IFMetall och löner...

Ben_Dover

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Såld
CJ900RR skrev:
2472111 Faktum är att det är precis det jag tycker att dom ska ha rätt till. Vi har en hel drös med "medvetet långsamare" människor som arbetar betydligt långsammare än mitt naturliga tempo. Jag stressar inte utan är naturligt bra på det jag gör. Men ändå så tjänar jag mindre än vad dessa andra gör. Chefen kan inte säga annat än: ja visst fan vill jag sänka deras lön, men gör jag det så får jag facket på mig...

Jag och min medarbetare som kör maskinen (en MyData MY15 om någon vet vad det är) har 40 jobb på listan att köra. Har jag tur klarar jag av att köra 5 om dagen. 90% av dom skulle varit klara för en vecka sedan. I måndags är inte min medarbetare där. Han är nämligen på något fackligt jippo i grannstaden. Idag kommer han dit, sätter sig vid en bänk och avsynar kort (letar efter eventuella fel) trots att vi och mina chefer har kommit överens om att är det mycket att göra, då ska vi lämna över avsyningen till andra. Jag säger till han att jag skulle uppskatta hjälp. Blir bara avsnyst med ett tillgjort leende. så här har det varit alltid, och jag har tagit upp det med chefen, och med facket. Dom har inte gjort någonting, förutom att chefen har haft några samtal med honom. Hans ursäkt är; jag blir så lätt stressad...

I alla fall. Jag tröttnade på hans beteende och började komma halv 8, vi har flex mellan halv 7 och halv 8. Han kommer alltid halv 7. Eftersom jag kom senare så blev han tvungen att starta maskinen och därför köra mer jobb än vad han brukade. Det tog 2 veckor sedan fick jag sitta i möte med hans bror fackpampen om och ta emot hot om avsked pga missbruk utav flex, med risk för utebliven a-kassa. Om detta nu bara var tomma hot vet jag inte, men så ska man fan inte betee sig.

Nåväl. Skönt att höra att man inte är ensam om att ha problem med facket. Möte imorgon med dom, återkommer med mera då...
Vilka svin... Dom som kör MyDatan på jobbet behöver aldrig avsyna, utan det gör den som ska ha korten!!! Mycket smidigare

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sledneck skrev:
2471852 Jag är med i Skogs/Trä facket, funderar också på att gå ut ur skiten men vet inte hur man bäst går tillväga...
Varför ska man föda alla dessa LO-pampar?:mad:
Råkade höra Wanja Lundby-Wedin yttra sig under valvakan.
-"Vi inom LO kommer alltid att verka för så bra löner som möjligt...dock EJ så höga att vi riskerar inflation"
Vad menar tanten???:va
Håller LO medvetet ner våra löner?? (verkar onekligen så)
Vi får i snitt ca 500kr mer pr år.
Lämnar jag "fucket" tjänar jag ca 5500-6000kr / år.:yoparty

Nån här som vet vad man behöver för "pappersexercis" för att gå ut ur facket? Intyg till a-kassa osv ??

Det går ju inte att höja lönerna hur mycket som helst utan att det påverkar övriga Sverige såsom räntorna tex som har med inflationen att göra. Så ja, de håller nog tillbaka men det är nog tur det på sätt och vis skulle jag tro. De är nog inte så dumma för de tjänar ju inget på det för övrigt....

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Jag kan bara tala av egen erfarenhet men dom som blir fackligt engegerade brukar oftast vara dom som är mest arbetsskygga.

Lönen för en fackligt anställd skulle vara medelönen på vad dom som är anslutna till facket tjänar. Då skulle dom få lite att kämpa för

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
CJ900RR skrev:
2472111
Nåväl. Skönt att höra att man inte är ensam om att ha problem med facket. Möte imorgon med dom, återkommer med mera då...

Jag blir genuint förbannad att läsa sådant här, kan du fixa det där med a-kassan skriftligt tror du? Om inte kan du ju maila honom med något nonsens, typ:
"Hej Fack-man.
Jag har funderat på det där med flextid och a-kassa och jag ångrar mig verkligen, vore schysst om jag får vara med i a-kassan trots det som hänt.

