Importera sporthoj!

GixxerStranden

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Gsx-r 1000 K6 blå/vit
Sitter och funderar på om man ska ta och importera en hoj. Har lite frågor jag skulle vilja ha svar på;

Är det så billigt att importera t.ex från Uk?
Finns det några bra sidor med försäljning av hojar utomlands t.ex tyskland eller england?

Vad ska man tänka på vid ev. import?

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
När man kollar både bilar och hojar på mobile.de ska man tänka på att om det låter för bra så är det säkert en bluff...

Finns gott om bluff annonser på den sidan.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
problemet är väl att man kan köpa grisen i säcken om man inte åker dit själv. Sedan är det ju alla småsaker man måste lägga till i priset, inreggning och byte av lamphus (UK har omvänt, ej godkänt i sverige). Tjänar man inte mer än 10kkr (på en hoj som i sverige kostar ca 55kkr tycker jag inte det är värt besväret, men det är helt individuellt.

I övrigt kolla med Abethebabe. Han tog in en Spetta förra veckan från en seriös handlare i UK (vad det verkar iallafall) så han eller nån annan kanske kan ge dig info om hans hemsida.

SvanteMannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Duke -08
Nån som har kolla på hur priserna är i typ estland eller nån av dom länderna? Där svenska kronan inte är lika svag? Borde dom inte ha nån motsvarighet till blocket?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
jag tog mest hem en hoj (sp1 -02 1600 mil) från england pga att det är svårt som fan att få tag på en spetta här i sverige, tyvärr, marknaden är lite större i uk åsså, prismässigt ligger dom väl helt ok, gav 46K för den samt 6500k för att hämta hem den via mark jennings, ca 1500k för inreggningen 1600K för en beggad lykta (hade dock tur att jag fick tag på en), den engelska lampan som åkte av hojen kommer jag att sälja tillbaks till england på ebay så förhoppningsvis går man + - noll på den. det sitter helt ok däck på, nytt drivpaket så där behöver jag inte lägga några pengar ännu, dock tänker jag köpa nya däck då dom som sitter på är från -04 men det tar jag nångång framöver.

klart att det var en liten chansning att ta hem en osedd hoj men den var så fin som säljaren sa att den var, jag är nöjd som fan.

HBSS

Guest
Jag och farsan lånade en minibuss och åkte till tyskland och köpte 2 stycken banditer 600. sålde den ena i sverige och finansierade resan med. så fick farsan 1 st väldigt billig bandit :) det var 2 år sen. vet inte hur priserna skiljer sej idag däremot.

Swenis

Ny medlem
Gick med
4 May 2007
Hoj
Honda 250, aprilia, ktm
Jag importerade en Yamaha R6 års 2007 från tyskland och hade en kille och kollade på den där nere i tyskland och allt var bra och betalt tills hojen kom hem på trailer med fraktbolaget...... Vad faaan, det var fel hoj de skickat en totalt crashad hoj en yamaha r6 typ års 97 eller något som bara var att skrota!!! detta företag gick ej att få tag på och hade flyttat där ifrån när allt eftersöktes såååå...
var jävligt uppmärksam när du gör ett import köp och åk gärna dit och kolla på hojen samt var med när den packas på trailer hem :D

GixxerStranden

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Gsx-r 1000 K6 blå/vit
Jag importerade en Yamaha R6 års 2007 från tyskland och hade en kille och kollade på den där nere i tyskland och allt var bra och betalt tills hojen kom hem på trailer med fraktbolaget...... Vad faaan, det var fel hoj de skickat en totalt crashad hoj en yamaha r6 typ års 97 eller något som bara var att skrota!!! detta företag gick ej att få tag på och hade flyttat där ifrån när allt eftersöktes såååå...
var jävligt uppmärksam när du gör ett import köp och åk gärna dit och kolla på hojen samt var med när den packas på trailer hem :D

Helt sjukt att folk livnär sig på detta!

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Jag importerade min 998s FE för ett par år sedan. Gjorde upp om pris osv på e-mail och telefon med en privat säljare och åkte sedan ned med en Mercedes Vito. Hojen visade sig motsvara mina krav/förväntningar så det vara bara att slå till. Alternativet är att köra hojen hem men då blir det lite krångligare att ordna med bl.a. försäkring.

Är det från ett annat EU-land är det tämligen enkelt att importera. Är modellen bara helfordonsgodkänd inom EU(det är de flesta hojar i modern tid) och att den är i originalutförande, så krävs i princip bara registreringsbevis i original för att sedan beställa tid för registreringsbesiktning. Klart! :) Ett ordentligt köpeavtal och kvitto kan vara bra att ha för att inte Tullen och/eller Skatteverket ska knorra, fast det är för mig en självklarhet när man köper/säljer.

Kom bara ihåg att fordonet måste vara minst 6 månader gammalt och ha rullat minst 600 mil, annars får man betala 25% moms i Sverige.

Idag är det bl.a. pga valutakursen inte lika förmånligt att handla i utlandet, men det finns å andra sidan betydligt mer att välja på. Vilket i mitt fall var anledningen till att jag köpte i utlandet.

Last edited:

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Tack, oj inte så jävla billigt där inte! ligger rätt lika Sverige i priserna

Tjena,

jag har importerat 4 hojar från Tyskland. Alla har varit i bättre skick än vad som uppgetts. Vid ett tillfälle var en motorkåpa spräckt vid ankomst(trolig transportskada). Klarade mig undan med en reparation på dryga tusenlappen.:Bugar

Att tänka på är att hojen ska vara 6 månader och ha gått minst 600 mil, annars klassas den som ny och då får du momsa.:(

Mina hojar togs hem vid en Euro-kurs på 9.30-9.50, så även om euro blivit billigare senaste tiden så är den inte direkt billig. Vissa hojmodeller är fortfarnade billigare. Eller är de dyra i Sverige? :va

För England så finns även biketrader
http://search.autotrader.co.uk/es-uk/www/bikes/advertsearch/N-0/search_form.action

Där är de bättre priser. Att tänka på dock är ju att strålkastaren måste ändras/ bytas till högertrafik. Sen ska hastighetsmätaren göras om från mph till km/h. Aprilia klarar det med några knapptryckningar, men jag är osäker på om alla hojar är så enkla. Kanske någon annan vet?

Sen när du fått hem hojen så är det registeringsbesiktning med ursprungskontroll. Sedan en tid görs ursprungkontrollen av transportstyrelsen.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport/

Sen registeringsbesiktigar du hojen hos bilprovningen.

Lycka till! :tummenupp

Last edited:

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Klurade ut zipcode: SW19 3RQ (London) Kan kanske vara värt ett försök om sidan behöver en postkod för att fungera..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0