Import från USA

Jag bara undrar hur folk tänker. Bara för att några få köper hojar utomlands så kommer helt plötsligt alla verkstäder o försäljningsställen stänga? Pratar vi om 1% som tänker tanken på att ta hem en hoj och en promille som verkligen gör det? Låt folk handla saker där det är billigast, sen om man själv vill betala extra mycket och slippa krångla så är det ju upp till en själv. Men att hålla på och försöka att vara något jättebra exempel och se ner på andra som inte tycker på samma sätt är jäkligt dåligt.
Sen när man frågar om det finns något sätt att hämta hem hoj från staterna på ett sätt som gör det billigare än i sverige då begår man helt plötsligt ett brott. Han ska ju ta in den via tyskland och betalar den momsen. Finns inget brottsligt med det. Är något som många sysslar med. Är även vanligt med andra eu-länder som har ännu lägre moms än tyskland. Är vi här bara för att läxa upp varandra eller här för att hjälpa varandra och prata om det som vi tycker är skitkul?

Last edited:
sportarn skrev:
Jag bara undrar hur folk tänker. Bara för att några få köper hojar utomlands så kommer helt plötsligt alla verkstäder o försäljningsställen stänga? Pratar vi om 0,1% som tänker tanken på att ta hem en hoj och en promille som verkligen gör det? Låt folk handla saker där det är billigast, sen om man själv vill betala extra mycket och slippa krångla så är det ju upp till en själv. Men att hålla på och försöka att vara något jättebra exempel och se ner på andra som inte tycker på samma sätt är jäkligt dåligt.
Sen när man frågar om det finns något sätt att hämta hem hoj från staterna på ett sätt som gör det billigare än i sverige då begår man helt plötsligt ett brott. Han ska ju ta in den via tyskland och betalar den momsen. Finns inget brottsligt med det. Är något som många sysslar med. Är även vanligt med andra eu-länder som har ännu lägre moms än tyskland. Är vi här bara för att läxa upp varandra eller här för att hjälpa varandra och prata om det som vi tycker är skitkul?

Du börjar med: Pratar vi om 0,1% som tänker tanken på att ta hem en hoj och en promille som verkligen gör det?

Sedan säger du: Han ska ju ta in den via tyskland och betalar den momsen. Finns inget brottsligt med det. Är något som många sysslar med.

Import är ett stort problem för mindre handlare runt om i landet.. Det medför även svårigheter att få hem rätt delar, färgkoder som skiljer sig och cyklar som inte stämmer överens med pappret det kan skilja ett år eller två..

Mr. Dante skrev:
Import är ett stort problem för mindre handlare runt om i landet.. Det medför även svårigheter att få hem rätt delar, färgkoder som skiljer sig och cyklar som inte stämmer överens med pappret det kan skilja ett år eller två..

Varför ska man gynna de svenska handlara o betala dubbla priset jämfört med exempelvis tyskland? Köpte själv min hoj i tyskland väldigt billigt ifrån suzukihandlare och är helnöjd. Gällande service i sverige har det inte varit några problem hittils.
Likaså slitdelar och reservdelar beställer jag också ifrån tyskland, ibland under halva priset jämtemot i sverige.

Så varför betala dyrt till svenska handlare? Vad vinner jag som kund på det???
Om importen medför så stora problem för de svenska handlarna så kan de lika väl lägga ner, eller sänka sina priser! Konkurrens mellan olika handlare gynnar ALLTID kunden.

IMPORTERA MERA!!! :banana

Mr. Dante skrev:
Du börjar med: Pratar vi om 0,1% som tänker tanken på att ta hem en hoj och en promille som verkligen gör det?

Sedan säger du: Han ska ju ta in den via tyskland och betalar den momsen. Finns inget brottsligt med det. Är något som många sysslar med.

