indraget Körkort ?

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Anledningen är ganska enkel...
Vi vill att de som deltager på våra körningar även skall hålla sig i skinnet på allmän väg. Därför stödjer vi inte indraget körkort.

Den här kommentaren är mycket märklig

1 Vi kan inte kontrolera om uppvisat körkort är giltligt

2 Vi tillåter förare med endast licens (nationell eller internationell)

3 Blir man botad efter 1 3 eller 6 månader utan körkort :va
 

Delti

SSEMSE#10120
Gick med
26 Apr 2003
Ort
S-torp
Hoj
Ingen
Vänta nu, det här förstår jag inte riktigt... :va
Jag kör 4000 mil / år med min tjänstebil och ca 1000 med hojen. Om jag skulle bli av med mitt KK på vägen mellan Malmö och Göteborg då jag kör i 145 istället för 110 på väg till jobb så gör det mig alltså till en huligan? Och på grund av detta ska jag inte heller få köra hoj på en bandag med SSEmse?

Om AleX blir av med sitt KK då han stuntar i Lödde och mister det på grund av vårdslöshet i trafik, får inte han köra som instruktör då?
Han kanske inte heller är lämplig att vara depåchef, vi kan inte ha depåchefer med så dåligt omdöme.

Har inte moralens väktare tagit i lite väl hårt nu?




När jag var av med mitt körkort för 2 år sen, så fick jag stå som depåchef men dock inte köra.
Tilläggas skall, att jag hade/har ingen licens heller.
Ett men igen, så var detta för 2 år sen.
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Bla bla Tsunami Fyyy....

Nu måste t.o.m. jag lägga mig i. Tåler man inte omkörningar i snabb grupp - är det nog på tiden att byta grupp eller? Tsunamis omkörningar var helt ok i mitt tycke. Han kör om rutinerade banåkare, och inga blåbär!!

Tack o hej!
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Skönt att höra:tummenupp
För fan vad du gnäller om den omkörningen.
Det var massa med plats för att inte säga att det var löjligt lätt att ta sig förbi just där.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Den här kommentaren är mycket märklig

1 Vi kan inte kontrolera om uppvisat körkort är giltligt

2 Vi tillåter förare med endast licens (nationell eller internationell)

3 Blir man botad efter 1 3 eller 6 månader utan körkort :va

1. Vi kan inte kontrollera om folk har försäkringar heller.
Mao, det är mkt man inte kan kontrollera.

2. Ja? Antingen eller, eller båda.

3. Staten verkar tycka så eller hur?

Om det här tänkandet kan få om än bara en enda att tänka sig för när han/hon kör i trafiken, så är i mina ögon målet nått...

Robz, du vet att jag är kluven i frågan men generellt skulle jag också vilja se delade grupper. Som sagt, mitt FB tillåter den typ av bandagar som SSEmse anordnar och då vill jag inte vara inblandad i nån incident med en oförsäkrad.

Dock tycker jag du är orättvis när du visar upp Tsunamis omkörningar och säger "för tight" och "ovarsam".
Har titta på filmen några gånger nu och jag kan säga att jag blivit "rökt" bra mycket tightare än så även då vi hade delade grupper. Dessutom visar dina filmer, tvärt emot vad du säger, att varvtider visst har en betydelse för dig. Varvtider och hastighet på banan kommenteras dessutom friskt i diverse trådar.

Att Tusse sen är av banan var o varannan gång är en helt annan sak och det där hanterar vi i teamet "off the record" :arsele :whip :cdevil


Vänta nu, det här förstår jag inte riktigt... :va
Jag kör 4000 mil / år med min tjänstebil och ca 1000 med hojen. Om jag skulle bli av med mitt KK på vägen mellan Malmö och Göteborg då jag kör i 145 istället för 110 på väg till jobb så gör det mig alltså till en huligan? Och på grund av detta ska jag inte heller få köra hoj på en bandag med SSEmse?
Du behöver inte förstå allting Madicken. Det är omöjligt att ha ett regelverk som passar exakt alla i smaken. Vi vet att du tycker annorlunda, men det gör du ju om det mesta...
(Dessutom har du licens så sluta käbbla...)

Maverick_ou812 skrev:
Om AleX blir av med sitt KK då han stuntar i Lödde och mister det på grund av vårdslöshet i trafik, får inte han köra som instruktör då?
Han kanske inte heller är lämplig att vara depåchef, vi kan inte ha depåchefer med så dåligt omdöme.

Har inte moralens väktare tagit i lite väl hårt nu?

AleX har licens :pannkyss

För övrigt håller jag med dig gällande Robz o hans tidtagare.
 
Last edited:

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
1. Vi kan inte kontrollera om folk har försäkringar heller.
Mao, det är mkt man inte kan kontrollera.

2. Ja? Antingen eller, eller båda.

3. Staten verkar tycka så eller hur?

Om det här tänkandet kan få om än bara en enda att tänka sig för när han/hon kör i trafiken, så är i mina ögon målet nått...

1. Helt rätt varför kontrollera det ena men inte det andra och det tredje osv.

2. En regel för alla eller ingen regel alls !!

3. Ja tyvärr har staten en i mina ögon väldigt snäv tanke om trafiksäkerhet.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
1. Helt rätt varför kontrollera det ena men inte det andra och det tredje osv.

2. En regel för alla eller ingen regel alls !!

3. Ja tyvärr har staten en i mina ögon väldigt snäv tanke om trafiksäkerhet.
1. Vi kanske inte ska kontrollera nånting alls? Öppen depå hädanefter, låt alla göra som dom vill...

2. Regeln gäller ju alla. Behåll körkortet o du är "home free".

3. Det är mkt möjligt men Sydskanes behöver inte uppmuntra olagligheter i alla fall. Vill du gasa, gasa av dig på bana. Rätt enkelt...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
3. Det är mkt möjligt men Sydskanes behöver inte uppmuntra olagligheter i alla fall. Vill du gasa, gasa av dig på bana. Rätt enkelt...
Varför kan inte SSEmse låta bli att bry sig om vad jag gör och hur jag kör när jag inte är på banan? Varför detta kontrollbehov?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Du menar det är okej om vi har folk som inte har körkort eller licens att köpa sig en hoj o köra med oss?
Väntade på den frågan.
Nej det jag menar är att en medlem som kört med oss (alltså visat upp sina färdigheter och förståelse för reglerna tidigare) och som haft oturen att förlora sitt KK skulle kunna få köra med oss även utan sitt KK.
Han / hon blir ju knappast sämre förare på banan för att inte kortet finns i plånboken.

P.S. Kommer att lämna diskussionen nu då jag redan vet hur den slutar. D.S.

fullt förståligt resonemang, men om jag har körkort och blir av med det så är det bara att skaffa licens o köra vidare? oavsett grupp.
Svaret på din fråga bör vara, ja.
 
Last edited:

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
1. Vi kanske inte ska kontrollera nånting alls? Öppen depå hädanefter, låt alla göra som dom vill...

2. Regeln gäller ju alla. Behåll körkortet o du är "home free".

3. Det är mkt möjligt men Sydskanes behöver inte uppmuntra olagligheter i alla fall. Vill du gasa, gasa av dig på bana. Rätt enkelt...

1. Tror du det var det jag mena så tror du fel

2. Regelen gäller inte alla lika

3 . Eller svårt

Jag lägger också ner här käns som om jag diskuterar med fel person just nu.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Väntade på den frågan.
Nej det jag menar är att en medlem som kört med oss (alltså visat upp sina färdigheter och förståelse för reglerna tidigare) och som haft oturen att förlora sitt KK skulle kunna få köra med oss även utan sitt KK.
Han / hon blir ju knappast sämre förare på banan för att inte kortet finns i plånboken.

P.S. Kommer att lämna diskussionen nu då jag redan vet hur den slutar. D.S.

Så skönt, då får jag sista ordet då :pannkyss

Problemet med ditt resonemang är inte resonemanget i sig utan riktningen på det. Det handlar inte om personens färdigheter på banan överhuvudtaget, utan om personens uppförande i trafiken. Såsom redan påpekats.

