iii___iii___iii___iii...(pip-/skrikljud vid körning)

Cancerman_777

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJ 900
Hej alla,

Tack för alla bra tips och inlägg. Jag har läst och lärt mig mycket av er, så först ett stort tack till alla!

Problemet:

Jag har en Honda CM 400 Custom -83 som gnisslade vid bromsningar (oavsett hur man bromsade) när jag köpte den. Jag tänkte att det troligen var slitna/slut belägg (det visade sig att det fanns max 1 mm kvar av mitt skåran när jag tittade på dem). Jag inhandlade nya belägg, monterade dessa och tog en liten testrunda. Underbara tystnad! När jag morgonen efter tog cykeln, så hade gnisslet förflyttats från att med de gamla beläggen ske vid inbromsning till att nu ske vid körning?!?!?

Jag återvände till detta vårt kära forum och läste allting jag hittade om gnisslande bromsar, besökte Biltema och handlade bromsrengöring och skrikdämpande plattor, och gjorde om hela monteringen av de nya beläggen efter konstens alla regler:

1. rengjorde ALLA detaljer med bromsrengöring inkl. kolvar, skiva, belägg, ok, osv
2. Monterade de självhäftande skrikdämpande plattorna på beläggen
3. Kopparpasta på kortsidorna på beläggen (som kommer i kontakt med oket)
4. Monterade ihop allting

Vid provkörning lät allting som det skulle till en börja, alltså INGENTING. Efter 5 minuters körning kom dock det förbenade gnisslandet tillbaka vid körning, för att försvinna vid bromsning. Bäst beskrivs ljudet som en bromsskiva som är sned och "möter" det ena belägget när den sneda delen av skivan passerar oket, och ger upphov till ett gnissel. Det märkliga är dock att ingenting vibrerar vid bromsning (hård eller lätt), och det känns verkligen inte konstigt alls utan biter jämnt och fint. Jag har noterat att det gnisslar mer när jag tar en vänsterkurva, för att i stort sett försvinna när jag tar en högerkurva?!?!? Jag noterade att det i mina ögon inte alls var "lätt" att trycka in kolven i oket när jag skulle återmontera oket på gaffelbenet, utan det krävdes ganska mycket handkraft när jag tryckte med fingrarna, men detta är kanske vad som anses glida "lätt".

Har någon en eller flera tankar om vad detta kan vara och hur det kan åtgärdas?

Jag skulle också bli jätteglad om någon kan förklara för mig vad det är som får kolven (endast en kolv på min cykel) att gå in i oket igen efter att man med hydraulik pressat ut den vid en bromsning. Kan mitt problem kanske vara just att kolven inte går tillbaka till sin korrekta position inne i oket, och att belägget följdaktligen ligger för nära bromsskivan och därmed ligger an denna om än ytterst ytterst lite och lätt vilket då kanske kan ge upphov till detta oljud?

Löjligt tacksam för tankar och svar.

Pierre
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kolvarna går tillbaka (lite grann) när du släpper trycket på bromshandtaget :) Beläggen ligger alltid och släpar lite mot skivorna om allt är rakt, men de kanske trycks tillbaka några tiondelar genom att det finns små sidorörelser hjul/skivor.
 

Cancerman_777

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJ 900
Kolvarna går tillbaka (lite grann) när du släpper trycket på bromshandtaget :) Beläggen ligger alltid och släpar lite mot skivorna om allt är rakt, men de kanske trycks tillbaka några tiondelar genom att det finns små sidorörelser hjul/skivor.

Men vad är det som får dem att gå tillbaka alls? Om jag inte missminner mig från fysiken så krävs det alltid en kraft i någon riktning för att flytta ett föremål, vilket i så fall måste innebära att det finns en kraft som återställer belägget i dess "ursprungsläge".

Inga tankar om gnisslandet?

Pierre har tänkt: Kan gnisslandet orsakas av pinnarna som löper genom beläggen och håller dessa på plats i höjdledd?
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Men vad är det som får dem att gå tillbaka alls? Om jag inte missminner mig från fysiken så krävs det alltid en kraft i någon riktning för att flytta ett föremål, vilket i så fall måste innebära att det finns en kraft som återställer belägget i dess "ursprungsläge".

Inga tankar om gnisslandet?

