Info om CBR 929-00 *tack*

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Vill veta allt om dessa hojar!

Fördelar.. :rolleyes:

Fel/Brister?

Vilka färgkominationer fanns på denna modell som svensksåld?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tycker personlign styret på CBR929an är för touring. Dock tycker jag hojen ser rätt ok ut.

Den är rätt OK stark. Inga monster men den levererar när du vill.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Färger:
2000
Svart/Silver
Röd/Vit/Blå
Gul/Blå

2001
Röd/Vit/Blå, fast snyggare än 00.
Silver
Gul/Svart
Blå/Silver

Tror det var alla...

De åtgärdar kopplingkorg och soppaslang (tror jag det var) på garantin. Annars är det väl inga direkt kända brister.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Iceman1975 skrev:
Vill veta allt om dessa hojar!

Fördelar.. :rolleyes:

Fel/Brister?

Vilka färgkominationer fanns på denna modell som svensksåld?

Oerhört snäll, förlåtande och lättkörd (till en viss gräns, som alla andra hojar). Fjädringen/chassiet räcker till för det mesta, hård bankörning avslöjar lite brister (styrfladder, ormande vid inbromsning). Vill gärna ha Michelin-däck för att funka riktigt bra.

Lite tråkig av/på-effekt vid gaspådrag, p.g.a. insprutningen, och den "bluddrar" under 3000 rpm (insprutningen?). Lite slö från lågvarv, men vid 7000 rpm drämmer den till ordentligt (original). Ganska törstig vid entusiastisk körning. Lite grovhuggen växellåda.

Superbromsar, men originalbromsslangarna är kass, stålomspunnet gör susen.

Garantiåtgärder enligt ovan (www.rrzone.com är definitivt sidan som gäller).

Är förövrigt en fin "rödljushoj", toppar 139 km/h på ettan!

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Hoj
En liten svart
=köp!

Så kan man ju tillägga att det går sagolikt att veckohandla när man kör Bläjd. Kombiutrymmet under passagerarsitsen rymmer det mesta.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Oj, hur mycket info vill du ha? :)

Snäll, rolig, lättkörd, allt fungerar som man tror, reglage sitter där dom skall och man behöver ingen större invänjning med den för att känna sig hemma . It´s a Honda :tummenupp

Liten och lätt, ett plus, sitt på en och "väg den" lite från höger och vänster får du se, stor skillnad mot tex din nuvarande hoj.

Pålitlig (5års garantin) jag tycker den både känns och utrstrålar kvalité. Det är min hitills roligaste motorcykel. Jag har inte haft något som helst problem med den och det ena jag fått åtgärda på den är en lampa som gått och naturligtvis däck.

Kanon bromsar (även om jag inte har stålomspunnet).

Skön motor, går klart bra, 152hk borde tillfredställa och räcka för dom flesta. Levereras mjukt och med en klar kick över 6000rpm där den börjar dra rätt hårt. Även vid kröning på tex 6:e växeln på motorväg så skickar den på rätt bra vid tex en omkörning, man behöver inte direkt växla ner iaf.

Den ryckiga gången kan till viss del finnas på 2000 modellen, detta åtgärdades till 2001 modellen men är absolut inget problem, den kan rycka lite lite vid ett visst varvtal men man "lär sig" köra den och vet sen hur den fungerar och hur man undviker det, med rätt hand så smyger man lätt förbi det. Ingen vits att leta efter en 01 modell bara för det.

Om jag skall klaga på något...hmm... möjligtvis backspeglarna som funkar till viss del men du ser mer av armarna/armbågarna än vägen bakom, detta är väl ingen nyhet på sporthojar dock som är rätt smala och kompakta. Sen kan den vibrera lite lite vid något visst varvtal vid långkörning, men absolut inte något hinder eller att jämföra med tex en twin :3freak där man blir lite mer omskakad.

Jo, kåpglaset, den är i lägsta laget i original tycker jag som köpte en lite bredare (GP500) och det känns bättre efter det (jag är ca 172cm lång) fundera på om det är något för dig också?

Jag har kört bana, långt, kort, pendlat till jobbet, fort, sakta, stadskörning, favoritvägen, med skjuts, bagage... den funkar till allt och har en ganska fin sittställning enligt mitt tycke.

"Bagageutrymmet" under bakcutsen är mycket gereröst och många blir lite avis på det, där kan du har rätt mycket i vilket är bra om du vill slippa tex ryggsäck. I mitt fall har jag tex kjedjespray, en nessicär (?) som jag tex kan ha en liten kamera eller min plåmbok i, det går ner en hel del där om man vill :Bugar

Tycker inte den drar så hysteriskt mycket soppa, normalt kanske 0,8 och om du tokgasar kanske 1,0 vid inspirerad körning :rolleyes:

Gillar man att slanga så går säkert det med, jag är personligen ganska kass på det men den går upp på 1:an (powerwheelie) om du drar ut den rätt fint, sen går den naturligtvis upp på kommando också om du vill det.

Att den sedan har immobolizer, är snygg och är rolig gör inte saken sämre - köp en! Har du tur kanske du får prova min i vår (ta med Speedy så får vi se...)

Precis som du så har jag haft en CBR 600F och man känner igen sig lite, du kommer säkert tycka det du med. Tänk dig ungefär samma hoj, ca 20kg lättare och med +45hk mer ungefär, glöm inte dom extra +300cc också :squid

Last edited:

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Tack för alla svar!

955i: Ser jag fram emot, får väll skjutsa Speedy som det ser ut nu.. :rolleyes:

//Lännström

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
BUMP!

Om 929 har 152 hästar, hur kan 954:an ha lika mycket?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
haha.. Sm i Trådlyftning.. :tummenupp

En del säger 148Hk och en del 152 i just 929:an...
Men det är skillnad på vridet om jag inte minns fel?

Vad är rätt.. Givetvis det som låter bättre.. :rolleyes:

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Blade 929:a
kanske...

valmers skrev:
954:an har den effekt som Honda mygelangav redan i 929:an; korrekt effekt i 929:an är knappt 140 hk.

Fast det konstiga är att då ska effekten ligga under 140hk/bakhjulet om man kör den i broms bänk, min är helt original förutom bolt-on och jag hade 140 på bakhjulet när jag bromsade den! Ganska ointresssant men bara lite fakta...

:rolleyes:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
don_tomazo skrev:
Äh det kan väl inte vara möjligt att 929an har mindre effekt än min gammla häck!
Zephro skrev:
Fast det konstiga är att då ska effekten ligga under 140hk/bakhjulet om man kör den i broms bänk, min är helt original förutom bolt-on och jag hade 140 på bakhjulet när jag bromsade den! Ganska ointresssant men bara lite fakta...

:rolleyes:
Det var väldigt olika effekt i olika exemplar, men precis när 929:an kom bromsades några testexemplar till 139 hk på veven. Det är möjligt att det blev bättre sedan, eftersom många klagade på Hondas uppgivna effektsiffror.

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Hoj
--
valmers skrev:
Oerhört snäll, förlåtande och lättkörd (till en viss gräns, som alla andra hojar). Fjädringen/chassiet räcker till för det mesta, hård bankörning avslöjar lite brister (styrfladder, ormande vid inbromsning). Vill gärna ha Michelin-däck för att funka riktigt bra.

Lite tråkig av/på-effekt vid gaspådrag, p.g.a. insprutningen, och den "bluddrar" under 3000 rpm (insprutningen?). Lite slö från lågvarv, men vid 7000 rpm drämmer den till ordentligt (original). Ganska törstig vid entusiastisk körning. Lite grovhuggen växellåda.

Superbromsar, men originalbromsslangarna är kass, stålomspunnet gör susen.

Garantiåtgärder enligt ovan (www.rrzone.com är definitivt sidan som gäller).

Är förövrigt en fin "rödljushoj", toppar 139 km/h på ettan!

ja får då fan inte upp min i 139. min stannar vid 127, å då plåga ja den också. pisshoj. men vafan, man kan ju växla.... :yoparty

//BRASSARSVINET

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
valmers skrev:
954:an har den effekt som Honda mygelangav redan i 929:an; korrekt effekt i 929:an är knappt 140 hk.

Måste ha varit hysteriskt svårt för Honda att erkänna att de ljög.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
H4 skrev:
Måste ha varit hysteriskt svårt för Honda att erkänna att de ljög.
Tyvärr har ju Honda saltat effekt- och viktangivelser mer än en gång, även XR 650 hade ju glädjesiffror när den kom.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
955i skrev:
....bredare (GP500) och det känns bättre efter det (jag är ca 172cm lång)....

Precis som du så har jag haft en CBR 600F och man känner igen sig lite, du kommer säkert tycka det du med. Tänk dig ungefär samma hoj, ca 20kg lättare och med +45hk mer ungefär, glöm inte dom extra +300cc också :squid

Såg att du hade haft en CBR 600F oxå, dock så såg jag att du var en bit kortare än mig.. är väldigt sugen på att införskaffa mig en CBR 600 runt `90-`93, är lite orolig dock att jag är lite för "stor" för den hojen. Är 188 lång, och väger runt 105kg. (ingen kulmage dock) :tummenupp vad tror du kommer det att funka med den hojen för mig, eller bör jag kolla på något annat ?

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Hur är 929an att skjutsa på? Lider passageraren direkt han/hon sätter sig på hojjen eller går det att bra att köra lite längre sträckor för passageraren?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Rondellen skrev:
Hur är 929an att skjutsa på? Lider passageraren direkt han/hon sätter sig på hojjen eller går det att bra att köra lite längre sträckor för passageraren?

Jag har suttit cirka 100 km på farsans 954. Det var helt ok faktiskt (185 + cm).

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0