Bra länk! Lär bli UK import i vår =)
Det den "nya världen" gällande handel kommer göra gällande är att vi inte kan prova innan vi beställer online från t ex tyskland. (Vilket jag iofs avskyr då man utnyttjar en service man inte betalar för). Om man vill beställa på det billigaste stället ska man inte utnyttja någon i processen.
Jag har sagt det innna och säger det åter igen:
Ingen affärsidkare i sverige blir rik idag på att sälja utlandsproducerade varor ( bl a MC-kläder), det är fan bara att ge medalj till de som tappert försöker.
Grundproblemet är inte att de försöker bli rika på egen hand genom högre priser utan att de tvingas till högre priser pga att de ska betala massa annat än deras inköp och avgifter.
Mina ören.
Där är vi helt överrens. Köper man online skall man inte besöka sin MC handlare för att snacka skit och prova kläderna innan. Eller ringa sin handlare och fråga vilken reservdel som passar och sen beställa på bikebandit...
Ett av de mest sorgliga exemplen på dåliga handlare är Öhlins. Fint svenskt bolag med katastrofal service. Hur kan det vara nästan halva priset på en framgaffel när man beställer den från USA och betalar tull+moms? Den är ju made in Upplands Väsby. Så stora kan inte kostnaderna vara för MotoSpeed och svensk handlare....
Vill jag sen shimsa om min öhlinsgaffel och ringer närmsta "öhlins service center" blir svaret. "Vi har inte erfarenhet av din modell" samtidigt som de tar väldigt bra betalt. Är man sen oförskämd nog att fråga efter en slitdel till gaffeln blir svaret garanterat att de kan beställa den åt dig.
Tack då handlar och servar jag hellre hos Holländare som är kompetenta och snabba
Tack och lov finns det undantag från regeln. I Skåne är BrHörbergs outstanding på däck, de har ett stort lager till alla mc och ett enormt kunnande. Dessutom kan man ringa 17:54 fredag eftermiddag och få expresshjälp inför helgens race. Det är service som får mig att inte beställa däck online trots lägre pris....
När det gäller Öhlins priser kan jag inget i frågan. Känns lite som Mariestad starköl som man kan köpa för typ 3 spänn burken i tyskland. Vad kostar den i sverige? 15:-?
Ett ord.
Bokslutsdispositioner!
Nu är det förvisso "sjukt" att man kan köpa en ny svensk produkt billigare utomlands men just ölen är ju lite speciell med spritskatten kanske..
Men Öhlins borde ge MotoSpeed en ordentlig spark på kuken får precis som Boris beskriver är det helt uppåt väggarna fel där.
Med alla dessa priser som man får på andra sidan havet tack vare ebay och andra metoder som går att handla på kommer bli svenska mc butikers död.
Men inser de inte och hänger med marknadens nya metoder så får de skylla sig själva.
För skojs skull. Vad kostar en fin r1-98 i uk? Jag antar att det inte är mellan 35-55kkr som här.
Någon som har någon bra site att tipsa om så man kan jämföra priser i lugn och ro?
Jo, ölen vart ett lite extremt exempel även om jag står fast vid att jag inte tror skillnaden på 12 spänn är svensk ölskatt enbart. Vet inte hur svensk ölskatt ser ut men så hög kan den väl ändå inte vara?
Öhlins kanske inte orkar bry sig direkt om den svenska marknaden då jag har svårt att tänka mig att den är en betydande del i deras omsättning?
Annars kanske en namninsamling till dom att byta distributör på svenska marknaden?
Måste fortfarande pyntas.. Dock vid ett senare tillfälle..
Skattmasen är lite som Tony Soprano.. " Fuck you pay me "
Måste fortfarande pyntas.. Dock vid ett senare tillfälle..
Skattmasen är lite som Tony Soprano.. " Fuck you pay me "
Nu har inte jag läst nån djupare skatterätt, men väl externredovisning.
Men enligt vad ska man skatta för lager? Mig veterligen skattas det på resultat, och lager är väl ändå kapital?
Exempel:
1. AB har 500´ på bank. --> Skatt?
2. AB köper varor för 250´och har således 250´ på bank, och 250´ i lager. --> Skatt?
3. AB säljer samtliga varor för 250´ och har således 500´ på bank.
Anser, eller tror du att något av ovanstående ger en skatteskuld?
-------------------------
4. AB köper varor för 250´ och säljer hälften för 150´. De har således 125´ i lager och 400´ på bank.
Överskott = 25´, och DET ska beskattas.
Även dessa 25´ kan nollas genom avskrivningar, räkenskapsenliga avskrivningar och andra knep, men dessa måste förr eller senare beskattas, så i det fallet har du (typ) rätt.
Disagree?
1. Ingen skatt
2. Ingen skatt
3. Ingen skatt
4. Skatt på 25´... Fast "nollas" dessa pga andra avdragsgilla kostnader (avskrivningar, lön lokalhyra etc.) så blir det ingen skatt alls faktiskt
Mvh,
Hh
Hur mycket tjänar du på det? Vilken hoj?
Tjänar å tjänar.
Det var en S1000RR utan gatdelar och reg.papper som jag inte sett till salu i sverige ännu och med kursen som är nu är det möjligt att kolla även i DK.
Det där med att tjäna på att köpa här eller där. Man sparar möjligvis pengar på att köpa något billigare på plats B istället för A. Det är bara kvinnor som "tjänar" pengar när de handlar på rea.
/Språkpolisen
Ja men när du ska handla motorcykel tror jag du kan börja låta så du med
hehe
Prisern är i dollar och pund. Inte euro.
Visst, ursäkta....
Exakta summorna ska vara:
122.929kr för S1000 RR och 120.100kr för CBR:en.
Omvandlat från PUND till SKR.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |