dvs lämpligare förare ==> lägre premier.

Sedan vill jag en gång för alla ta död på myten om att de som fått A behörigheten på köpet är trafikfaror. detta är en villfarelse, titta i dokumentet så ser man tydligt att den gruppen är ca 10% populationen men de kör 40% av de totala antalet mil och står för 20% av olyckorna. Dvs de är kraftigt underrepresenterade i olyckstatistiken.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Edit: Angående if så bojkotta bolaget om ni tycker att de har konstiga premier osv.

Där har du rätt och där har alla FRIHET att välja vilket bolag dom vill. Klagar personligen inte på premien på mitt försäkringsbolag. Om SMC vidare utbildande så måste de ju göra nån nytta kan ju inte bara vara till skada som vissa vill få de till att man tänjer mer och mer på sina gränser. (Kan bara spekulera så länge de inte finns klara siffror på det.)

Kan köpa att man är gasglad efter en dag på banan och bara kört för bankörandet skull, nånstans måste man ju vara funtad i huvudet någorlunda så man inser att man inte kan göra så på gatan. Ja jag vet de alltid finns några som kommer hamna utanför detta resonemang...

Personligen vet jag var mina gränser går och jag är inte en "bombar" runda nisse, hänger inte med dom med banåkar erfarenhet när dom kör sina rundor. Håller mig därför till de jag vet jag klarar av så slipper jag skador på mig själv och på hojen. Klart man tänjer på gränser men aldrig så mycket att man inte kan kontrollera det.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja antal skadefria år glömde jag. Det finns med.

Rapporterna visar för övrigt att de som gått bankurser mm har större skadefrekvens än andra. Hur kan det komma sig undrar man då? Jo, det är många av de som gillar att köra jättejättefort som tar just de kurserna (och såklart andra också)

Vilken rapport pratar du om? För de jag nämner är inte klara utan kommer presenteras efter årsskiftet.
 

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Har inte läst hela tråden, men jag tycker inte heller en 20åring ska få köpa en supersport direkt efter man tagit kortet.
Börja på något mindre, själv tog jag kort vid 25 o köpte en ducce 750ss -90 typ 60hk.
Skit rolig i 1,5säsong. sen köptes en T595 daytona, den var rolig lika länge. Sen en Hayabusa, sjukt fet... Men inte så rolig på småvägar:gnissla
O köra på slangen var lätt som fan, men inte stabilt. Sen blev det en X11. Bra bushoj, och går som ett as. Kan säga att alla pågar med nytt kort o ny literhoj hänger inte med på småvägar (då har jag ofta passagerare:tummenupp), däremot har jag en annan ännu duktigare bekant som rastar mig(nästan :tungan) med en Er6a i samma område.

Så min poäng är. Börja smått, jobba dig uppått.
Man har minst lika roligt på en mindre hoj i början om inte roligare eftersom den är lättare att hantera. Man ska inte stiga av en hoj med blodsmak i munnen o skaka som ett asplöv. Det kan man vänta 3-5år med:D
Eller hålla det till bana. (rekomenderas)
BKK o Sporthojs kurserna med ex SMC skulle vara krav på för att framföra en Supersport på gata.
(Tycker framför allt att ens försäkringspremie skulle bli minst halverad efter att ha gått dom. 20år som 50år)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top