Mvh
C to J to the mothafuckin nine-100-rr"

Killen är ju slut i huvudet så han kanske svarar och då kan du sätta dit honom så det smattrar om det. :banana

Emotser uppföljningen.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
CJ900RR skrev:
2472111I alla fall. Jag tröttnade på hans beteende och började komma halv 8, vi har flex mellan halv 7 och halv 8. Han kommer alltid halv 7. Eftersom jag kom senare så blev han tvungen att starta maskinen och därför köra mer jobb än vad han brukade. Det tog 2 veckor sedan fick jag sitta i möte med hans bror fackpampen om och ta emot hot om avsked pga missbruk utav flex, med risk för utebliven a-kassa. Om detta nu bara var tomma hot vet jag inte, men så ska man fan inte betee sig.

Facket kan inte avskeda dig. Flextid är flextid. Snacka om det med chefen, du verkar kunna kommunicera bra med honom, ta upp problem med chefen, de finns till för det. Ring upp din avdelning också, berätta som det är. Att den här killen är fackpamp är ju rätt tydligt endast pga 'familjeföretaget' och klart att brorsan utnyttjar det. Det får de inte göra, ta strid för fan annars hamnar du snart i den svängen du också, den där 'nån-annan-jobbar'-svängen.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
imaster skrev:
2473204 Facket kan inte avskeda dig. Flextid är flextid. Snacka om det med chefen, du verkar kunna kommunicera bra med honom, ta upp problem med chefen, de finns till för det. Ring upp din avdelning också, berätta som det är. Att den här killen är fackpamp är ju rätt tydligt endast pga 'familjeföretaget' och klart att brorsan utnyttjar det. Det får de inte göra, ta strid för fan annars hamnar du snart i den svängen du också, den där 'nån-annan-jobbar'-svängen.

Japp! Din fackpamp har också en chef!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Orkar inte igentligen ge mig in i denna diskution då jag är övertygad om att ett svar kommer ge tio inlägg mot mig. Det jobbiga med internet.

Facket är ingen mys-pys lekstuga. Det absolut enda som kan höja våra löner är att alla håller samman och tillsammans kräver en större del av kakan. Om en och en går till chefen och ber snällt kommer man nog inte så långt. Efter byggbranschen är beroende av stort manskap istället för dyra maskiner så är strejkvapet effektivt. Men som sagt. Detta är bara effektivt om ALLA håller löftet om en lägsta lön. Därför kan/ska inte bygglagen acceptera folk som inte är med i lönekartellen.

Byggjobbare har en av LO-kollektivets högsta snittlöner just p.g.a detta. Vi har alltid haft en hög organisationsgrad. Ca 85-90%. Trots att byggbranschen är en väldigt konjukturberoende med tidvis hög arbetslöshet har vi en hög lön. Just därför att genom år har haft ett rikt förbund med många aktiva.

Angående utländsk arbetskraft. Jag/förbudet är inget som helst problem med att det kommer hit folk och jobbar. Men de SKA ha samma löner som oss. Annars blir det sne konkurans. Om vi inte lyckas hålla upp lönen för våra utländska kamrater kommer en nedgående lönesprial snart att uppstå.
Många företagare ser också detta som ett problem. De vill inte heller bli utkonkurerade av företag som har en lägra lönekonstnad. Internationell solidaritet utövar vi genom att skänka x antal miljoner till byggfacken i utlandet. Vi är t.ex faddrar till det letiska byggfacket och det Syd Koreanska.

Löftet "Vi lovar och försäkrar att aldrig någonsin under några omständigheter arbeta på sämre villkor eller till sämre lön än det vi nu lovat varandra.

Angående återhållsamhet i avtalrörelsen. Ja det finns en tro på att en lagom procent höjning inte höjer inflationen och därför är det bättre med en lagom höjning som ger högre reallön.

Vi lovar varandra detta i den djupa insikten om att om vi alla håller detta löfte så måste arbetsgivaren uppfylla våra krav."

Jag litar inte helt enklelt inte på att alla håller löftet.

Hög lön genom hård kamp.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
CJ900RR skrev:
2470153 Jag har aldrig tyckt om facket och kommer aldrig att göra det. Men jag är tvingad till att låta dom förhandla om min lön eftersom företaget är kollektiv-anslutet. Eller?

Gjorde misstaget att räkna på hur mycket dom har påverkat min lön sedan jag började på nuvarande företaget 2 maj 2003.

2004: + 320:-
2005: + 320:-
2006: + 368:-

Jag har fått andra höjningar oxå men dessa är bundna till ansvarsområden och % beroende på antal år i företaget, vilket IFMetall inte är iblandat i. Varför, varför måste jag förlita mig på pack som kommer dit och inte ens klarar av att lyfta min lön mer än lite över inflationen? Kan någon svara på detta?

