"Inför Sverigekort"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vanligt att de som bor långt från Tokholma inte kan hålla isär det.
De tror också ofta att alla som rör sig bara bor några hållplatser bort och således inte behöver ha bråttom när det kommer bussar och tåg hela tiden. Att invånare i länet kan bo 6 mil bort med en restid på upp till två timmar är inte lika känd kunskap.
Men åsikter trumfar fakta. Särskilt om de med åsikter är fler! :hihi

Jag sökte nu på kollktivtrafik på google maps, det fanns avgångar från Järfälla 21:33 21:48 22:03 22:18.

En söndagkväll....

Visst, man kanske inte kan åka pendeltåg varje gång, men det finns annan kollektivtrafik också.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag sökte nu på kollktivtrafik på google maps, det fanns avgångar från Järfälla 21:33 21:48 22:03 22:18.

En söndagkväll....

Visst, man kanske inte kan åka pendeltåg varje gång, men det finns annan kollektivtrafik också.

Jättebra om man bor nära en pendeltågsstation längs den linjen och ska hem från Järfälla en söndag.

Men det hjälper föga med kvartstrafik på pendeln om anslutningsbussen i bästa fall går en gång i timmen. Lägg sedan till byte av pendeltåg så kräver det riktig planering. Behöver du byta efter 75 minuter måste du köpa ny biljett också, som straff för att du reser så långt.

Att tycka att det finns annan kollektivtrafik hjälper inte, den måste finnas också.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Allt till alla? Jag funderar på att flytta så jag bor lite mer off. Lugnt och skönt, naturen in på knuten. Inga grannar i närheten och inga problem med parkering. Allt detta för en mindre summa än jag nu betalar i stan.

Kommer jag efter flytten kräva att ni andra skattebetalare ska bekosta lokaltrafik med 15 minuters mellanrum fram till min dörr? En kvart till vårdcentral, socialkontor, dagis, skola, besiktning, affär, bensinstation? Nej.

Det finns inget som är gratis. Någon betalar. Och när någon köper saker till andra, för andras pengar, så är incitamenten som lägst för att köpa något bra.

Det blir ju dessutom helt barrockt när de inom Stockholms län, med bäst lokaltrafik i landet, är de som gnäller. Köp en bil, tanka fullt och sossa mindre. Glöm inte att ta av offerkoftan.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Man får hoppas att om inte kollektivtrafiken i huvudstaden passar att man då är en av de extremt sällsynta här på forumet som kör riktig "SportHoj". Då kan köra med den istället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man får hoppas att om inte kollektivtrafiken i huvudstaden passar att man då är en av de extremt sällsynta här på forumet som kör riktig "SportHoj". Då kan köra med den istället.
Själv pendlar jag med nakenhoj inne i tokholm, för jag är lite pervo. Även om jag nu kan ta ett tåg hemifrån en gång i halvtimmen, och sedan gå eller åka såndär gheyscooter till var jag ska inne i staaaan.
Fast, när jag bodde utanför byhålan så var det bara att ta bil, hoj eller velociped den där milen in till kollektivbestraffningstrafiken, för det fanns ingen ute på landet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att tycka att det inte finns kollektivtrafik gör inte att den inte finns.

Den är bäst i landet i Stockholmsområdet
Helt rätt, utan humor är man slut! :krama

Att din verklighet inte är samma som min verklighet betyder ju inte att din verklighet är fel, bara en annan verklighet! :hihi

Att kollektivtrafiken finns och är bäst i Stockholmsområdet kan man tycka, synd bara att min verklighet inte är lika bra när det gäller kollektivtrafik som man kan tycka borde vara. :crash
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När man (som nu) råkar vara neråt meeeelardalen slås man ju av att det FINNS fungerande kollektivtrafik, vägarna är skapligt släta och man förflyttar sig hur mycket man vill för någon tusing i månaden.

Alltså vad KLAGAR ni över? :va
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
När man (som nu) råkar vara neråt meeeelardalen slås man ju av att det FINNS fungerande kollektivtrafik, vägarna är skapligt släta och man förflyttar sig hur mycket man vill för någon tusing i månaden.

Alltså vad KLAGAR ni över? :va
Inte för att jag bor vid Mälaren, men det är nog inte folk här som klagar utan hippies från jag-ska-ha-allt-och-nån-annan-ska-betala generationen som är igång. Ungefär lika relevant som när "rädda våtmarkerna" stör möten i riksdagshuset.

Eller min 50-ish årige kollega flexar ut två timmar för att kunna dra ner till city och strejka för klimatet. Hur strejkigt är det att flexa? :va Som att råna banken på pengar man precis gett dem för att ge mig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
2015 lades lokaltrafiken ner i Lycksele, den låg nere i sju år, sedan återupptogs den med start augusti 2022.

I diskutionen om kostnader skulle det kosta 300.000/år att köra en busslinje, men det dubbla med en elbuss.

Man valde givetvis en elbuss.

Nu läggs lokaltrafiken ner igen då den inte blev lönsam????

Vem kunde ha anat, folk har vant sig av med att åka buss, eftersom det är sju år sedan det fungerade, man startar upp en linje igen med väldigt begränsade avgångångar i mindre än ett år, och man beslutar att det är för få som åker buss.

Kunde man kanske ha kört begagnad dieselbuss i två år istället för att se om Lyckseleborna lärde sig att åka buss igen när det finns en att åka med?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Grejen med kollektivtrafik är att det måste finnas ett kollektiv att trafikera runt med så det funkar generellt bäst där folk finns skapligt mycket iaf.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top