Illegal vapenförsäljning

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Kollade nyss på ett program med den där steve mctyre eller vad han nu heter där han försökte köpa vapen i Kosovo. Han fick köpa 15 kilo semtex. När de zoomade in på en sån där stav stod det "125 g sprängdeg" Många vapen som stjäls från svenska armen i kosovo?

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
medic skrev:
Kollade nyss på ett program med den där steve mctyre eller vad han nu heter där han försökte köpa vapen i Kosovo. Han fick köpa 15 kilo semtex. När de zoomade in på en sån där stav stod det "125 g sprängdeg" Många vapen som stjäls från svenska armen i kosovo?

Har jag mycket svårt att tro. När jag var där nere så finns det ingen möjlighet att folk utanför campen kommer åt vapen eller sprängmedel om dom inte plockar det av soldaterna.

Förrådet har bra koll på prylarna också. Förutom runt mars 2004 då dom öste ut allt dom hade till dom svenska soldaterna utan att hinna göra upp nån förteckning på det. Men det var inte sprängdeg, granater av olika slag.

En av kollegorna där nere hittade en låda med 9 handgranater i sitt skåp när han kom ner, dom hade visst glömt lämna in dom. Dom var "förbrukade".

Men jag tror inte det stjäls något från campen, större risk att någon har plundrat ett förråd i sverige och fraktat ner grejerna till kosovo under kriget.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Konstigare saker än att folk snor svenska knallpuffar har väl hänt?
Kan dom "glömma att lämna in granater" så kan väl vad som helst ske...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det finns säkerligen soldater som utan att tveka skulle sälja några kilo deg för att utöka pokerkassan på kosovo-resan. En mycket nära bekant till mig råkar ha en bit deg i sitt vapenskåp, sen om det är semtex eller nåt annat vet jag ej. Kanske inte är så välfungerande längre efter att ha legat där i många år iofs.
Sen att säga att det inte skulle gå att smussla undan några sådana utanför ett läger i kosovo verkar vara BS med tanke på att det går att smussla undan några miljoner från ett trustor-företag utan problem :brinnerup

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Hittade både det ena och det andra när jag var liten och lekte i skogarna omkring I1. De verkade vara jättebra på att glömma saker efter sig, så man verkar inte behöva göra inbrott för att få tag på granater och dylikt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Handgranater och vapen är ju lite problematiskt men såna saker som ammunition och sprängdeg är ju inga problem, bara man snor lite åt gången så är det ingen som märker det.

Gabor

Guest
Med tamke på den svenska militärens flathet genom tiderna när det gäller att ha koll å grejor och säkerhetstänkande, så förvånar det mig att det inte finns mer skit ute. Men allt upptäcks inte heller......

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Agent Apelsin skrev:
Har jag mycket svårt att tro. När jag var där nere så finns det ingen möjlighet att folk utanför campen kommer åt vapen eller sprängmedel om dom inte plockar det av soldaterna.
Men jag tror inte det stjäls något från campen, större risk att någon har plundrat ett förråd i sverige och fraktat ner grejerna till kosovo under kriget.
:fakta

Det är inte så att svenska sold åker omkring med 50 kilo sprängdeg i bakluckan, sånt används för att spränga broar, hus, etc. Och svenskarna är ju där för att bygga broar :)

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
General E skrev:
:fakta

Det är inte så att svenska sold åker omkring med 50 kilo sprängdeg i bakluckan, sånt används för att spränga broar, hus, etc. Och svenskarna är ju där för att bygga broar :)
:fakta EOD dvs ammunitionsröjarna använder sprängdeg för att förstöra de odetonerade ammunitionseffekter som hittas lite överallt. :mattias

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
själv har jag kommit över en mängd tändhattar eller nånting stora som en knytnäve typ som small nå så gudförbannat när man kastade dom i elden då man var kring 16-17 år.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Agent Apelsin skrev:

Förrådet har bra koll på prylarna också. Förutom runt mars 2004 då dom öste ut allt dom hade till dom svenska soldaterna utan att hinna göra upp nån förteckning på det. Men det var inte sprängdeg, granater av olika slag.

En av kollegorna där nere hittade en låda med 9 handgranater i sitt skåp när han kom ner, dom hade visst glömt lämna in dom. Dom var "förbrukade".

Hehe, jasså du.. Det är väl inga problem att ta med sig det som blir över när man lekt cowboy en dag i gruvan ovanför vcp3, (som antagligen inte finns mer iofs).. Eller..

Det var lite skillnad i dom tidiga missionerna där nere...

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Hultan skrev:
Hehe, jasså du.. Det är väl inga problem att ta med sig det som blir över när man lekt cowboy en dag i gruvan ovanför vcp3, (som antagligen inte finns mer iofs).. Eller..

