Import från USA

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
sne_snopp skrev:
kan man verkligen lägga på moms fastän man betalt hojen redan? verkar ju lite konstigt :va

Jag tror det funkar så att man får dra momsen i det landet man köper, för att sedan betala Svensk moms ISTÄLLET.

Men är inte 100 på det.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Faster skrev:
Jag tror det funkar så att man får dra momsen i det landet man köper, för att sedan betala Svensk moms ISTÄLLET.

Men är inte 100 på det.

I USA så betalar köparen moms varje gång ett fordon byter ägare. Detta görs i samband med att man hämtar ut nya plåtar och papper på DMV.
Om man nu avregistrerar den istället, så borde man ju inte behöva betala momsen här tycker jag. Men jag är inte säker.

Köper du en ny hoj så betalar du hursomhelst inte momsen i affären, utan det görs först när du vill ha plåtar på den. Fanns dessutom en ruta för export att kryssa i när jag köpte min pärla.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Lugn skrev:
I USA så betalar köparen moms varje gång ett fordon byter ägare. Detta görs i samband med att man hämtar ut nya plåtar och papper på DMV.
Om man nu avregistrerar den istället, så borde man ju inte behöva betala momsen här tycker jag. Men jag är inte säker.

Köper du en ny hoj så betalar du hursomhelst inte momsen i affären, utan det görs först när du vill ha plåtar på den. Fanns dessutom en ruta för export att kryssa i när jag köpte min pärla.

Jätte bra.

Vet du momssattsen i staterna. Här är den ju som bekant 25%

Tråden började inte bra, men tack för hjälpen :)
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
majtii skrev:
Det värsta brott du kan begå i Sverige är skattebrott. Det läggs mer resurser (läs pengar) på det än t.ex mord. Statistiskt får du även ett högre straff.
Det där är en myt.

Angående import av motorcyklar så bör väl dessa regler rimligtvis gälla i hela EU och då är det lika svårt att importera till Tyskland som till Sverige.
 

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
majtii skrev:
6 mån och 600 mil gäller annat EU-land. Uppfyller den inte kraven så momsas den som nytt fordon. Helt korrekt av Långis.

Inte helt påläst vad gäller beg.varor från icke EU-land. Rent generellt ska tull, 10%, och moms betalas på inköpsbeloppet. Även frakten ingår i momsbeloppet. Fordonet ska dessutom ha varit i bruk minst 6mån.
Sen ska vissa exportdokument finnas med. Amerikanska tullen är stenhård på detta. Tydligen ska det ha tillkommit nya regler vilket gör de väldigt besvärligt för privatpersoner att exportera från US.

Sen tillkommer problematiken med inregistrering. CoC-intyg måste tydligen finnas och ska vara utfärdat av generalagenten i ursprungslandet.
SBP godkänner inte fordon som är importerade via annat EU-land då dessa inte blir EU-typade. Skatteverket blir automatiskt informerade när du registrerar ett fordon från icke EU-land.
Dessutom är hojarna inte identiska. Kalifornienmodeller har avgasrening och inte full effekt, oftast annan CDI, fel typ av strålkastare, fel märkning av blinkers, ibland ingen ljustuta, milesmätare etc.

Säkerligen lösbart men knappast lönsamt. Den lilla förtjänsten man kan göra har man ändå förlorat på andrahandsvärdet.

det där är krånligt, vet inte vad de ha för lysen osv. i Kanada, någon sa att det kanske kunde funka med Kanada...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Faster skrev:
Jätte bra.

Vet du momssattsen i staterna. Här är den ju som bekant 25%

Tråden började inte bra, men tack för hjälpen :)

Beror på vilken stat du är i. I Wisconsin är den 5,5%.
Notera att momsen är normalt aldrig inkluderad i en prisuppgift.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Pratade precis med bilprovningen och han sa samma sak som VV, dvs "DET GÅR I PRAKTIKEN INTE!"
Är den reggad efter 17 Juni 2003 så måste just detta ex testas och typgodkännas på varenda punkt som finns i ett typgodkännande/helgodkännande.
Och en annläggning för att testa och få det i sverige finns inte, sa han på bilprovningen.

Det duger EJ med ett intygg från nån generallagent eller dyl, du måste ha intyg på just ditt exemplar efter att det gått igenom och klarat testerna.

Så det är bara glömma i byråkratins land, och enligt bilprovningen så skall samma regler gälla i alla andra EU länder också.

edit: om nån lyckats med detta (alltså hoj reggad efter Juni 2003), berätta hur.

/N
 
Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Swedie tog hem en R1-04 från USA.... undrar hur det gick till :va

(inget flyttgods)
 

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
majtii skrev:
Nu får ni lägga av med hycklandet!
Så fort någon viskar skenförsäkring blir det värsta upploppsstämmningen och personen ska rullas i tjära och fjädras.
Men tydligen är smuggling och momsbedrägeri helt OK.

Det värsta brott du kan begå i Sverige är skattebrott. Det läggs mer resurser (läs pengar) på det än t.ex mord. Statistiskt får du även ett högre straff.

Vill man ändå smuggla in en hoj (och tro att man lätt lurar skatteverket) är det inte särskilt klyftigt att gorma om det på ett öppet forum.


Du har så rätt så....detta är fel ställe att diskutera sådant på.
Men kolla gärna om ni hittar några kryphål i lagen eller systemet som är lagliga.!
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Det bör även vara E-märkta glas runt om? Och en Kph mätare?
Nytt i butik runt 15000:-
Känns inte som om det lönar sig...
Dessutom är det ju super att köra Svenska handlare i botten, skall servicen/Reperationer skötas i Tyskland sen?

Gynna Sveriges Mc handlare så blir saker och ting billigare (Och enklare) i längden...

Bara lite tankar som slog mig..
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Mr. Dante skrev:
Det bör även vara E-märkta glas runt om? Och en Kph mätare?
Nytt i butik runt 15000:-
Känns inte som om det lönar sig...
Dessutom är det ju super att köra Svenska handlare i botten, skall servicen/Reperationer skötas i Tyskland sen?

Gynna Sveriges Mc handlare så blir saker och ting billigare (Och enklare) i längden...

Bara lite tankar som slog mig..


När samme swedie skulle regga in sin R1-02 som han oxå tog hem från staterna lånade han kåpor från en svensk hoj till besiktningen!
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Precis, nämnde detta i tidigare, men alla källor jag pratat med inom VV och bilprovningen hävdar detta...kan väl knappast vara så att dem har den behållningen enbart för att slippa jobb?

/N

Webspy skrev:
Swedie tog hem en R1-04 från USA.... undrar hur det gick till :va

(inget flyttgods)

Alla regler är hårdare på ex som reggats efter Juni 2003, innan detta = mkt mindre krav.

/N

Webspy skrev:
När samme swedie skulle regga in sin R1-02 som han oxå tog hem från staterna lånade han kåpor från en svensk hoj till besiktningen!
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Mr. Dante skrev:
Gynna Sveriges Mc handlare så blir saker och ting billigare (Och enklare) i längden...

Huvudet på spiken.

Många klagar på höga priser/dåligt utbud/dålig service etc. Men om ingen handlar av våra svenska handlare sjunker utbudet, priserna blir ännu högre för att täcka sina kostnader, servicen blir ännu sämre pga dyra anställningskostnader eller i värsta fall de svenska handlarna blir färre till antalet.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Jag kan iof hålla med dig om att man borde gynna svenska handlare, iaf om man får nåt för det.
Men om handlarna vill behålla samt även sno tillbaka kunder från import firmorna vill jag nog se försök till ännu bättre service, priser, utbud m,m och inte hot om sämre.

/N

majtii skrev:
Huvudet på spiken.

Många klagar på höga priser/dåligt utbud/dålig service etc. Men om ingen handlar av våra svenska handlare sjunker utbudet, priserna blir ännu högre för att täcka sina kostnader, servicen blir ännu sämre pga dyra anställningskostnader eller i värsta fall de svenska handlarna blir färre till antalet.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Jag tycker många av er kommer med riktigt bra åsikter om det här.

