Cancerman_777
Ny medlem
Hej alla,
Tack för alla bra tips och inlägg. Jag har läst och lärt mig mycket av er, så först ett stort tack till alla!
Problemet:
Jag har en Honda CM 400 Custom -83 som gnisslade vid bromsningar (oavsett hur man bromsade) när jag köpte den. Jag tänkte att det troligen var slitna/slut belägg (det visade sig att det fanns max 1 mm kvar av mitt skåran när jag tittade på dem). Jag inhandlade nya belägg, monterade dessa och tog en liten testrunda. Underbara tystnad! När jag morgonen efter tog cykeln, så hade gnisslet förflyttats från att med de gamla beläggen ske vid inbromsning till att nu ske vid körning?!?!?
Jag återvände till detta vårt kära forum och läste allting jag hittade om gnisslande bromsar, besökte Biltema och handlade bromsrengöring och skrikdämpande plattor, och gjorde om hela monteringen av de nya beläggen efter konstens alla regler:
1. rengjorde ALLA detaljer med bromsrengöring inkl. kolvar, skiva, belägg, ok, osv
2. Monterade de självhäftande skrikdämpande plattorna på beläggen
3. Kopparpasta på kortsidorna på beläggen (som kommer i kontakt med oket)
4. Monterade ihop allting
Vid provkörning lät allting som det skulle till en börja, alltså INGENTING. Efter 5 minuters körning kom dock det förbenade gnisslandet tillbaka vid körning, för att försvinna vid bromsning. Bäst beskrivs ljudet som en bromsskiva som är sned och "möter" det ena belägget när den sneda delen av skivan passerar oket, och ger upphov till ett gnissel. Det märkliga är dock att ingenting vibrerar vid bromsning (hård eller lätt), och det känns verkligen inte konstigt alls utan biter jämnt och fint. Jag har noterat att det gnisslar mer när jag tar en vänsterkurva, för att i stort sett försvinna när jag tar en högerkurva?!?!? Jag noterade att det i mina ögon inte alls var "lätt" att trycka in kolven i oket när jag skulle återmontera oket på gaffelbenet, utan det krävdes ganska mycket handkraft när jag tryckte med fingrarna, men detta är kanske vad som anses glida "lätt".
Har någon en eller flera tankar om vad detta kan vara och hur det kan åtgärdas?
Jag skulle också bli jätteglad om någon kan förklara för mig vad det är som får kolven (endast en kolv på min cykel) att gå in i oket igen efter att man med hydraulik pressat ut den vid en bromsning. Kan mitt problem kanske vara just att kolven inte går tillbaka till sin korrekta position inne i oket, och att belägget följdaktligen ligger för nära bromsskivan och därmed ligger an denna om än ytterst ytterst lite och lätt vilket då kanske kan ge upphov till detta oljud?
Löjligt tacksam för tankar och svar.
Pierre
Tack för alla bra tips och inlägg. Jag har läst och lärt mig mycket av er, så först ett stort tack till alla!
Problemet:
Jag har en Honda CM 400 Custom -83 som gnisslade vid bromsningar (oavsett hur man bromsade) när jag köpte den. Jag tänkte att det troligen var slitna/slut belägg (det visade sig att det fanns max 1 mm kvar av mitt skåran när jag tittade på dem). Jag inhandlade nya belägg, monterade dessa och tog en liten testrunda. Underbara tystnad! När jag morgonen efter tog cykeln, så hade gnisslet förflyttats från att med de gamla beläggen ske vid inbromsning till att nu ske vid körning?!?!?
Jag återvände till detta vårt kära forum och läste allting jag hittade om gnisslande bromsar, besökte Biltema och handlade bromsrengöring och skrikdämpande plattor, och gjorde om hela monteringen av de nya beläggen efter konstens alla regler:
1. rengjorde ALLA detaljer med bromsrengöring inkl. kolvar, skiva, belägg, ok, osv
2. Monterade de självhäftande skrikdämpande plattorna på beläggen
3. Kopparpasta på kortsidorna på beläggen (som kommer i kontakt med oket)
4. Monterade ihop allting
Vid provkörning lät allting som det skulle till en börja, alltså INGENTING. Efter 5 minuters körning kom dock det förbenade gnisslandet tillbaka vid körning, för att försvinna vid bromsning. Bäst beskrivs ljudet som en bromsskiva som är sned och "möter" det ena belägget när den sneda delen av skivan passerar oket, och ger upphov till ett gnissel. Det märkliga är dock att ingenting vibrerar vid bromsning (hård eller lätt), och det känns verkligen inte konstigt alls utan biter jämnt och fint. Jag har noterat att det gnisslar mer när jag tar en vänsterkurva, för att i stort sett försvinna när jag tar en högerkurva?!?!? Jag noterade att det i mina ögon inte alls var "lätt" att trycka in kolven i oket när jag skulle återmontera oket på gaffelbenet, utan det krävdes ganska mycket handkraft när jag tryckte med fingrarna, men detta är kanske vad som anses glida "lätt".
Har någon en eller flera tankar om vad detta kan vara och hur det kan åtgärdas?
Jag skulle också bli jätteglad om någon kan förklara för mig vad det är som får kolven (endast en kolv på min cykel) att gå in i oket igen efter att man med hydraulik pressat ut den vid en bromsning. Kan mitt problem kanske vara just att kolven inte går tillbaka till sin korrekta position inne i oket, och att belägget följdaktligen ligger för nära bromsskivan och därmed ligger an denna om än ytterst ytterst lite och lätt vilket då kanske kan ge upphov till detta oljud?
Löjligt tacksam för tankar och svar.
Pierre