Importera från England

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
search.autotrader.co.uk har ju en massa hojar, men det verkar mest vara handlare som färsäljare.
Säljer man inte hojar privat i UK i nån större utsträckning?
Finns det nån bättre sajt för annonser på fordon från privata försäljare?
(man ser ju på dom få privata annonser som finns att det iaf kan skilja en 500£)
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Funderar själv på att hämta hem nåt, har en stor bil så man kanske ska slå sig samman?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Att åka ryan air över o sen köra hojen hem måste väll vara det billigaste?
Från calais till malmö är det ju bara 110mil =) (tunneltåget under kanalen med hoj verkar kosta ca 64€)
alt färja till esbjerg (men då kostar färjan ca 2400 sek)
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
search.autotrader.co.uk har ju en massa hojar, men det verkar mest vara handlare som färsäljare.
Säljer man inte hojar privat i UK i nån större utsträckning?
Finns det nån bättre sajt för annonser på fordon från privata försäljare?
(man ser ju på dom få privata annonser som finns att det iaf kan skilja en 500£)

Så är det...och priserna är inte alltid så bra så att det är värt besväret. Antar att garantier mm inte är applicerbara utanför UK och även om det vore det, hur ska det rent praktiskt lösa sig om hojen rasar efter 50 mil?

Nä jag tror privat är grejen...jag kör E-bay rakt av, där kan man spara en hel del cash. Men det gäller som sagt att vara noga vem man handlar av och syna hojarna så mkt det bara går.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Ja just det....var det inte det jag sa?? :confused:


]

Jo, det var det du sa, jag förtydligade bara lite eftersom du vände på begreppet. Den ursprungliga frågan var om båda kraven måste vara uppfyllda för att det ska bli momsfritt, och eftersom du pratade om momspliktigt så betonade du att bara ett av kraven ska vara uppfyllt.
Du vet, detta är sporthoj.com, man kan inte vara nog tydlig:krama
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
fazerfun:tja, vad gör du i vanliga fall om du är på mc-semester i europa o hojen rasar? (mao ung samma sak som om hojen rasar i vanliga fall när man är ute o åker)
Dessutom är jag intresserad av en nyare honda, så jag tror att risken för ras är relativt liten.
Det största bekymmret på en sån resa är väl försäkring av fordonet.
Tror dock att alla försäkringsbolag trafikförsäkrar mot ram-nummer, och även en del helförsäkrar, frågan är till vilken kostnad.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jo, det var det du sa, jag förtydligade bara lite eftersom du vände på begreppet. Den ursprungliga frågan var om båda kraven måste vara uppfyllda för att det ska bli momsfritt, och eftersom du pratade om momspliktigt så betonade du att bara ett av kraven ska vara uppfyllt.
Du vet, detta är sporthoj.com, man kan inte vara nog tydlig:krama

:tummenupp

fazerfun:tja, vad gör du i vanliga fall om du är på mc-semester i europa o hojen rasar? (mao ung samma sak som om hojen rasar i vanliga fall när man är ute o åker)
Dessutom är jag intresserad av en nyare honda, så jag tror att risken för ras är relativt liten.
Det största bekymmret på en sån resa är väl försäkring av fordonet.
Tror dock att alla försäkringsbolag trafikförsäkrar mot ram-nummer, och även en del helförsäkrar, frågan är till vilken kostnad.

Ok. Jag tänkte mer i banorna av att det var en större trygghet att köpa av en handlare, garantimässigt och så, och att det kunde motivera ett högre pris. Jag tror inte det och då kan man ju lika gärna köpa en Blade 1000RR privat, tex via Ebay.

Den här tex...
http://cgi.ebay.co.uk/2004-HONDA-CB...3286.c0.m14&_trkparms=66:2|65:7|39:1|240:1318

:tummenupp
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ah, mjo, då kanske det är bättre att köpa från handlare.
Har dom samma 5-års fabriksgaranti i UK som i SE?
Om det är så borde ju hondas fabriksgaranti funka i sverige också eftersom det är i europa kan man tycka.

