- Ja troligen kommer det sluta med fläkt.
Men för den tekniska diskussionens skull - kan det inte vara en fördel att ytor värms upp, som då lagrar energin och återger den under längre tid sedan? Ungefär som en kamin som avger värme både när den opererar för fullt och efter att den slocknat.
Har du trefas så köp en 5kW byggfläkt - det värmer upp 20-30kvm i ett nafs.
Välj en som kan köras på 2,5kW,5kW och termostatstyrt så har du lite regleringsmöjligheter
https://outl1.se/hem-hushall/varmep...MI3rX11bCU2QIVyrUYCh2-tQtWEAAYASAAEgLsZfD_BwE
Jag satte in en billig sådan. Tjänat in på nåt år.
Jupp. Hade det varit isolerat och skulle vara varmt hela tiden så skulle det varit motiverat med den investeringen istället för andra lösningar. Men det skulle nog ta ett par livstider innan det skulle löna sig när värmen bara ska användas sporadiskt.- Tackar för länken, men det känns lite overkill eftersom jag bara vill värma upp garaget lite snabbt för några timmars vistelse då och då.
Igår startade jag en värmefläkt (2000W) i min lilla kallverkstad i anslutning till garaget.
Det rummet är väl sådär en tredjedel så stort som garaget i sig.
Starttemp timme 0 = +1°C
Temp efter 30 min. = +10°C
Kan man räkna termodynamiskt på så vis att det då skulle ta ungefärligen 90 min. att värma upp garaget till samma temperatur, eller är det någon slags exponentiell kurva på det där?
Nu har jag, inför höstens/vinterns mekande med motorbytet, provat att lyfta in en av mina 1000W-värmare från altanen, och den verkar göra det den ska. Visserligen var det nog 10-12 plusgrader i garaget, men det värmde gott så långt jag provade iallafall.
En "större" kupevärmare är bättre eller ett sniket element med fläkt i är smartare, bättre spridning av värmen och termostatstyrda så att du kan ha grundvärme (frostfritt) på.
- En större kupévärmare drar mer ström = dyrare. Dessutom behöver den starta någon timma innan jag ska ut i garaget för att hinna värma luften där. Infravärmaren är ju varm direkt.
En kupévärmare som inte drar 1000W räcker väl inte långt i ett normalstort garage, gissar jag..
Nu har jag, inför höstens/vinterns mekande med motorbytet, provat att lyfta in en av mina 1000W-värmare från altanen, och den verkar göra det den ska. Visserligen var det nog 10-12 plusgrader i garaget, men det värmde gott så långt jag provade iallafall.
Precis, och man slipper fluktuationer i temperaturen, som i sin tur orsakar kondens mm som sliter mer än man tror på materialet.Vore det inte smartare att isolera ditt garage? Att köpa isolering och det material som behövs kostar väl inga jätte summor till 15-20 kvadrat. Du kan ha konstant varmt med en fläktvärmare under vissa perioder om du håller på med nåt projekt eller hålla en lägre grundvärme och sen snabbt ha varmt igen då du ska skruva.
Lite dyrt då du ska göra isoleringen men troligtvis billigare i längden och du kommer att utnyttja garaget ännu mer, vilket i och för sig kan leda till dyrare kostnader i både värme och modeller
Vore det inte smartare att isolera ditt garage? Att köpa isolering och det material som behövs kostar väl inga jätte summor till 15-20 kvadrat. Du kan ha konstant varmt med en fläktvärmare under vissa perioder om du håller på med nåt projekt eller hålla en lägre grundvärme och sen snabbt ha varmt igen då du ska skruva.
Lite dyrt då du ska göra isoleringen men troligtvis billigare i längden och du kommer att utnyttja garaget ännu mer, vilket i och för sig kan leda till dyrare kostnader i både värme och modeller
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|