Importdags eller !!??

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det den "nya världen" gällande handel kommer göra gällande är att vi inte kan prova innan vi beställer online från t ex tyskland. (Vilket jag iofs avskyr då man utnyttjar en service man inte betalar för). Om man vill beställa på det billigaste stället ska man inte utnyttja någon i processen.

Jag har sagt det innna och säger det åter igen:
Ingen affärsidkare i sverige blir rik idag på att sälja utlandsproducerade varor ( bl a MC-kläder), det är fan bara att ge medalj till de som tappert försöker.
Grundproblemet är inte att de försöker bli rika på egen hand genom högre priser utan att de tvingas till högre priser pga att de ska betala massa annat än deras inköp och avgifter.

Mina ören.

Där är vi helt överrens.:tummenupp Köper man online skall man inte besöka sin MC handlare för att snacka skit och prova kläderna innan. Eller ringa sin handlare och fråga vilken reservdel som passar och sen beställa på bikebandit...

Ett av de mest sorgliga exemplen på dåliga handlare är Öhlins. Fint svenskt bolag med katastrofal service. Hur kan det vara nästan halva priset på en framgaffel när man beställer den från USA och betalar tull+moms? Den är ju made in Upplands Väsby. Så stora kan inte kostnaderna vara för MotoSpeed och svensk handlare....

Vill jag sen shimsa om min öhlinsgaffel och ringer närmsta "öhlins service center" blir svaret. "Vi har inte erfarenhet av din modell" samtidigt som de tar väldigt bra betalt. Är man sen oförskämd nog att fråga efter en slitdel till gaffeln blir svaret garanterat att de kan beställa den åt dig.
Tack då handlar och servar jag hellre hos Holländare som är kompetenta och snabba

Tack och lov finns det undantag från regeln. I Skåne är BrHörbergs outstanding på däck, de har ett stort lager till alla mc och ett enormt kunnande. Dessutom kan man ringa 17:54 fredag eftermiddag och få expresshjälp inför helgens race. Det är service som får mig att inte beställa däck online trots lägre pris....

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Där är vi helt överrens.:tummenupp Köper man online skall man inte besöka sin MC handlare för att snacka skit och prova kläderna innan. Eller ringa sin handlare och fråga vilken reservdel som passar och sen beställa på bikebandit...

Ett av de mest sorgliga exemplen på dåliga handlare är Öhlins. Fint svenskt bolag med katastrofal service. Hur kan det vara nästan halva priset på en framgaffel när man beställer den från USA och betalar tull+moms? Den är ju made in Upplands Väsby. Så stora kan inte kostnaderna vara för MotoSpeed och svensk handlare....

Vill jag sen shimsa om min öhlinsgaffel och ringer närmsta "öhlins service center" blir svaret. "Vi har inte erfarenhet av din modell" samtidigt som de tar väldigt bra betalt. Är man sen oförskämd nog att fråga efter en slitdel till gaffeln blir svaret garanterat att de kan beställa den åt dig.
Tack då handlar och servar jag hellre hos Holländare som är kompetenta och snabba

Tack och lov finns det undantag från regeln. I Skåne är BrHörbergs outstanding på däck, de har ett stort lager till alla mc och ett enormt kunnande. Dessutom kan man ringa 17:54 fredag eftermiddag och få expresshjälp inför helgens race. Det är service som får mig att inte beställa däck online trots lägre pris....

Försvarar absolut inte dålig service och kunnande, klart man ska kunna det man säljer. Lagerhållning är ju lite svårare i ett så pass glesbefolkat land som sverige. Svårt/dyr att sitta på lager man inte säljer och svårt att sälja något man inte har på lager, mycket moment 22 över det hela. :huvet

När det gäller Öhlins priser kan jag inget i frågan. Känns lite som Mariestad starköl som man kan köpa för typ 3 spänn burken i tyskland. Vad kostar den i sverige? 15:-? :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När det gäller Öhlins priser kan jag inget i frågan. Känns lite som Mariestad starköl som man kan köpa för typ 3 spänn burken i tyskland. Vad kostar den i sverige? 15:-? :)

Nu är det förvisso "sjukt" att man kan köpa en ny svensk produkt billigare utomlands men just ölen är ju lite speciell med spritskatten kanske..