Det är frånvaron av tryckande kraft som gör att de går tillbaka lite. De ligger helt enkelt i spänn när du bromsar men inte sedan.

Gissar att gnisslet beror på att kolvarna kärvar lite så att de ligger på lite för mycket även när du har släppt bromsen. Olika belägg gnisslar säkert olika mycket också, original är aldrig fel. Jag skulle testa med nya belägg efter att ha gjort rent oken och kolvarna ordentligt. Om kolvarna börjar bli slitna så att det bildas kanter på dem kan det säker också bli liknande fenomen. Kolvarna ska vara helt släta på sidorna. Sedan kanske dina belägg är glaserade, d v s har fått en annan yta än den som ska finnas. Om beläggen har bra tjocklek men du misstänker att de kan vara glaserade kan du riva av dem med ett 60-papper.

Edit: Gnisslet kommer inte direkt från pinnarna, men om dessa har en massa skit på sig eller är slitna med ojämnheter så kan ju beläggen kärva i återgången. Se även till att göra rent oken ordenligt där beläggen löper.
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Har för mig att det är kolv-tätningen som drar tillbaka kolven någon 10-dels mm när trycket släpper. Tätningen ser ut som en plan bricka med stort mitthål av gummi som sitter i oket, när du bromsar så trycks tätningen utåt i mellanrummet mellan kolv och cylinder.

Troligtvis går kolvarna för tungt i oken så beläggen trycks lite för hårt mot skivan.
plockat bort kolven och rengjort? även lossat på tätningen och rengjort i spåret?

När du svänger och snedbelastar framhjulet förändras läget på beläggen jämfört med skivan så då ökar ljudet.
Varför? - lite glapp i hjullager, glapp i gaffel, normalt flex pga. konstuktionen.
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Det är en gummiring i oket som drar tillbaka bromskolven efter bromsning. denna tillsammans med smutsskyddsringen byter man när man tar isär oket.

När bromsar monteras i gaffelbenen så ska man snurra hjulet snabbt och bromsa några gånger så allt sätter sig, före det att man drar åt bultarna samt låsbultarna på hjulaxel.
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Om kolven går trögt, så orkar inte kolvtätningen dra tillbaka kolven från skivan. Motionera kolven fram och tillbaka så att det går lätt, eller gör som CPMS säger och plocka isär. Kanske finns renoveringssats?
Om man gradar av kanten på belägget i ca 45 graders vinkel brukar man slippa gnissel. Det är oxå viktigt att belägget kan röra sig fritt.
 

Cancerman_777

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJ 900
Har för mig att det är kolv-tätningen som drar tillbaka kolven någon 10-dels mm när trycket släpper. Tätningen ser ut som en plan bricka med stort mitthål av gummi som sitter i oket, när du bromsar så trycks tätningen utåt i mellanrummet mellan kolv och cylinder.

Troligtvis går kolvarna för tungt i oken så beläggen trycks lite för hårt mot skivan.
plockat bort kolven och rengjort? även lossat på tätningen och rengjort i spåret?

När du svänger och snedbelastar framhjulet förändras läget på beläggen jämfört med skivan så då ökar ljudet.
Varför? - lite glapp i hjullager, glapp i gaffel, normalt flex pga. konstuktionen.

:tummenupp Det är taget!

Det blir till att riva bromsen ikväll igen, ta in den och rengöra med disk- och tandborste.

Tackar för tipsen och förklaringarna!

Det är en gummiring i oket som drar tillbaka bromskolven efter bromsning. denna tillsammans med smutsskyddsringen byter man när man tar isär oket.

När bromsar monteras i gaffelbenen så ska man snurra hjulet snabbt och bromsa några gånger så allt sätter sig, före det att man drar åt bultarna samt låsbultarna på hjulaxel.

Om kolven går trögt, så orkar inte kolvtätningen dra tillbaka kolven från skivan. Motionera kolven fram och tillbaka så att det går lätt, eller gör som CPMS säger och plocka isär. Kanske finns renoveringssats?
Om man gradar av kanten på belägget i ca 45 graders vinkel brukar man slippa gnissel. Det är oxå viktigt att belägget kan röra sig fritt.

Lysande! Jag tackar hjärtligt för infon och ser en mekarkväll framför mig. Det låter vettigt att byta de gummidetaljer som relativt enkelt kan bytas när man ändå är igång.
 
Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top