Importdags eller !!??

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Jag drar till Danmark å hämtar min nya hoj i morgon!

Det hade man inte gjort för ett år sedan med DKK/SEK-kursen som varit!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Just därför använder man enbart paypal när man handlar där. Det blir aldrig du i slutändan som blir scamad. Jag har säkert gjort närmre 200 affärer där och alla har fungerat klockrent, lite lång väntan på ett par grejer men alltid fått utlovad vara samt kompensation när det segat.

Jag har 714 i feedback score:tummenupp

Jo visst kommer varan fram i 99% av fallen men PayPal ersätter inte om säljaren skickar rätt vara men marknadsföringen är tveksam. Man ser mängder med varor där annonseringen är medvetet vag.

EX drivpaket RK och sen vilka modeller det passar till. Vilken av alla RK kedjor det gäller eller producent av dreven det är berättas allt för sällan. Helt plötsligt är kapet inte längre ens en bra affär....

Där finns mängder av kinesiska powersellers med 10000 i feedback som skeppar ut skitprodukter och ännu fler oseriösa grabbar i europa som säljer dessa vidare under falska förespeglingar. Mitt bland allt detta finns mängder av fynd, det gäller bara att hitta dem....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nja.. VI kommer få lida för vi kommer inte ha någonstans att be om råd, testa storlekar & klämma/känna eller få snabba leveranser..

Det stora problemet nu är den starka kronan, men det ger sig nog snart!

Det trista är bara att redan idag håller våra handlare tveksam kvalite och har inte insett att de måste konkurrera med service.

Stegar jag in hos min KTM handlare och vill köpa en kolv till crossen måste den finnas på hyllan eller max 48h bort. Dessutom förväntar jag mig att de kan lite tips och trix för ett smidigt byte.

Idag stegar man in hos handlaren. Produkten finns inte på hyllan utan tar 1 vecka att få hem. Sen har de noll koll ens på de service bulletins som kommit från KTM och har man drabbats av ett fel så "har de aldrig hört talas om det" trots att det är ett känt typfel på modellen....

Då minskar min vilja att betala ett högre pris till den lokala handlaren

Min lokala KTM handlare JE Motorsports är ett trevligt undantag

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det trista är bara att redan idag håller våra handlare tveksam kvalite och har inte insett att de måste konkurrera med service.

Stegar jag in hos min KTM handlare och vill köpa en kolv till crossen måste den finnas på hyllan eller max 48h bort. Dessutom förväntar jag mig att de kan lite tips och trix för ett smidigt byte.

Idag stegar man in hos handlaren. Produkten finns inte på hyllan utan tar 1 vecka att få hem. Sen har de noll koll ens på de service bulletins som kommit från KTM och har man drabbats av ett fel så "har de aldrig hört talas om det" trots att det är ett känt typfel på modellen....

Det blir iofs lite orättvist när ni som har koll dumpar de åsikterna. För kreti & pleti kan det nog finnas en del viktig kompetens hos handlarna.

Men jag håller med. Branschen är självgod och förstår inte värdet av seriöst sälj, uppföljning, service och kvalitet.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Lager måste beskattas..

Det som beställs hem har en medföljande faktura på 30 dagar som ska betalas.

Så ska man tjäna några pengar också.

Sedan så börjar väl de flesta handlare som inte fastnat i samma hjulspår inse det hela så sakteliga.

Man tappar dock sugen då kunderna provar i butiken och säger de ska fundera.. Så travar de hem och beställer på internet ist.. :(

Nu är jag förvisso inte insyltad i MC svängen men ändå :|

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Säger inte emot ditt inlägg förutom en enda sak. Det som du skriver med väldigt liten text i slutet. Borde du inte skriva det med riktigt stor, rödmarkerad text istället?
Svenskt värre, ursäkta mig... Klaga är lätt, ge beröm är jävligt smärtsamt.

_

Det den "nya världen" gällande handel kommer göra gällande är att vi inte kan prova innan vi beställer online från t ex tyskland. (Vilket jag iofs avskyr då man utnyttjar en service man inte betalar för). Om man vill beställa på det billigaste stället ska man inte utnyttja någon i processen.

Som affärsidkare i Sverige har jag svårt att leva mig in i "svenska handlare måste vakna upp". Handlar enligt mig om att svensk handelslagstiftning/arbetspolitik över lag bör vakna för att kunna existera i dagens världsamhälle.
Industin "börjar" fatta detta, vi kan inte ha förmån på förmån och gratis gym på detta (t ex Volvo) och inte heller tro att vi "kan allt" bara för att vi är ett svenskt traditionsbundet företag (SAAB). Etc, etc...

Jag har sagt det innna och säger det åter igen:
Ingen affärsidkare i sverige blir rik idag på att sälja utlandsproducerade varor ( bl a MC-kläder), det är fan bara att ge medalj till de som tappert försöker.
Grundproblemet är inte att de försöker bli rika på egen hand genom högre priser utan att de tvingas till högre priser pga att de ska betala massa annat än deras inköp och avgifter.

Mina ören.

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Jag överväger en UK import på en BMW S1000rr alternativt en begagnad Fireblade.
Kan inte stå emot priserna längre =)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Japp så är det i detta landet.. I slutet av året så ska det inventeras. Innestående lager värderas och sedan ska man pynta in skatt på det.. Varför tror du det mellandagsreas för? :) Exempelvis.

Ett ord.

Bokslutsdispositioner!

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Sedan ska tilläggas att man oftast inte betalar MSRP, utan betydligt mindre. Jag plockade ut min zx10r sprillans ny i maj 2005 och betalade 10,000 USD, inkl "moms".

När ni letar hojar/bilar i USA, så försök ta reda på varans invoice price, vilket är det pris handlaren betalar för varan. Bjud lite över det och se affären glida igenom. Man sparar oftast tusentals dollar på det.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Just därför använder man enbart paypal när man handlar där. Det blir aldrig du i slutändan som blir scamad. Jag har säkert gjort närmre 200 affärer där och alla har fungerat klockrent, lite lång väntan på ett par grejer men alltid fått utlovad vara samt kompensation när det segat.
Har blivit scammad 2ggr på ebay, en gång fr Italien (eg mer än så, så de är inte på listan av godkända länder längr:gnissla) och en gång fr Tyskland, faktiskt.
Det sista är inte helt uppklarat ännu, men jag vill ha min startmotor! Det enda som saknas på nyrenov 750-rovan..
Kan säga att båda gångerna var det begärt att affären skulle göras via "bank transfer" - nåt som är en STOR varning...

GOCOOP

Bara fet i profil
Gick med
22 Sep 2006
Hoj
En två taktare (300)
Så långt var jag också med! :tungan Tänkte om det var någon speciell användare/företag som du brukade köpa ifrån! :D

Har handlat lite grejer som borde komma nästa vecka! :D

Jag har ingen enstaka favorit sådär på Ebay jag kollar efter topprated seller, sedan så håller jag mig borta från dom absolut billigaste aktörerna typ när man ser att säljaren har reggat sig på ebay-uk men säljer från kina.

Iallefall när det gäller "viktigare" komponenter.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Till alla dom som vill shoppa loss på ebay.co.uk är det värt ett varningens ord för frakten!

Större saker kostar ordentligt mkt mer att skicka än övriga europa och faktiskt även usa så se till att alltid sortera era sökningar inkl. frakt!

F.ö så önskar jag att man hade lite cash att få loss just nu för hojarna i england är sjukt billiga!

Last edited:

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Jag har sagt det innna och säger det åter igen:
Ingen affärsidkare i sverige blir rik idag på att sälja utlandsproducerade varor ( bl a MC-kläder), det är fan bara att ge medalj till de som tappert försöker.
Grundproblemet är inte att de försöker bli rika på egen hand genom högre priser utan att de tvingas till högre priser pga att de ska betala massa annat än deras inköp och avgifter.

Mina ören.

Så svenska handlare har samma priser från generalagenter som engelska/tyska? Tycker argumenten för våra oftast mycket högre priser brukar variera mellan att handlarna får köpa in till andra priser och att de har helt andra omkostnader. Generalagenter/distributörers "regionsindelning" är ju vilket fall som helst rätt överspelad för alla utom de mest datorovana.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
För skojs skull. Vad kostar en fin r1-98 i uk? Jag antar att det inte är mellan 35-55kkr som här.
Någon som har någon bra site att tipsa om så man kan jämföra priser i lugn och ro?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
För skojs skull. Vad kostar en fin r1-98 i uk? Jag antar att det inte är mellan 35-55kkr som här.
Någon som har någon bra site att tipsa om så man kan jämföra priser i lugn och ro?

För 35kkr fick du en med öhlinsgaffel dock 4000mil...

Rsv 4 factory 100-110kkr

Ge mig pengar!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...