Inför vintern - automagisk kedjesmörjare

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har en polare somkörde en mc bud , dom sa att det var stor skillnad med scottoiler i livslängd iaf

Läste i nån av de engelska tidningarna om ett MC bud i London.
Körde en Suzuki GSX-R 1000 så jag gissar att den kedjan väl aldrig utnyttjats som det var tänkt i Londontrafiken.
Han smorde kedjan efter varje arbetsdag med begagnad motorolja från hojen.
Hade vid intervjun kört 60000miles, dvs ca 10000mil på samma kedja,
Kedjan som satt på vid leveransen från Suzuki.
Jag gör i stort likadant, när hojen ställs in i garaget, upp på bakre depåstöd, tidningar på golvet och fram med oljekannan.
Den stora fördelen tycker jag är att det är lätt torka av bakfälgen från oljestänket.
På långresor smörjning med Biltema Racing. Som är svår få av bakfälgen. Fodrar lampolja för att släppa.
Varför jag smörjer O-ringstätad kedja ?
För att minska slitaget på kedjans utsida och dreven, gissar olja mellan dom kan göra nytta.
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Säger det igen:

Smörjan bör (skall) appliceras på insidan av länkplattan/orna, för att den ska kunna ta sig in mellan kedjerullen och 'niten'.
Att smörja o/x/z-ringarna lär knappast ha någon större inverkan, eftersom den lilla gummitätningen finns där just för att täta från smuts utifrån.
Smörja PÅ rullarnas utsida får följden, som någon skrev, att det drar åt sig damm/smuts och sliter onödigt på kransarna/kedjan.

Jag använder gammalt hederligt kedjelås med clips. Fördelen med detta är att det är superenkelt att demontera kedjan, för att lägga den i en hink med lampolja. Borstar kedjan så noga jag orkar/har tid till, hänger den på en krok i 'tacKetT' och blåser den torr med tryckluft.
Därefter (om jag har tid) droppar jag 1 droppe spillolja på insidan av länkplattorna där de 'möter' varje rulle. Annars blir det Castrol chain lube, vilket jag har med mig på långresor.

Min erfarenhet av V-twinnar (KTM 990 och V-Strom 1000) är att de mår bäst av lite smörja ungefär var 30-40 mil (under torra väderförhållanden). Särskilt på KTM'en är det en otrolig skillnad på 'mjukheten i gången' när man kör med kedjan nysmord jämfört mot osmord.
En ny kedja/kransar är överlägset det effektivaste för att slippa slammer och annat obehag.

(Har kört x000 km med clips-kedjelås utan att något fel har inträffat. Tänker inte rekommendera detta - berättar bara mina egna erfarenheter. Det krävs att man har stenkoll på clipset så att det inte slits för mycket och går sönder. Hellre byta ett clips 2 ggr per säsong/på en kedjas livslängd än att låta kedjelåset ramla bort och kedjan slår sönder motorblock m.m.
Just ja, anledningen till att clipset slits är, ivf på KTM 990, att kedjan blir bredare med clipslås och det 'slipar' därmed mot kedjestyrargummit/svingskyddet och sliter på låsblecket. Själv skar jag bort någon mm från svingskyddets vänstra 'vägg' - det fungerar helt ok.)

/H
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har kört x000 km med clips-kedjelås utan att något fel har inträffat. Tänker inte rekommendera detta - berättar bara mina egna erfarenheter. Det krävs att man har stenkoll på clipset så att det inte slits för mycket och går sönder. Hellre byta ett clips 2 ggr per säsong/på en kedjas livslängd än att låta kedjelåset ramla bort och kedjan slår sönder motorblock m.m.
Just ja, anledningen till att clipset slits är, ivf på KTM 990, att kedjan blir bredare med clipslås och det 'slipar' därmed mot kedjestyrargummit/svingskyddet och sliter på låsblecket. Själv skar jag bort någon mm från svingskyddets vänstra 'vägg' - det fungerar helt ok.)
/H

Intressant att Clipset slits ! Kan förklara en del kedjebrott !
Vad det gäller att olja på utsidan av kedjan drar åt sig sand och smuts kan det nog stämma för under skyddet över främre kedjedrevet brukar det vara en blandning av olja och sand fastkletat när jag öppnar det för rengöring.
Däremot har jag aldrig sett sand på kedjan.
Och hur sand / smuts skulle kunna hålla sig fast på kedjan på en hoj som körs på landsväg sommartid förstår jag inte.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant att Clipset slits ! Kan förklara en del kedjebrott !
Vad det gäller att olja på utsidan av kedjan drar åt sig sand och smuts kan det nog stämma för under skyddet över främre kedjedrevet brukar det vara en blandning av olja och sand fastkletat när jag öppnar det för rengöring.
Däremot har jag aldrig sett sand på kedjan.
Och hur sand / smuts skulle kunna hålla sig fast på kedjan på en hoj som körs på landsväg sommartid förstår jag inte.

Det har hänt att min kedja är ut som asfalt, när det varit extra jävligt väder på pendlingen i någon vecka eller två.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det har hänt att min kedja är ut som asfalt, när det varit extra jävligt väder på pendlingen i någon vecka eller två.

OK, jag själv tar bara ut hojen för inspirerad körning på traktens småvägar eller snabb touring.
Och då fastnar inte nått på kedjan.
Kanske för jag smörjer med motorolja hemma i garaget enligt Suzukis rekommendation I Service Manual till GSX1300R -08.
Pendling, ja det blir trampcykel i bra väder 6km enkel eller spårvagn och buss i dåligt.
Köra MC (eller bil) genom Göteborg. Inte frivilligt.
Här råder kaos. Trafikverket och alla stans politiker utom SD jobbar med att bygga en järnvägstunnel genom lera. Man räknar med att miljömässigt ska bygget vara betalt om 50 (femtio) år. Genom att jämföra tåg på grön el med bilar på bensin.

Och för att klara det måste "man" stänga av gatorna. Och då blir det kaos när någon gata inte längre fungerar. För det finns inte längre alternativ. Exempel.
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/trafikkaos-vid-åkareplatsen-1.9837493
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/kaos-i-kollektivtrafiken-i-centrala-göteborg-1.6019639
Eget exempel ,
Fredag kl 1600 startar från Majorna för att köra mot Angered (20km)
och vidare på småvägarna förbi Gråbo, Nossebro och vidare upp mot Karlskoga och Gelleråsen. 2 timmar till Angered.
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
'Ulvhamne'
'..min kedja är ut som asfalt,' ? Förstår inte vad du menar att 'är ut som asfalt'.

/H
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top