"Inför Sverigekort"

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför skulle man vilja köpa ett kort som gäller i hela landet? Möjligen om man vill "bussluffa" genom landet och kolla in Pite havsbad som tonåring, men hur stort är behovet? Jag är inte emot iden som sådan. Det hade väl varit trevligt att som ung och äventyrslysten lägga en månad på att åka buss genom landet (eller?).
Hela landet är nog att ta i. Det har jag svårt att se att någon skulle vara intresserad av.
Däremot skulle det nog vara intressant för en del om man skulle lösa problemet med att folk ibland behöver resa över länsgränserna.
Som exempel. Om jag skall resa med sl så kostar en biljett ca 40 kr.
Om resan går över länsgränsen. Dvs jag ska till knivsta (1 station över länsgränsen) så kostar biljetten istället 125 kr.
Köper jag månadskort så blir skillnaden lite mindre 1150 för SL och om jag vill kunna resa till någon station inom uppsala län så blir det 1850.

Men tittar man på extremfallet som exempelvis en boende i knivsta som jobbar på arlanda så är det en station på pendeltåget. Tyvärr går den över länsgränsen vilket leder till att en enkelbiljett för den resan blir 125 och månadskortet blir 1850 kr pga att man måste betala fullt pris för båda regionerna. En resa på 15 km som tar 15 min med bil eller 10 minuter med pendeltåg.

Så det skulle absolut kunna vara intressant för många om man kunde lösa problematiken med att det blir rejält mycket dyrare så fort man skall över länsgränser. Speciellt som det nog finns en hel del som bor nära en länsgräns och jobbar i angränsande län som därför väljer bort kollektivtrafik även om den fungerar bra bara för att det inte är ekonomiskt tillräckligt fördelaktigt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om någon har uppfunnit billig lokaltrafik som gör att alla kostnader täcks för 10kr/dag så är jag för det.

I verkligheten är det någon annan som betalar mellanskillnaden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ett årskort på SL kostar väl 18-19 tusen.
Dom säljs för hälften till kund.
Hur ska då mindre än en fjärdedel av det räcka till ett kort som täcker all kollektivtrafik i hela landet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om någon har uppfunnit billig lokaltrafik som gör att alla kostnader täcks för 10kr/dag så är jag för det.

I verkligheten är det någon annan som betalar mellanskillnaden.
1683197728172.png
Nåt sånt? Byggt av folk som väntar på jobb i arbetsförnedringens köer?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ett årskort på SL kostar väl 18-19 tusen.
Dom säljs för hälften till kund.
Hur ska då mindre än en fjärdedel av det räcka till ett kort som täcker all kollektivtrafik i hela landet?
Nja. biljettintäckterna står för ca 45% av kostnaderna. Resten är finansierat av skatt och reklamintäkter. Jag har för mig att siffrorna är att man har 8-9 miljarder i biljettintäkter och de totala kostnaderna är ca 20 miljarder.
Ett årskort kostar 9500 vilket betyder att den totala kostnaden är lite över 20 000 kr.
Ett månadskort kostar 1000 kr vilket betyder att den totala kostnaden är ca 2100 kr.

Det är ju tyvärr inte så mycket värt om man inte kan lita på att pendeltågen går i tid. I vanliga fall så har dom ju problem så fort det blir minusgrader eller om det faller löv men på sistone har dom dessutom bestämt sig för att tvärtemot en dom i förvaltningsrätten för ett antal år sedan som förbjöd ensamarbete på pendeltågen ska införa ensamarbete vilket resulterat i en hel del inställda tåg pga vilda strejker, utlysta strejker och blockader med följd att en del av mina kollegor har fått lägga över 2 timmar på att ta sig till jobbet när det i vanliga fall ska ta under 30. Då är man glad att man är lat och åker bil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju tyvärr inte så mycket värt om man inte kan lita på att pendeltågen går i tid.

Går i tid?
Det är ju för f-n 4-15 minuter emellan, om dom inte går tid så står man ju på peronngen redan när föregående försenade tåg kommer förbi?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men tittar man på extremfallet som exempelvis en boende i knivsta som jobbar på arlanda så är det en station på pendeltåget.
Tittar man på extremfallen utanför Stockholm så finns det ingen kollektivtrafik alls, oavsett pris.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tycker gott att sossarna i storstäderna kan betala för sig själva när det gäller att ta sig till och från jobbet, typ så som vi andra gör.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tycker gott att sossarna i storstäderna kan betala för sig själva när det gäller att ta sig till och från jobbet, typ så som vi andra gör.
Fast nu var det MP på Södermalm som behövde göra detsamma, och då är det faktiskt ett riksintresse.

Hur ska de annars komma till fredagsstrejken?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tittar man på extremfallen utanför Stockholm så finns det ingen kollektivtrafik alls, oavsett pris.
Sant. Här finns det i alla fall kollektivtrafik även om den strular mer än lovligt emellanåt. Men bor man på landsbygden så kan det hända att det finns inga eller extremt små möjligheter att åka kollektivt.
Min farsa bodde rätt länge precis på gränsen mellan falun och borlänge och dit var det stört omöjligt att åka kollektivt. Det gick en buss mot falun på morgonen och en buss hem på eftermiddag/kväll vilket betyder att man ska ha rejält med tur om det ska matcha med ens arbetstider.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sant. Här finns det i alla fall kollektivtrafik även om den strular mer än lovligt emellanåt. Men bor man på landsbygden så kan det hända att det finns inga eller extremt små möjligheter att åka kollektivt.
Min farsa bodde rätt länge precis på gränsen mellan falun och borlänge och dit var det stört omöjligt att åka kollektivt. Det gick en buss mot falun på morgonen och en buss hem på eftermiddag/kväll vilket betyder att man ska ha rejält med tur om det ska matcha med ens arbetstider.
Jag bor i utkanten av länet och betalar lika mycket som de på Knivsöder. De vill ha lägre pris än oss som reser långt med sämre turtäthet. Det tycker de inte är "rättvis prissättning" när vi åker längre. :finger
Men när jag tar min motorcykel behöver jag inte köra i en halvtimme innan jag hittar en krokig väg! :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Går i tid?
Det är ju för f-n 4-15 minuter emellan, om dom inte går tid så står man ju på peronngen redan när föregående försenade tåg kommer förbi?
Nu tänker du på tunnelbanan tror jag, det är något annat.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu tänker du på tunnelbanan tror jag, det är något annat.

Vanligt att de som bor långt från Tokholma inte kan hålla isär det.
De tror också ofta att alla som rör sig bara bor några hållplatser bort och således inte behöver ha bråttom när det kommer bussar och tåg hela tiden. Att invånare i länet kan bo 6 mil bort med en restid på upp till två timmar är inte lika känd kunskap.
Men åsikter trumfar fakta. Särskilt om de med åsikter är fler! :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om någon har uppfunnit billig lokaltrafik som gör att alla kostnader täcks för 10kr/dag så är jag för det.

I verkligheten är det någon annan som betalar mellanskillnaden.
Om alla får medborgarlön istället så är ju lönekostnaderna noll, sen tar man bort alla former av inhyrda väktare och kontrollanter så är det noll där också. Självklart ingen städning, underhåll eller inköp av nya tåg. Till slut är det bara elen kvar, och den borde väl gå att betala för en tia om dagen?

Teknisk skuld? Nejdå, kalla kollektivtrafiken för vintage bara så är nog stora delar av södermalmsborna villiga att betala det dubbla bara för att få åka med skrotet.
Sant. Här finns det i alla fall kollektivtrafik även om den strular mer än lovligt emellanåt. Men bor man på landsbygden så kan det hända att det finns inga eller extremt små möjligheter att åka kollektivt.
Min farsa bodde rätt länge precis på gränsen mellan falun och borlänge och dit var det stört omöjligt att åka kollektivt. Det gick en buss mot falun på morgonen och en buss hem på eftermiddag/kväll vilket betyder att man ska ha rejält med tur om det ska matcha med ens arbetstider.
Jag drömmer om att köpa loss släktgården och flytta norrut, men det är samma där, någon enstaka buss förmiddag och eftermiddag, så 1,5-2h restid med dom få som går, med massor med byten, eller en halvtimme med bil, enkel väg. Hur många förståsigpåare som vill att alla ska åka kollektivtrafik skulle själva välja ett alternativ som innebär 2-3h extra restid varje dag? Eller menar dom att ALLA ska bo i ett höghus, och jobba inom 5 minuters promenad från hemmet? Det vrålar ju inte alls Sovjet, där man har en stad som gör bilar, en som gör stålbalkar, en som gör AK-47or osv. Men visst, då kan vi riva lite hus i Stockholm då, och flytta in lite fabriker där, för att minska restiderna för industriarbetarna.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Eller menar dom att ALLA ska bo i ett höghus, och jobba inom 5 minuters promenad från hemmet? Det vrålar ju inte alls Sovjet, där man har en stad som gör bilar, en som gör stålbalkar, en som gör AK-47or osv. Men visst, då kan vi riva lite hus i Stockholm då, och flytta in lite fabriker där, för att minska restiderna för industriarbetarna.
Tjaa. Vi har ett nytt koncept i stan.
Googla "15-minute city".

Social ingenjörskonst när den är som bäst.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Någon tycker att vi alla ska bo i större städer, som om vi alla vore myror och städerna myrstacken. Men det känns lite för optimistiskt för att kunna bli möjligt. Det verkar som att människan, även om vi är flockdjur, gillar bäst att leva i mindre samhällen som byar och småstäder.

Frågan är om inte storstäderna kommer att vittra sönder och blir stora döda ruiner så småningom när dom blir för stora och omöjliga att administrera.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Någon tycker att vi alla ska bo i större städer, som om vi alla vore myror och städerna myrstacken. Men det känns lite för optimistiskt för att kunna bli möjligt. Det verkar som att människan, även om vi är flockdjur, gillar bäst att leva i mindre samhällen som byar och småstäder.

Frågan är om inte storstäderna kommer att vittra sönder och blir stora döda ruiner så småningom när dom blir för stora och omöjliga att administrera.
Det är ju också mindre flockar som vi kan hantera socialt, där man har en relation till andra flockmedlemmar, och där det finns sociala skyddsnät och kontrollfunktioner. I en storstad anonymiseras alla, vilket frodar ignorans och egoism.

Först blev det höghus, sen kallades det miljonprogrammet och nu förtätning, lite mer anonymt, men samma koncept, att massförvara människor till lägsta möjliga kostnad, och där individens väl och ve saknar betydelse.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ordet "leva" är intressant. Vad säger det egentligen och vad bakar vi in när vi använder det ordet i sociala sammanhang/i bredare bemärkelse.

Uttrycket "...lever och frodas" hör man ju ibland och sista ordet där är väl ganska talande. Att leva må vara en sak, men sen då?

Att någon (över)lever är inte riktigt samma sak som att denne lever.
Att något hålls levande är inte riktigt samma sak som att detta något lever.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
att massförvara människor till lägsta möjliga kostnad, och där individens väl och ve saknar betydelse
Jag fick precis en dystopisk vision av dom orden, det stämmer ju. Men så tänker jag på var professor Malcolm sa i Jurassic Park 1994; "Life will find a way".

Vi är levande människor från början, inte dumma sillar man kan lägga in i små burkar. Så någonstans kommer det slå tillbaka mot dom inskränkta hjärnor som planerar storstadslivet. Så länge vi fortfarande är fria människor som tänker själva kommer ingen makt att kuva vår strävan efter livskvalitet.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top