Det mest skrämmande är IFMetalls representans kommentarer till oss som är skeptiska emot honom. Här följer några (notera att samma snubbe har skött förhandlingarna i flera år åt oss):

# "ni har för jävla dåliga löner här"
# "går ni ur facket kommer vi göra allt för att motarbeta er och era löner"
# "jasså, här tjänar ni för mycket. ni har ju råd med baguetter till frukost"
# "ni slashasar kommer aldrig att få ett annat jobb än detta"

Dessutom så jobbar hans bror på företaget, han är aktiv inom IFMetall och har mest betalt på golvet. Är det jäv?

Helt ärligt, vad kan man göra? Vi är 13 anställda, på onsdag ska vi ha möte med IFMetall och mina chefer.

Hur mycket stiger ni ungefär/år i lön? Vad kan man göra för att påverka IFMetall och mina chefer. Kan jag verkligen inte få förhandla själv? Kan jag tvinga IFMetall att skicka ett annat ombud? Det har helt seriöst talats om våld emot honom om han kläcker ur sig en enda dum kommentar tilll...

1. Gå ur facket, gå med i enbart A-kassan. Sparar riktigt mycket pengar.

2. Se till att göra ett bra arbete och bli duktig på det du gör.

3. Nu är det dags att förhandla själv arbetsgivaren. Det är enda chansen att väsentligt påverka din lön till det bättre. Motivera mervärdet av vad just du ha åstadkommit. En duktig medarbetare är guld värd och det inser en bra arbetsgivare. Gör han det inte så ta kontakt med konkurrerande arbetsgivare utan din nuvarandes kännedom. Kom överens om jobb och lön. Byt arbetsgivare men gör det snyggt och utan att bränna några broar. Han kanske först då inser att du menar allvar och kommer med ett bättre erbjudande.

Lycka till! :tummenupp

/Olzki

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
CJ900RR skrev:
2470153 Jag har aldrig tyckt om facket och kommer aldrig att göra det. Men jag är tvingad till att låta dom förhandla om min lön eftersom företaget är kollektiv-anslutet. Eller?

Gjorde misstaget att räkna på hur mycket dom har påverkat min lön sedan jag började på nuvarande företaget 2 maj 2003.

2004: + 320:-
2005: + 320:-
2006: + 368:-

Jag har fått andra höjningar oxå men dessa är bundna till ansvarsområden och % beroende på antal år i företaget, vilket IFMetall inte är iblandat i. Varför, varför måste jag förlita mig på pack som kommer dit och inte ens klarar av att lyfta min lön mer än lite över inflationen? Kan någon svara på detta?

Det mest skrämmande är IFMetalls representans kommentarer till oss som är skeptiska emot honom. Här följer några (notera att samma snubbe har skött förhandlingarna i flera år åt oss):

# "ni har för jävla dåliga löner här"
# "går ni ur facket kommer vi göra allt för att motarbeta er och era löner"
# "jasså, här tjänar ni för mycket. ni har ju råd med baguetter till frukost"
# "ni slashasar kommer aldrig att få ett annat jobb än detta"

Dessutom så jobbar hans bror på företaget, han är aktiv inom IFMetall och har mest betalt på golvet. Är det jäv?

Helt ärligt, vad kan man göra? Vi är 13 anställda, på onsdag ska vi ha möte med IFMetall och mina chefer.

Hur mycket stiger ni ungefär/år i lön? Vad kan man göra för att påverka IFMetall och mina chefer. Kan jag verkligen inte få förhandla själv? Kan jag tvinga IFMetall att skicka ett annat ombud? Det har helt seriöst talats om våld emot honom om han kläcker ur sig en enda dum kommentar tilll...
du får ta med dig kompisarna och gå på mötet och rösta bort honom han sitter där för att iingen vill engagera sig i facket tyvärr är det så på mitt jobb med men nästa årsmöte så....

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Jonte VSB R-T skrev:
2482021
Facket är ingen mys-pys lekstuga. ......
Detta är bara effektivt om ALLA håller löftet om en lägsta lön. Därför kan/ska inte bygglagen acceptera folk som inte är med i lönekartellen.

Ditt inlägg äcklar mig.

Du vill alltså TVINGA folk att vara med i facket. Vad hände med den fria viljan i en demokrati? Du använder i alla fall rätt ord "kartellen".