Men Öhlins borde ge MotoSpeed en ordentlig spark på kuken får precis som Boris beskriver är det helt uppåt väggarna fel där.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Nu är det förvisso "sjukt" att man kan köpa en ny svensk produkt billigare utomlands men just ölen är ju lite speciell med spritskatten kanske..

Men Öhlins borde ge MotoSpeed en ordentlig spark på kuken får precis som Boris beskriver är det helt uppåt väggarna fel där.

Jo, ölen vart ett lite extremt exempel även om jag står fast vid att jag inte tror skillnaden på 12 spänn är svensk ölskatt enbart. Vet inte hur svensk ölskatt ser ut men så hög kan den väl ändå inte vara?

Öhlins kanske inte orkar bry sig direkt om den svenska marknaden då jag har svårt att tänka mig att den är en betydande del i deras omsättning?
Annars kanske en namninsamling till dom att byta distributör på svenska marknaden?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Med alla dessa priser som man får på andra sidan havet tack vare ebay och andra metoder som går att handla på kommer bli svenska mc butikers död.

Men inser de inte och hänger med marknadens nya metoder så får de skylla sig själva.

För att inte tala om de svenska mc-skrotarnas död.
Ska de överleva får de anpassa priserna till utländska. Framförallt på modeller äldre än ett par år. En prismodell jag skulle rekommendera är att jämföra med priserna utomlands, lägga till frakt och ev. tull. Då fås ett pris för vad saken skulle kostat att ta hem från utlandet. Sedan lägga till en liten marginal eftersom det är lite meckigare att handla från utlandet.

För skojs skull. Vad kostar en fin r1-98 i uk? Jag antar att det inte är mellan 35-55kkr som här.
Någon som har någon bra site att tipsa om så man kan jämföra priser i lugn och ro?

En fin polkaretta ligger i de priserna, men en annan får du för betydligt lägre pris. Annars kan du ju kolla på -99:eek:rna, de ligger också rätt lågt i pris. Dock inte 55kw reggade (är väl något fb som fortfarande försäkrar på uppgiven effekt).

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jo, ölen vart ett lite extremt exempel även om jag står fast vid att jag inte tror skillnaden på 12 spänn är svensk ölskatt enbart. Vet inte hur svensk ölskatt ser ut men så hög kan den väl ändå inte vara?

Öhlins kanske inte orkar bry sig direkt om den svenska marknaden då jag har svårt att tänka mig att den är en betydande del i deras omsättning?
Annars kanske en namninsamling till dom att byta distributör på svenska marknaden?

På just öl är skatten typ 4kr för en 1/2L burk SKV LÄNK

Där finns säkerligen poänger med att de tyska alkoholpråmarna lockar med billig öl och sen tjänar de stålar på något annat. För sådär jättemycket vinst lär där inte vara på 4kr/burk....:D

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Måste fortfarande pyntas.. Dock vid ett senare tillfälle..

Skattmasen är lite som Tony Soprano.. " Fuck you pay me :mad: "

Nu har inte jag läst nån djupare skatterätt, men väl externredovisning.

Men enligt vad ska man skatta för lager? Mig veterligen skattas det på resultat, och lager är väl ändå kapital?

Exempel:

1. AB har 500´ på bank. --> Skatt?

2. AB köper varor för 250´och har således 250´ på bank, och 250´ i lager. --> Skatt?

3. AB säljer samtliga varor för 250´ och har således 500´ på bank.

Anser, eller tror du att något av ovanstående ger en skatteskuld?

-------------------------

4. AB köper varor för 250´ och säljer hälften för 150´. De har således 125´ i lager och 400´ på bank.

Överskott = 25´, och DET ska beskattas.

Även dessa 25´ kan nollas genom avskrivningar, räkenskapsenliga avskrivningar och andra knep, men dessa måste förr eller senare beskattas, så i det fallet har du (typ) rätt.

Disagree?

Last edited:

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
Ducati HM
Måste fortfarande pyntas.. Dock vid ett senare tillfälle..

Skattmasen är lite som Tony Soprano.. " Fuck you pay me :mad: "

Njae...
Hela ide´n med bokslutsdispositioner är att ge möjlighet att smeta ut ev vinst över längre period än ett räkenskapsår. Man kan t.ex. lösa upp en obeskattad reserv vid ett bokslut med röda siffror och därmed rädda några sekiner undan skattmasen.

