Indraget körkort, några med erfarenhet?

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
TL1000S
jayjay skrev:
Du behöver inte ha fått ut körkortet för att få köra när spärrtiden går ut, det står det kalrt och tydligt i de papper jag har.

Däremot behövs giltig legitimation (pass eller vanlig leg).

De tillverkar inte det nya kortet innan spärrtiden har gått ut, vilket gör att det dröjer ca en vecka innan du får det tror jag, det gjorde det i mitt fall iaf.

Det kommer stå i papperen exakt vilket datum som du får köra igen, det är 4 månader efter att du fick ditt körkort indraget, tex om du blev av med det 14:e september så får du köra igen 15:e januari.

Kan någon bekräfta detta?

Jag har typ 15 dagar kvar tills mitt kort är tillbaka och jag
är hyfsat övertygad att det stod att jag inte fick köra förrän
jag hade kortet OCH att spärrtiden hade gått ut!

Detta stod på det papper jag fick när jag beställde ett
nytt körkort nyligen.

Men jag skall dubbelkolla, men jag läste det flera gånger
av naturliga skäl......

Det suger ju att inte få köra pga kortet är på väg
med posten eller att dom sölar med tillverkningen!!

R

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Robster skrev:

nytt körkort nyligen.

av naturliga skäl......

R

Jag har varit med om både och.
De två senaste gångerna jag varit av med lappen, ( Ja jag vet jag är en syndig jävel som inte förstått det där med hastighetsskyltar) Första gången 2 månader... Då fick jag på print där det stod att jag fick köra med giltigt leg. Andra gången 6månader stod det att jag inte fick köra innan jag hade körkortet i handen.
Vet inte varför det tillämpas olika.. skumt är det. Var så för min kompis med, dvs han fick inte köra först han fått kortet.. Han åkte ner till VV i Örebro och väntade på sitt körkort på plats ;D

Men har du ett papper från VV eller lälnsstyrelsen där det står att du får köra from det datumet med giltigt leg Så ta med dig det pappret och giltigt leg... Då kan ingen lag säga att du gjort fel!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Robster skrev:

nytt körkort nyligen.

av naturliga skäl......

R

Jag fick iaf muntligt beskedet -00 att jag själv måste beställa en ny lapp, samt att jag inte fick köra en meter förren jag hade själva lappen, leg räckte ej utan skulle innebära olovlig körning.

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
Chronic skrev:
Ringde en polis jag känner + länsstyrelsen ang det du skrev ovan " i vissa fall kan du även få ha kk under arbets tid" och enligt dem har det aldrig någonsin i modern tid i Sverige inträffat att ngn fått en sån "deal"

Kan du verifirera på ngt sätt eller svamlar du bara?

Jag har överklagat 3 ggr med intyg från arbetsgivare, fått en ( 1 ) månad
( per indragelseperiod )avdrag på straff på 4-12 mån. Aldrig hört talas om ngn som fått halva tiden avdragen, kanske på åttiotalet? Och då känner jag många.

om du har ett yrke som kräver kk, så brukas det oftast lösa sig med tanke på din ringa dom,

Mr Helmut skrev:
hur gör man för att bli av med det i 12 månader?:rolleyes: de måste vara den västa mardrömmen

man kör dagen efter man festat....

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
vvs skrev:
Helt rätt som står i de övriga inläggen att skriva att du behöver det i jobbet, det brukar bli halva tiden då. :tomten

Det ger tyvärr inget att överklaga om du inte kan bevisa att tjänsten du gör kräver körkort. Och i mitt fall gör det inte det. Okej, hade jag jobbat kvar som väktare hade jag förlorat jobbet om jag blivit av med kortet. Men då hade jag fått behålla det med en varning.

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Det som snackats om i tråden att man får köra när spärrtiden gått ut är inte så himla bra att göra. Det blir grov olovlig körning direkt. Tror inte man får köra förs man fått tillbaka kortet i handen. Det är av vad jag har förstått av lapparna jag fått.

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Så här står det i mina papper, detta är papperet som de skickade ut efter att jag beställt nytt kort (utskriftsdatum 2005-12-08, spärrtiden löpde fram till 2005-12-14), citat:

Vägverket har tagit emot din ansökan om körkort

Detta är en bekräftelse på att Vägverket har tagit emot ditt foto och din namnteckning för tillverkningen av ett nytt kort efter återkallelse.

När får du börja köra igen?
Du får tillbaka förarbehörigheten dagen efter spärrdatumet som anges ovan. Du har alltså rätt att köra fordon dagen efter det datumet, även om du då inte har hunnit få ditt körkort. Vid en eventuell poliskontroll ska du istället kunna visa en annan giltig legitimation.

När levereras körkortet?
Körkortet får inte utfärdas förrän spärrtiden har löpt ut. Om vi då har tagit emot din betalning, tillverkas och levereras ditt körkort första vardagen efter spärrdatumet. Vi skcikar körkortet i ett rekommenderat brev till dig. Du måste personligen hämta ut det på Postcenter eller hos lantbrevväraren.

slut citat.

Nu kan man kanske direkt se att detta verkar gälla om de har tagit emot beställningen av ditt körkort, och då kan jag förstå att de säger att det blir olovlig körning om de inte hunnit registrera din beställning. Men, du har som sagt god marginal att beställa ditt körkort, tror papperen kommer ut 2 veckor innan spärrtiden löper ut. Och om du beställt, samt fått din bekräftelse, så får du alltså köra (Såvida inte din bekräftelse skulle säga något annat, men det är tveksamt om det gör).

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Kan dela med mig om gången då jag förlorade mitt körkort.
Skulle köra från göteborg till malmö och hade lite brottom, höll runt 200-220 hela vägen från götet och blev tvungen att göra en hård inbromsning när jag låg i ytterfilen och en bilist plötsligt körde ut i min fil framför näsan. Jag var då en bra bit efter falkenberg. Jag kikar i backspegeln och ser en vit liten volvo som kommer fort bakifrån.. och självklart var det snuten. Han stoppar mig och förklarar att dom jagat mig nästan en halvtimme.. jävligt kul tänkte jag och drog en snyfthistoria om att en vän ligger på sjukhuset i malmö och jag måste dit fort osv. Dom var schysta och skrev ner min hastighet från 220+ till 148 km/h. Jag fick 2000 i böter och körkortet indraget 3 mån. Jag skrev ett snyftbrev till länsstyrelsen där jag bland annat hävdade att jag behöver kortet i mitt arbete vilket jag gjorde, och fick det nerskrivet till 1 eller 2 mån kommer inte ihåg exakt. MEN det hjälper att "överklaga" jag har många vänner som också fått sin strafftid reducerad, så tveka inte att överklaga!!

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Vad har vi lärt oss av allt detta då ?

Kör inte för fort när polisen ser dig. :D

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
Gött att du fick tillbaka körkortet i alla fall... ag klantade mig å körde för fort å dom drog in mitt körkort i 2 månader plus att jag måste göra nya förarprov.... man känner sig lite pantad nu....

Jimmy

Guest
man kör dagen efter man festat....[/QUOTE]

Rattfyllo altså? Snyggt...

the lone rider

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
fireblade streetfighter, wr426+400, 4hjuling
Chronic skrev:
Det trodde jag också tills att länsstyrelsen meddelade att de inte riktigt var färdiga med utredningen. Veckan innan jag skulle få tillbaka det efter 12 mån.

-Kommer det inte på måndag i brevlådan så får du ta om det!

Så sa de, förmodligen bara för att jävlas(?) men jag tog ledig och satt i hallen och väntade på posten. Skönt när det damp ner vid elvarycket.
Blev av med mitt i 3mån enl papper, efter 3mån hade jag inte hört ngt så jag ringde o hörde. Då fick jag till svar: Nej vi har inte uträtt de ännu... :huvet 1,5 månader senare fick jag tillbaks det.. De e kass stil tycker jag...

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
så om man blir tagen för fortkörning, får tillbaka körkortet och kör "fort" igen, så blir man av det pga att då är man återfallsyndare. Om man kör mot röd ljus, blir av med kortet och sedan efter att man fått körkortet kör "för fort", betraktas man då också som återfallsyndare?

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
Jimmy skrev:
man kör dagen efter man festat....

Rattfyllo altså? Snyggt...[/QUOTE]

jo det blev ju det eftersom jag tydligen var mer bakis än jag trodde... ändå var det typ 24 hr efter jag varit ute.. ps det stavas "alltså"

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati