Hela landet är nog att ta i. Det har jag svårt att se att någon skulle vara intresserad av.Varför skulle man vilja köpa ett kort som gäller i hela landet? Möjligen om man vill "bussluffa" genom landet och kolla in Pite havsbad som tonåring, men hur stort är behovet? Jag är inte emot iden som sådan. Det hade väl varit trevligt att som ung och äventyrslysten lägga en månad på att åka buss genom landet (eller?).
Däremot skulle det nog vara intressant för en del om man skulle lösa problemet med att folk ibland behöver resa över länsgränserna.
Som exempel. Om jag skall resa med sl så kostar en biljett ca 40 kr.
Om resan går över länsgränsen. Dvs jag ska till knivsta (1 station över länsgränsen) så kostar biljetten istället 125 kr.
Köper jag månadskort så blir skillnaden lite mindre 1150 för SL och om jag vill kunna resa till någon station inom uppsala län så blir det 1850.
Men tittar man på extremfallet som exempelvis en boende i knivsta som jobbar på arlanda så är det en station på pendeltåget. Tyvärr går den över länsgränsen vilket leder till att en enkelbiljett för den resan blir 125 och månadskortet blir 1850 kr pga att man måste betala fullt pris för båda regionerna. En resa på 15 km som tar 15 min med bil eller 10 minuter med pendeltåg.
Så det skulle absolut kunna vara intressant för många om man kunde lösa problematiken med att det blir rejält mycket dyrare så fort man skall över länsgränser. Speciellt som det nog finns en hel del som bor nära en länsgräns och jobbar i angränsande län som därför väljer bort kollektivtrafik även om den fungerar bra bara för att det inte är ekonomiskt tillräckligt fördelaktigt.