Inbjudan till Roadracing SM Knudan

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r

Tycker dock att det är lite "fult" att ta in 42 när man bara har plats för 40 på kvalet. Det är ju trotts allt så när 40 st betalar så är klassen slutsåld. Eller?

/ Oskar

Vanligtvis brukar man bara låta de 40 som betalat först kvala, eller så fixar man kvalgrupper.
Låter i mina öron rätt horribelt att man räknar med att 2st kraschar bort sig.. Iofs kan man ju låta de 2 som betalat sist vara "reserver". Men vem reser X antal mil för det?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Vanligtvis brukar man bara låta de 40 som betalat först kvala, eller så fixar man kvalgrupper.
Låter i mina öron rätt horribelt att man räknar med att 2st kraschar bort sig.. Iofs kan man ju låta de 2 som betalat sist vara "reserver". Men vem reser X antal mil för det?


Om så skulle vara fallet borde ju den föraren som inte kan ställa upp få pengar som reservföraren betalar in. Jag skulle ju hellre changsa på att jag hinner få hojen körduglig och försöka tävla än att lämna min plats utan att få kompensation.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vanligtvis brukar man bara låta de 40 som betalat först kvala, eller så fixar man kvalgrupper.
Låter i mina öron rätt horribelt att man räknar med att 2st kraschar bort sig.. Iofs kan man ju låta de 2 som betalat sist vara "reserver". Men vem reser X antal mil för det?

Nja man får inte hindra någon från att köra (kvala) så länge dom har betalt i tid och gjort en korekt anmälan dvs skulle det vara 60 st r600 förare måste man ordna så att alla får kvala. Sen står det ingen stans att alla ska få tävla men kvala måste alla få.


björn
 
Last edited:

MADison

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Ort
Oxie
Hoj
KAWASAKI
Nja man fårt inte hindra någon fån att köra (kvala) så länge dom har betalt i tid och gjort en korekt anmälan dvs skulle det vara 60 st r600 förare måste man ordna så att alla får kvala. Sen står det ingen stans att alla ska få tävla men kvala måste alla få.


björn

jo man kan väll sålla i bland anmälningarna..även om man betalt i tid..men då skall det stå i inbjudan hur man skall sålla
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
jo man kan väll sålla i bland anmälningarna..även om man betalt i tid..men då skall det stå i inbjudan hur man skall sålla

Nej det där styrs ganska så hårt, då det varit uppe på diskution flera gånger hos LMS. Jag spekulerar lite nu då jag är lite osäker men jag tror att dom teoretiskt skulle kunna stryka dom som inte betalt i tid. Har du dock betalat i tid har du inget att vara rädd för, då måste dom låta dig kvala.

björn

edit sen finns det ju inget som säger att dom inte kan göra tex tre kval-grupper med r600/1000 tex. Lika dant som när vi slår i hopp tvåtakts klasser pga dåligt deltagande.

edit 2: Sen måste det vara samma förutsättningar dvs man kan inte ta 10 hojar och kasta in i en annan grupp utan det ska vara lika för alla.
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Just i nuläget känns det som att det hade varit snyggt av dom att annordna ett B race för dom som inte kvalar in. Dom har ju en timme över i slutet av dagen för allmänheten. Vore det inte bättre att vi långsama rookisar (som behöver all tävlings erfarenhet och som har betalat) får köra ett race då.

Rookie klassen som jag trodde skulle vara en instegsklass är nu i stället den med hårdast konkurens vilket medför att folk inte vågar anmäla sig för att sannorlikheten att man inte får tävla är väldigt hög.

Bara en åsikt. MVH Oskar
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Så här blir det när man envisas att samköra SM med B/rookie-race, det blir trångt eftersom rookiesarna är många.
Tänk om HMS/KGA/FMK kan ta efter det LMS nästa år, en riktigt bra SM-helg med mycket bantid för SM-klasser + någon supportklass, samt ordna en riktigt bra B-helg/dag så att alla rookies får köra både kval och rejs.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Självklart kan man inte göra det.. hoppas dom löser det med två kvalgrupper
istället..
Alla får träna och kvala

Så här blir det när man envisas att samköra SM med B/rookie-race, det blir trångt eftersom rookiesarna är många.
Tänk om HMS/KGA/FMK kan ta efter det LMS nästa år, en riktigt bra SM-helg med mycket bantid för SM-klasser + någon supportklass, samt ordna en riktigt bra B-helg/dag så att alla rookies får köra både kval och rejs.
Ja det håller jag med om
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så här blir det när man envisas att samköra SM med B/rookie-race, det blir trångt eftersom rookiesarna är många.
Tänk om HMS/KGA/FMK kan ta efter det LMS nästa år, en riktigt bra SM-helg med mycket bantid för SM-klasser + någon supportklass, samt ordna en riktigt bra B-helg/dag så att alla rookies får köra både kval och rejs.