Jag är också nyfiken på om du kan nämna någon banåkningsarrangör som INTE kräver ett GILTIGT körkort.

1. Tror du det var det jag mena så tror du fel
Men det kan onekligen tolkas så och med ditt resonemang är det ju inte lönt att kontrollera någonting eftersom man ändå inte kan ha 100% koll.

gamle skrev:
2. Regelen gäller inte alla lika
I mina ögon slår den lika mot alla. Det är dig fritt att skaffa licens om du vill. Det är också dig fritt att kalkylera risken att bli av med körkortet o väga det mot att köra med Sydskanes Emse.

gamle skrev:
3 . Eller svårt
Fast, det är väldigt lätt. Allting handlar om val.

gamle skrev:
Jag lägger också ner här käns som om jag diskuterar med fel person just nu.

Frågan är varför en fråga som den här är så viktig för vissa när det inte ens drabbar 1% av medlemmarna i vår förening...
 
Last edited:

Swappe

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där onsdagsgasset passerar
Hoj
uhm.. ingen!
Ha ett par gatgrupper.
Ta bort licensmöjligheten, kolla bara på körkort rakt igenom.
Inga försäkringar gäller (som tidigare).
Strunta i att ni tappar ett par 14-åringar som inte har KK ännu. (no offense!)

Håll tidtagning och licens till en grupp.


/T
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Strunta i att ni tappar ett par 14-åringar som inte har KK ännu. (no offense!)

Håll tidtagning och licens till en grupp.


/T

Du är verkligen FÖR utveckling av sporten:va

Jag är också nyfiken på om du kan nämna någon banåkningsarrangör som INTE kräver ett GILTIGT körkort.

I princip alla som har vit grupp eller likn. Det är så du formulerar din fråga, och får då ett korrekt svar från mig istället.

PS Vad har hänt med SSEMSE? Har det blivit en förening för blivande diktator i ngt pytte land? Var det så jätte stora problem förr dvs 02-06? Eller är det någon form av makt känsla som avspeglas i styrelsen, eller rättare sagt, dig Corben!!. Svar från Hans el Jane är kort/rakt/ärligt - från dig är det bara "jag vet bäst" fasoner som innebär att respekten för dig som person försvinner helt, vilket du kommer att märka förr eller senare från medlemmar. Jag trodde att SSEMSE var en förening där problem löses med medlemmar och inte genom att ha en ställning där "det jag säger är lag"....långt DS
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ärligt talat tycker jag att det är en märklig diskussion som pågår här. Har jag förstått saken rätt så blandar ni licensåkare med vanliga gatåkare i alla grupper för att hålla nere hastighetsskillnaderna ute på banan. Det är ett ädelt motiv men gör samtidigt det helt omöjligt för en gatåkare att få någon som helst chans till ersättning i samband med en olycka. Försäkringsbolaget kan helt enkelt fråga vad man gör bland licensåkare och därmed stänga dörren helt och hållet för försäkringstagaren. Inte vidare smart. De gör en bedömning från fall till fall har jag hört även om de utåt sätt säger blankt nej. Om jag hade råkat ut för en olycka på banan hade jag anmält det till försäkringsbolaget för att få det prövat trots att jag kör med inställningen att försäkringen mest troligt inte gäller. Det här är en fråga mellan försäkringsbolaget och försäkringstagaren ingen annan. Tycker inte att banarrangören i det här fallet sydskanes bör sätta ribban genom att blanda licensåkare och gatåkare som man nu gjort. Det är min personliga uppfattning och den står fast.

När det gäller körkortsfrågan så behöver en licensåkare inte ha något giltigt körkort för att få köra. Det är väl hela syftet med licensen förutom tävlingsambitionen och det personskydd som ingår? Rent hypotetiskt borde det därmed vara möjligt för en licensåkare med indraget körkort att få delta i föreningens körningar likväl som en minderårig licensåkare utan körkortsinnehav. Vad gör licensåkaren med indraget körkort mer lämplig att få delta än en gatåkare med indraget körkort? Vore det så att grupperna var separata så vore svaret självklart, men som det ser ut nu är jag inte lika säker längre. Notera att jag inte på något sätt förespråkar att en gatåkare utan körkort bör få delta i föreningens körningar. Det säger sig själv. Detta resonemang får mig ännu mer övertygad om att det är fel att blanda ihop grupperna för att få ner hastighetsskillnaderna. Har olyckorna minskat jämfört med tidigare innan förändringarna genomfördes?