Sen är det även som så att vi i detta land (för tillfället...) inte beskattas (vare sig företag eller privatpersoner) på kapital (lätt förenklat då företag t.ex. betalar fastighetsskatt). Så lagervärde beskattas alltså INTE. Dock kan man ha bokföringsprinciper som medför att lagervärdet ökar utan att lagret rent fysiskt påverkas (kvantitet etc.). I ett sådant fall skulle ev. värdeökningen kunna medföra en beskattning i praktiken (dvs om resultatet av den totala verksamheten hamnar över nollstrecket).

Den årliga inventeringen som företag med varulager genomför är till för att stämma av att bokföringen verkligen återspeglar verkligheten.
T.ex. så skulle ett oseriöst företag kunna "blåsa upp" sina siffror genom att inte boka av kostnader i lagret mot försäljningar. Detta skulle leda till finfint resultat.... Som i verkligheten är missvisande.

Mvh,
Hh

Nu har inte jag läst nån djupare skatterätt, men väl externredovisning.

Men enligt vad ska man skatta för lager? Mig veterligen skattas det på resultat, och lager är väl ändå kapital?

Exempel:

1. AB har 500´ på bank. --> Skatt?

2. AB köper varor för 250´och har således 250´ på bank, och 250´ i lager. --> Skatt?

3. AB säljer samtliga varor för 250´ och har således 500´ på bank.

Anser, eller tror du att något av ovanstående ger en skatteskuld?

-------------------------

4. AB köper varor för 250´ och säljer hälften för 150´. De har således 125´ i lager och 400´ på bank.

Överskott = 25´, och DET ska beskattas.

Även dessa 25´ kan nollas genom avskrivningar, räkenskapsenliga avskrivningar och andra knep, men dessa måste förr eller senare beskattas, så i det fallet har du (typ) rätt.

Disagree?

1. Ingen skatt

2. Ingen skatt

3. Ingen skatt

4. Skatt på 25´... Fast "nollas" dessa pga andra avdragsgilla kostnader (avskrivningar, lön lokalhyra etc.) så blir det ingen skatt alls faktiskt

Mvh,
Hh

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Ingen skatt

2. Ingen skatt

3. Ingen skatt

4. Skatt på 25´... Fast "nollas" dessa pga andra avdragsgilla kostnader (avskrivningar, lön lokalhyra etc.) så blir det ingen skatt alls faktiskt

Mvh,
Hh

Nu var det retoriska frågor, men du har ju rätt! :tummenupp

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Det där med att tjäna på att köpa här eller där. Man sparar möjligvis pengar på att köpa något billigare på plats B istället för A. Det är bara kvinnor som "tjänar" pengar när de handlar på rea.

/Språkpolisen ;)

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Det där med att tjäna på att köpa här eller där. Man sparar möjligvis pengar på att köpa något billigare på plats B istället för A. Det är bara kvinnor som "tjänar" pengar när de handlar på rea.

/Språkpolisen ;)

Ja men när du ska handla motorcykel tror jag du kan börja låta så du med:fakta

hehe

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Polarn postade för 4 timmar sedan ett foto där han lastar in en Ducce Streetfighter S i Tyskland för ca 30k mindre än marknadspris i Sverige.

Tänkte det kan vara intressant om man ser till ursprungliga diskussionen.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det man kan handla på nätet nu med fördelaktiga valutakurser kommer att få bötas för när det är motsatsen och vi inte kvar många av våra mindre/medelstora återförsäljare.

Sen att våra leverantörer måste se över sina marginaler råder det väl inga tvivel om.

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Är det verkligen så stor skillnad?

Prisern är i dollar och pund. Inte euro.

Visst, ursäkta....

Exakta summorna ska vara:

122.929kr för S1000 RR och 120.100kr för CBR:en.
Omvandlat från PUND till SKR.

BMW'n kostar ca 172Tkr om man lägger på tull och moms ...vad kostar en ny sådan? en snabb sökning gav 180 tkr för en ny 11.
för 8 000kr ska man alltså få hem den... registrera in och allt detdär samt garantierna ...låter jobbigt...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...