Lite skrämmande är bara att vissa fortfarande tror att man (jag i det här fallet) vill begå brott.

Plocka ner hojen i delar för att slippa tull och skatter och skit var bara ett uttryck av missnöje med att någonting exakt likadant kan köpas i annat land 60000kr billigare. Jag visste då (genom läsning av andra trådar här) att import av hoj/bil registrerad efter -03 är SKITsvårt.

Jag är precis som en annan talare här nämde intresserad av kryphål. Vad kan man göra och hur gör man det?

Fenomenet med dom Svenska handlarna...

Ja, vad ska man säga. Om vi (jag) kan köpa min motorcykel på ett smidigt och helt lagligt sätt betydligt billigare, tror ni då att dom Svenska handlarna (eller generalagenterna) skulle höja sina priser eller sänka sin servicenivå?

Jag tror inte det! Konkurens är aldrig någonsin ett negativt fenomen. Konkuransen kanske kan hjälpa till att sänka priserna på våra motorcyklar, förlänga garantitiden (så alla ger 5år), eller bara helt enkelt ge oss bättre och billigare service.

Över till IMPORT frågan.

Så VV säger att det ska vara likadant i alla EU länder!?

Det är ju jätte synd. Någon som vet hur det är med registrering i Norge eller annat ickeEU land?

Det borde gå att göra någon form av dubbel registrering tycker jag.

ALLA mph mätare är omställbara till kmh bara så ni vet, denna behöver således inte bytas...

Tack för alla tankar och funderingar :tummenupp
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Faster skrev:
Jag tycker många av er kommer med riktigt bra åsikter om det här.

Jag är precis som en annan talare här nämde intresserad av kryphål. Vad kan man göra och hur gör man det?
Tack för alla tankar och funderingar :tummenupp
Lite annan inriktning..
När det gäller bilar är ju det inte allför komplicerat att regga något som "hembygge".
Någon bättre vetande som VET något när det gäller tvåhjulingar?
Vill minnas att det måste vara ett rejält "personligt inslag" när det är ett 4-hjuligt hembygge. Får inte likna ett standardfordon. Hur komma undan detta när det gäller två hjul och dess lite mindre möjligheter för eget tänk?
Krigsjeepägare monterade alltid ner fordonen innan gränsen då gick det som reservdelar.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Måste ju gå å ta in mc för att ha på bana!
Jag söker efter en import billigt till bana iaf.

Hur hittar man handlare och priser från staterna?
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Ja för att köra bana behöver du ju inte regga in den.

/N

Lindén skrev:
Måste ju gå å ta in mc för att ha på bana!
Jag söker efter en import billigt till bana iaf.

Hur hittar man handlare och priser från staterna?
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Kahobe skrev:
Lite annan inriktning..
När det gäller bilar är ju det inte allför komplicerat att regga något som "hembygge".
Någon bättre vetande som VET något när det gäller tvåhjulingar?
Vill minnas att det måste vara ett rejält "personligt inslag" när det är ett 4-hjuligt hembygge. Får inte likna ett standardfordon. Hur komma undan detta när det gäller två hjul och dess lite mindre möjligheter för eget tänk?
Krigsjeepägare monterade alltid ner fordonen innan gränsen då gick det som reservdelar.

Om man tänker på alla HD byggen. Reggas inte dom som 'amatörbyggt fordon' eller vad det kallas på hojsidan?

Har funderat lite på en sak. Inte helt OK ens med mina mått men jag bara tänker högt nu (så ni fattar det).

Finns några gubbar runt om i europa som har någon form av 'rambyggartillstånd', dessa gubbar bygger choppers men ändå. Man borde då kunna ta sin USA R1:a till en sådan kille, be honom knacka in ett ram nr. och ge en något intyg eller likn. på att han har byggt den här ramen. Sen skaffar man ett effektintyg på motorn (via motor nr.). Då borde man med lätthet kunna registrera hojen.

Dock inte en Yamaha R1 längre och kanske ingenting man gör med en NY hoj. Men som sagt nu tänker jag bara högt.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top