Information och tips IOMTT

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Macke skrev:
Hmmm.... Fimerna går ju skitfort, och det är smurfarna som kommenterar? :va
www.dukevideo.com/
DVD:n från 01 och 03 är bra. (Jag har några fler) Sen finns det en massa Circuit Guides. Så gå in på www.iomtt.com och läser Phil McAllens guide till ett varv. (Killen på den andra bilden)

Det är en början.

Hur mycket landsväg har du kört den sista tiden Macke?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Macke skrev:
Alldeles för lite...
Ut o gasa på din gamla favoritväg. Ju sämre desto bättre. För asfalten på IoM är ALLT annat än jämn. Det som inte syns på videorna är att det går upp eller ner mest hela tiden på IoM. När jag var dit lärde jag känna en massa folk som tävlat där. En riktigt snabb motorcrossbana men det bästa som finns att göra i hela världen... Det är ett speciellt släkte...

Om du vill sen så kanjag knyta kontakterna åt dig som du kommer att behöva. Milky jobbar med "The Hailwood foundation", dom som betalar ut rese- och startersättningen. Han kommer att visa dig runt på banan, lära ut allt han kan, fast det är en massa. Sen har vi Colin Moore, en teamägare vars förra förare kom 3:a i Senior 2003, Martin Bullock, som äger ett helt koppel av motorcyklar... Ja det ordnar sig nog ska du se. :tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det finns ju även svenska förare som kört och kanske kan bidra med lite tips och dyl. Christer Miinin,Lars Bosson,Peter Lindén, finns säkert fler.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Bollox skrev:
Om du vill sen så kanjag knyta kontakterna åt dig som du kommer att behöva. Milky jobbar med "The Hailwood foundation", dom som betalar ut rese- och startersättningen. Han kommer att visa dig runt på banan, lära ut allt han kan, fast det är en massa...

Har varit i kontakt med The Mike Hailwood foundation nu, men inte med "Milky", ser bra ut. Får se vad som händer...

Jag hör av mig till dig sen Kimmo... Tack! :tummenupp

//Macke

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Macke sluta tramsa nu, du funderar väl inte ens hoppas jag !? Isåfall ska ja personligen göra dig hojlös illa kvickt..... :fatta!

Nämen seriöst..... hoppas inte det är ngt du funderar på. För det första kan man diskutera de sjuka säkerhetsaspekterna i timmar, men ska inte "giddra" om de här, har gjorts i andra trådar.

Men det krävs MER erfarenhet innan du ens ska tänka tanken.... :tummenupp

Mvh//Simpan

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Klart han ska köra!
Jag själv funderar på att köra om två år, har alltid drömt om det loppet!
Jag kommer säkert att klara mig fint, jag menar vadå? jag har väl aldrig kraschat innan :rolleyes:

näh du macke! Satsa om du är sugen! jag ställer upp som hjälp om det är nåt!

Bivven

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Nån som vill göra nr 74 dekaler att sätta på hojen?????
Räcker med 66 tycker jag...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Larzon skrev:
Nån som vill göra nr 74 dekaler att sätta på hojen?????
Räcker med 66 tycker jag...

Lite väl morbidt att göra innan något ens hänt. Så lugna dig lite..

Vad gäller start i IOM så brukar de vilja att förarna har rätt mycket erfarenhet både från vanlig RR och real roadracing, innan man får start.
Sen ska man nog rannsaka sig själv riktigt ordentligt innan man söker start, är man verkligen tillräckligt erfaren, är man säker, d.v.s man gör till 99.99999999% aldrig misstag eller vurpar. Sist men inte minst ska man fråga sig själv om man verkligen är beredd att offra livet, om man råkar göra det där osannolika misstaget på banan?

Som Fezt skriver, håller jag nog med om att det behövs mycket mer erfarenhet.
Av någon anledning var jag mycket mindre orolig när Miinin skulle köra än när Jocke körde..
Vill Macke köra ska han göra det, men helst träna/tävla en hel massa innan dess.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är ju verkligen ingen enkel utmaing som du funderar på. Jag tycker du ska bli mer rutinerad innan du ger dig ut på IoMTT. Ring och prata med Nordgren och med Miinin som ju bägge kört Real Roadracing på Irland.

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Ville bara röra om lite i grytan...

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
fezt skrev:
Macke sluta tramsa nu, du funderar väl inte ens hoppas jag !? Isåfall ska ja personligen göra dig hojlös illa kvickt..... :fatta!

Nämen seriöst..... hoppas inte det är ngt du funderar på. För det första kan man diskutera de sjuka säkerhetsaspekterna i timmar, men ska inte "giddra" om de här, har gjorts i andra trådar.

Men det krävs MER erfarenhet innan du ens ska tänka tanken.... :tummenupp

Mvh//Simpan
Nej Macke, lägg ner tanken på att köra :fatta!
Det krävs så mycket mera erfarenhet att köra ett sådan lopp.
Håll dej på banan i stället.
Har förlorat en nära vän redan & jag vill inte att du tar denna risk.
SNÄLLA LÄGG NER

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
oFFkeFF skrev:
...Som Fezt skriver, håller jag nog med om att det behövs mycket mer erfarenhet.
Absolut. Och då pratar vi inte bara om mer erfarenhet än ett par rokiesäsonger utan också om en helt annnan typ av erfarenhet än korta sprintlopp på 20 varv runt en och samma korta bana. För den genomsnittlige svenske RR-föraren är ett misstag ganska sannolikt. Hur många kör rent och fort egentligen? Jag tänker på mig själv och alla de andra jag sett köra på banor runt om i Sverige. Det är både hej och hå, en ofrovillig wheelie eller stoppie, ett hjul utanför bankanten, och besök i sandfållan titt som tätt. Om jag skulle dött varje gång jag gjort ett misstag på en svensk bana skulle inte ens båda mina katters sammanlagda 18 liv rädda mig. Det är faktiskt ganska få som kör så snabbt, rent och sällan gör misstag som t ex Miinin. Jag skulle inte ens överväga att starta förrän jag kört en hel, full säsong med träningar, tävlingar och massvis av landsvägskörning utan att göra ett endaste litet misstag.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
När vi ändå är inne på riskerna bör det tilläggas............

En erfaren förare som te x miinin som vääldigt sällan vurpar trots ett mycket högt tempo, utsätter sig ändå för en extrem risk med att köra loppet.
Det finns flera dolda partier under sträckan som liknar varandra, skillnaden är att vid vissa krön ska man hålla fullt, bakom andra liknande följer en tvär bergvägg, med andra ord, gäller att veta vart man är till 100% annars hjälper det inte att du har samma skills som rossi.
Det är en lång sträcka som är svår att lära sig, och kräver extremt mycket träning innan den sitter....

Att det är så himla lockande att utsätta sig för såna extrema risker..... testa rysk roulette, det är också spännande, inte samma fartkänsla, men spännande :rolleyes:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Det räcker gott att åka dit och festa och köra MadSunday..jag skulle ALDRIG ge mig ut där på riktigt. Som jag sa tidigare, det är utan jämförelse den värsta sortens körning jag har skådat. Var man än satt så var det initialer inristat i telestolpar och liknande efter folk som kört ihjäl sig.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag tror nog ändå man måste köra gatrejs för att bli en erfaren gatrejsförare. Kanske kan vara idé att börja med något av de inte fullt lika svåra/farliga racen. Kanske NW200 som ju har ett varv som tar 5-7 minuter att köra, borde ju vara lämpligare än att börja med än Isle of Man i alla fall.Finns ju en hel uppsjö andra landsvägsrejs på Irland. Eller kanske det holländska/belgiska racet? Vad heter banan? Zolder?

Kan inte Henrik Nordgren skriva en liten review av sitt rejs på NW200? Hur du upplevde rejset osv....

Sen allt snack om rysk roulette osv, ni är ju helt snett ute. Klart som fanken det är en enorm kick att köra såna typ av tävlingar. Majoriteten av utövarna överlever trots allt dessa tävlingar.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har funderat på detta i många år nu, stog vid jockes grav och funderade om det för ett par veckor sedan, och då va det inte lika lockande längre.
Men, viljan är kvar och vill du ha med dig en förare till macke så hojta till, vi kan ju snacka om det.
Har även planer på andra gatrace.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Jag tror nog ändå man måste köra gatrejs för att bli en erfaren gatrejsförare. Kanske kan vara idé att börja med något av de inte fullt lika svåra/farliga racen. Kanske NW200 som ju har ett varv som tar 5-7 minuter att köra, borde ju vara lämpligare än att börja med än Isle of Man i alla fall.Finns ju en hel uppsjö andra landsvägsrejs på Irland. Eller kanske det holländska/belgiska racet? Vad heter banan? Zolder?

Kan inte Henrik Nordgren skriva en liten review av sitt rejs på NW200? Hur du upplevde rejset osv....

Sen allt snack om rysk roulette osv, ni är ju helt snett ute. Klart som fanken det är en enorm kick att köra såna typ av tävlingar. Majoriteten av utövarna överlever trots allt dessa tävlingar.

Det är ju det de oftast de vill att man har i bagaget inför IOM. Att man kört många kortare gat-rejs och/eller helst legat i toppen av de nationella serierna.
Inte så många svenska förare som har det, vare sig rookies eller a-förare.

Finns nog en hel del folk på www.realroadracing.com som kan guida en in i det.

Rysk roulette är väl kanske en överdrift, chanserna att överleva är ju större än att dö. Sen får man ju inte heller glömma bort att man kan skada sig illa på andra sätt än bara just döden.

Jag tycker det är en ascool tävling, oerhörda farter och risker, men jag tycker inte folk som är sugna på det ska hoppa på den svåraste tävlingen av dem alla för tidigt.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...