Import från USA

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Har ju varit lite turer runt olika oseriösa annonser m.m och hurvida det är billigt att köpa mc utomlands.

Tänkte nu se om SH's samlade kunskaper kan ge oss i sverige billigare motorcyklar.

Läste precis i en tråd att nya Yamaha R1 -06 kommer att vara 60 000kr billigare i staterna än vad Sverige priset blir...

Det är en Jä...la skillnad faktiskt

Det har redan diskuterats här och kommit fram att ny import av MC från staterna är nästintill omöjligt.

Frågan vi nu genom denna tråden ska besvara är: Vilket land i EU (eller Norge) kan man billigt registrera en USA köpt hoj?

Är den sen bara reggad i EU eller Norge så är det ju inga problem att regga den i Sverige

Båtfrakt är billigt och hittar man en smidig väg till registrering så kan man säkert styra gruppköp eller annat...

Ja, ja, fundera på detta nu och se till att vi nystarupp byråkrat jäv..arna.

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
En klar fördel är väl att hastighetsmätaren kommer att vara i MPH så att man kan köra lite fortare.... :öl

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Räknar du på att du får lägga på svensk moms(25%) och frakter från USA till ett annat land +frakt till sverige, vilken väg du än tar in en ny hoj,så är det säkert billigare och enklare att knata in till närmaste Yamaha återförsäljare och pruta ett par tusenlappar på en hoj.

Dessutom får du garantier osv.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Frakt + tull 10% och sen moms 25% på det.
Men i vilket fall så ringde jag VV och sedan Juni 2003 har dem ändrat reglerna så det är extremt svårt att importera en MC från land utanför EU.
I praktiken måste du ett intyg på utsläpp från just den hoj du tar hem som är gjort i ursprungslandet.

Däremot är det enkelt o ta från usa till tyskland, och när den därmed är inne i EU är det inga problem o ta den till Sverige.

Men jag ska ringa Bilprovningen också och dubbelkolla.

Om du däremot tar en hoj som är reggad i usa före Juni 2003 ska det inta vara några sådana krav.

/N

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är lite byråkratiskt här borta med, men om nån är seriöst intresserad så kanske jag kan hjälpa till att nysta lite här.

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
Lugn skrev:
Det är lite byråkratiskt här borta med, men om nån är seriöst intresserad så kanske jag kan hjälpa till att nysta lite här.

Lysande...

Självklart måste man försöka hustla lite. Plocka ner hojen och skicka den i delar eller likn. för att slippa momsen, dessutom skall man själv sköta frakt procedurerna så att man bara tullar för en strunt-summa.

Men, gubbar vi är på rätt väg, ett par hundra mer inlägg i den här tråden, sen kör vi...

:banana

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Nu får ni lägga av med hycklandet!
Så fort någon viskar skenförsäkring blir det värsta upploppsstämmningen och personen ska rullas i tjära och fjädras.
Men tydligen är smuggling och momsbedrägeri helt OK.

Det värsta brott du kan begå i Sverige är skattebrott. Det läggs mer resurser (läs pengar) på det än t.ex mord. Statistiskt får du även ett högre straff.

Vill man ändå smuggla in en hoj (och tro att man lätt lurar skatteverket) är det inte särskilt klyftigt att gorma om det på ett öppet forum.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
majtii skrev:
Så fort någon viskar skenförsäkring blir det värsta upploppsstämmningen och personen ska rullas i tjära och fjädras.

Det värsta brott du kan begå i Sverige är skattebrott. Det läggs mer resurser (läs pengar) på det än t.ex mord. Statistiskt får du även ett högre straff.

Vill man ändå smuggla in en hoj (och tro att man lätt lurar skatteverket) är det inte särskilt klyftigt att gorma om det på ett öppet forum.

Kanske ska klargöra att jag är villig att hjälpa till med att ta reda på de regler som finns här och hur man enklast gör för att följa dom. Jag är inte intresserad av att delta i någon form av kriminell verksamhet.

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
majtii skrev:

Hmm, cynisism :huvet

Kunde jag förutsett detta :kocko

Detta handlar inte om kriminalitet... Bara om att 'cut some corners'

Själv tycker jag att Svenska skattesystemet är helt av banan och JAG tycker att om det finns ett lätt sätt att undvika Svensk skatt så ska man göra det.

Ni som tycker som Majtii kan ju fortsätta rösta på socialdemokraterna och bidra till att skjuta den Svenska ekonomin i sank.

Jag kan under tiden ägna mig åt att importera en MC lite billigare från ett annat land.

majtii

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Du är så fel på det du bara kan bli. Uppenbarligen fattade du inte alls vad jag skrev.

Att skatterna redan är höga och vi betalar skatt på redan skattade varor är jag nog först att skriva under på.

Du kan ju alltid köpa stöldgods. Blir ännu billigare för dej.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Faster skrev:
Hmm, cynisism :huvet

Kunde jag förutsett detta :kocko

Själv tycker jag att Svenska skattesystemet är helt av banan och JAG tycker att om det finns ett lätt sätt att undvika Svensk skatt så ska man göra det.

Ni som tycker som Majtii kan ju fortsätta rösta på socialdemokraterna och bidra till att skjuta den Svenska ekonomin i sank.

Jag kan under tiden ägna mig åt att importera en MC lite billigare från ett annat land.

Men hela ditt upplägga är att alla andra skall berätta för dig hur du skall göra,vilket tyder på att du själv är inkompetent.

Om du sen inte gillar reglerna så flytta till USA så kan du köpa din R1 billigare där.

Så problem löst.

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
majtii skrev:
Du är så fel på det du bara kan bli. Uppenbarligen fattade du inte alls vad jag skrev.

Att skatterna redan är höga och vi betalar skatt på redan skattade varor är jag nog först att skriva under på.

