Infra- eller fläktvärme i garaget?

- Ja troligen kommer det sluta med fläkt.
Men för den tekniska diskussionens skull - kan det inte vara en fördel att ytor värms upp, som då lagrar energin och återger den under längre tid sedan? Ungefär som en kamin som avger värme både när den opererar för fullt och efter att den slocknat.

Nja. Jag skulle säga att det är en nackdel. För att få varmt i garaget behöver du då först värma upp golv och väggar. Dvs du måste slå på infravärmen långt i förväg så att du värmer upp betongplattan så den värmer upp luften. Sen håller den visserligen kvar värmen lite men då är du ju klar och har gått in. Summan av det hela är att du kommer att värma upp garaget under en längre tid vilket betyder att kostnaden blir större.
Om du inte vill jobba i ett kallt garage med lite strålningsvärme.
Dessutom blir förlusterna större eftersom du skall värma upp ytor som är oisolerade utåt för att dom skall värma upp luften på insidan. Du kommer att ödsla med värme på att värma utsidan av garaget på det sättet.

En byggfläkt eller konvektorelement värmer upp luften redan innan golv och väggar hunnit bli uppvärmda så det blir hyfsat bekvämt att jobba långt tidigare.

Magasineffekt är bra om det är utrymmen som du vill ha stabil temperatur i såsom bostadsutrymmen. Om du vill värma upp ett utrymme fort så är den istället en nackdel eftersom den leder till en fördröjning av uppvärmningen. den är alltså bara en fördel om du isolerar garaget och har det uppvärmt hela tiden. Och det är ju inte det du tänkt såvitt jag förstår.
 
Igår startade jag en värmefläkt (2000W) i min lilla kallverkstad i anslutning till garaget.
Det rummet är väl sådär en tredjedel så stort som garaget i sig.
Starttemp timme 0 = +1°C
Temp efter 30 min. = +10°C

Kan man räkna termodynamiskt på så vis att det då skulle ta ungefärligen 90 min. att värma upp garaget till samma temperatur, eller är det någon slags exponentiell kurva på det där?
 
Har du trefas så köp en 5kW byggfläkt - det värmer upp 20-30kvm i ett nafs.

Välj en som kan köras på 2,5kW,5kW och termostatstyrt så har du lite regleringsmöjligheter
 
Har du trefas så köp en 5kW byggfläkt - det värmer upp 20-30kvm i ett nafs.

Välj en som kan köras på 2,5kW,5kW och termostatstyrt så har du lite regleringsmöjligheter

- Nu har jag redan två enkla fläktar (2x2000W) som jag kan använda, så det blir intressant att se hur snabbt o bra de kommer värma garaget. Dessutom vill jag inte det ska låta som en Airbus i ena änden av garaget..
 
- Tackar för länken, men det känns lite overkill eftersom jag bara vill värma upp garaget lite snabbt för några timmars vistelse då och då.
Jupp. Hade det varit isolerat och skulle vara varmt hela tiden så skulle det varit motiverat med den investeringen istället för andra lösningar. Men det skulle nog ta ett par livstider innan det skulle löna sig när värmen bara ska användas sporadiskt.
 
Igår startade jag en värmefläkt (2000W) i min lilla kallverkstad i anslutning till garaget.
Det rummet är väl sådär en tredjedel så stort som garaget i sig.
Starttemp timme 0 = +1°C
Temp efter 30 min. = +10°C

Kan man räkna termodynamiskt på så vis att det då skulle ta ungefärligen 90 min. att värma upp garaget till samma temperatur, eller är det någon slags exponentiell kurva på det där?

Det är svårt att säga exakt hur fort det går. du har ju två komponenter som avgör vilken effekt som går åt för att värma upp utrymmet. Den ena är att du måste tillföra en viss mängd energi till luften för att temperaturen skall höjas till önskad temp. Den energimängden är direkt proportionell mot volymen. dvs om garaget är 3 ggr så stort så blir den energimängden 3 ggår så stor. Dock är det ju så att den andra komponenten är den energi som kommer att läcka genom oisolerade väggar och tak och den är proportionell mot både den oisolerade ytan och mot temperaturskillnaden. Garaget har troligen inte 3 ggr så stor vägg och takyta som din lilla verkstad. (Förhållandet mellan gränssnittsyta och volym sjunker generellt sett när rummet görs större.)
Det medför att det större rummet har ett större värmeläckage vilket i sin tur innebär att du har mindre värme över för att värma upp luften. Dvs du får mindre värmeenergi kvar för att värma upp en 3 ggr så stor volym. Dvs det kommer att ta mer än 3 ggr så lång tid.
Har du otur så är värmeläckaget så stort att du aldrig ens får upp temperaturen till 10 grader.

Men jag skulle gissa att om du räknar med 3-4 ggr så lång tid så är du troligen ganska nära men det är i stort sett omöjligt att veta säkert utan att dels veta måtten på utrymmena och göra termodynamiska beräkningar.

Har du två sådana värmefläktar så gissar jag på att du utan problem värmer upp garaget till den temperaturen på max 1 timme.
 
Luftvärme är snabbast att få upp värmen och drar inte lika mycket ström som infra (För motsvarande uppvärmning). Ett alternativ kan vara en dieselkanon, men jag har haft dåliga erfarenheter av sådana.

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk
 
Dieselkanon eller så skall typ bara köras för och värma upp en fotbollsplan.:hihi...ja eller iaf välventilerad jättehall/lada.I praktiken så värmer man upp luften och blåser den genom byggnaden och sen skall den ut.
Energi effektivtitet = noll
 
Nu har jag, inför höstens/vinterns mekande med motorbytet, provat att lyfta in en av mina 1000W-värmare från altanen, och den verkar göra det den ska. Visserligen var det nog 10-12 plusgrader i garaget, men det värmde gott så långt jag provade iallafall.
 
Nu har jag, inför höstens/vinterns mekande med motorbytet, provat att lyfta in en av mina 1000W-värmare från altanen, och den verkar göra det den ska. Visserligen var det nog 10-12 plusgrader i garaget, men det värmde gott så långt jag provade iallafall.

En "större" kupevärmare är bättre eller ett sniket element med fläkt i är smartare, bättre spridning av värmen och termostatstyrda så att du kan ha grundvärme (frostfritt) på.
 
En "större" kupevärmare är bättre eller ett sniket element med fläkt i är smartare, bättre spridning av värmen och termostatstyrda så att du kan ha grundvärme (frostfritt) på.

- En större kupévärmare drar mer ström = dyrare. Dessutom behöver den starta någon timma innan jag ska ut i garaget för att hinna värma luften där. Infravärmaren är ju varm direkt.
En kupévärmare som inte drar 1000W räcker väl inte långt i ett normalstort garage, gissar jag..
 
- En större kupévärmare drar mer ström = dyrare. Dessutom behöver den starta någon timma innan jag ska ut i garaget för att hinna värma luften där. Infravärmaren är ju varm direkt.
En kupévärmare som inte drar 1000W räcker väl inte långt i ett normalstort garage, gissar jag..

1000W är 1000W!
Infran ger partiellt (över)varmt på en plats (jag överhettade huvudet och frös om fötterna när jag körde infra i mitt förråd).
Gör en plastgrotta runt hojen (tält) och ha kupevärmaren där så stannar den varma luften i grottan så räcker det för att hålla fingrarna och verktygen varma när du skruvar. Lägg isolering (liggunderlag) på golvet så slipper du frysa om fötterna.
 
Nu har jag, inför höstens/vinterns mekande med motorbytet, provat att lyfta in en av mina 1000W-värmare från altanen, och den verkar göra det den ska. Visserligen var det nog 10-12 plusgrader i garaget, men det värmde gott så långt jag provade iallafall.

Du menar 1000W IR värmare ?

Det är mycket vanligt att i butiker sitter i entreen fläktluftvärmare som är igång vintertid.
Gör det som vi vet skönt och behagligt i samma ögonblick man kommer in i entreen.

Vid ett besök på Barsebäck kärnkraftverk för medlemmar i en Teknisk förening konstaterade jag att
istället för fläktluftvämare hade man IR-värmare i taket och det kändes lika varmt och behagligt
som med fläktluftvärmarna i butik.

Men som påpekats i tråden. IR värmarna får inte sitta så man kommer för nära dom med huvudet.
För då blir det för varmt.

Vi har i garaget på ca 18m2 i källaren under ett flerfamiljshus ett litet vattenburet element som klarat +5C när det varit -15C utomhus. Vi har också ett elelement ställbart 1000W / 2000W med termostat och fläkt som går att stänga av (helt tyst) och sätter man det på +15C så blir det snabbt +15C. Typ
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...armning/varmeflaktar/konvektorelement-411122/

För inga större springor i garageporten. Springor som också är enda ventilationen.

Men elelementet kör vi bara när det är mekdags.
Och eftersom man kommer utifrån med kanske -10C väl påklädd så fryser man inte innan elementet värmt upp garageluften.
 
Last edited:
Vore det inte smartare att isolera ditt garage? Att köpa isolering och det material som behövs kostar väl inga jätte summor till 15-20 kvadrat. Du kan ha konstant varmt med en fläktvärmare under vissa perioder om du håller på med nåt projekt eller hålla en lägre grundvärme och sen snabbt ha varmt igen då du ska skruva.

Lite dyrt då du ska göra isoleringen men troligtvis billigare i längden och du kommer att utnyttja garaget ännu mer, vilket i och för sig kan leda till dyrare kostnader i både värme och modeller;)
 
Vore det inte smartare att isolera ditt garage? Att köpa isolering och det material som behövs kostar väl inga jätte summor till 15-20 kvadrat. Du kan ha konstant varmt med en fläktvärmare under vissa perioder om du håller på med nåt projekt eller hålla en lägre grundvärme och sen snabbt ha varmt igen då du ska skruva.

Lite dyrt då du ska göra isoleringen men troligtvis billigare i längden och du kommer att utnyttja garaget ännu mer, vilket i och för sig kan leda till dyrare kostnader i både värme och modeller;)
Precis, och man slipper fluktuationer i temperaturen, som i sin tur orsakar kondens mm som sliter mer än man tror på materialet.
 
Vore det inte smartare att isolera ditt garage? Att köpa isolering och det material som behövs kostar väl inga jätte summor till 15-20 kvadrat. Du kan ha konstant varmt med en fläktvärmare under vissa perioder om du håller på med nåt projekt eller hålla en lägre grundvärme och sen snabbt ha varmt igen då du ska skruva.

Lite dyrt då du ska göra isoleringen men troligtvis billigare i längden och du kommer att utnyttja garaget ännu mer, vilket i och för sig kan leda till dyrare kostnader i både värme och modeller;)

- Jag har redan trångt, och en isolering skulle stjäla dyrbara ytor eftersom garaget i så fall skulle behöva isoleras invändigt. (sammanbyggt med huset).
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top