Info Till Mc Sverige

suzukimicke

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Gixxer 1000-07
M lovade inte bort biltullarna. Tvärt om ville M vänta tills folkomröstningarna var klara. Däremot var M emot biltullarna... men de har aldrig lovat att ta bort dem oavsett hur folkomröstningarna utföll.

Men när man själv brister är det ju skönt att kunna kasta skit på politiker runt fikabordet.

Du är kanske inte medveten om att trängselskatterna infördes av sossarna, vänsterpartiet och miljöpartiet? Har de partierna börjat driva en moderat politik?

Vad gäller om någon är korkad eller inte bör du kanske lugna dig? Du framstår inte som den mest bildade personen själv.

Nu verkar du bara bry dig om hur många kronor du har i plånboken som en sann ärkekapitalist. Inget fel med det. Men Moderaternas politik inför det här valet handlade till stösta delen om att få fler i arbete. Eftersom att du bara tittar på din egen plånbok är det inte direkt intressant för dig. Men om du någon gång blir arbetslös kan det ju vara skönt att det erbjuds fler jobb så att du slipper gå långtidsarbetslös.

Dessutom - och detta verkar av någon underlig anledning vara svårt att förstå för många - har alliansen bara haft makten i några månader. Om någon fått det bättre bör man kanske mäta 2009?

Man får också titta på sådant som alliansen lyckas stoppa. Nerläggning av fler kärnkraftverk, kvotering överallt, skatteväxling osv.

Lugn och fin hälsofil..
Jo jag är bildad..har en av Sveriges högsta utbildningar...vad nu det hade med saken att göra..
Och ja jag har varit arbetslös..med flera hundratusen i studieskulder...vad nu det hade med saken att göra...

Och när det handlar om att erbjuda fler jobb....det är fortfarande så att man inte kan trolla fram fler jobb.......men fortfarande sparkar man på de som har det sämst...superbra att städhjälp ska bli avdragsgillt...men vilka har råd med städhjälp...vare sig det är avdragsgillt eller inte.....
Många som är långtidsarbetslösa...är det av en eller annan orsak...får de det bättre nu???
Sen har jag aldrig anklagat någon för att vara obildad..jag tyckte att det var korkat att rösta på moderaterna...

Jo jag är fullkomligt medveten om att det var dåvarande regering som införde trängselskatten...men det kanske inte var så dumt..för miljön..t.ex...

Och att jag bara tänker på att ha pengar i plånboken...ja till viss del...skulle vara svårt att försörja mina barn...om jag inte hade pengar där...
Och nej jag tittar inte bara i min egen plånbok...tvärtom..så vill jag att de som har det sämst ställt i samhället ska ha en möjlighet att LEVA....därför röstade jag inte på moderaterna...

Kunde inte sagt det bättre själv:tummenupp

Det handlade absolut inte att anklaga någon för att vara korkad...men det rimmade lite illa bara....det inlägget jag svarade på...

Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Gabriella Norén
Socialförsäkringsexpert

Inte för att jag tror att du befinner dig med båda fötterna på jorden, och än mindre på detta forum - MEN!!

Det enda som detta urdumma förslag kommer att leda till är att samhället i slutändan kommer att ha ett ex antal fordon i trafiken som INTE har en enda försäkring, fordon som vid en olycka kommer att skapa än mer problem & svårigheter än vad vi har i dag - enligt dig!!

Nä du "kära" socialförsäkrings"expert", gräv i stället ett stort hål nog att rymma HELA den befintliga regeringen som vi har i dag lååååångt ut i ur skogen så kan jag LOVA att tillräckligt många kommer att hjälpa till att täcka över hålet när ni väl sitter i det!!

Mvh,
/Fürstenhoff.

WORD!

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Meh jag e ju en så lugn & fin förare på en mesig hoj då borde min premie vara gratis då :)

Jag du vad säger man? Har hon ens körkort?

Frasse mannen

No Limit Ryderz
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
HONDA REPSOL 1000RR
jag håller med det blir silver tejp och borren för politikern :)

Gabriella Norén
Socialförsäkringsexpert

Inte för att jag tror att du befinner dig med båda fötterna på jorden, och än mindre på detta forum - MEN!!