Jonte VSB R-T skrev:
Byggjobbare har en av LO-kollektivets högsta snittlöner just p.g.a detta. Vi har alltid haft en hög organisationsgrad. Ca 85-90%. Trots att byggbranschen är en väldigt konjukturberoende med tidvis hög arbetslöshet har vi en hög lön. Just därför att genom år har haft ett rikt förbund med många aktiva.

Detta pga av att ni driver kartellverksamhet och med öppet!? maffialiknande metoder tvingar oliktänkande att rätta sig efter era önskemål. Det är fan horribelt!! :zpy

Jonte VSB R-T skrev:
Angående utländsk arbetskraft. Jag/förbundet är inget som helst problem med att det kommer hit folk och jobbar. Men de SKA ha samma löner som oss. Annars blir det sne konkurans.

Varför SKA alla ha samma lön?!?! Sådana krav hör hemma i kommunistregimer inte i en demokrati. Man ska ha lön efter ansvar, prestation och kompetens. Det är rättvist.

Jonte VSB R-T skrev:
Hög lön genom hård kamp.

Ja, en kamp där Byggnads tillåter lögner, hot, utpressning och gud vet vad mot människor som inte tycker som dem. Dessutom tycker jag mig ana en främlingsfientlig inställning som jag svårligen förenar med någon form av omsorg för icke-svenskar.

Personligen undrar jag hur fan vissa i Byggnads kan sova om nätterna. Usch! :tummenner

/Olzki

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jonte VSB R-T skrev:
2482021 Internationell solidaritet utövar vi genom att skänka x antal miljoner till byggfacken i utlandet. Vi är t.ex faddrar till det letiska byggfacket och det Syd Koreanska.

Är det solidariskt mot medlemmarna att skänka deras pengar till Lettland och Syd Korea?
Känner medlemmarna verkligen till det? Och samtycker de isf? :confused:

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
Olzki skrev:
2482078 1. Gå ur facket, gå med i enbart A-kassan. Sparar riktigt mycket pengar.

/Olzki

Hur gör man det? Kan man bara ringa facket och säga "-jag vill bara vara med i a-kassan"? Alfakassan är ju ett alternativ men den är ju inte inkomsgrundande till en början. Förlorar ju även de antal månader som jag varit med i Metalls a-kassa.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jonte VSB R-T skrev:
Trots att byggbranschen är en väldigt konjukturberoende med tidvis hög arbetslöshet har vi en hög lön.
Ja, och sen försörjer vi er när det inte finns jobb. Ni har verkligen ordnat det fint för er...

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
RMT_Racing skrev:
2482434 Hur gör man det? Kan man bara ringa facket och säga "-jag vill bara vara med i a-kassan"? Alfakassan är ju ett alternativ men den är ju inte inkomsgrundande till en början. Förlorar ju även de antal månader som jag varit med i Metalls a-kassa.

Det går alldeles utmärkt att bara vara med i a-kassan. Man betalar mycket mindre och får mig veterligen lika mycket i ersättning. Lätt val för mig iaf.

Alfakassan är öppen för alla svenskar och medlemskap berättigar till lagstagad A-kassa.

Låter mest som du fått din information från facket självt. Sannolikt skäckpropaganda med innebörden att du skulla förlora massa saker om du går ur.

Sammanfattningsvis. Det jag tycker du ska göra är att ringa till Alfakassan och höra med dem exakt vad som gäller i ditt fall. De kan om inte annat säkert hänvisa dig vidare om det skulle behövas. Bifogar länk nedan.

Mvh

/Olzki

http://www.alfakassan.se/

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Olzki skrev:
2482120Varför SKA alla ha samma lön?!?! Sådana krav hör hemma i kommunistregimer inte i en demokrati. Man ska ha lön efter ansvar, prestation och kompetens. Det är rättvist.

Samma LÄGSTA lön, inte högsta. Det är det som det handlar om, att man ska kunna leva på sin lön, att man ska kunna veta att om jag tar det här jobbet så kommer jag ha råd att betala hyran och räkningarna - att arbetsgivarna inte spontant kan sänka lönen p.g.a. dåliga personrelationer och så vidare. Systemet med individuell lön efter ansvar, prestation och kompetens funkar kanske i en perfekt värld med en perfekt chef men nu har vi en värld där en del chefer sänker lönen för vissa arbetare för att de inte kommer överens. Det är inte rätt. Det är det som lägstalönen gör.

Är du tjänsteman?

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Själv gick jag ur tjänstemanna för 5 å sen... de var snuskigt dyra...

ville ha en 500-ing i månaden... det e ju helt sjukt.. nu betalar jag 1700:- i januari till A-kassan... thats it..