Du kan ju alltid köpa stöldgods. Blir ännu billigare för dej.

Stöldgods var ju en bra idé :va

Och, Långafarbron. Hmm, inkompetent är när man inte vet och inte vågar fråga.

Jag vill veta och frågar hellre än inte. :3freak

Fortfarande handlar detta inte om kriminalitet. Jag undrar och därför frågar jag, tycker naturligtvis själv att denna tråden tar upp ett bra ämne.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Faster skrev:
Stöldgods var ju en bra idé :va

Och, Långafarbron. Hmm, inkompetent är när man inte vet och inte vågar fråga.

Jag vill veta och frågar hellre än inte. :3freak

Fortfarande handlar detta inte om kriminalitet. Jag undrar och därför frågar jag, tycker naturligtvis själv att denna tråden tar upp ett bra ämne.

Hela ditt upplägg med "nu skall vi " är inte att fråga utan ett försök att få andra människor att göra saker åt en.

Sen gjorde du i mina ögon bort dig när du hoppade på Matjii.

Du har din åsikt ,jag har min.

Nog om det.

Faster skrev:
Tänkte nu se om SH's samlade kunskaper kan ge oss i sverige billigare motorcyklar.

Frågan vi nu genom denna tråden ska besvara är: Vilket land i EU (eller Norge) kan man billigt registrera en USA köpt hoj?

Men, gubbar vi är på rätt väg, ett par hundra mer inlägg i den här tråden, sen kör vi...

Självklart måste man försöka hustla lite.

Last edited:

sne_snopp

va i helvete!!
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
husaberg fe400e
kan man verkligen lägga på moms fastän man betalt hojen redan? verkar ju lite konstigt :va

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
sne_snopp skrev:
kan man verkligen lägga på moms fastän man betalt hojen redan? verkar ju lite konstigt :va

Så länge den inte gått 600 mil och är minst 6 månader gammal så räknas det som en ny hoj och då skall den momsas som alla andra importvaror.

sne_snopp

va i helvete!!
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
husaberg fe400e
Långa farbron skrev:
Så länge den inte gått 600 mil och är minst 6 månader gammal så räknas det som en ny hoj och då skall den momsas som alla andra importvaror.
då äre väl bara låta den stå i usa i 6månader tills sommaren=) sen ställa om mätarn till 600mil det e ju lätt som en plätt :)

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
sne_snopp skrev:
då äre väl bara låta den stå i usa i 6månader tills sommaren=) sen ställa om mätarn till 600mil det e ju lätt som en plätt :)

Ja om jag inte hade varit dum i huvudet och glömt att USA inte är ett EU-land.

Fel av mig reglerna med 600 mil o 6 månader gäller bara annat EU-land.

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Faster skrev:
Har ju varit lite turer runt olika oseriösa annonser m.m och hurvida det är billigt att köpa mc utomlands.

Läste precis i en tråd att nya Yamaha R1 -06 kommer att vara 60 000kr billigare i staterna än vad Sverige priset blir...

Det är en Jä...la skillnad faktiskt

Det har redan diskuterats här och kommit fram att ny import av MC från staterna är nästintill omöjligt.

Är den sen bara reggad i EU eller Norge så är det ju inga problem att regga den i Sverige

Båtfrakt är billigt och hittar man en smidig väg till registrering så kan man säkert styra gruppköp eller annat...

http://www.nordtrafik.se/ Bilimport - Kalkyl

http://www.classicsuzuki.com/teknik/import-gt750/

Frakt MC (Nordtrafik priser från 29 aug 2001 till Göteborg):
US $450 (4743 Skr) (från New York, Baltimore, San Francisco, Los Angeles, Miami, Fort Lauderdale)
(eller $500 från Houston,Texas eller New Orleans)

+ Transportförsäkring: Skr 500:-

+ Moms 25% på summan av inköpspris och fraktkostnad, i mitt fall 3852:-

+ Tull 6% på (i stort sett) samma belopp ovan som momsen beräknas på. I mitt fall 872:-
+ Arvode fordon: Skr 500:- + 25% moms = 625:-
+ Kajkostnader: Skr 450:-

Totalt att betala vid hämtningen i mitt fall var 11042:- för en MC som kostade 1000 dollar i inköp en månad tidigare. Totalkostnaden blev alltså $1000 + 11042 Skr + inregistrering/besiktning (1270 Skr, se nedan)

Last edited:

majtii

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
6 mån och 600 mil gäller annat EU-land. Uppfyller den inte kraven så momsas den som nytt fordon. Helt korrekt av Långis.

Inte helt påläst vad gäller beg.varor från icke EU-land. Rent generellt ska tull, 10%, och moms betalas på inköpsbeloppet. Även frakten ingår i momsbeloppet. Fordonet ska dessutom ha varit i bruk minst 6mån.
Sen ska vissa exportdokument finnas med. Amerikanska tullen är stenhård på detta. Tydligen ska det ha tillkommit nya regler vilket gör de väldigt besvärligt för privatpersoner att exportera från US.

Sen tillkommer problematiken med inregistrering. CoC-intyg måste tydligen finnas och ska vara utfärdat av generalagenten i ursprungslandet.
SBP godkänner inte fordon som är importerade via annat EU-land då dessa inte blir EU-typade. Skatteverket blir automatiskt informerade när du registrerar ett fordon från icke EU-land.
Dessutom är hojarna inte identiska. Kalifornienmodeller har avgasrening och inte full effekt, oftast annan CDI, fel typ av strålkastare, fel märkning av blinkers, ibland ingen ljustuta, milesmätare etc.

Säkerligen lösbart men knappast lönsamt. Den lilla förtjänsten man kan göra har man ändå förlorat på andrahandsvärdet.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...