Det enda som detta urdumma förslag kommer att leda till är att samhället i slutändan kommer att ha ett ex antal fordon i trafiken som INTE har en enda försäkring, fordon som vid en olycka kommer att skapa än mer problem & svårigheter än vad vi har i dag - enligt dig!!

Nä du "kära" socialförsäkrings"expert", gräv i stället ett stort hål nog att rymma HELA den befintliga regeringen som vi har i dag lååååångt ut i ur skogen så kan jag LOVA att tillräckligt många kommer att hjälpa till att täcka över hålet när ni väl sitter i det!!

Mvh,
/Fürstenhoff.

:tummenupp :tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ursäkta...men har du varit så j...kla korkad att du röstade på moderaterna...då måste du tjäna oerhört mycket pengar så att du kan betala din trängselskatt själv...för det är moderaternas politik i ett nötskal...mer till de rika och mindre till de fattiga...

Är det någon "arbetare" som kan ställa sig upp och säga att de har fått det bättre med moderaternas poilitik?
Visst ser det fint ut i lönekuvertet...1100 mer i kuvertet...men när året är slut och vi har summerat höjda a-kasseavgifter...-.slopat avdrag för a-kassan..sämre milersättning för de som är tvungan att köra egen bil mm...

Så kan ni som har röstat på moderaterna berätta om ni har fått det bättre...

Vi andra får väl hoppas att det "bara" blir fyra år....

Det handlar väl om en politik där det ska löna sig MER att arbeta, än att gå på socialbidrag? Det var därför jag röstade på moderaterna. I övrigt så berätta dom vad som är fel i samhället och det hade ingen annan gjort tidigare. T.ex skolan osv.. Nu är det ju dock upp till dom att leverera vad dom "lovat" och som gjort att folk röstat på dom.

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Oj hmm Swedie kanske läge för ett eget politiskt forum en S tråd och en M tråd.:tungan

Jag vet inte egentligen vad alla käbblar om. Partier hit eller dit, ideologisk inriktning åt höger, vänster, neråt , uppåt…..:huvet

Spelar ingen jävla roll, alla partier är, och har varit historisk sett emot hojar/hojåkare i allmänhet och de som kör sporthojar eller ”Amerikanska slädar i grupp” i synnerhet. För att inte tala om motståndet till MOTORSPORT. (när kommer det en bana i mälardalen ehh?)

Så varför tjafsa om vart pengarna tar vägen, för det är väl ändå påhoppet mot oss hojåkare som är det väsentliga och som vi måste reagera emot.
För detta försäkringsförslag (eller beslut?) hade lika väl kunnat komma från förra regeringen, eller så hade de hittat på någon annan pålaga….

Vi ska ha våra bågar kvar som "kenneth and the knutters" sjöng på 80 talet, är det något nytt under solen eller?:fatta!

Självklart har vi alla våra egna liv och bakgrunder men för faan....
Skit i politiken och slåss för vårt gemensamma intresse förslaget/beslutet är skit oavsett vem som tog det. :smasha

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Knappast va? En skattesänkning på 7-800kr får du med en inkomst ~27000.

utdrag från skattetabell 30 för 2006 månadslön!

bruttolön 18001kr skatt: 4900

utdrag från skattetabell 30 2007 månadslön

bruttolön 18001 skatt kolumn 1: 4270

Det är en sänkning med 630kr
Kanske inte 7-800kr man bra nära...

mer från skatteverket.se
Jobbskatteavdraget har trätt i kraft
Den 1 januari 2007 sänktes inkomstskatten för arbetsinkomster.

Sänkningen innebär att en person som tjänar 320 000 kronor per år nu får cirka 1 000 kronor mer i plånboken varje månad.

Tabellerna för preliminärskatt har fått fler kolumner med hänsyn till de nya reglerna
.

Vid 27000 i lön så blir avdraget ca 1000:-

det är ju just det den är...:fakta

Höjningen på min akassa var 240kr eller något sådant...

Last edited:

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Nu har vi väl käbblat nog om höger och vänster. Det här har med motorcyklar att göra. Att befolkningen i stort sett alltid är missnöjd med sittande regering behöver jag inte gå in på sporthoj för att förstå.