Problemet med det utomordenliga konceptet är ekonomin. Enligt Tony Jacobsson (från KGA) så är det bara LMS som kan klara det för att de äger sin bana = lägre kostnader. KGA skulle inte ha råd att köra en helg med bara A-förare som LMS gjorde i slutet av maj. Det skulle inte bära sig ekonomiskt. Tyvärr
 

MADison

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Ort
Oxie
Hoj
KAWASAKI
Problemet med det utomordenliga konceptet är ekonomin. Enligt Tony Jacobsson (från KGA) så är det bara LMS som kan klara det för att de äger sin bana = lägre kostnader. KGA skulle inte ha råd att köra en helg med bara A-förare som LMS gjorde i slutet av maj. Det skulle inte bära sig ekonomiskt. Tyvärr


sant..bara för att betala banhyran så behövs det 60 anmälda förare
sen kommer läkare och syrror som kostar 15 anmäld förare.

sen har vi allt annat...bla. funkismat 4 anmälda förare
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
sant..bara för att betala banhyran så behövs det 60 anmälda förare
sen kommer läkare och syrror som kostar 15 anmäld förare.

sen har vi allt annat...bla. funkismat 4 anmälda förare

Jag vill inte blanda mig i andra klubbars resonemang men då ni kan köra dubbla räjs så borde ni kunna ta ut mer betalt och på så sätt få det att kanske gå ihopp. Men det är ju bara spekulationer från min sida, jag vet inte hur er ekonomi ser ut. Tror folk är villiga att betala mer för den kvalitet/bantid det upplägget ger men det är än en gång spekulationer


björn
 
Last edited:

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Problemet med det utomordenliga konceptet är ekonomin. Enligt Tony Jacobsson (från KGA) så är det bara LMS som kan klara det för att de äger sin bana = lägre kostnader. KGA skulle inte ha råd att köra en helg med bara A-förare som LMS gjorde i slutet av maj. Det skulle inte bära sig ekonomiskt. Tyvärr

Jag ska inte gå in och råda hur andra ska göra. MEN, vi hade full uppslutning både på vår SM helg likväl som vårt B-race, precis som Andreas nämnde tidigare i tråden så fyller man ut SM helgen med någon support klass, i vårat fall fjunisaran och Superbike.
Sedan tror jag att det långsiktigt är rätt sätt, kvaliten höjs avsevärt på SM helger, i alla fall för våran del, och det är vad våra enkäter visar ifrån SM:et. Detta medför tillväxt på sikt.

Vidare så tror jag med den anstormning av Rookie vi har är det enda sättet, om det nu är så att vår strävan är att Rookie förarna ska fortsätta efter första säsongen, idag tror jag det är lätt att tappa sugen om man betalar dyra startavgifter och sedan kvalas ut.

Det ska även tilläggas att även om LMS huvudklubb äger banan, (ej RR sektionen) så har vi givetvis med kostnad för den kostnaden i våra kalkyler, vi täljer kanske inte guld med täljkniv, men det är inte ett minus resultat.

/Christer, Ordförande LMS RR sektion
 

sandstream

Guest
När det gäller A- och B-förare samma helg är väl ett av problemen att B-förarna är fler och därmed ger mer pengar till den arrangerande klubben. Som det skrevs ovan om Gelleråsen går det inte att ha en A-helg för att det finns för få förare. 125R och 250R är ju deltagarmässigt bara 1 klass.

LMS upplägg med dubbla race både på lördagen och söndagen var kanon och det borde fler klubbar kunna ta efter.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Problemet med det utomordenliga konceptet är ekonomin. Enligt Tony Jacobsson (från KGA) så är det bara LMS som kan klara det för att de äger sin bana = lägre kostnader. KGA skulle inte ha råd att köra en helg med bara A-förare som LMS gjorde i slutet av maj. Det skulle inte bära sig ekonomiskt. Tyvärr
Plockar man bort 70 rookisar så får man höja startavg. för A-förarna.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Plockar man bort 70 rookisar så får man höja startavg. för A-förarna.

Vilket man gjorde på sviestad-SM, där jag iaf inte hörde ett enda klagomål, förutom möjligtvis att man fick köra mer än man orkade om man hade taskig kondis.

Hörde heller ej några direkt klagomål från b-helgen heller, förutom möjligtvis på vädret, alla fick köra race ,b-final för de mindre snabba. Där man också plockade in "support-klass" i form av BoTT.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Som den lappjävel jag är måste jag blotta min okunnighet, hur hittar man till banan? Söker jag efter Knutstorp på eniro.se får jag 45 orter...

Tacksam för svar då jag åker kl.05.00 imorgon! :tummenupp
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top