Jag är ute efter just en cbr1000rr eller ev en cbr600rr, men vill ha just en 2006a efters om jag tycker avgasrör och kåpor är snyggast på den modellen samt att 2006ans 600a vägde bra mycket mindre än dom tidigare och 1000n fick vissa värdefulla uppgraderingar då ocskå.

Sen måste den ju vara svart =)

var lite halvont om hondor på ebay UK dock måste jag säga, men det kanske varierar?
Men finns det ingen blocket-motsvarighet i UK, eller är det bara ebay som gäller?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ah, mjo, då kanske det är bättre att köpa från handlare.
Har dom samma 5-års fabriksgaranti i UK som i SE?
Om det är så borde ju hondas fabriksgaranti funka i sverige också eftersom det är i europa kan man tycka.

Jag är ute efter just en cbr1000rr eller ev en cbr600rr, men vill ha just en 2006a efters om jag tycker avgasrör och kåpor är snyggast på den modellen samt att 2006ans 600a vägde bra mycket mindre än dom tidigare och 1000n fick vissa värdefulla uppgraderingar då ocskå.

Sen måste den ju vara svart =)

var lite halvont om hondor på ebay UK dock måste jag säga, men det kanske varierar?
Men finns det ingen blocket-motsvarighet i UK, eller är det bara ebay som gäller?

Ja det är en väldigt bra fråga. Om man skulle kunna utnyttja någon slags europeisk garanti så finns ju den extra köptryggheten i att vända sig till en handlare. Kolla med Hondaimportören i Sverige, de är säkert enormt hjälpsamma vad gäller privatimport...haha

Ok du har rätt specfika krav...helt rätt :tummenupp

Vet faktiskt inte...tror det är autotrader som gäller. Har du kollat i tyskland, mobile.de och motoscout24.de, bra sidor med en hel del privata annonser
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ang garanti

...enligt Suzukis hemsida så gäller den 5-åriga garantin endast det land där hojen såldes. Du har alltså rätt att åka till UK för att få ett garantijobb gjort men det finns däremot inget regelverk som tvingar svenska åf att åta sig garantijobb på ej svensksålda hojar.
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det där låter helt klart intressant, hur många hojar får man in i dom bilar ni har?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
8!? jävlar anamma, vad är det för bil, typ största ivecon?
Då kanske det är större problem med att få plats med människorna som ska ha hojarna? =D
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
sven:verkar inte så om man googlar, verkar inte finnas nån sån linje utmärkt i google maps heller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
8!? jävlar anamma, vad är det för bil, typ största ivecon?
Då kanske det är större problem med att få plats med människorna som ska ha hojarna? =D

Det räcker väl om 2st åker MC-transporten, resten kan flyga dit och hem, och hyra bil på plats att åka mellan handlarna med?

Bara en tanke?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
guw:jo, förvisso, men det skulle svida att behöva se hojen åka iväg i en bil för 150 mils färd och själv sätta sig på planet. =)
Iofs kan man ju passa på att byta förare och kopilot då också.
Frågan är hur mycket man kan pruta hos handlare i uk.

En cbr 1000rr -06 med under 1000 mil verkar ju kosta runt 80 här hemma.

I uk kostar den hos en handlare utan prut ca 5500*12=66000:-
Transport flyg/buss uk borde maxxa på runt 1000 Tor.
Biltransporten borde kunna bli 300mil*11=3300/6 (säg 6 hojar då)=550
plus fäja over-calais som kostar 24€ enkel~500:-
Och folket i bilen måste ju nästan övernatta nånstans på vägen, hotell a 600 pix för två gubbar/6=200:-
Ny ljusinsats till hojen kanske går att få tag i för en tusing med lite tur.
Regbesiktning kostar väl runt 2000?
så totalt ca 71000:-
Det borde ju gå att pruta en del i UK så strax under 70 måste det gå att göra, altså ca 10k lägre pris.
Åsikter? =)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top