Indraget körkort, några med erfarenhet?

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Jag blev av med mitt körkort i höstas, vid de tillfälliga besluten så står det:

"Länsstyrelsen återkallar Ert körkort och körkortstillstånd tillfälligt i fyra (4) månader."

Vänder man på bladet står det i slutet:

"Då det finns sannolika skäl att anta att Ert körkort och körkorttillstånd kommer att återkallas vid Länsstyrelsens slutgiltiga beslut ska Ert körkort och körkortstillstånd nu återkallas tillfälligt under en viss tid."

Sen i början av månaden fick jag det slutgiltiga, där står det mer eller mindre exakt samma sak. Fast det står inget om "tillfälligt":

Länsstyrelsen återkallar Ert körkort och körkortstillstånd och bestämmer spärrtiden till fyra (4) månader.

Jag hade inte uppfattat det förs idag, när jag sorterade papper och läste den igen.

Är det jag som är nojig nu eller har de tagit kortet permanent? Eller ska det stå så? Jag hade ingen prövotid när det hände. Och poliserna på plats sa att det blir indraget i ca. 4 månader, som det står i de tidiga papprena jag fick från länsstyrelsen. Jag körde 107km/h på 50-väg, inga andra konstiga omständigheter och jag erkände det på plats och betalade bötern omgående.

Det gick inte som vårdslöshet heller. Vad är troligt?

Sniper

Guest
Farbrorn skrev:

"Länsstyrelsen återkallar Ert körkort och körkortstillstånd tillfälligt i fyra (4) månader."

"Då det finns sannolika skäl att anta att Ert körkort och körkorttillstånd kommer att återkallas vid Länsstyrelsens slutgiltiga beslut ska Ert körkort och körkortstillstånd nu återkallas tillfälligt under en viss tid."

Sen i början av månaden fick jag det slutgiltiga, där står det mer eller mindre exakt samma sak. Fast det står inget om "tillfälligt":

Länsstyrelsen återkallar Ert körkort och körkortstillstånd och bestämmer spärrtiden till fyra (4) månader.

Jag hade inte uppfattat det förs idag, när jag sorterade papper och läste den igen.

Är det jag som är nojig nu eller har de tagit kortet permanent? Eller ska det stå så? Jag hade ingen prövotid när det hände. Och poliserna på plats sa att det blir indraget i ca. 4 månader, som det står i de tidiga papprena jag fick från länsstyrelsen. Jag körde 107km/h på 50-väg, inga andra konstiga omständigheter och jag erkände det på plats och betalade bötern omgående.

Du kommer få tillbaka ditt kort efter 4 mån från den dagen du blev tagen.
Det sto något liknade i mina papper..

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Tänk på att skicka in papper för nytt körkorttillverkning (dem skickar ut ett till dig).
Jag hade inte så brottom med detta, då jag hade pass & även ett annat leg att
använda. Men jag blev stoppad och så had ejaqg inte rätt att köra, tyckte polisen.
Jag jobbade då (körde postbil), så hem o se vad som gälde (för polisen visste inte
själv vad han/jag skulle göra).
Ringde till polisen i förklarade och frågade, fick då svar att om jag blir stoppad ingen
blir det GROV olovligkörning och detta var belagt med fängelsestraff.
Så då fick man fixa någon som hemtade postbilen och köra mig till jobbet.
Men jag hade även fått ett brev från vägverket där det står att jag får köra
med annat legitimation än körkortet. Så man blev inte fundersam.

Ironin med det hela var att jag skickade in körkortspapret på fredagen, på
lördagmorgon blev jag stoppad. Tror inte polisen trode riktigt på mig när
jag sa att jag skickade in brevet dagen innan. ,,kortet kom i på
tisdagsmorgonen,,,, så det blev bara tre dagar till för mig. Och ingen rapport
blev det heller,,, polisen sa iaf att det skulle bli det.

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Du behöver inte ha fått ut körkortet för att få köra när spärrtiden går ut, det står det kalrt och tydligt i de papper jag har.

Däremot behövs giltig legitimation (pass eller vanlig leg).

De tillverkar inte det nya kortet innan spärrtiden har gått ut, vilket gör att det dröjer ca en vecka innan du får det tror jag, det gjorde det i mitt fall iaf.

Det kommer stå i papperen exakt vilket datum som du får köra igen, det är 4 månader efter att du fick ditt körkort indraget, tex om du blev av med det 14:e september så får du köra igen 15:e januari.

vvs

Rörmokar`n
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Bmw k 1200 rs, Ducati 750 ss
Farbrorn skrev:

Hallå, 107 på 50 väg ? :tomten

Freedom

Guest
Avelin skrev:
Tänk på att skicka in papper för nytt körkorttillverkning (dem skickar ut ett till dig).
Jag hade inte så brottom med detta, då jag hade pass & även ett annat leg att
använda. Men jag blev stoppad och så had ejaqg inte rätt att köra, tyckte polisen.
Jag jobbade då (körde postbil), så hem o se vad som gälde (för polisen visste inte
själv vad han/jag skulle göra).
Ringde till polisen i förklarade och frågade, fick då svar att om jag blir stoppad ingen
blir det GROV olovligkörning och detta var belagt med fängelsestraff.
Så då fick man fixa någon som hemtade postbilen och köra mig till jobbet.
Men jag hade även fått ett brev från vägverket där det står att jag får köra
med annat legitimation än körkortet. Så man blev inte fundersam.