..
Men skrev jag att det var folk som importera hojar? Varför ska inte mc-handlare inse att vi lever i en allt mer globaliserad värld? Inse att man måste erbjuda något för att få kunderna att stanna kvar. Har man bra service och bra kundbemötande så behöver man inte oroa sig för att bli utkonkurerad av de som tar hem cyklar. För dessa människor byter ändå inköpsställe så fort de hittar något nytt. Detta är ju grundläggande marknadsföring och sunt förnuft. Något som man som egenföretagare måste ha om man ska lyckas.

isse skrev:
1723364 Jag kan iof hålla med dig om att man borde gynna svenska handlare, iaf om man får nåt för det.
Men om handlarna vill behålla samt även sno tillbaka kunder från import firmorna vill jag nog se försök till ännu bättre service, priser, utbud m,m och inte hot om sämre.

/N
ja spinner vidare på ditt inlägg :)

visst kan ja handla av svenska handlar, men då ska de vara billigare..

tänker inte köpa en sko i sverige för 1500:- tex om ja kan köpa den från Frankrike för 500:- på nätet, visst ja kan inte prova eller lämna tillbaka, å visst så tillkommer det frakt, men frakten från Frankrike till sverige går inte på 1000:-, fransputten tjänar pengar redan när han tar 500:-, då skall alla kostnadet vara inräknade,

en svenne som är 3 gånger dyrare är bara svinaktigt, visst stiger priset pga frakt för att vi bor längre bort men så dyrt är inte frakten! när man kan skicka fisk från sverige till asien för tillredning å sen tillbaka till sverige till försäljning å ändå är de billigare än låta svenskar tillredan din fiskpinne tex..

visst är svenska marknaden klen, men sänk priserna så får säljaren fler kunder.. fler kunde fler hojjar med tillbehör sålda, å där med förmodligen framtida service inkomst på hojjar som kunder köpt,

så svenska företagare får nog allt finna sig i att man köper vissa saker utanför rikets gränser...

wdac skrev:
2598374 ja spinner vidare på ditt inlägg :)

visst kan ja handla av svenska handlar, men då ska de vara billigare..

tänker inte köpa en sko i sverige för 1500:- tex om ja kan köpa den från Frankrike för 500:- på nätet, visst ja kan inte prova eller lämna tillbaka, å visst så tillkommer det frakt, men frakten från Frankrike till sverige går inte på 1000:-, fransputten tjänar pengar redan när han tar 500:-, då skall alla kostnadet vara inräknade,

en svenne som är 3 gånger dyrare är bara svinaktigt, visst stiger priset pga frakt för att vi bor längre bort men så dyrt är inte frakten! när man kan skicka fisk från sverige till asien för tillredning å sen tillbaka till sverige till försäljning å ändå är de billigare än låta svenskar tillredan din fiskpinne tex..

visst är svenska marknaden klen, men sänk priserna så får säljaren fler kunder.. fler kunde fler hojjar med tillbehör sålda, å där med förmodligen framtida service inkomst på hojjar som kunder köpt,

så svenska företagare får nog allt finna sig i att man köper vissa saker utanför rikets gränser...

Det är inte handlaren som sätter det priset, vet ingenting om ditt exempel, men i MC branschen har man ett Europeiskt rikt pris som blir högre i Sverige bla. på grund av högre moms mm.
Sedan att vi har en högre lön än i Asien det är ju upp till dig? Sänk din lön med 50% så kan din arbetsgivare sänka priset? Skulle det vara bra? (Eller anus?)

Inte konstigt att man letar andra inköpsställen och om man fuskar lite med moms och tull för eget bruk (genom att sänka värdet på pappret när det skickas) är väl inte hela världen, nästan alla har gjort det någon gång!!!

Jag skulle beställa fälgar till mitt bygge och ville gå igenom en handlare här i Sverige. Han skulle sköta all kommunikation med tillverkaren och jag skulle få fälgarna skickade till mig, för att göra en lång historia kort ville han ha 40 000kr för detta!!! Istället för att känna mig lurad skötte jag allt och med inköp, transport, tull och moms blev det ca 17 000kr. Inte konstigt att man blir forbannad!!!

Mr. Dante skrev:
2598385 Det är inte handlaren som sätter det priset, vet ingenting om ditt exempel, men i MC branschen har man ett Europeiskt rikt pris som blir högre i Sverige bla. på grund av högre moms mm.
Sedan att vi har en högre lön än i Asien det är ju upp till dig? Sänk din lön med 50% så kan din arbetsgivare sänka priset? Skulle det vara bra? (Eller anus?)
ok visste inte att MC branschen var sådan.

mja jo men vad ja ville påpeka var att frakten inte är så dyr då man har råd å köra ett paket fiskspinner 1varv eller mer runt gjorden än att låta den tillverkas i sverige... exemplet var för att visa att frakten är väldigt billig.

Spinna vidare på div moralfrågor får ni göra i en annan tråd!
Tack

Jag har frågor kring import från USA inte vad som är moraliskt hit eller dit.

wdac skrev:
2598477 exemplet var för att visa att frakten är väldigt billig.
Väldigt billig vet jag inte om jag kan hålla med om men okej jag fattar vad du menar..

WestW skrev:
2598497 Spinna vidare på div moralfrågor får ni göra i en annan tråd!
Tack

Jag har frågor kring import från USA inte vad som är moraliskt hit eller dit.

Mmm tråden är mer än ett år gammal, startades av någon annan och detta rörde import, vad är fel?

Last edited:
Mr. Dante skrev:
2598566
Mmm tråden är mer än ett år gammal, startades av någon annan och detta rörde import, vad är fel?

Jag har vaknat på fel sida bara :)
Orkar inte med en massa snack om vad som är moralisk rätt eller fel. Tjatas redan mycket om det tycker jag. Folk skenförsäkrar, fuskar med tull osv osv osv gör en separat tråd om det så alla får släppa lös.

Ville ha svar på en enkel fråga och nu bara drar det iväg åt fel håll.

WestW skrev:
2598345 Någon som plockat hem en 04 eller nyare från USA och reggat?

Faster skrev:
1716719
Detta handlar inte om kriminalitet... Bara om att 'cut some corners'

Själv tycker jag att Svenska skattesystemet är helt av banan och JAG tycker att om det finns ett lätt sätt att undvika Svensk skatt så ska man göra det.

Ni som tycker som Majtii kan ju fortsätta rösta på socialdemokraterna och bidra till att skjuta den Svenska ekonomin i sank.

Jag kan under tiden ägna mig åt att importera en MC lite billigare från ett annat land.

Cut some corners = Kriminellt hur illa det än klingar tyvärr..

Att vi har ett vansinnigt skattetryck och det visas mycker lite var dessa pengar tar vägen håller jag med om.. Men tyvärr lever vi här.. Jag gillar inte heller det men jag tar hellre en lite högre kostnad än tappar tvålen i duschen..

Att S sänkt sverige till avgrunden sedan -94 vet vi alla. Jag röstade så blått jag kunde men jag slutar inte följa reglerna när det kommer till ekonomiska lagar för det.. Tyvärr måste man.. Sen ju mer andra handlar utanför böckerna, desto dyrare blir det för de som följer reglerna..

Du kan visst importera hojar från utlandet, men om du tar in en helt ny, okörd hoj så får du betala momsen på den i det land du tar in den från eller här hemma,, men sen finns det andra avgifter på nya hojar som jag inte har koll på..
Ungern har t ex 20% moms och bra priser, men momsen/skatten ska betalas.. Tyvärr..

Klart skulle jag vilja ha 0% skatt och moms, men hellre skatt och moms än att betala 60 000:- om jag får en fis på tvären och måste ha läkarhjälp..

Gör inte misstaget att jag inte håller med dig,, men du ska nog se det i lite större perspektiv..

Har en fråga till er som tycker det är toppen att fibbla skatten..

Vad tror ni händer med priserna här hemma på företagen som betalar skatt och där ni behöver betala moms?

Samma sak med alla dessa svartköp av delar och saker.. Snart har vi ingen affär att gå till när man behöver en del snabbt..

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back