Iofs kanske man missar den där försäkringen de har med ersättning över maxbeloppet om du blir arbetslös... men jag har inga planer på att bli arbetslös så det skiter jag i..

Nu har vi ingen facklig ansluten på vårt företag längre...

Om vi pratar löner så har vi individuell och iallafall min har ökat med 6 - 10% om året..

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
imaster skrev:
2483835 Samma LÄGSTA lön, inte högsta. Det är det som det handlar om, att man ska kunna leva på sin lön, att man ska kunna veta att om jag tar det här jobbet så kommer jag ha råd att betala hyran och räkningarna - att arbetsgivarna inte spontant kan sänka lönen p.g.a. dåliga personrelationer och så vidare. Systemet med individuell lön efter ansvar, prestation och kompetens funkar kanske i en perfekt värld med en perfekt chef men nu har vi en värld där en del chefer sänker lönen för vissa arbetare för att de inte kommer överens. Det är inte rätt. Det är det som lägstalönen gör.

Är du tjänsteman?

I ett demokratiskt samhälle är det tillåtet att vara idiot. Ibland blir sådan personer också chefer. Dessa kommer dock inte att kunna bibehålla kompetent personal i långa loppet och lyckas sämre än de företag som har bättre chefer.

Således, är du missnöjd med din chef. Sondera terrängen hos konkurrerande bolag alternativt om du är duktig hantverkare kan starta eget vara ett bra alternativ. Då kan du i framtiden också få möjlighet att vara den bra chef som du saknade tidigare i din karriär. Strävan bör dock alltid vara att ha en bra relation till den som är ens chef. Det kräver emellanåt uppoffringar men är tveklöst en vinnande strategi i längden.

Löner ska så långt det är möjligt vara flexibla och individuellt anpassade. Det är rakast och mest rättvist. Ju bättre jobb desto högre lön. Att helt åsidosätta detta är fel väg att gå och det är just det som skapar en sne och felaktig konkurrens.

/Olzki

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Olzki skrev:
2483900Löner ska så långt det är möjligt vara flexibla och individuellt anpassade. Det är rakast och mest rättvist. Ju bättre jobb desto högre lön.

Jag håller med dig i det mesta du säger - särskilt det ovan - men jag tycker fortfarande att samma lägstalön - ingångslön om man så vill - är ett krav. Alla som börjar på samma ställe ska ha samma förutsättningar, samma trygghet att veta att även om jag är helt grön så kommer jag råd med min lägenhet och min tv och sen är det upp till mig att utveckla min lön därifrån.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
imaster skrev:
2483909 Jag håller med dig i det mesta du säger - särskilt det ovan - men jag tycker fortfarande att samma lägstalön - ingångslön om man så vill - är ett krav. Alla som börjar på samma ställe ska ha samma förutsättningar, samma trygghet att veta att även om jag är helt grön så kommer jag råd med min lägenhet och min tv och sen är det upp till mig att utveckla min lön därifrån.

Hej igen,

Trevligt att vi är inte på samma spår. Är för någon form av nedre gräns avseende vissa löner men anser inte att denna del fungerar bra i dagens Sverige.

Vidare anser jag att man som person själv är ansvarig för att bedöma om det löneerbjudande man får räcker till ens krav på standard. Det är knappast något självklart att du har en fullständig match där. Jag kan personligen erkänna att jag inte bor i den lägenhet jag skulle vilja bo i. Jag har inte råd. Därför har jag fått välja ett billigare alternativ. Men, då har jag å andra sidan råd att köra hoj. :)

På samma sätt som man ska kunna höja sin lön genom att göra ett bra jobb måste man också kunna acceptera en sänkning om man gör ett dåligt jobb, något dock som en bra arbetsgivare bör motivera väldigt väl. I en öppen marknadsdemokrati kan även yttre faktorer påverka en arbetsmarknad. Detta kan medföra att ett befintligt löneläge ibland blir för högt (t ex hela IT-branschen 2001-2003). Något som givetvis kan leda till en standardsänkning för individen. Kan man inte acceptera detta får man se över möjligheterna att byta jobb. Alternativt lägga om sin egen ekonomi för att kunna finansiera det man prioriterar.

Sammanfattningsvis är det för mig inte självklart att lönen bara ska kunna gå åt ett håll. Något som för mig är en naturlig del av ett fungerande demokratiskt samhälle och en förutsättning för en sund arbetsmarknad.

/Olzki

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...