USA kommer aldrig ge sig på Iran av skäl liknande de i Irak.
Irak är en liten djävla ökenplätt som hade ett risigt försvar och litet stöd från andra länder.
Iran däremot är fyra gånger större än Irak och dessutom bergigt och eländigt så det är i det närmaste omöjligt att invadera med marktrupp. Så om inte någon tokig mulla skickar en kärnvapenspets mot Israel eller mot USA så lär USA låta Iran hållas.......
Jag menade inte att de kommer "ge sig in i Iran" på samma sätt som Irak, men de kommer ju aldrig att dra sig ur konflikterna i Mellanöstern, oavsett vilket land det handlar om. Och med mindre pengar i kassan så blir de på sätt och viss MER involverade och osäkra i den regionen.
Med tanke på mellanöstern ändå är en såpass viktig pjäs i spelet om olja, speciellt för US med redan gigantiska ekonomiska problem, så blir det ju desto viktigare att ha närvaro där.
Och det är just då jag tror att en liten, fanatisk aktör passar på.
Ett försvagat USA som drar tillbaka NATO globalt är perfekt att smälla på i ryggen.
Det kanske inte blir NK som gör det, men det är ju ett ganska passande land. Liten diktatur, styrt med fanatisk hand, har nukes, hatar USA.
Frågan är bara hur fanatiska nordkoreanerna är själva. De är ju, til skillnad från Afghaner och VIetnameser, snarare hjärntvättade och tvingade än hängivna och fanatiska.
Man kan nog jämföra lite med ryssarna i WW2 i Stalingrad. "Antingen skjuter ni mot fienden, blir dödade och hedrade...eller så skjuter vi er och era familjer och ni blir desertörer och eran minnen bespottade."
Oavsett så tror jag inte att NK är intresserade av konventionellt krig med USA. Smäller de på så gör de det med en eller ett par välriktade långdistansrobotar, precis sådanan som de testar nu.
Atomvapen är alltid farliga men vi vet väl inte om de har det.
Tyvärr så vet vi det.
Nordkorea har nukes, frågan är bara om de har kapaciteten att använda dom och i vilken utsträckning. Anledningen till tumultet nu är ju just provskutningen av långdistansroboten. Den är ju nämligen bärare åt nuclear warheads, men dessutom (enligt NK själva) bärare för deras "rymdprogram".
Sen om vi ska dra paralleller till något annat krig så är det väl koreakriget som resulterade i nordkorea och sydkorea? Det vann ju den "goda" sidan i alla fall.
Det finns inga vinnare i krig
Frågar du en random Nordkorean så vetefan om han tyckte att den "goda sidan vann".