LocDog
Kärlekspilot
Polarn körde 86km/h på 50-väg när Polisen tog honom.Farbrorn skrev:Jag blev av med mitt körkort i höstas, vid de tillfälliga besluten så står det:
"Länsstyrelsen återkallar Ert körkort och körkortstillstånd tillfälligt i fyra (4) månader."
Vänder man på bladet står det i slutet:
"Då det finns sannolika skäl att anta att Ert körkort och körkorttillstånd kommer att återkallas vid Länsstyrelsens slutgiltiga beslut ska Ert körkort och körkortstillstånd nu återkallas tillfälligt under en viss tid."
Sen i början av månaden fick jag det slutgiltiga, där står det mer eller mindre exakt samma sak. Fast det står inget om "tillfälligt":
Länsstyrelsen återkallar Ert körkort och körkortstillstånd och bestämmer spärrtiden till fyra (4) månader.
Jag hade inte uppfattat det förs idag, när jag sorterade papper och läste den igen.
Är det jag som är nojig nu eller har de tagit kortet permanent? Eller ska det stå så? Jag hade ingen prövotid när det hände. Och poliserna på plats sa att det blir indraget i ca. 4 månader, som det står i de tidiga papprena jag fick från länsstyrelsen. Jag körde 107km/h på 50-väg, inga andra konstiga omständigheter och jag erkände det på plats och betalade bötern omgående.
Det gick inte som vårdslöshet heller. Vad är troligt?
Han fick maxböter 2000:- + 6 månader spärrtid. Eftersom han på den tiden hade prövotid så fick han även ta om kortet från början (teori + körprov).
Böterna gick de inte att göra något åt men däremot fick han ned spärrtiden till 2 månader eftersom hans chef skickade ett intyg på att polaren behövde kortet i tjänsten.
Rubriceringen blev "Grov vårdslöshet i trafik".
Det kan även tilläggas att han var den enda på vägen och att det var kl. 04.00 på natten.