Indraget körkort, några med erfarenhet?

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Farbrorn skrev:
Jag blev av med mitt körkort i höstas, vid de tillfälliga besluten så står det:

"Länsstyrelsen återkallar Ert körkort och körkortstillstånd tillfälligt i fyra (4) månader."

Vänder man på bladet står det i slutet:

"Då det finns sannolika skäl att anta att Ert körkort och körkorttillstånd kommer att återkallas vid Länsstyrelsens slutgiltiga beslut ska Ert körkort och körkortstillstånd nu återkallas tillfälligt under en viss tid."

Sen i början av månaden fick jag det slutgiltiga, där står det mer eller mindre exakt samma sak. Fast det står inget om "tillfälligt":

Länsstyrelsen återkallar Ert körkort och körkortstillstånd och bestämmer spärrtiden till fyra (4) månader.

Jag hade inte uppfattat det förs idag, när jag sorterade papper och läste den igen.

Är det jag som är nojig nu eller har de tagit kortet permanent? Eller ska det stå så? Jag hade ingen prövotid när det hände. Och poliserna på plats sa att det blir indraget i ca. 4 månader, som det står i de tidiga papprena jag fick från länsstyrelsen. Jag körde 107km/h på 50-väg, inga andra konstiga omständigheter och jag erkände det på plats och betalade bötern omgående.

Det gick inte som vårdslöshet heller. Vad är troligt?
Polarn körde 86km/h på 50-väg när Polisen tog honom.

Han fick maxböter 2000:- + 6 månader spärrtid. Eftersom han på den tiden hade prövotid så fick han även ta om kortet från början (teori + körprov).

Böterna gick de inte att göra något åt men däremot fick han ned spärrtiden till 2 månader eftersom hans chef skickade ett intyg på att polaren behövde kortet i tjänsten.

Rubriceringen blev "Grov vårdslöshet i trafik".

Det kan även tilläggas att han var den enda på vägen och att det var kl. 04.00 på natten.

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
LocDog skrev:
Polarn körde 86km/h på 50-väg när Polisen tog honom.

Han fick maxböter 2000:- + 6 månader spärrtid. Eftersom han på den tiden hade prövotid så fick han även ta om kortet från början (teori + körprov).

Böterna gick de inte att göra något åt men däremot fick han ned spärrtiden till 2 månader eftersom hans chef skickade ett intyg på att polaren behövde kortet i tjänsten.

Rubriceringen blev "Grov vårdslöshet i trafik".

Det kan även tilläggas att han var den enda på vägen och att det var kl. 04.00 på natten.

Ganska konstigt att han fick vårdslöshet i trafik. Poliserna som tog mig var väldigt trevliga och sympatiska. För mig blev det ingen vårdslöshet. Vägen jag körde på var bred, med 5-10 meter om varje sida fri sikt. Det konstiga är väl egentligen att jag inte såg dem. Men det kanske vore dags att skaffa linser ;D

Mig tog de straxt innan 20 på en vardagskväll, med lätt trafik.
Jag hade ingen som helst koll på hur fort jag körde, jag vred på så mycket jag kunde. Som vanligt ;D Jag är bara glad för varje km/h jag inte kom upp i.. Lasern tog ju bort 7km med, eftersom den har en viss felmarginal.
Det sparade mig flera hundralappar och någon månad i spärrtid. 114km/h fick ju lasern fram.

Förresten, någon som vet hur det blir när man fått tillbaka sitt kort? Räknas det som ett helt nytt körkort, med ny prövotid och allt? Vad händer om jag kör för fort igen? Någon med erfarenhet av det? Drar de kortet direkt om jag åker dit för några få km/h över hastighetsgränsen?

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
Farbrorn skrev:
Ganska konstigt att han fick vårdslöshet i trafik. Poliserna som tog mig var väldigt trevliga och sympatiska. För mig blev det ingen vårdslöshet. Vägen jag körde på var bred, med 5-10 meter om varje sida fri sikt. Det konstiga är väl egentligen att jag inte såg dem. Men det kanske vore dags att skaffa linser ;D

Jag hade ingen som helst koll på hur fort jag körde, jag vred på så mycket jag kunde. Som vanligt ;D Jag är bara glad för varje km/h jag inte kom upp i.. Lasern tog ju bort 7km med, eftersom den har en viss felmarginal.
Det sparade mig flera hundralappar och någon månad i spärrtid. 114km/h fick ju lasern fram.

Förresten, någon som vet hur det blir när man fått tillbaka sitt kort? Räknas det som ett helt nytt körkort, med ny prövotid och allt? Vad händer om jag kör för fort igen? Någon med erfarenhet av det? Drar de kortet direkt om jag åker dit för några få km/h över hastighetsgränsen?

nä det blir inte helt nytt,alltså du kommer inte ha ngn prövotid....

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Farbrorn skrev:

Jo och i så fall extra konstigt att de blev "Grov vårdslöshet" :confused:

Om du hade prövotid när du åkte dit så får du nog tyvärr en helt ny period (inte 100 här dock). Men om du åker dit när du avklarat den så kommer den inte tillbaka (möjligen vid grövre brott kanske).

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati