Imma på visiret!!!

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Senast jag köpte så var det på OKQ8. Annars vet jag att jag sett på Jula och några till ställen.
Enligt ett inlägg här så har det visst bytt namn också. Men det ska inte vara några problem att få tag på det på en välsorterad mack eller reservdelsfirma.
Det är ju utmärkt både till visiret och till vindrutan på bilen. :yoparty

Jepp, använder det flitigt på samtliga siktytor på bilen, men även lyktglasen. På vinter när man har gott om T-Blå så försvinner effekten fort, men när det gäller sommar och hojen är det klockrent

Henken

Guest
Mitt sånt där har tappat passformen & det immar lite vid krypfart men då är det bara att öppna en liten glipa i visiret så ordnar det sig. Konstiga repor längst upp också men får väl köpa ett nytt bara.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hagmans Hårdvax funkar kanon på utsidan av visiret när det regnar, du har väll sett hur vatten rinner av en nyvaxad bil? Samma på visiret, funkar rätt bra mot imma med, dock kör jag med diskmedel på insidan. Tänkte prova med raklödder med.

Är varken dykare eller tandläkare men jag vet att det är väldigt vanligt med slipmedel i dom flesta tandkrämerna och skulle aldrig smeta på det på mitt visir. Dykarnas cyklopglas är av glas och repas inte av slipmedlet.

Du skall inte skrubba in det. räcker med en lätt hand och smeta runt. eller mjuk tandborste. Nog för att slipmedlet kanske har sin funktion så behöver du inte oroa dig för repor. Däremot bör du kolla på visiret ordentligt så det inte är bearbetat på något vis men någon slags hinna eller dylikt. Ingen koll på det men finns det antireflexbehandlade visir tex?

Skölj sedan av överflödet. Jag har själv haft tandkräm på mitt men det har varierat hur bra det fungerar, jag tror att det har berott på olika tandkrämsmärken men kan ha fel. Tvättar det nog och ofta med yes oxo.

Provat några antimmmedel och tycker att det fungerar bra det med.

"Nässkydd" är ju jäkligt bra också. Så näsandningen hamnar ner bortanför visir mm. Hakskydd däremot får det i alla fall för mig att bli sämre så slet bort mitt.

Last edited:

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Har funderat på hårdvax. Är det inte slipmedel i det? Är isf Hagmans "rent" från det? Slipmedel på plastvisir är ingen bra idé..
Inget slipmedel i hårdvax, bara i lackrengörning och dylikt. Hårdvax täpper igen porer och repor och gör att lack blir mer glansigt = mindre repor från tidigare tvätt, det gör oxå att vatten inte håller sig kvar i porer och repor utan pärlar sig och blåser av.
Har funkat för mig i flera år så :tummenupp

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Hoj
ER-6n abs
Eftersom det tydligen finns folk i tråden som har snickrat ihop ett pinlock på ett ickeförberett visir så skulle jag gärna vilja höra lite om exakt hur man gör och vad som följer med i kittet man köper? Borr osv för att göra hål i visiret? Är det inte ganska svårt att måtta så att det blir helt rätt? Minsta fel borde ju göra att visiret inte håller helt tätt och därmed inte fungerar? :tungan

/Ängslig tvåla-in-visiret-dude.

Jag har monterat på ett icke förberett visir, och det är inga problem. Det följde med en pappersmall att lägga över visiret och sedan borra med det medföljande borret, sen var det bara att trycka i plastbitarna i hålen och bända dit skivan.
Såvida man inte har centralmonterad tumme så är det inte några problem att fixa det :tungan

MackeC

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Yamaha TDM 850
Inget slipmedel i hårdvax, bara i lackrengörning och dylikt. Hårdvax täpper igen porer och repor och gör att lack blir mer glansigt = mindre repor från tidigare tvätt, det gör oxå att vatten inte håller sig kvar i porer och repor utan pärlar sig och blåser av.

Precis.. Jag kör med Sonax flytande hårdvax.. Funkar bra vid regn!

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95

Då blir det att prova det innan jag går och köper annat. Hårdvax finns i garaget :tummenupp

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Raklödder

Avtorkat raklödder funkar på badrumsspegeln, kanske funkar det på visiret? Jag hoppas det inte är repbildande bara, men måste vara bättre än tandkräm som innehåller slipmedel.

Säg inget till sambon varför löddret tar slut så fort här :tungan

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...