Ironin med det hela var att jag skickade in körkortspapret på fredagen, på
lördagmorgon blev jag stoppad. Tror inte polisen trode riktigt på mig när
jag sa att jag skickade in brevet dagen innan. ,,kortet kom i på
tisdagsmorgonen,,,, så det blev bara tre dagar till för mig. Och ingen rapport
blev det heller,,, polisen sa iaf att det skulle bli det.

Grov olovlig körning brukar resultera i feta dagsböter, fängelse blir det bara om du upprepar det jävligt många gånger.
Tips! Om du blir av med kortet är att se till att din arbetsgivare ställer upp på att skriva ett intyg att du måste ha kortet i jobbet annars så överväger arbetsgivaren att sparka dig, brukar halvera spärrtiden.

Freedom

Guest
mojjsan skrev:
jo då du får tillbaka det...lagom till sommaren :)
Det suger om man hade kort för bil också, det går ju bra att klara sig till sommaren utan A-Kort men grisarna drar all behörig för dig i dett fall = inget motorfordon på hela vintern.
Jag har en del erfarenhet av detta och i min beredskap så hade jag en dublett på kortet och bilen var reggad på morsan, då klarar man dom enkla poliskontrollerna där inte lagen kollar i datorn.

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
Freedom skrev:
Det suger om man hade kort för bil också, det går ju bra att klara sig till sommaren utan A-Kort men grisarna drar all behörig för dig i dett fall = inget motorfordon på hela vintern.
Jag har en del erfarenhet av detta och i min beredskap så hade jag en dublett på kortet och bilen var reggad på morsan, då klarar man dom enkla poliskontrollerna där inte lagen kollar i datorn.

jag vart av med mitt i prick 12 månader, från dec till dec kan säga det var skit,så 4 månader tycker jag är nada,behöver du kortet i tjänsten så kan du överklaga skriftligt till läns styrelsen och få kanske beviljat, i vissa fall kan du även få ha kk under arbets tid..

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
vvs skrev:
Hallå, 107 på 50 väg ? :tomten

Haha, shit happends! Jag var ju skitnödig!! ;D
Skrev det i rapporten med "Åkte för fort pga hemlängtan"

Nåja, jag får ju sota för det! Men snart har jag avtjänat mitt straff, i början av februari får jag tillbaka det!

Det som var det värsta var att de tog B-behörigheten med, precis efter att jag blev av med kortet skulle jag flytta. Allt blev krångligt ;D

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Tänk bara på det när du fått tillbaka lappen så kan det räcka med att du kör 65 knyck på 50 väg för att bli av med det, för då klassas man genast som en återfallsförbrytare ,,,, det hände mig en gång :huvet

vvs

Rörmokar`n
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Bmw k 1200 rs, Ducati 750 ss
Farbrorn skrev:
Haha, shit happends! Jag var ju skitnödig!! ;D
Skrev det i rapporten med "Åkte för fort pga hemlängtan"

Nåja, jag får ju sota för det! Men snart har jag avtjänat mitt straff, i början av februari får jag tillbaka det!

Det som var det värsta var att de tog B-behörigheten med, precis efter att jag blev av med kortet skulle jag flytta. Allt blev krångligt ;D
Helt rätt som står i de övriga inläggen att skriva att du behöver det i jobbet, det brukar bli halva tiden då. :tomten

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
mojjsan skrev:
jag vart av med mitt i prick 12 månader, från dec till dec kan säga det var skit,så 4 månader tycker jag är nada,behöver du kortet i tjänsten så kan du överklaga skriftligt till läns styrelsen och få kanske beviljat, i vissa fall kan du även få ha kk under arbets tid..

Ringde en polis jag känner + länsstyrelsen ang det du skrev ovan " i vissa fall kan du även få ha kk under arbets tid" och enligt dem har det aldrig någonsin i modern tid i Sverige inträffat att ngn fått en sån "deal"

Kan du verifirera på ngt sätt eller svamlar du bara?

vvs skrev:
Helt rätt som står i de övriga inläggen att skriva att du behöver det i jobbet, det brukar bli halva tiden då. :tomten

Jag har överklagat 3 ggr med intyg från arbetsgivare, fått en ( 1 ) månad
( per indragelseperiod )avdrag på straff på 4-12 mån. Aldrig hört talas om ngn som fått halva tiden avdragen, kanske på åttiotalet? Och då känner jag många.

non-stop

Medlem
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
zx9r PVC-raket med slappa ostar...
tohlzen skrev:
Tänk bara på det när du fått tillbaka lappen så kan det räcka med att du kör 65 knyck på 50 väg för att bli av med det, för då klassas man genast som en återfallsförbrytare ,,,, det hände mig en gång :huvet

eyh...säger du det?...jag som kört efter 30km/h:s regeln...

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
non-stop skrev:
eyh...säger du det?...jag som kört efter 30km/h:s regeln...

Jo men det var bara en vecka efter jag hade fått tillbaka det igen, då höll jag 107 knyck på 90 väg när en civilare körde om å började vifta med en spade som det stod POLIS på ,,, snacka om man blev skakis he he :kocko

2 månader till blev det då

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
mojjsan skrev:

hur gör man för att bli av med det i 12 månader?:rolleyes: de måste vara den västa mardrömmen

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Mr Helmut skrev:
hur gör man för att bli av med det i 12 månader?:rolleyes: de måste vara den västa mardrömmen

Det trodde jag också tills att länsstyrelsen meddelade att de inte riktigt var färdiga med utredningen. Veckan innan jag skulle få tillbaka det efter 12 mån.

-Kommer det inte på måndag i brevlådan så får du ta om det!

Så sa de, förmodligen bara för att jävlas(?) men jag tog ledig och satt i hallen och väntade på posten. Skönt när det damp ner vid elvarycket.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati