Indraget körkort, vad göra??

Chrille83

Det är lugnt ända till det är för sent..
Gick med
14 May 2005
Ort
Linköping/Falun
Hoj
cbr 929
Lyckades bli av me kortet nån dag sen... :huvet :huvet :huvet

Kom på 70-sträcka in i en 50-sträcka, polisen mäter me laser till 95 km/h. Kanske dum som man är så skrev ja ju på erkännandet om att ja åkte för fort. Grejen är att dom kanske mätte i 70-sträckan vilket innebär att ja skulle klarat kortet.

Har hört en massa om att om man nekar till brott ska det utredas, sen upp i tingsrätt, det tar tid å till slut är de så att polisen nästan lägger ner fallet då hela processen tar sån tid. Under tiden får man även behålla kortet. Kan de stämma tro??

Nån som har nån erfarenhet av nåt liknande eller vet nåt annan sätt man kan få behålla kortet en stund till innan dom drar det? Är mest intresserad att få ha kvar kortet ett tag till nu i sommar, de var väl skitsamma om man blev av me de till hösten ändå.

Eller va sjutton ska man göra, köra moppe resten av sommarn lr??

/Chrille
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Erkänn inte nästa gång. Har du väl gjort det är dina möjligheter överhuvudtaget ytterst begränsade... börja snida på brevet till länsstyrelsen istället...
 

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
kubb kan man spela på sommaren, sen kan man gå till stranden. synd om dig, hitta nu på något ball i sommar, vindsurfing???
 

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
vafan mätte dom i 70 sträckan...höll du under 95 på 50 sträckan???

ta ett nytt kort o lär av ditt misstag..

gjort detta själv 3 gånger...jättekul...
 

dang

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 600
Chrille83 skrev:
2246867 Grejen är att dom kanske mätte i 70-sträckan vilket innebär att ja skulle klarat kortet.

Man kan begära ut ett protokoll från polisen för det tillfället de stod där. De har då fyllt i var det stod, lite avstånd och sånt och vilka som blivit stoppade och vilken hastighet samt att de provskjutit och kollat så att skyltning och sådant är korrekt. Kolla om något där inte är ok. Kolla så att polismannen har behörighet för att hantera laserpistol.

Sen kan du kolla om skyltningen är korrekt utförd. Har för mig att länsstyrelsen är ansvarig på sträckor som är nedsatta till 50. Vägverket är ansvarig för skyltning på 90-110-väg. Du kan kolla om det finns ett korrekt beslut på just den sträckan. Om det inte finns så gäller inte skyltarna. Samt att skyltarna sitter på det stället och på de avstånd som står i beslutet.

Sen kan du faktiskt överklaga fast du har skrivit under. Finns någon fin term för det som jag inte kommer ihåg men kolla med polisen vem du ska ringa till.

Jag satt lite i samma situation som du förra året när jag blev av med kortet. En förmildrande omständighet (enligt mig) var att det bara satt en 70-skylt vilket gjorde att jag inte uppfattade skyltningen (en skylt var nersågad, när jag kollade några dagar efteråt). Det brukar ju alltid sitta två när det ändras hastighet. Tyvärr så står det inte uttryckligen det i lagen utan är bara vägverkets praxis att skylta dubbelt, så det blev ingen skillnad för mig. Möjligen kunde man legat på lite hårdare. Jag skrev också på direkt.

Lycka till!
 

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
CBR 1000 RR
Chrille83 skrev:
2246867 Lyckades bli av me kortet nån dag sen... :huvet :huvet :huvet ...
/Chrille

Överklaga, du har förmodligen inte skrivit på något erkännande utan bara att du var med när dom tog ditt kort.

Sedan har du muntligen erkänt, men det är inte värt någonting, eftersom du var stressad och inte kunde tänka klart.

Överklaga och ta in alla protokoll och rapporter och leta fel. Tro mig, du kommer att hitta flera.

Reb0
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inte riktat till trådskaparen, men det är intressant att läsa om alla körkortsindragningar. Finns det måhända en koppling till alla dödsolyckor ute på vägarna?

Kör försiktigt.
 

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bmw R1200rt
RebelZero skrev:
2246943 Överklaga, du har förmodligen inte skrivit på något erkännande utan bara att du var med när dom tog ditt kort.

Sedan har du muntligen erkänt, men det är inte värt någonting, eftersom du var stressad och inte kunde tänka klart.

Överklaga och ta in alla protokoll och rapporter och leta fel. Tro mig, du kommer att hitta flera.

Reb0


Ojo,, han har med all säkerhet skrivit på ett erkännande, fried as a t-bone :rolleyes:

Oftast är enda sättet att klara sig att låta bli att skriva på och leta fel, men inte ens i dessa fall när du förhalar klarar du dig säkert.. Det är lite knixigare än så,, om du håller dig borta från hejdukarna som får dig skriva på domen i 5 år (preskiptionstiden) fixar du det,, men att ens orka försöka..tsst..tsst..

Ta straffet som en man :whip
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
dang skrev:
2246928 Man kan begära ut ett protokoll från polisen för det tillfället de stod där. De har då fyllt i var det stod, lite avstånd och sånt och vilka som blivit stoppade och vilken hastighet samt att de provskjutit och kollat så att skyltning och sådant är korrekt. Kolla om något där inte är ok. Kolla så att polismannen har behörighet för att hantera laserpistol.

Sen kan du kolla om skyltningen är korrekt utförd. Har för mig att länsstyrelsen är ansvarig på sträckor som är nedsatta till 50. Vägverket är ansvarig för skyltning på 90-110-väg. Du kan kolla om det finns ett korrekt beslut på just den sträckan. Om det inte finns så gäller inte skyltarna. Samt att skyltarna sitter på det stället och på de avstånd som står i beslutet.

Sen kan du faktiskt överklaga fast du har skrivit under. Finns någon fin term för det som jag inte kommer ihåg men kolla med polisen vem du ska ringa till.

Jag satt lite i samma situation som du förra året när jag blev av med kortet. En förmildrande omständighet (enligt mig) var att det bara satt en 70-skylt vilket gjorde att jag inte uppfattade skyltningen (en skylt var nersågad, när jag kollade några dagar efteråt). Det brukar ju alltid sitta två när det ändras hastighet. Tyvärr så står det inte uttryckligen det i lagen utan är bara vägverkets praxis att skylta dubbelt, så det blev ingen skillnad för mig. Möjligen kunde man legat på lite hårdare. Jag skrev också på direkt.

Lycka till!


Bla bla bla...

Ge fan i att uppmuntra till att dribbla med mina skattepengar. Kör man för fort får man fan pynta böterna, låta hojen stå ett par månader och sluta grina.
 

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
GSX-R 1000 -05
duckie skrev:
2247252 Bla bla bla...

Ge fan i att uppmuntra till att dribbla med mina skattepengar. Kör man för fort får man fan pynta böterna, låta hojen stå ett par månader och sluta grina.

Låter nästan som om du kör som en tjej? :va :banana

Vi andra som kör som man skall med en sporthoj kanske behöver lite reservtrix när snuten nu inte kan få in pengar på något bättre sätt! :lol
 

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
Starstriker skrev:
2246998 Inte riktat till trådskaparen, men det är intressant att läsa om alla körkortsindragningar. Finns det måhända en koppling till alla dödsolyckor ute på vägarna?

Kör försiktigt.

95knutar på 70-väg som övergår till 50.. Oj? Hade han åkt 200 så hade det kanske varit lite annorlunda..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Disasterpiece skrev:
2247293 95knutar på 70-väg som övergår till 50.. Oj? Hade han åkt 200 så hade det kanske varit lite annorlunda..

Det finns en anledning till att vägarna är hastighetsbegränsade. Visst är det trist, men det är bara att inse.
 

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
Starstriker skrev:
2246998 Inte riktat till trådskaparen, men det är intressant att läsa om alla körkortsindragningar. Finns det måhända en koppling till alla dödsolyckor ute på vägarna?

Jupp dom drar in körkortet på alla som har dött. :huvet
 

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
Starstriker skrev:
2247335 Det finns en anledning till att vägarna är hastighetsbegränsade. Visst är det trist, men det är bara att inse.


Nää finns det? Jag trodde dom satte hastighetsbegränsningar för skojs skull?
Det jag menade var att 95km/h på en 70väg som precis övergår till 50 inte är så jäkla mycket att åma sig över.

Ukiwaza skrev:
2247434 Jupp dom drar in körkortet på alla som har dött. :huvet


:hihi
 

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
CBR 1000 RR
Exxpert skrev:
2247245 Ojo,, han har med all säkerhet skrivit på ett erkännande, fried as a t-bone :rolleyes:

Oftast är enda sättet att klara sig att låta bli att skriva på och leta fel, men inte ens i dessa fall när du förhalar klarar du dig säkert.. Det är lite knixigare än så,, om du håller dig borta från hejdukarna som får dig skriva på domen i 5 år (preskiptionstiden) fixar du det,, men att ens orka försöka..tsst..tsst..

Ta straffet som en man :whip

Om jag inte har fel så är det upp till åklagaren att ta beslut vid hastighetsöverträdelser som överskrider 20 på 30 väg och över 30 på 50 väg. Därför får man bara en muntlig fråga av polisen och behöver inte skriva på ett erkännande på plats.

Som sagt jag kan ha fel, men när det hände mig så frågade jag om jag skulle skriva på ett erkännande men det sa han att jag inte behövde utan om jag inte erkände så skulle jag överklaga när jag fick böter från åklagaren.

Edit: Personligen så tycker jag att det är upp till var och en att erkänna eller inte.

Reb0
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Ähh går det inte att få tillbaka kortet så får du börja åka buss, supertrevligt med alla nya människor och nya lukter man lär känna plus att du kan njuta av när busschauffören drar på ibland :tummenupp
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Catway skrev:
2247286 Låter nästan som om du kör som en tjej? :va :banana

Vi andra som kör som man skall med en sporthoj kanske behöver lite reservtrix när snuten nu inte kan få in pengar på något bättre sätt! :lol

Tönt.
 

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Svart 600 Hornet
Sålänge du inte skadar någon annan så borde du få ha fri hastighet på landsvägar/motorvägar. visst är detta svårt att säga eftersom det finns risker. Saken är denna: Beslutsförfattarna skiter blankt i att ni dör, problemet är utebliven vinst i och med att den avlidne slutar betala skatt. Staten har då bara/delvis haft utgifter för denna människa (skola,bidrag etc) dvs ingen vinst.

Att en lärare kan sluta jobba om han/hon lyckas få en enda elev ifrån brottets bana är en liknande sak. Men detta tar lång tid att se.. At bygga Sverige på sikt verkar de som ingen bryr sig om... :tummenupp

Ja menar sätt alla arbetslösa på massa skitjobb som kommunen skaffar för att få ner arbetslösheten, de lönar sig nog i längden... :huvet

(fan va bittert jag skriver :hihi )
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
JonaZ skrev:
2246900
ta ett nytt kort o lär av ditt misstag..

gjort detta själv 3 gånger...jättekul...

Ja, för det har du ju uppenbarligen inte gjort... :rofl

Kan bara ana hur ledsen man kan bli när man får beskedet. :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top