Vi verkar ha fått en marknadsliberal trafiktaliban på halsen. Problemet som motorcyklisterna dock sticker huvet i sanden för är ju dock att supersporthojar är överrepresenterade i dödsfalls-statisktiken. Problemet är (tror jag) inte hojarna så mycket som de som kör dem (utom jag då förstås) :) . Om de inte körde ihjäl sig på supersporthojar, så skulle de göra det på sporthojar (jodå, det går faktiskt precis lika bra), och om inte på sporthojar så på sporttouringhojar osv.
Det är där debatten om farliga hojar kontra farliga förare blir intressant. Dessa hojar drar till sig procentuellt mer folk med ett visst riskbeteende, men det är ju bara för att vi valt att avgränsa den här gruppen. Vad händer om sporthojarna försvinner och dessa förare går över i en större grupp motorcyklister, och så småningom i bilkollektivet. Då har vi fortfarande en klick förare med ett visst riskbeteende som kör ihjäl sig lika mycket, bara det att vi inte kan skilja ut dem. Vad har vi då fått för trafiksäkerhetsvinster!?

Nä, bättre då att de finns kvar där vi vet var vi har dem, och kan rikta utbildning mm åt det hållet. Att ändra attityden hos dessa förare är det enda sättet att minska de totala dödsfallen i trafiken, och det görs inte genom att chockhöja försäkringen på en typ av fordon.
Men är man politiker är det kanske bra att kunna säga titta - vi har minskat dödligheten på motorcykel, och sedan blunda för att 50 fler dog i bilolyckor istället.:rolleyes:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nu har vi väl käbblat nog om höger och vänster. Det här har med motorcyklar att göra. Att befolkningen i stort sett alltid är missnöjd med sittande regering behöver jag inte gå in på sporthoj för att förstå.

Vi verkar ha fått en marknadsliberal trafiktaliban på halsen. Problemet som motorcyklisterna dock sticker huvet i sanden för är ju dock att supersporthojar är överrepresenterade i dödsfalls-statisktiken. Problemet är (tror jag) inte hojarna så mycket som de som kör dem (utom jag då förstås) :) . Om de inte körde ihjäl sig på supersporthojar, så skulle de göra det på sporthojar (jodå, det går faktiskt precis lika bra), och om inte på sporthojar så på sporttouringhojar osv.
Det är där debatten om farliga hojar kontra farliga förare blir intressant. Dessa hojar drar till sig procentuellt mer folk med ett visst riskbeteende, men det är ju bara för att vi valt att avgränsa den här gruppen. Vad händer om sporthojarna försvinner och dessa förare går över i en större grupp motorcyklister, och så småningom i bilkollektivet. Då har vi fortfarande en klick förare med ett visst riskbeteende som kör ihjäl sig lika mycket, bara det att vi inte kan skilja ut dem. Vad har vi då fått för trafiksäkerhetsvinster!?

Nä, bättre då att de finns kvar där vi vet var vi har dem, och kan rikta utbildning mm åt det hållet. Att ändra attityden hos dessa förare är det enda sättet att minska de totala dödsfallen i trafiken, och det görs inte genom att chockhöja försäkringen på en typ av fordon.
Men är man politiker är det kanske bra att kunna säga titta - vi har minskat dödligheten på motorcykel, och sedan blunda för att 50 fler dog i bilolyckor istället.:rolleyes:

:klappar :klappar

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Angående fösäkringar
så är det väll inte mer än rätt att de som orsakar olyckorna får stå för kostnaden!!! varför ska de som ej kör bil eller motorcyklar betala detta nöje via skattesedeln?

Så då är ju frågan. Tycker du att de som pendlar med mc, aldrig nöjeskör utan endast pendlar p.g.a. att det är billigare än bil, ska slippa höjningen i försäkring eftersom det är nödvändigt och inte för nöjes skull?
Tycker du inte också att det är märkligt att trafiken ska undantas den allmänna sjukvården? ALL annan aktivitet går via skattesedeln, syrrans fotboll, brorsans skateboardåkning, morsans aerobics. De betalar inte många kronor för att få sjukvård om de skulle skada sig inom sin aktivitet - som de gör endast för nöjes skull. Varför ska inte de med HÖGST risk att skada sig betala sin sjukvård själv? Fotbolls-, hockey-, handbollsspelare t.ex.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Det är nu 5 månader kvar tills skatten på trafikförsäkringen kommer kicka in.
Klart är redan att vi kommer få 34% ökning på trafikförsäkringspremien.
Det är dock fortfarande svävande exakt hur försäkringsbolagens prisstrategier ser ut och argumenten runt skattens införande känns allt annat än välunderbyggda.

En annan fråga:
Inser MC-branchen (och för all del även övrig fordonsindustri) hur hårt det här kan komma att slå mot dem?
Jag har inte sett några tydliga tecken på att tillverkare och eftermarknad engagerat sej så mycket i frågan, inte öppet iaf.

När liknande hot går över t,ex tobaksbranchen så lobbas det både åt höger och vänster och då snackar vi "nöjen" som är mer eller mindre garanterat skadliga.

Som jag sagt tidigare, jag skulle nog inte bry mej så mycket om man ändrade på hela sjukförsäkringssystemet för då kunde man åtminstone "hämta hem" lite stålar på saker, aktiviteter och vanor man INTE sysslar med.

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Att köra mc är ej en rättighet utan ett sant NÖJE och då ska vi åxå stå för dessa kostnader själva! Smakar det så kostar det brukar man ju säga, än vet ju ingen vad det kommer att kosta utan det är bara spekulationer, själv hoppas jag att höjningen inte blir så stor:tuttar
(sen så har jag hört (vet ej om det är sant), att vi ska betala retroaktivt dvs betala för skador som våra föäldrar har vållat! om det är sant så är det ju välldigt sjukt!!!)

Är det bara jag som är helt slut i kroppen efter en dag i sadeln? Skulle våga påstå att åka hoj är bra träning! Prova en dag i endurospåret så vet du vad jag menar!

Därför vill inte jag heller betala för mina skador jag kan tänkas få genom min träning!

Observera: ironi! (även om det ligger en del sanning i det)

Sen finns det fler "sporter" som ligger bra till i skadestatistiken, hästsport t.ex! Något som förmodligen ger likvärdigt med träning som att åka hoj!

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
........
2. Kör oförsäkrat: Detta får du betala om du smäller in i någon:
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2006 är återkravet högst 3970 kronor och för år 2007 är det 4030 kronor.

:arsele

Kan det verkligen vara sant?
Seriöst, så trodde jag det var helt andra belopp vi pratade om.

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
utdrag från skattetabell 30 för 2006 månadslön!

bruttolön 18001kr skatt: 4900

utdrag från skattetabell 30 2007 månadslön

bruttolön 18001 skatt kolumn 1: 4270

Det är en sänkning med 630kr
Kanske inte 7-800kr man bra nära...

mer från skatteverket.se
Jobbskatteavdraget har trätt i kraft
Den 1 januari 2007 sänktes inkomstskatten för arbetsinkomster.

Sänkningen innebär att en person som tjänar 320 000 kronor per år nu får cirka 1 000 kronor mer i plånboken varje månad.

Tabellerna för preliminärskatt har fått fler kolumner med hänsyn till de nya reglerna
.

Vid 27000 i lön så blir avdraget ca 1000:-

Höjningen på min akassa var 240kr eller något sådant...

I månaden ja...från typ 1200-4000:huvet

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Men vad har alla för konstiga a-kasseavgifter. Jag är inte direkt lågavlönad och min akassa höjdes med 250/mån.

De 1000kr extra som man ska ha kvar efter skatt är beräknade på en månadsinkomst på 20 000 tror jag. Dock blir det procentuellt mycket mindre ju mer man tjänar för att det inte endast ska bli som en vanlig skattesänkning.

Sen är det väl inte fel att olika delar i ekonomin ska vara i stort sätt självförsörjande. På så vis slipper man ju betala för sådant man inte drar nytta av. Dock är det tokigt att det än sålänge endast gäller trafikförsäkringen.

Jag tycker allmänt att folk gnäller för mycket och köper allt media skriver rakt av. Det smarta sättet att få regeringen att lyssna på motorcyklister borde inte vara att gnälla utan att se till att några stycken som kör sporthoj kommer med i regering, landsting och kommunfullmäktige. Några som är duktiga på att prata och kan möta de övriga politikerna på deras nivå och tala med dem på deras språk. Det är alltid lättare att säga vad andra gör för fel än att själv försöka påverka något i rätt riktning.

Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Det handlar väl om en politik där det ska löna sig MER att arbeta, än att gå på socialbidrag? Det var därför jag röstade på moderaterna. I övrigt så berätta dom vad som är fel i samhället och det hade ingen annan gjort tidigare. T.ex skolan osv.. Nu är det ju dock upp till dom att leverera vad dom "lovat" och som gjort att folk röstat på dom.
Helt korrekt! Det var därför de fick min röst också! Det ska faen inte vara mera lönsamt att gå på bidrag än att jobba!!! :mad: Jag är politiskt ointresserad, men jag "tror" att det var bara en tidsfråga innan försäkringarna skulle upp iaf. Hade sossarna suttit kvar hade de mkt väl höjt de också. Vi hojåkare har delvis själva satt oss i denna situationen antar jag!

Mina åsikter.. har ingen fakta bakom dem!
//KaliZ

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Det är, som påpekats, principvidrigt att bara trafiken ska bära sina sjukvårdskostnader. Nu tror jag inte det stannar där, utan vi får säkert se fler avgränsningsbara grupper som får glädjen att stå utanför det allmänna sjukvårdssystemet. Och det är här det börjar bli olustigt - för vem är det som ska fatta beslut om detta i framtiden? Vem ska bestämma att du får inte komma in på sjukhuset här för du har åkt motorbåt, typ?
Och tänk er det här trafikförsäkringsförslaget (där finansieringen av allmän vård läggs på privata företag) i kombination med obligatorisk akassa-förslaget...
Vi behöver inte betala skatten till staten längre, utan direkt till de företag det är lag på att vi ska betala till!

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Detta är ju faktiskt jävligt tråkigt det som händer. Men, om vi sätter oss själva i ett litet perspektiv.

Sporthojar ÄR farliga motorcyklar, kombinerat med fel förare, som allt för ofta, är fel förare. Ljuger jag? Va lite ärliga mot er själva nu.

Sverige börjar likna Norge. Skatter på allt och skyhöga avgifter. I Norge får folket t ex betala broar, vägar, tunnlar via vägtullar. Och det är inte billigt kan jag lova er. När jag tog mig in till oslo fick jag väl lägga runt 100 kr tur och retur i tullavgifter.

Landet behöver pengar. Tänker vi på naturen? Om utvecklingen fortsätter så här så ser jorden rätt konstig ut om sådär 50-100 år skulle jag gissa på. Men många, inkl mig, tänker nästan aldrig i de banorna.

Problemet ligger hos myndigheterna som enbart försvårar allting. jag tycker sverige har blivigt ett dåligt ställe mot vad jag har varit van vid. MEN, ta en titt på andra länder. Norge och Danmark: Otroliga skatter och avgifter: Tyskland - välfärdssystem som knappt fungerar och många som verkligen sliter där nere. England: Ett land som det enbart går utför med. skatter, avgifter, kameror upp i anus på folket. Sverige är ändå rätt bra!

Om vi tänker oss lite utanför vår snäva vinkell, allting handlar inte bara om motorcyklar och fordon. Det är antagligen väldigt svårt för oss att se de långsiktiga lösningarna - om det ens finns några. Men att sitta på ett forum och leka småpolitiker löser ingenting heller.

Varför gör vi inte ett rejält uppror? Sverige har över 200 000 som kör motorcykel, jag antar att de flesta är jävligt missnöjda.

/M

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6

Varför gör vi inte ett rejält uppror? Sverige har över 200 000 som kör motorcykel, jag antar att de flesta är jävligt missnöjda.

/M

Om alla 200000 hade varit eniga vore det lättare. Men som du märker i diverse trådar på forumet så är det politisk ideologi som styr i vissa frågor.
Det splittar upp hojåkare i flera läger. Vilket gör det svårare att strida för vår sak. (Som i detta fallet är "Gratis hojåkning åt folket", eller hur?)
T.ex. om jag röstar på Alliansen, och Alliansen vill förbjuda min käraste ägodel (en livsfarlig mc), så sväljer jag klumpen i halsen och accepterar förslaget. Andra saker blir kanske bättre, får jag intala mig.

Nä, det stundar tuffa tider för motorcyklister och det bästa vi kan göra är nog att stödja vår redan starkaste röst; SMC.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln