Information och tips IOMTT

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Axxexs skrev:
Om man gillar att tävla på smala vägar med träd, telefonstolpar och murar några cm ifrån en så är Irlänska RR-mästerskapet någonting isf.

http://www.filefactory.com/get/f.php?f=d9ddda4ef197d4f5d7080573

Hon kraschade ganska hårt bruden med 250cc, undra om hon kände sig hetsad av Richard Britton??

Hur som helst blir man imponerad av denna form av roadracing fast den kan tyckas tämligen sjuk ur säkerhetssynpunkt...Man kanske skulle sätta sig på ett Ryan Air och åka och titta

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Boris JR skrev:
Själva racen pågår under en vecka men där är träningar och andra jippon så man kan lätt vara där i två.

Der verkar vara galna i hojar som rejsar på gatan på den där ön för vad jag såg som hastigast på filmen road racing reweiw 2005 så går Manx GP på delar av samma bana som IOM TT...eller har jag fel???

För övrigt riktigt cool film.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
ManxGP och IOMTT går på samma bana skillnaden är att på ManxGP är där även classic race och betydligt fler amatörer så det är mindre blodigt att klara 110% gränsen.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Boris JR skrev:
ManxGP och IOMTT går på samma bana skillnaden är att på ManxGP är där även classic race och betydligt fler amatörer så det är mindre blodigt att klara 110% gränsen.

Du får inte ställa upp i MGP om du tidigare kört MGP ellet IOMTT (eller någon annan tävling som körts på "The Mountain Course"). Så det är uteslutande nybörjare, förutom i classic klasserna.
Du får inte heller ställa upp om du tidigare ställt upp i någon form av VM deltävling. mm... Finns många krav på förarna.
Men generellt sett så är det så att det är nästan bara nybörjare.

Det finns ingen 110% regel, utan det finns vissa fasta tider som du måste komma under för att få köra racet. Men klarar du inte kvaltiderna så kan du få ställa upp ändå, men tvingas köra i en oranange väst...

Tiden som krävs i t.ex newcomer C klassen är 27 minuter (Snitthastighet på 83.84mph), alltså inte sådär jättefort om man jämför med John McGuinness 17m43.8s (127.68mph i snitt).

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
RedBaron skrev:
Fyra år innan Foggy slog det 1992.

Danke! Vem har det nu?

Kevins redogörelse för racet i hans självbiografi är störtskön. Han kom in och fattade inte hur folk vågade ta i på den banan. Då får han beskedet att han slagit varvrekordet....:D

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Chris Ash skrev:
Danke! Vem har det nu?

Kevins redogörelse för racet i hans självbiografi är störtskön. Han kom in och fattade inte hur folk vågade ta i på den banan. Då får han beskedet att han slagit varvrekordet....:D
Michael Rutter tror jag. Han satte nytt rekord 2003 och jag hittar inget om att rekordet slogs förra året.

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
För mig kommer nog IOM alltid vara synonymt med D.J (David Jefferies). Den hårdaste dåren som suttit på 2 hjul.

Lagom pluffsig & såg allmänt mesig ut men styra hoj brutalt fort på IOM var han inte dålig på.
Känns som att McGuiness o Co kommer först i 1000cc klasserna enbart för att D.J gick bort.

Föresten är D.J's rekord i Produktion klassen (02?) slaget än?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
KickAss_Prod´s skrev:
För mig kommer nog IOM alltid vara synonymt med D.J (David Jefferies). Den hårdaste dåren som suttit på 2 hjul.

Lagom pluffsig & såg allmänt mesig ut men styra hoj brutalt fort på IOM var han inte dålig på.
Känns som att McGuiness o Co kommer först i 1000cc klasserna enbart för att D.J gick bort.

Föresten är D.J's rekord i Produktion klassen (02?) slaget än?

Jag tycker ändå Joey Dunlop är kungen med sina 26 segrar, och han bemästrade inte bara 1000cc utan även 125 och 250 racers.

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Jag tycker ändå Joey Dunlop är kungen med sina 26 segrar, och han bemästrade inte bara 1000cc utan även 125 och 250 racers.

Självklart är han King of IOM :)

Dock imponerande att se D.J bli ifrånåkt i 600 klassen (för tung?) för att sedan dominera i 1000 klassen, tyder ganska mkt på att han va helt insane.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
KickAss_Prod´s skrev:
Självklart är han King of IOM :)

Dock imponerande att se D.J bli ifrånåkt i 600 klassen (för tung?) för att sedan dominera i 1000 klassen, tyder ganska mkt på att han va helt insane.

Jo det sätter jag inte emot, alla som kör där har en skruv lös...:)

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Manligt!

Jag var på IOM 2000. Har kört runt på mad sunday då man får åka med fri fart i högervarv runt "banan". HELT SjUkt!!!!! 8 dog dom 8 dagarna vi var där. Har aldrig aldrig blitt så ifrånåkt HA HA

Ligger blomsterkransar efter "varje" lång raka. Murarna i sten ligger runt nästan hela banan,asfalten är bitvis riktigt dålig.

Men ändå,, Fy fan så imponerande d är,, alltihop! Att dom bara KAN hålla så stumt varv efter varv,, o med bara 1 liv??
Direkt efter start så kommer backen ned,bray hill där dom håller fullt+ lite extra,, d går inte ha ha

Finns massa + o massa - varför man ska dit o köra. Men är man 100% på sin sak så är det säkert en sak man minns för livet.

Lycka till.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Andra träningen inställd i Macau.
http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=26&nid=122336

Today's planned second qualifying session for Saturday's 39th Hotel Fortuna Macau Motorcycle Grand Prix has been cancelled due to a number of accidents in the preceding WTCC car races, which subsequently caused the timetable to overrun.

The cancellation means that grid positions will now be decided solely on Thursday's first qualifying session, which saw defending champion Michael Rutter put his Red Bull Honda on top of the timesheets by almost one-second from Yamaha's Thomas Hinterreiter.

Stobart Honda's John McGuinness, Klaffi Honda's Callum Ramsey (the top Supersport rider), AIM Racing Yamaha's Les Shand and Betandwin Team Suzuki's Franky Heidger will complete the grid top six.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...