Var inte hela syftet med föreningen att gatåkare skulle ägna sig åt "trafikövning" under säkrare omständigheter än ute i trafiken med en separat licensgrupp för de som har andra ambitioner? Följer man trådarna som publicerats så verkar det mer eller mindre ha blivit en förening för licensåkare där risken för de vanliga gatåkarna har kommit i skymundan. Själv har jag inga som helst tävlingsambitioner. Om så vore fallet hade jag gått med i en klubb som endast sysslar med det fullt ut. Kör jag bana är det för att jag vill utveckla mig som förare under så säkra omständigheter det möjligen går där deltagarna visar varandra hänsyn och respekt.
 

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Tack för ett mycket bra inlägg


Ärligt talat tycker jag att det är en märklig diskussion som pågår här. Har jag förstått saken rätt så blandar ni licensåkare med vanliga gatåkare i alla grupper för att hålla nere hastighetsskillnaderna ute på banan. Det är ett ädelt motiv men gör samtidigt det helt omöjligt för en gatåkare att få någon som helst chans till ersättning i samband med en olycka. Försäkringsbolaget kan helt enkelt fråga vad man gör bland licensåkare och därmed stänga dörren helt och hållet för försäkringstagaren. Inte vidare smart. De gör en bedömning från fall till fall har jag hört även om de utåt sätt säger blankt nej. Om jag hade råkat ut för en olycka på banan hade jag anmält det till försäkringsbolaget för att få det prövat trots att jag kör med inställningen att försäkringen mest troligt inte gäller. Det här är en fråga mellan försäkringsbolaget och försäkringstagaren ingen annan. Tycker inte att banarrangören i det här fallet sydskanes bör sätta ribban genom att blanda licensåkare och gatåkare som man nu gjort. Det är min personliga uppfattning och den står fast.

När det gäller körkortsfrågan så behöver en licensåkare inte ha något giltigt körkort för att få köra. Det är väl hela syftet med licensen förutom tävlingsambitionen och det personskydd som ingår? Rent hypotetiskt borde det därmed vara möjligt för en licensåkare med indraget körkort att få delta i föreningens körningar likväl som en minderårig licensåkare utan körkortsinnehav. Vad gör licensåkaren med indraget körkort mer lämplig att få delta än en gatåkare med indraget körkort? Vore det så att grupperna var separata så vore svaret självklart, men som det ser ut nu är jag inte lika säker längre. Notera att jag inte på något sätt förespråkar att en gatåkare utan körkort bör få delta i föreningens körningar. Det säger sig själv. Detta resonemang får mig ännu mer övertygad om att det är fel att blanda ihop grupperna för att få ner hastighetsskillnaderna. Har olyckorna minskat jämfört med tidigare innan förändringarna genomfördes?

Var inte hela syftet med föreningen att gatåkare skulle ägna sig åt "trafikövning" under säkrare omständigheter än ute i trafiken med en separat licensgrupp för de som har andra ambitioner? Följer man trådarna som publicerats så verkar det mer eller mindre ha blivit en förening för licensåkare där risken för de vanliga gatåkarna har kommit i skymundan. Själv har jag inga som helst tävlingsambitioner. Om så vore fallet hade jag gått med i en klubb som endast sysslar med det fullt ut. Kör jag bana är det för att jag vill utveckla mig som förare under så säkra omständigheter det möjligen går där deltagarna visar varandra hänsyn och respekt.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6

en liten fråga... Kan du på rak arm säga någon som har kört med "Licens" i annan grupp än vit.
Eller menar du att det finns oregistrerade hojar i andra grupper än vit?

Och vad gör man när hela den vita gruppen kommer fram till dig och säger att de vill ha bort en förare som kör långsamt?


En liten tanke om detta är hur det ser ut i trafiken...inte alla som har körkort, försäkring, besiktigade fordon där, och ändå kör man där varje dag..
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
en liten fråga... Kan du på rak arm säga någon som har kört med "Licens" i annan grupp än vit.
Eller menar du att det finns oregistrerade hojar i andra grupper än vit?

Och vad gör man när hela den vita gruppen kommer fram till dig och säger att de vill ha bort en förare som kör långsamt?


En liten tanke om detta är hur det ser ut i trafiken...inte alla som har körkort, försäkring, besiktigade fordon där, och ändå kör man där varje dag..

Inte för att vara elak men varför ska man ge sig ut på bana och gasa av sig om det nu ska representera den dagliga trafiken???
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
I princip alla som har vit grupp eller likn. Det är så du formulerar din fråga, och får då ett korrekt svar från mig istället.
Alright.

PS Vad har hänt med SSEMSE? Har det blivit en förening för blivande diktator i ngt pytte land? Var det så jätte stora problem förr dvs 02-06? Eller är det någon form av makt känsla som avspeglas i styrelsen, eller rättare sagt, dig Corben!!. Svar från Hans el Jane är kort/rakt/ärligt - från dig är det bara "jag vet bäst" fasoner som innebär att respekten för dig som person försvinner helt, vilket du kommer att märka förr eller senare från medlemmar. Jag trodde att SSEMSE var en förening där problem löses med medlemmar och inte genom att ha en ställning där "det jag säger är lag"....långt DS

Som jag skriver i min signatur så uttrycker jag min helt personliga åsikt. Det är möjligt det är fel, eller svårtolkat, men jag tycker ju att även om jag ingår i styrelsen så bör jag få ha en personlig åsikt.

Jag tycker inte jag uttrycker "Jag-vet-bäst"-fasoner, däremot visar jag på att dom beslut som är tagna är tagna med stor eftertanke och logik. Det finns mao mer än en tanke bakom dom beslut som tas och därmed finns det också svar till väldigt många av dom frågeställningar som ställs. Om det uppfattas som "Jag vet allt" så är det alltså inte menat så.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Detta resonemang får mig ännu mer övertygad om att det är fel att blanda ihop grupperna för att få ner hastighetsskillnaderna. Har olyckorna minskat jämfört med tidigare innan förändringarna genomfördes?
Om olyckorna har minskat kan jga inte svara på men min personliga reflektion är att grupperna har blivit en aning mer harmoniska med Vit-grupp som den absolut snabbaste och inte den cirkus som den var förra året.

Var inte hela syftet med föreningen att gatåkare skulle ägna sig åt "trafikövning" under säkrare omständigheter än ute i trafiken med en separat licensgrupp för de som har andra ambitioner? Följer man trådarna som publicerats så verkar det mer eller mindre ha blivit en förening för licensåkare där risken för de vanliga gatåkarna har kommit i skymundan. Själv har jag inga som helst tävlingsambitioner. Om så vore fallet hade jag gått med i en klubb som endast sysslar med det fullt ut. Kör jag bana är det för att jag vill utveckla mig som förare under så säkra omständigheter det möjligen går där deltagarna visar varandra hänsyn och respekt.
Jag håller inte med även om vissa enstaka individer här gärna riktar diskussionen åt det hållet.
Sydskanes Emse är till för ALLA som vill köra hoj på bana. Licensförare eller inte. Eftersom alla grupper har instruktörer som hjälper dig om du vill ha hjälp så blir det ju en "trafikövning", även om inte alla använder sin kunskap i trafiken. Någon renodlad tävlingsorganisation vill i alla fall inte jag ha.
Jag vill att alla ska kunna ha roligt tillsammans.

Jag tycker att Sydskanes Emse erbjuder så säkra omständigheter det går där deltagarna visar hänsyn till varandra och respekt.
Men respekten visas för individen, inte för vilken typ av hoj personen har, eller om försäkring finns eller inte.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top