VCP3 monterade vi ner på sexan.

CARLA

Nu SMC:ad
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
929
Varför sälja till Juggemaffian när man kan spränga själv hehe...
Balkan är ju kriminalitetens högborg så man kan nog köpa ett JAS där om du betalar bra...

En kamrat öppnade en bagagelucka som var full med D-mark...i MCP nere i triaden...man kan ju undra om de var ärliga stålar hehe.

Vi fick beslagtog även en helt ny C70...detta var -99 så de var ju knappt släppta då om jag inte minns fel...den var svenskreggad och fick åka hem till
Sverige igen.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Nån som vet var man kan få tag i amoniumnitrat?
MER än ur kylpåsar och gödningsmedel (som inte går att få tag på)

det går att göra en massa kul av.. bland annad c4...

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
RF_Racing skrev:

Den typen av diskussion skall inte förekomma på detta forum. :fatta!

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Hultan skrev:

När jag var där var det bra koll på grejerna men det var efter KS09 som hade kravallerna så vi fick "städa" upp efter dom. Satt med packgruppen i lätta-rep garaget och skruvade isär spräng 56:eek:r och chockgranater för att plocka ur tändpatronen ur hälften av dom. Några timmar höll vi på med då var det rök 56:eek:r åxå och massa närlys.
Var massor med extra grejer när vi kom ner sen hade vi en vecka då man kunde lämna in allt sen var det skåpsvisitationer och anmälan på allt extra som vi hade.

Gruvan var vi en hel del i och sköt HMG, bilarna som är mål börjar se åtgångna ut :)
VCP 3 stod vi i en hel del i för albanerna hade knäppt en 16 eller 19-årig serb nån dag innan vi kom ner så då var det dygnet runt bemanning i VCP:erna runt gracka i några veckor plus extra fotpatruller.

Så hos oss hade dom ganska bra koll på granater iallafall, sprängdeg hade vi inte någon ute och den extra lådan med 56:eek:r var vi tvugna att kasta upp då förrådet hade anmält dom som förbrukade.. men det gjorde ju inte så mycket.

När vi åkte hem så fick vi lämna in all ammunition som skulle vara räknade och räknades igen och allt skulle stämma annars fick vi skit. Så dom hade bra kontroll tycker jag men dom skärpte sig nog för dom fick kritik av högkvarteret tror jag(?).

En liten offtopic anekdot:

Första veckan vi var nere så fick vi ställa oss vid YU-project i pristina med strisisun, 4 gröna gubbar, eftersom det var "stora demonstrationer" mot unmik av albanerna och enligt unmik skulle nog albanerna gå förbi YU och slå ihjäl serberna där. Så där stod vi och undrade va fan som var på gång, våra order vara att om det blev bråk skulle vi åka men efter en timme kom kompanichefen ut och sa att vi inte bara kunde åka om det blev bråk utan skulle stanna och hjälpa polisen. Vi fick varsin extra handgranat sen åkte dom igen. Smidigt, inte så att man blev lite nervös innan man visste hur det fungerade. :kocko

Det visade sig ju att demonstrationen bestod av 500 fredliga albaner och det sammanfattar väl underättelse-enhet rätt bra där nere. :gnissla

Det var en väldigt lugn mission, sökte en del byar och sparkade in dörren till pappa six med team 6 annars hände inte mycket.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
RF_Racing skrev:

i skolan :tummenupp

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Dee_cati skrev:
Det finns säkerligen soldater som utan att tveka skulle sälja några kilo deg för att utöka pokerkassan på kosovo-resan. En mycket nära bekant till mig råkar ha en bit deg i sitt vapenskåp, sen om det är semtex eller nåt annat vet jag ej. Kanske inte är så välfungerande längre efter att ha legat där i många år iofs.
Sen att säga att det inte skulle gå att smussla undan några sådana utanför ett läger i kosovo verkar vara BS med tanke på att det går att smussla undan några miljoner från ett trustor-företag utan problem :brinnerup

Nu mer är det svårt att få tag i "några kilo" utan att det märks. Sprängdeg är gjord för att den ska hålla länge, det är ju meningen att det ska ligga i mobförråd om kriget kommer..

Det går ju att smuggla ut från campen men jag har svårt att tro att dom därnere gör sig besväret så mycket pengar får man nog inte för det med tanke på hur mycket skit det redan finns där nere. Konkurrensen vet du. Sen tror jag inte det är så många filurer som skulle våga köpa ur handen på en svenskt soldat i uniform med tanke på att det är 8 års fängelse på olaga vapeninnehav.
Tror inte dom betalar tillräckligt bra, yxorna blir ju ifrån sig när man försöker köpa en cola och betala med en 100 euro sedel av någon anledning. :gnissla

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...